Oppassen met betalingen Maestro in het buitenland
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Oppassen met betalingen Maestro in het buitenland
zeer oude post maar het is nog steeds van toepassing,
Weekendje kamperen in de ardennen 350€
Eten 80€
Overige 400€ staat voor de rest van het weekend geblokkeerd en sta je met een mond vol tanden als je een broodje wil betalen.
Dit was dus niet in het buitenland.
Dat dit bestaat is gewoon lachwekkend. Heb gelukkig een Nederlandse rekening en hier kan ik tot op de laatste cent betalen of ik nu in Nederland ben of in Mogadishu. Keytrade kaart gaat hierbij voorgoed in de schuif (dit euvel is me al overkomen).
Weekendje kamperen in de ardennen 350€
Eten 80€
Overige 400€ staat voor de rest van het weekend geblokkeerd en sta je met een mond vol tanden als je een broodje wil betalen.
Dit was dus niet in het buitenland.
Dat dit bestaat is gewoon lachwekkend. Heb gelukkig een Nederlandse rekening en hier kan ik tot op de laatste cent betalen of ik nu in Nederland ben of in Mogadishu. Keytrade kaart gaat hierbij voorgoed in de schuif (dit euvel is me al overkomen).
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Jij beweert dat je geen broodje (+/- 3€) kan betalen als je nog 400€ op je rekening hebt staan? Als keytrade gebruiker heb ik daar mijn bedenkingen bij...
Ik had hetzelfde voor in Spanje. Kon niet betalen, saldo ontoereikend. Gebeld naar mijn vriendin dat ze thuis eens mijn rekening moest controleren (beschikte niet meteen over internet) en ze zei dat er nog 150 euro opstond. Maar ik had geld afgehaald met maestro en dubbel bedrag was dus voor 2 tal dagen "gereserveerd". Gevolg, ik kon niet aan mijn 150 euro, ook niet voor een brood te betalen. Was gelukkig op einde van de reis (vandaar dat er maar 150 euro meer op stond
), maar heel vervelend.
Eens thuis, heb dan maar aanvraag gedaan bij Keytrade als ik niet onder 0 mocht gaan met mijn zichtrekening. Voor het geval ik nog eens 200 euro betaal met mijn maestro en er nog maar 200 of minder opstaat, maar dat dus gereserveerd wordt. Dan zou ik verder kunnen betalen, aangezien ik onder 0 kan gaan; in werkelijk ga ik niet onder 0 (het gereserveerde bedrag blijft op rekening), dus ook geen interesten.
Ik vond het een schitterend idee van mezelf, alleen keurde Keytrade mijn aanvraag niet goed om onder 0 te gaan, want geen loondomicilie. Die staat natuurlijk bij Argenta, want mij hypotheek is bij Argenta...
(ik schrijf eigenlijk na loondomicilie iedere maand alles over naar keytrade, want vind ik gemakkelijker werken dan Argenta)

Eens thuis, heb dan maar aanvraag gedaan bij Keytrade als ik niet onder 0 mocht gaan met mijn zichtrekening. Voor het geval ik nog eens 200 euro betaal met mijn maestro en er nog maar 200 of minder opstaat, maar dat dus gereserveerd wordt. Dan zou ik verder kunnen betalen, aangezien ik onder 0 kan gaan; in werkelijk ga ik niet onder 0 (het gereserveerde bedrag blijft op rekening), dus ook geen interesten.
Ik vond het een schitterend idee van mezelf, alleen keurde Keytrade mijn aanvraag niet goed om onder 0 te gaan, want geen loondomicilie. Die staat natuurlijk bij Argenta, want mij hypotheek is bij Argenta...

@Lanius. Schaf u een gratis mastercard van Argenta aan, je bent er toch klant. Ik heb er althans nog nooit problemen mee gehad en je zit nooit zonder geld. Eveneens met maestro van Argenta nog nooit problemen gehad in het buitenland, altijd vlot kunnen betalen en afhalen.
Nog nooit problemen gehad met gratis Master Card van Argenta ... tot max 2.500 Euro per afrekening !!
Enkel opletten bij de afrekening "einde maand" dat er genoeg saldo op uw rekening staat.
En ... geen cash afhalingen doen in het buitenland (te dure kosten op!) , enkel in de winkels of resto's mee betalen !
Enkel opletten bij de afrekening "einde maand" dat er genoeg saldo op uw rekening staat.
En ... geen cash afhalingen doen in het buitenland (te dure kosten op!) , enkel in de winkels of resto's mee betalen !
Cash afhalen is bij iedere kredietkaart te duur, uitgezonderd Revolut. Je bent mss beter af met de Argenta Maestro kaart.
Het is bij de Mastercard van Argenta mogelijk tot max. 3.750 en zelfs 5.000 euro te gaan. Maar bij aanvraag verhoging limiet moet er dan wel het dubbele (dus resp. 7.500 of 10.000) op je rekening staat. Eens je de verhoging bekomen hebt, kan je dan gerust (veel) minder op je rekening aanhouden. Zolang je er maandelijks maar voor zorgt dat het saldo toereikend is tegenover je uitstaande kredietaankopen is er geen haan die er naar kraait.PJP schreef:Nog nooit problemen gehad met gratis Master Card van Argenta ... tot max 2.500 Euro per afrekening !!
Jullie spreken hier allemaal over situaties in het buitenland maar er zijn sommige benzinestations die een serieus bedrag reserveren op de rekening (ik dacht o.a. Esso). Ik ging daar tanken en er bleek 350 euro gereserveerd te zijn. De uitleg van Esso: we reserveren inderdaad zo een groot bedrag omdat veel buitenlandse vrachtwagens bij ons tanken en we zeker willen zijn van ons geld.
-
- VIP member
- Contacteer:
ldwjr schreef:Jij beweert dat je geen broodje (+/- 3€) kan betalen als je nog 400€ op je rekening hebt staan? Als keytrade gebruiker heb ik daar mijn bedenkingen bij...
Reactie van KT, dit was dus geen tank station of in het buitenland, zeer bedenkelijke gang van zaken imho.
Geachte heer,
Voor de Maestro-betaling van (verwijderd) EUR gold inderdaad een dubbele reservatie. Daardoor kon u tijdelijk niet meer betalen met de debetkaart. De dubbele reservatie werd inmiddels geannuleerd en de som is opnieuw te uwer beschikking.
Met vriendelijke groeten,
(verwijderd)
Keytrade Bank NV/SA Brussels – Luxemburg – Geneva
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Dit heeft niets te maken met buitenland of binnenland.
Als het een Maestro transactie is worden bedragen dubbel gereserveerd.
Bij Bancontact transacties is er geen probleem.
Zie bijvoorbeeld de FAQ van Keytrade
Als het een Maestro transactie is worden bedragen dubbel gereserveerd.
Bij Bancontact transacties is er geen probleem.
Zie bijvoorbeeld de FAQ van Keytrade
Als u Maestro verrichtingen met uw debetkaart doet (afhaling, betaling of betaling via internet), wordt het dubbele van dit bedrag geblokkeerd tot de volgende werkdag.
Voorbeeld: U heeft 1000 EUR op uw zichtrekening. Op zaterdag doet u een aankoop in een winkel voor 300 EUR en haalt u 100 EUR af aan een bankautomaat . 800 EUR (400 EUR x2) zal tot maandag geblokkeerd blijven. Met andere woorden, op maandag u kunt u uw debetkaart alleen voor een bedrag van 200 EUR gebruiken. De blokkering van een dubbel bedrag geldt enkel voor Maestro verrichtingen en niet voor Bancontact/Mister Cash verrichtingen.
Ik vind het gewoonweg geweldig, die maestro funktie in het verre buitenland. Beetje jammer dat ik ze eerst moest ontdoen van de buiten-EU blokkage (per email), maar eens het werkt, is het een waar genot:
Geen extra kosten bij betaling,
forex koers beter dan cash omwisselen.
Zolang het feestje blijft duren, ga ik daar van profiteren.
Alle alternatieven kosten almaar meer geld,
-geldautomaten die een vaste kost bijtellen, en het max. Afhaalbedrag beperken,
-1,5% of 1,75% forex marge,
het houdt niet op.
Geen extra kosten bij betaling,
forex koers beter dan cash omwisselen.
Zolang het feestje blijft duren, ga ik daar van profiteren.

Alle alternatieven kosten almaar meer geld,
-geldautomaten die een vaste kost bijtellen, en het max. Afhaalbedrag beperken,
-1,5% of 1,75% forex marge,
het houdt niet op.
>:D
De wisselkoers die je van maestro krijgt, blijkt bijna 1% beter te zijn dan die van VISA.
Toevallig twee betalingen (beide volgens de bank zonder extra transactiekosten) op dezelfde valuta dag afgerekend, en duidelijk verschillende wisselkoers gekregen.
De maestro kaart wordt helaas minder vaak geaccepteerd dan de visa/mastercard.
En on topic: over het reserveren van het dubbele bedrag, 's namiddags betaald (in een ver ontwikkelingsland), de volgende ochtend meteen afgeboekt. Lijkt me dus hoogstens een weekend-probleem voor lui die op het randje leven.
Toevallig twee betalingen (beide volgens de bank zonder extra transactiekosten) op dezelfde valuta dag afgerekend, en duidelijk verschillende wisselkoers gekregen.
De maestro kaart wordt helaas minder vaak geaccepteerd dan de visa/mastercard.
En on topic: over het reserveren van het dubbele bedrag, 's namiddags betaald (in een ver ontwikkelingsland), de volgende ochtend meteen afgeboekt. Lijkt me dus hoogstens een weekend-probleem voor lui die op het randje leven.
Intraday variatie van 1% op een wisselkoers lijkt me niet abnormaal. Tenzij je die 2 transacties in dezelfde minuut zou hebben uitgevoerd, kan je daar geen conclusies uit trekken.
Maestro is helemaal niet voordeliger in niet EUR.
Ik zou graag concrete cijfers zien die dat tegenspreken.
Ik zou graag concrete cijfers zien die dat tegenspreken.
Wat leuk , iemand met een positieve bijdrage !