Opstart passieve portefeuille
TIP
Opstart passieve portefeuille
Hallo,
Via deze thread ben ik zo vrij om te polsen bij geïnteresseerde forumleden naar mijn plan aangaande het opstarten van een passieve beleggingsportefeuille.
1) Actuele situatie
Tengevolge een erfenis heb ik een 'bescheiden' beleggingsportefeuille geërfd van zo'n € 15.000. Dit bedrag is momenteel verdeeld over 4 fondsen bij ING:
LU1238068834 BGF GI M Ass In Shs -A3G- Distribution - 17% van portefeuilletotaal
LU0300745303 Fr TI Gl Bd Shs -A (Ydis)- Distribution - 9%
BE6282432333 ING Core Fund Moderated - Dis - 9%
BE0947713237 ING (B) Collect Portfolio Personal Portfolio White - Cap - 65%
3 divenduitkerende fondsen, 1 kapitaliserend fonds. Gemiddelde TER 1,55%
Daarnaast heb ik sinds een klein jaar een Bolero account waar ik tot op heden met niet al veel succes (lees: verlies) aan het 'spelen' ben geweest met individuele aandelen, weliswaar met kleine bedragen.
2) Geplande toekomstige beleggingsstrategie
Ik heb me intussen al wat verdiept in indexbeleggen, en ben overtuigd dat dit voor mij 'the way to go' is. Ik ben dus van plan om bovenstaande fondsen bij ING te verkopen en met de opbrengst te starten met een passieve beleggingsportefeuille waarmee zo weinig mogelijk kosten gepaard gaan. Ik wens enkel kapitaliserende ETF aan te schaffen, en wens regelmatig bij te kopen. Wegens geen transactiekosten bij de kernselectie van DeGiro denk ik er over na om bij DeGiro een account te openen. Op die manier kan ik aan periodiek beleggen doen in ETF zonder gehinderd te worden door transactiekosten.
Na mijn risicotolerantie te hebben ingeschat zou ik gaan voor een assetverdeling van 70% aandelen / 30% stabiele assets.
A) Aandelen:
Ik wil een wereldwijd gespreide ETF en dit zal de iShares MSCI World (TER 0,20) worden. Dit zal mijn kern worden.
Daarnaast wens ik volgende satellieten: emerging markets en small caps. En hier begint het schoentje te wringen wat de kernselectie van DeGiro betreft:
- Emerging komt volgende ETF in aanmerking: LU0292107645 DB X - TR.MSCI EM IDX.1C (Xetra) - TER 0,49. Voor zover ik het kan nagaan komt deze ETF +/- overeen met de iShares MSCI EMIM. Juist? Zaken waar ik mee rekening moet houden?
- Small Caps: ik vind geen geschikte ETF in de kernselectie van DeGiro. Iemand tips?
B) Stabiele gedeelte:
Ik dacht aanvankelijk aan een ETF die belegt in kortlopende Europese staatsobligaties, maar ik ben niet overtuigd gezien de negatieve rendementen laatste tijd. Hebben jullie andere interessante tips voor mij die voldoen aan mijn voorwaarden (ETF ACC + kernselectie DeGiro). Zoniet lijkt het me dat ik een beter rendement haal met vb. een saving plan bij Deutsche Bank (0,90% rente).
3) DeGiro?
DeGiro lijkt me zeer aanlokkelijk wegens de zeer beperkte kosten. Maar toch voel ik me een beetje geremd wegens buitenlandse broker en de vrees dat "goedkoop" wel eens "duurkoop" zou kunnen zijn (ik wil o.a. geen gedoe bij evnetuele verkoop en snel over mijn geld kunnen beschikken). Ik zou natuurlijk ook gewoon via Bolero de portefeuille kunnen opbouwen, maar de transactiekosten zullen toch een serieuze rem zijn voor het rendement bij regelmatig bijkopen voor beperkt bedrag. Ervaringen, tips en ideeën zijn welkom.
Alvast bedankt voor input en opbouwende suggesties / commentaar. Ik heb al heel wat kennis opgedaan op dit forum dankzij jullie!
Via deze thread ben ik zo vrij om te polsen bij geïnteresseerde forumleden naar mijn plan aangaande het opstarten van een passieve beleggingsportefeuille.
1) Actuele situatie
Tengevolge een erfenis heb ik een 'bescheiden' beleggingsportefeuille geërfd van zo'n € 15.000. Dit bedrag is momenteel verdeeld over 4 fondsen bij ING:
LU1238068834 BGF GI M Ass In Shs -A3G- Distribution - 17% van portefeuilletotaal
LU0300745303 Fr TI Gl Bd Shs -A (Ydis)- Distribution - 9%
BE6282432333 ING Core Fund Moderated - Dis - 9%
BE0947713237 ING (B) Collect Portfolio Personal Portfolio White - Cap - 65%
Daarnaast heb ik sinds een klein jaar een Bolero account waar ik tot op heden met niet al veel succes (lees: verlies) aan het 'spelen' ben geweest met individuele aandelen, weliswaar met kleine bedragen.
Ik heb me intussen al wat verdiept in indexbeleggen, en ben overtuigd dat dit voor mij 'the way to go' is. Ik ben dus van plan om bovenstaande fondsen bij ING te verkopen en met de opbrengst te starten met een passieve beleggingsportefeuille waarmee zo weinig mogelijk kosten gepaard gaan. Ik wens enkel kapitaliserende ETF aan te schaffen, en wens regelmatig bij te kopen. Wegens geen transactiekosten bij de kernselectie van DeGiro denk ik er over na om bij DeGiro een account te openen. Op die manier kan ik aan periodiek beleggen doen in ETF zonder gehinderd te worden door transactiekosten.
Na mijn risicotolerantie te hebben ingeschat zou ik gaan voor een assetverdeling van 70% aandelen / 30% stabiele assets.
A) Aandelen:
Ik wil een wereldwijd gespreide ETF en dit zal de iShares MSCI World (TER 0,20) worden. Dit zal mijn kern worden.
Daarnaast wens ik volgende satellieten: emerging markets en small caps. En hier begint het schoentje te wringen wat de kernselectie van DeGiro betreft:
- Emerging komt volgende ETF in aanmerking: LU0292107645 DB X - TR.MSCI EM IDX.1C (Xetra) - TER 0,49. Voor zover ik het kan nagaan komt deze ETF +/- overeen met de iShares MSCI EMIM. Juist? Zaken waar ik mee rekening moet houden?
- Small Caps: ik vind geen geschikte ETF in de kernselectie van DeGiro. Iemand tips?
B) Stabiele gedeelte:
Ik dacht aanvankelijk aan een ETF die belegt in kortlopende Europese staatsobligaties, maar ik ben niet overtuigd gezien de negatieve rendementen laatste tijd. Hebben jullie andere interessante tips voor mij die voldoen aan mijn voorwaarden (ETF ACC + kernselectie DeGiro). Zoniet lijkt het me dat ik een beter rendement haal met vb. een saving plan bij Deutsche Bank (0,90% rente).
3) DeGiro?
DeGiro lijkt me zeer aanlokkelijk wegens de zeer beperkte kosten. Maar toch voel ik me een beetje geremd wegens buitenlandse broker en de vrees dat "goedkoop" wel eens "duurkoop" zou kunnen zijn (ik wil o.a. geen gedoe bij evnetuele verkoop en snel over mijn geld kunnen beschikken). Ik zou natuurlijk ook gewoon via Bolero de portefeuille kunnen opbouwen, maar de transactiekosten zullen toch een serieuze rem zijn voor het rendement bij regelmatig bijkopen voor beperkt bedrag. Ervaringen, tips en ideeën zijn welkom.
Alvast bedankt voor input en opbouwende suggesties / commentaar. Ik heb al heel wat kennis opgedaan op dit forum dankzij jullie!
Re: Opstart passieve portefeuille
Ik ga dit even meevolgen aangezien ik naast mijn beperkt aantal aandelen ook een passieve beleggingsportefeuille heb waarbij ik echter enkel voor IWDA gekozen heb wegens passief en lange horizon (+- 25 jaar)
Als ik nog iets extra qua portefeuille zou nemen, zou ik een small cap EU overwegen (reden ook weer wegens lange horizon en mogelijks iets hogere volaliteit)
Als ik nog iets extra qua portefeuille zou nemen, zou ik een small cap EU overwegen (reden ook weer wegens lange horizon en mogelijks iets hogere volaliteit)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bij mijn weten handelt Degiro verkopen en teruggave van geld correct af. Heb in ieder geval nog nooit gehoord van problemen hieromtrent.
Voor emerging markets zou ik EMIM nemen en voor small caps IUSN. Op zich vallen de tarieven ook goed mee. Amsterdam 2€ + 0,038% en XETRA 4€ + 0,058%. Desnoods wacht je een paar maanden tot je genoeg geld bij elkaar hebt.
Stabiele gedeelte zou ik op een spaarrekening zeten voorlopig. Rendement met obligaties gaat niet veel hoger zijn.
Voor emerging markets zou ik EMIM nemen en voor small caps IUSN. Op zich vallen de tarieven ook goed mee. Amsterdam 2€ + 0,038% en XETRA 4€ + 0,058%. Desnoods wacht je een paar maanden tot je genoeg geld bij elkaar hebt.
Stabiele gedeelte zou ik op een spaarrekening zeten voorlopig. Rendement met obligaties gaat niet veel hoger zijn.
Ik doe het bij Binckbank, eenmaal per jaar gooi ik er terug wat spaargeld tegenaan, dat is 'periodiek' genoeg voor mij.
Ik hanteer leeftijd (36) in spaargeld, rest in aandelen. : )
70% IWDA, 10% EMIM, 20%IUSN is de verhouding van ongeveer 60 procent van mijn portefeuille.
Geen obligaties, de overige 40 procent staat gewoon op mijn spaarboek.
Aandelen lange termijn, het spaargeld korte termijn + buffer, dit geeft me genoeg gemoedsrust.
70% IWDA, 10% EMIM, 20%IUSN is de verhouding van ongeveer 60 procent van mijn portefeuille.
Aandelen lange termijn, het spaargeld korte termijn + buffer, dit geeft me genoeg gemoedsrust.
Idem hier.Puwi schreef: ↑7 december 2018, 15:32 Ik doe het bij Binckbank, eenmaal per jaar gooi ik er terug wat spaargeld tegenaan, dat is 'periodiek' genoeg voor mij.
Ik sloot me aan bij Binck omdat het een gebruiksvriendelijk platform is en omdat mijn aantal transacties niet hoog ligt (een viertal per jaar). De extra kosten ten opzichte van De Giro zouden dus relatief laag moeten zijn.
Geen obligaties, alle niet-aandelen hou ik aan op een spaarrekening.
Aandelen: hoofdzakelijk IWDA, EMIM en WSML.
Ik ben mijn beleggingen ook gewoon bij Binck gestart. Dankzij een klant-aanbreng-actie waren mijn 10-11 eerste transacties gratis. Was ideaal om de portefeuille te starten.
Als je de transactiekosten (meestal 9,75 euro) te hoog vindt in verhouding met je maandelijks te beleggen bedrag, dan doe je het bv pas om de 3 maanden. Dat gaat nauwelijks iets maken.
Als je de transactiekosten (meestal 9,75 euro) te hoog vindt in verhouding met je maandelijks te beleggen bedrag, dan doe je het bv pas om de 3 maanden. Dat gaat nauwelijks iets maken.
Een hoogrendement spaarboekje is een valabele keuze voor het stabiele gedeelte van je beleggingen.Donnie schreef: ↑6 december 2018, 22:47 Hallo,
1) Actuele situatie
...
Daarnaast heb ik sinds een klein jaar een Bolero account waar ik tot op heden met niet al veel succes (lees: verlies)
...
Ik heb me intussen al wat verdiept in indexbeleggen, en ben overtuigd dat dit voor mij 'the way to go' is. Ik ben dus van plan om bovenstaande fondsen bij ING te verkopen en met de opbrengst te starten met een passieve beleggingsportefeuille waarmee zo weinig mogelijk kosten gepaard gaan. Ik wens enkel kapitaliserende ETF aan te schaffen, en wens regelmatig bij te kopen.
...
A) Aandelen:
...
B) Stabiele gedeelte:
...
Zoniet lijkt het me dat ik een beter rendement haal met vb. een saving plan bij Deutsche Bank (0,90% rente).
Hoe ga je beslissen naar welke belegging je maandelijkse storting zal gaan?
Je zal waarschijnlijk maandelijks maar in een ETF beleggen.
Omdat je met het stabiele gedeelte reeds bij DB zit, kan je misschien eens kijken naar de transactiekosten voor ETFs daar. Die zijn niet zo hoog herinner ik mij.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik zal bijkopen daar waar nodig is in functie van de vooraf bepaalde allocatie. Aangezien het telkens relatief kleine bedragen zullen zijn denk ik inderdaad maandelijks in één ETF te beleggen.
Kan je IUSN bij Binckbank kopen? En hoeveel zijn de transactiekosten?
Jawel: IE00BF4RFH31
€ 9,75 per transactie tot € 25.000
€ 9,75 per transactie tot € 25.000
Wat is eigenlijk de reden waarom de combinatie IWDA/EMIM/IUSN wordt gebruikt in plaats van enkel SPDR MSCI ACWI IMI ?
Lagere lopende kosten (0,22 vs 0,4).
Het SPDR fonds is ook een vrij klein fonds met AUM van 94M.
Het SPDR fonds is ook een vrij klein fonds met AUM van 94M.
Te kleine ETFs kunnen gesloten worden wegens niet rendabel genoeg.
Hier wat meer info: https://www.justetf.com/uk/news/etf/siz ... -etfs.html