Opgelicht door phishing.
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Opgelicht door phishing.
Het systeem van de bankapp is toch niet waterdicht.
Wordt tijd dat de bank er iets aan doet, om hun software aan te passen, zodat dergelijke oplichtingen niet meer kunnen.
Wordt tijd dat de bank er iets aan doet, om hun software aan te passen, zodat dergelijke oplichtingen niet meer kunnen.
Toch eigenlijk wel een beetje naief dat je met je bankpas iets gaat bevestigen van 2de hands.Er wordt al jaren gewaarschuwd om zoiets niet te doen.Eigenlijk een goede les,want je zal zoiets nooit meer doen (hoop je).
Het probleem is dat je denkt dat je op de inlogpagina zit van je eigen bank. Dit is zo nagemaakt dat je al een expert moet zijn om het verschil te kunnen zien.
Is al meermaals aangetoond op TV programma "opgelicht".
Is al meermaals aangetoond op TV programma "opgelicht".
Vorig jaar wou ik een cruise boeken, nav een advertentie in een papieren krant. Reisburo Vogelzang of zoiets, ze adverteren regelmatig. Er stond dat je moest telefoneren voor een reservatie, dat deed ik dus, en aan de telefoon vroeg die man een hoop gegevens, en op het laatst mijn visakaartnummer, want je moest zo reserveren.Ik gaf hem die, maar toen vroeg ik die ook nog de vervaldatum, ok, en dan op het laatst mijn code van de achterzijde. Toen begon bij mij wel een belletje te rinkelen, en ik weigerde die te geven, zo mondeling aan de telefoon aan een onbekende. Die man brak dus alles af, en haakte in. Ik vraag mij nog altijd af of dat nu een manier van werken was, voor zo'n reisburo. Heb dan maar een cruise besteld via booking,geen enkel probleem daar.
Onze huistroll geeft weer van katoen. Sinds hij buitengevlogen is bij MijnKapitaal gaat het van kwaad naar erger.
Nederlander is door één sms’je één miljoen euro kwijt.
Een man uit het Nederlandse Groningen is onlangs door één sms’je van cybercriminelen een miljoen euro kwijtgespeeld. Het slachtoffer kreeg een sms die afkomstig leek te zijn van zijn eigen bank. In het tekstbericht stond dat zijn bankkaart verouderd was. Via een link kon de man meteen een nieuwe aanvragen. Het slachtoffer werd doorverwezen naar een nagemaakte website van zijn bank en vulde zijn gegevens in. De volgende ochtend was hij een miljoen euro armer.
https://www.hln.be/bizar/nederlander-is ... ~ae777509/
Een man uit het Nederlandse Groningen is onlangs door één sms’je van cybercriminelen een miljoen euro kwijtgespeeld. Het slachtoffer kreeg een sms die afkomstig leek te zijn van zijn eigen bank. In het tekstbericht stond dat zijn bankkaart verouderd was. Via een link kon de man meteen een nieuwe aanvragen. Het slachtoffer werd doorverwezen naar een nagemaakte website van zijn bank en vulde zijn gegevens in. De volgende ochtend was hij een miljoen euro armer.
https://www.hln.be/bizar/nederlander-is ... ~ae777509/
een rijke , domme hollander dus
Kan je nu begrijpen dat de bank op mijn advies afgestapt is van hun project,namelijk bankkaart codes per sms opsturen? Da is levengevaarlijk voor fraude en oplichting!Yaris schreef: ↑4 december 2019, 17:38 Nederlander is door één sms’je één miljoen euro kwijt.
Bericht 11 September 2019, 09:27
Hier ook eergisterenavond gephished, via United Warsrohe site. Ik bood een paar sneaker te koop voor €39 euro. Op 9/12 had een meisje van zogezegd mijn leeftijd op mijn advertentie gereageerd. En er werd mij gevraagd om alles op whatsapp te regelen om extra servicekosten uit te sparen. Ik heb vaker op marktplaats en 2dehands.be iets aangeschaft en er is nooit iets misgegaan vandaar dat er niks binnenschoot.
Nu had het meisje ( Lara ) mij gevraagd 0,05 over te maken omdat zij geen overschrijvingen kan doen naar onbekende. Ik zei dat het goed was, klikte op de link die ze doorstuurde en kon banklogo’s zien waarop ik kon klikken en dan zo betaald met mijn kaartlezer waar echter 0,05 op stond. Het zag eruit als een normale site van de bank. Ben er zo met open ogen in gelopen. Een paar minuten later waren er verschillende verichtingen gemaakt. Ik kreeg een melding dat er 404 van mijn spaar naar mijn zicht is overgemaakt en daarna werd alles leeg geplunderd. 4x een bedrag van €101. Allemaal betaling naar becharge brussel. Ik heb van alles een copy genomen en dan alles laten blokkeren.
De volgende ochtend de bank verwittigd tijdens school en mijn verhaal gedaan. Te horen gekregen dat ik aangifte moest doen. Ik wou toch een schriftelijk bewijs dus ben na school toch naar de belfius bank gegaan en daar nog is mijn verhaal gedaan. Zij hebben alle informatie verzameld. Zij beweren dat ze niet veel kunnen doen en dat ik gewoon geduldig moet afwachten. En moet terugkomen met de aangifte. Dat is net het moeilijke als ik nog student ben en volgende maand op kot ga. Ik heb geluk dat ik nog een andere zichtrekening heb bij kbc maar dat had ik wel gespaard om de eerste maand al zeker goed boodschappen te kunnen doen.
Ik had na de bank een afspraak gemaakt bij de politie om aangifte te doen. Daar werd mij niet direct gezegd of ik een terugbetaling zou krijgen. Ze hebben de telefoon nummer van de dader en alle nodige informatie en bewijsmateriaal maar omdat ik zogezegd een aankoop heb gedaan bij becharge zal het een twijfel worden. Ik heb ook contact gehad met de klantenservice van becharge.be en ik vermoed dat ook zij oplichters zijn. Er werd mij verteld dat ik geen terugbetaling kan krijgen omdat ze allemaal direct werden gebruikt.
Ik ben er zelf niet goed van. Op school kan ik me moeilijk concentreren. Ik weet niet wat ik zelf nog kan doen. Mijn klasgenoten zeiden dat ik ermee naar de pers moet gaan.
Ik wacht af .. Straks weer langs de bank met de pv van de politie.
Hier ook eergisterenavond gephished, via United Warsrohe site. Ik bood een paar sneaker te koop voor €39 euro. Op 9/12 had een meisje van zogezegd mijn leeftijd op mijn advertentie gereageerd. En er werd mij gevraagd om alles op whatsapp te regelen om extra servicekosten uit te sparen. Ik heb vaker op marktplaats en 2dehands.be iets aangeschaft en er is nooit iets misgegaan vandaar dat er niks binnenschoot.
Nu had het meisje ( Lara ) mij gevraagd 0,05 over te maken omdat zij geen overschrijvingen kan doen naar onbekende. Ik zei dat het goed was, klikte op de link die ze doorstuurde en kon banklogo’s zien waarop ik kon klikken en dan zo betaald met mijn kaartlezer waar echter 0,05 op stond. Het zag eruit als een normale site van de bank. Ben er zo met open ogen in gelopen. Een paar minuten later waren er verschillende verichtingen gemaakt. Ik kreeg een melding dat er 404 van mijn spaar naar mijn zicht is overgemaakt en daarna werd alles leeg geplunderd. 4x een bedrag van €101. Allemaal betaling naar becharge brussel. Ik heb van alles een copy genomen en dan alles laten blokkeren.
De volgende ochtend de bank verwittigd tijdens school en mijn verhaal gedaan. Te horen gekregen dat ik aangifte moest doen. Ik wou toch een schriftelijk bewijs dus ben na school toch naar de belfius bank gegaan en daar nog is mijn verhaal gedaan. Zij hebben alle informatie verzameld. Zij beweren dat ze niet veel kunnen doen en dat ik gewoon geduldig moet afwachten. En moet terugkomen met de aangifte. Dat is net het moeilijke als ik nog student ben en volgende maand op kot ga. Ik heb geluk dat ik nog een andere zichtrekening heb bij kbc maar dat had ik wel gespaard om de eerste maand al zeker goed boodschappen te kunnen doen.
Ik had na de bank een afspraak gemaakt bij de politie om aangifte te doen. Daar werd mij niet direct gezegd of ik een terugbetaling zou krijgen. Ze hebben de telefoon nummer van de dader en alle nodige informatie en bewijsmateriaal maar omdat ik zogezegd een aankoop heb gedaan bij becharge zal het een twijfel worden. Ik heb ook contact gehad met de klantenservice van becharge.be en ik vermoed dat ook zij oplichters zijn. Er werd mij verteld dat ik geen terugbetaling kan krijgen omdat ze allemaal direct werden gebruikt.
Ik ben er zelf niet goed van. Op school kan ik me moeilijk concentreren. Ik weet niet wat ik zelf nog kan doen. Mijn klasgenoten zeiden dat ik ermee naar de pers moet gaan.
Ik wacht af .. Straks weer langs de bank met de pv van de politie.
https://www.becharge.be/be-nl/FAQ/Kan-i ... orden-2-11
"Mijn rekening werd gebruikt om een aankoop te doen op jullie website, maar niet door mij
Alle aankopen gebeuren na een identificatie via een kaartlezer. De persoon had dus toegang tot je kaart en je code.
Wij raden je aan zo snel mogelijk je bank te contacteren zodat zij het nodige kunnen doen, zodat er zich geen gelijkaardige situatie meer kan voordoen.
Je kan ons steeds via mail contacteren om meer informatie te verkijgen in verband met de identiteit van de fraudeur, zodat je eventueel ook een klacht kan neerleggen bij de lokale politie."
info@becharge.be<info@becharge.be>;
Tijdens de kantooruren, kan je ons bellen op het gratis nummer 0800 25 205.
"Mijn rekening werd gebruikt om een aankoop te doen op jullie website, maar niet door mij
Alle aankopen gebeuren na een identificatie via een kaartlezer. De persoon had dus toegang tot je kaart en je code.
Wij raden je aan zo snel mogelijk je bank te contacteren zodat zij het nodige kunnen doen, zodat er zich geen gelijkaardige situatie meer kan voordoen.
Je kan ons steeds via mail contacteren om meer informatie te verkijgen in verband met de identiteit van de fraudeur, zodat je eventueel ook een klacht kan neerleggen bij de lokale politie."
info@becharge.be<info@becharge.be>;
Tijdens de kantooruren, kan je ons bellen op het gratis nummer 0800 25 205.
Hallo Luc,luccc schreef: ↑18 mei 2019, 09:39 Ik heb ongeveer hetzelfde voorgehad bij Argenta.(ongeveer 4000 euro).
Ook aangifte doen bij de politie.
Een overschrijving wordt niet direct gedaan en kan tegengehouden worden (ik had het geluk dat het naar een Belgische rekening was); hoe het nu zit met de directe overschrijvingen weet ik niet.
Er was ook weinig of geen communicatie (en zeker niet van de bank waar het geld naartoe ging (ING): ik was er geen klant); Argenta had ook nooit informatie.
Het heeft enkele maanden geduurd, maar ik heb mijn geld teruggekregen, dankzij mijn snelle optreden en het snelle optreden van Argenta
waarom heeft Argenta jou wel terugbetaald?
--EDIT mod: het is niet nodig een volledig bericht te quoten dat er net boven staat!--
Vanwege het snelle optreden van mij en Argenta en het feit dat de bestemmeling een belgische rekening was.
Direct na het voorval verwittigde ik Argenta; die hebben direct ING gecontacteerd die de rekening geblokkeerd heeft vooraleer het geld er aangekomen was.
Of dit nu nog kan met de "ogenblikkelijke overschrijvingen" weet ik niet, het komt erop aan om de bestemmelingrekening te blokkeren vooraleer die het geld kan wegsluizen.
Bij overschrijving naar een buitenlandse rekening wordt alles ook moeilijker (taal, de wil om mee te werken...)
Vanwege het snelle optreden van mij en Argenta en het feit dat de bestemmeling een belgische rekening was.
Direct na het voorval verwittigde ik Argenta; die hebben direct ING gecontacteerd die de rekening geblokkeerd heeft vooraleer het geld er aangekomen was.
Of dit nu nog kan met de "ogenblikkelijke overschrijvingen" weet ik niet, het komt erop aan om de bestemmelingrekening te blokkeren vooraleer die het geld kan wegsluizen.
Bij overschrijving naar een buitenlandse rekening wordt alles ook moeilijker (taal, de wil om mee te werken...)
Vandaag fraude gehad via 2 dehands iemand vroeg mij om een telefoon op te sturen naar haar adres in de corona tijd sta je er niet bij stil ze ging de verzending ook bij storten.. het was 158e.. ze vroeg mijn banknummer om te storten ik stuur die door na een kwartier kijk ik mijn rekening op nul.. bel meteen mijn bank op ze hebben meteen mijn kaart geblokkeerd en gezien men spaargeld ook weg was niet veel maar voor de corona door te komen wegens thuis te zitten niet kunnen werken.. progressief zo al 500e met minder doen en minimumloon invaliditeit.. 4mei hoop ik terug te werken maar al men restjes weg van mijn rekening van Haarlem in Nederland ze hebben nu al veel meldingen wegens dat mensen veel op internet zitten en hackers nemen al de gegevens over door enkel is rekeningnummer er was een tussenpersoon die diefstal pleegde aangifte gedaan aan de politie en het gebeurt met de beste websites alles screenshot genomen doorgestuurd bank ze gaan het voorleggen aan hun verzekering een mail gekregen van 2dehands met hun betreuring dat het mij moest overkomen en als de politie gegevens nodig hebben dat ze contact kunnen opnemen dat ze die fraudeur al enkele keren bezig was en geblokkeerd is.. het ga maar over 256e maar voor mij met men ziekte enz is dat duur verdiende centjes dat ik men hoofd net boven water hou de bank was wel meteen vriendelijk om te vragen of ik iets wilde hebben can geld maar heb het afgewimpeld sta niet graag met schulden en ik als goed mens die altijd braaf ben dit moet overkomen ben er ziek van en hoop dat ik het toch kan terug krijgen of enkele maanden verder zijn dat ik terug wat ademen heb
Als je leestekens gebruikt is het gemakkelijker om te lezen. Het lijkt me kras dat ze je rekening kunnen leeghalen met enkel je rekeningnummer. Dus ofwel heb je je kaartnummer en codes prijs gegeven ofwel heb je op een link geklikt.
Zou het kunnen dat er in bepaalde Aziatisch landen geen leestekens gebruikt worden?