Opstart ETF portefuille
TIP
Opstart ETF portefuille
Hallo allemaal
Sinds kort ben ik mezelf aan het verdiepen in het beleggen en wil hier ook mee starten. In eerste instantie wil ik beginnnen met het beleggen in ETF’s, zodat in mezelf nog wat meer kan verdiepen en later eventueel ook individuele aandelen kan aankopen.
Ik ben Belg en heb een Degiro account. Mijn keuze ding dus uit naar
- IWDA: acc, als Belg meest voordelig in verband met de belastingen en onderdeel van de kernselectie
- IEMA: om ook opkomende markten mee te nemen uit Azië. Deze gekozen omwille van het feit dat deze in de kernselectie zit en EMIM niet.
- EMIM neemt in tegenstelling tot IEMA ook een 4% small caps mee. Is het dan ook verstandig om een ETF mee te nemen die gericht is op small caps? Welke raden jullie aan (aankoop via AEX, Degiro kernselectie?)
Zelf was ik aan het denken aan de verhouding:
80% IWDA/20% IEMA of 75% IWDA/20% IEMA/5% ETF voor small caps
Graag had ik wat feedback en tips gehad van wat meer ervaren beleggers!
Alvast bedankt!
Sinds kort ben ik mezelf aan het verdiepen in het beleggen en wil hier ook mee starten. In eerste instantie wil ik beginnnen met het beleggen in ETF’s, zodat in mezelf nog wat meer kan verdiepen en later eventueel ook individuele aandelen kan aankopen.
Ik ben Belg en heb een Degiro account. Mijn keuze ding dus uit naar
- IWDA: acc, als Belg meest voordelig in verband met de belastingen en onderdeel van de kernselectie
- IEMA: om ook opkomende markten mee te nemen uit Azië. Deze gekozen omwille van het feit dat deze in de kernselectie zit en EMIM niet.
- EMIM neemt in tegenstelling tot IEMA ook een 4% small caps mee. Is het dan ook verstandig om een ETF mee te nemen die gericht is op small caps? Welke raden jullie aan (aankoop via AEX, Degiro kernselectie?)
Zelf was ik aan het denken aan de verhouding:
80% IWDA/20% IEMA of 75% IWDA/20% IEMA/5% ETF voor small caps
Graag had ik wat feedback en tips gehad van wat meer ervaren beleggers!
Alvast bedankt!
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Opstart ETF portefuille
Je zal je best moeten doen om alleen al op de voorpagina van dit forum niet álle informatie te vinden die je hier vraagt. Succes.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je hebt ook nog de smallcaps van devel. world IUSN.
Je hebt ook nog VWCE om IWDA & EMIM samen te nemen, dat is eventueel makkelijker, dan moet je maar één ETF kopen.
Je zou ook kunnen opteren voor een iets duurzamere variant dan zou je IWDA kunnen vervangen door SNAW & EMIM door AYEM.
Je hebt ook nog VWCE om IWDA & EMIM samen te nemen, dat is eventueel makkelijker, dan moet je maar één ETF kopen.
Je zou ook kunnen opteren voor een iets duurzamere variant dan zou je IWDA kunnen vervangen door SNAW & EMIM door AYEM.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
VWCE is vergelijkbaar met IWDA+IEMA (geen small caps)
SPYI is vergelijkbaar met IWDA+IEMA+IUSN+EUNI of IWDA+IUSN+EMIM (all countries, all caps), en SPYI is zonder securities lending.
Interessant...
Jammer genoeg:
- is SNAW relatief klein
- is er geen DM SC ESG ETF te vinden
Anderzijds zijn SNAW en AYEM dan weer zonder securities lending.
Code: Selecteer alles
ISIN Name Provider Ticker Inc Class Region Index Type TER TWR TCR SIZEm€ #Comp %C/I Cur Repl Lend BR Xetra A'dam Index Index Type Index#C
IE00B4L5Y983 iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc) iShares IWDA Acc Equity World MSCI DM LC/MC 0,20 0,27 0,47 24.499 1.582 100,00 USD P OS Yes EUNL IWDA MSCI World DM LC/MC 1.582
IE00BFNM3J75 iShares MSCI World ESG Screened UCITS ETF USD (Acc) iShares SAWD Acc Equity World MSCI DM LC/MC ESG 0,20 772 1.488 99,67 USD P OS No SNAW MSCI World ESG DM LC/MC ESG 1.493
IE00BKM4GZ66 iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF USD (Acc) iShares EIMI Acc Equity World MSCI EM AC 0,18 0,33 0,51 15.593 2.815 91,63 USD P OS Yes IS3N EMIM MSCI EM IMI EM AC 3.072
IE00BFNM3P36 iShares MSCI EM IMI ESG Screened UCITS ETF USD (Acc) iShares SAEM Acc Equity World MSCI EM AC ESG 0,18 1.331 1.760 59,50 USD P OS No AYEM MSCI EM IMI ESG EM AC ESG 2.958
Een "all countries small caps" ETF vind ik trouwens ook niet, laat staan in ESG variant.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- Superspaarder
- Sr. Member

- Contacteer:
@ Nap
Akkoord met Troglodytes.
Je mag ook Google gebruiken : "bogleheads investing from belgium".
Akkoord met Troglodytes.
Je mag ook Google gebruiken : "bogleheads investing from belgium".
Bogleheads portefeuille : Aandelen : IWDA (70%) + EMIM (15%) + ZPRS (15%) / Vaste rente : Tak 21 + LTS + Obligaties + Spaarrekening / Mix : PSP.
SNAW is inderdaad relatief klein, maar ik denk dat deze wel groeit de komende tijd.EarthNvstr1 schreef: ↑10 februari 2021, 20:35 Jammer genoeg:
- is SNAW relatief klein
- is er geen DM SC ESG ETF te vinden
Anderzijds zijn SNAW en AYEM dan weer zonder securities lending.
Er is inderdaad geen IUSN ESG alternatief, dus voorlopig ben ik bij de small caps niet ESG en kies ik voor IUSN.
Is securities lending dan een groot probleem / no-go voor jou?EarthNvstr1 schreef: ↑10 februari 2021, 20:35 SPYI is vergelijkbaar met IWDA+IEMA+IUSN+EUNI of IWDA+IUSN+EMIM (all countries, all caps), en SPYI is zonder securities lending.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Daar ben ik nog niet uit.
Als dat alleen maar voordelen zou hebben, dan zou ik verwachten dat er geen ETFs zijn zonder securities lending.
Dus als de return van een fonds met securities lending niet noemenswaardig hoger is dan een gelijkaardig fonds zonder securities lending, zie ik niet in waarom je dat risico erbij zou nemen.
Ik ben op dit artikel gestoten dat uitstekend de voor- en nadelen uitlegd. https://www.justetf.com/de/news/etf/sec ... -etfs.htmlEarthNvstr1 schreef: ↑11 februari 2021, 12:39Daar ben ik nog niet uit.
Als dat alleen maar voordelen zou hebben, dan zou ik verwachten dat er geen ETFs zijn zonder securities lending.
Dus als de return van een fonds met securities lending niet noemenswaardig hoger is dan een gelijkaardig fonds zonder securities lending, zie ik niet in waarom je dat risico erbij zou nemen.
What are the risks?
The chief risk associated with security lending is that a borrower may default.
In that scenario, an ETF provider recovers their position by selling their collateral on the market and repurchasing the lost securities.
The danger is that poor quality collateral may be highly illiquid or difficult to value. You wouldn’t want to be selling Collateralized Debt Obligations (CDOs) in 2008.
For that reason, the EU’s UCITS rules prescribe a set of risk-control standards on UCITS ETF collateral, and most of the major players impose stricter criteria still.
For example, collateral may consist of G-10 government debt, high quality corporate debt (A1 or above), and equities from approved OECD markets.
Rules also govern the level of collateral diversification (no more than 30% from a single issuer) and security lending counterparties must have a minimum credit rating of A2 or above.
And the rules have been tested. BlackRock – the owner of the iShares ETF brand – has experienced three security-lending defaults since 1981 but has compensated all three from collateral.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Mooi, zover was ik ook al ;-)MisterDax schreef: ↑11 februari 2021, 14:33 Ik ben op dit artikel gestoten dat uitstekend de voor- en nadelen uitlegd. https://www.justetf.com/de/news/etf/sec ... -etfs.html
Waar het mij over gaat is de afweging van het extra risico (eventueel minimaal) tegenover de extra return (eventueel ook minimaal).
Of gewoon niet echt laten meespelen in de keuze.EarthNvstr1 schreef: ↑12 februari 2021, 18:51Mooi, zover was ik ook al ;-)MisterDax schreef: ↑11 februari 2021, 14:33 Ik ben op dit artikel gestoten dat uitstekend de voor- en nadelen uitlegd. https://www.justetf.com/de/news/etf/sec ... -etfs.html
Waar het mij over gaat is de afweging van het extra risico (eventueel minimaal) tegenover de extra return (eventueel ook minimaal).
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Mij lijkt risico tegenover rendement toch wel één van de belangrijkste dingen om een keuze op te baseren.B7H4long schreef: ↑12 februari 2021, 18:54Of gewoon niet echt laten meespelen in de keuze.EarthNvstr1 schreef: ↑12 februari 2021, 18:51
Mooi, zover was ik ook al ;-)
Waarmee ik niet wil zeggen dat dit altijd noemenswaardig is.
Na al wat ik gelezen heb is er voor serieuze ETF aanbieders weinig gevaar aangezien de waarde van het onderpand (cash, hoge kwaliteit obligaties, aandelen) altijd groter is dan de uitgeleende aandelen. De extra meerwaarde voor ons als investeerders zal echter ook niet veel zijn idd.EarthNvstr1 schreef: ↑12 februari 2021, 18:51 Mooi, zover was ik ook al ;-)
Er zijn wel verschillen tussen aanbieders: Vanguard bijvoorbeeld investeert 100% van de inkomsten van securities lending terug in de ETF om meerwaarde te creëren. Andere aanbieders zoals Ishares investeren slechts 71,5%-85% terug in de ETF en steken de rest in hun zakken

Learn about Vanguard Securities Lending Program: https://youtu.be/76Sw-9_6Neg
VanEck is dan weer kritischer en doet niet aan securities lending: https://youtu.be/fOesMajgBo0
Vind het ook wel een beetje wrang dat je eigen aandelen worden gebruikt om uit te lenen aan grote hedgefunds om massaal te gaan shorten, wat toch ook niet in de interesse kan zijn van iemand die long de markt is. In normale marktomstandigheden zal het misschien niet veel uitmaken, maar als het crasht dan kan dit nog meer neerwaartse druk veroorzaken denk ik dan.
Opletten hiermee.MisterDax schreef: ↑12 februari 2021, 19:56 Er zijn wel verschillen tussen aanbieders: Vanguard bijvoorbeeld investeert 100% van de inkomsten van securities lending terug in de ETF om meerwaarde te creëren. Andere aanbieders zoals Ishares investeren slechts 71,5%-85% terug in de ETF en steken de rest in hun zakken.
Dit lijkt een analyse van US en OZ gebaseerde fondsen en fondsleveranciers. UCITS ETF kan anders zijn.
bvb uit ishares.com site voor IWDA
Fondsen die deelnemen aan dit securities lending-programma ontvangen 62.5% van de inkomsten hieruit, terwijl BlackRock 37.5% van de inkomsten ontvangt en alle operationele kosten van de uitleentransacties betaalt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.