opgeven meterstand bij wisseling energieleverancier
opgeven meterstand bij wisseling energieleverancier
Waarschijnlijk zijn er veel mensen die recent de beslissing hebben genomen van energieleverancier te wisselen die nu een bericht krijgen om hun meterstanden door te geven. "bij voorkeur op de wisselingsdatum".
Besparingstip: als je dit bericht krijgt, neem uw meterstand nu op (meestal een 14 dagen vooraf) en geef die stand door op de wisseldatum.
Individueel zal dit een kleine besparing zijn, maar voor de monopolyhouder (E_bel) zal dit een slok op een borrel schelen als er velen dit doen. Controle daarop is volgens mij onbestaande en zou hun méér kosten.
Besparingstip: als je dit bericht krijgt, neem uw meterstand nu op (meestal een 14 dagen vooraf) en geef die stand door op de wisseldatum.
Individueel zal dit een kleine besparing zijn, maar voor de monopolyhouder (E_bel) zal dit een slok op een borrel schelen als er velen dit doen. Controle daarop is volgens mij onbestaande en zou hun méér kosten.
Re: opgeven meterstand bij wisseling energieleverancier
Je kan daar inderdaad een beetje mee spelen. En in het geval van een overstap naar een goedkopere leverancier (zeker als je tot nu toe zo dom was om nog steeds bij elektrabel te zijn) is het slim om een beetje minder op te schrijven op de wisseldatum.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Is dit wel 'n besparingstip of is dit gewoon aanzetten tot fraude? 

Uiteindelijk betaal je het toch..maar aan een andere leverancier (en het jaar erna). Het vast abonnementsgeld betaal je toch voor de volledige tijd. Je kan er best niet mee overdrijven dat wel. En fraude tegenover een bedrijf dat al eeuwen zijn klanten kan uitduwen??? Lijkt me eerder een geval van rechtzetting dan van fraude.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ja OK, ik volg je wel maar eigenlijk is het toch fraude... je verandert de prijs en geeft jezelf nog eens gratis uitstelling van betaling.
Mooi toch, Wat doet E_bel, centrales sluiten om extra winst te halen uit hun kerncentralesSpruitekop schreef:Ja OK, ik volg je wel maar eigenlijk is het toch fraude... je verandert de prijs en geeft jezelf nog eens gratis uitstelling van betaling.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Dat heet winstoptimalisatie. Als E_bel goedkope grijze stroom zou verkopen als duurdere groene stroom, dat zou fraude zijn.
Ik vrees dat dit geen besparing zal opleveren. De kans is groot dat je volgend jaar meer zal betalen voor 1kWh dan nu bij je afrekening.
OK Leg uit ?Hector schreef:Ik vrees dat dit geen besparing zal opleveren. De kans is groot dat je volgend jaar meer zal betalen voor 1kWh dan nu bij je afrekening.
Terloops opmerken dat men wel -steeksproefgewijze- een controle komt doen bij opgave meterstand.
Ik ken mensen die al jaren achter elkaar zo een controle achteraf na 2 weken krijgen.
Echt fraude zou ik -2 weken verschil- niet durven noemen. Dat gaat slechts over max enkele euro, want men bekomt enkel goedkoper electriciteit, geen gratis.
Dergelijke zaken zit in de genen van sommige mensen.
Mijn lijkt het meer op het bij de neus nemen van E.....................l, die dergelijke zaken ook wel zullen meelezen op spaargids en al lang van dergelijke praktijken op de hoogte zijn.
Ik ken mensen die al jaren achter elkaar zo een controle achteraf na 2 weken krijgen.
Echt fraude zou ik -2 weken verschil- niet durven noemen. Dat gaat slechts over max enkele euro, want men bekomt enkel goedkoper electriciteit, geen gratis.
Dergelijke zaken zit in de genen van sommige mensen.
Mijn lijkt het meer op het bij de neus nemen van E.....................l, die dergelijke zaken ook wel zullen meelezen op spaargids en al lang van dergelijke praktijken op de hoogte zijn.
Vorig jaar(april) zijn wij overgestapt van Nuon naar Ecopower.Als brave Belg heb ik ook minder doorgegeven.Tot Ecopower zijn tarief in augustus verhoogde van 0,18€ naar 0,22€.Weg de grote winst.
Op momenten als deze ben ik er steeds als de kippen bij.Als kleine garnaal die denkt de grote boze wolf eens ne kloot kan aftrekken geeft mij een kortstondig vreugdegevoel die vlug terug overgaan tot de normale ergernissen van de dag.

Op momenten als deze ben ik er steeds als de kippen bij.Als kleine garnaal die denkt de grote boze wolf eens ne kloot kan aftrekken geeft mij een kortstondig vreugdegevoel die vlug terug overgaan tot de normale ergernissen van de dag.

Indien je een lagere index doorgeeft, krijgt je enkel uitstel van betaling en moet je hopen dat de prijs per kWh (na de prijsblokering tot december 2012) niet te veel zal stijgen. Anders is je voordeel weg. Indien je afrekening komt voor eind december 2012 is er volgens mij geen probleem. Maar wie zijn afrekening pas in 2013 krijgt, zal gefactureerd worden aan de tarieven van 2013.Obby schreef:OK Leg uit ?Hector schreef:Ik vrees dat dit geen besparing zal opleveren. De kans is groot dat je volgend jaar meer zal betalen voor 1kWh dan nu bij je afrekening.
Ik dacht dat dan Electrabel een prijsberekening op basis van een schatting maakte? Dus als je 14 dagen op voorhand je meterstand opgeeft ze de verhouding berekenen voor die 2 weken... Dat doen ze ook reeds altijd bij eindfacturen die ze opmaken van klanten (die wel blijven). Dus het zou mij niet verbazen dat het hier ook zo zal lopen.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Die redenering gaat in elk geval niet op bij Ecopower !Hector schreef: ... Maar wie zijn afrekening pas in 2013 krijgt, zal gefactureerd worden aan de tarieven van 2013.
Bij mijn recente afrekeningsfactuur werd de berekening als volgt gemaakt :
Totaal verbruik van 21/03/2011 tot 20/03/2012 = 2709 kWh :
- Electriciteit vóór 01/08/2011 : 987 kWh aan 0,180 € = 177,66 €
- Electriciteit vanaf 01/08/2011 : 1722 kWh aan 0,220 € = 378,84 €
- Gratis kWh 2011 : 300 kWh aan 0,191 € = - 57,43 €
Vaganzza: Wat er hier bedoeld wordt is om op de wisseldag je meterstanden door te geven van enkele weken ervoor.