Opstarten beleggingsportefeuille
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Opstarten beleggingsportefeuille
Goeiemiddag,
graag had ik de goeie raad gehad van dit forum ivm het opbouwen van een beleggingsportefeuille. Mijn vrouw en ik zijn beginnende dertigers en hebben ondertussen iet of wat van spaargeld staan. Dit staat momenteel op een spaarrekening beetje te verkommeren (bij Rabobank). Ik ben aan het bekijken om dit op één of andere manier wat meer te doen opbrengen. Ik ben al een aantal jaren bezig met individuele aandelen te kopen, maar dit is maar voor een beperkt bedrag (en zonder veel succes eigenlijk). Mijn beleggersprofiel is neutraal : zou graag wat meer rendement hebben maar zonder te veel risico's te nemen. Het eerste dat ik zou willen doen is indelen in welke categorieen ik ons geld zou indelen :
- cash en onmiddelijk beschikbaar (dus spaarrekening) : 18000 euro (buffer voor als we direkt geld nodig hebben)
- tak21 : 40%
- obligaties : 25%
- aandelenfondsen : 25%
- ind. aandelen : 10%
Wat is jullie idee hierover ? Hou bouw ik deze portefeuille op ? Had gedacht om te starten met 1 tak21 en om bv. volgend jaar in een ander te stappen zodat ik ook hier gespreid zit in tijd. Heb weinig ervaring met obligaties : hoe start ik hiermee ? Zijn er aandelenfondsen die ik zeker in portefeuille moet nemen, rekening houdende dat ik niet té veel tijd er zou willen aan spenderen. Ik denk er dan aan om te beleggen in fondsen die zelf kiezen in welke sectoren / werelddelen ze beleggen, dus geen sectoriele fondsen.
Alvast bedankt voor de raad.
graag had ik de goeie raad gehad van dit forum ivm het opbouwen van een beleggingsportefeuille. Mijn vrouw en ik zijn beginnende dertigers en hebben ondertussen iet of wat van spaargeld staan. Dit staat momenteel op een spaarrekening beetje te verkommeren (bij Rabobank). Ik ben aan het bekijken om dit op één of andere manier wat meer te doen opbrengen. Ik ben al een aantal jaren bezig met individuele aandelen te kopen, maar dit is maar voor een beperkt bedrag (en zonder veel succes eigenlijk). Mijn beleggersprofiel is neutraal : zou graag wat meer rendement hebben maar zonder te veel risico's te nemen. Het eerste dat ik zou willen doen is indelen in welke categorieen ik ons geld zou indelen :
- cash en onmiddelijk beschikbaar (dus spaarrekening) : 18000 euro (buffer voor als we direkt geld nodig hebben)
- tak21 : 40%
- obligaties : 25%
- aandelenfondsen : 25%
- ind. aandelen : 10%
Wat is jullie idee hierover ? Hou bouw ik deze portefeuille op ? Had gedacht om te starten met 1 tak21 en om bv. volgend jaar in een ander te stappen zodat ik ook hier gespreid zit in tijd. Heb weinig ervaring met obligaties : hoe start ik hiermee ? Zijn er aandelenfondsen die ik zeker in portefeuille moet nemen, rekening houdende dat ik niet té veel tijd er zou willen aan spenderen. Ik denk er dan aan om te beleggen in fondsen die zelf kiezen in welke sectoren / werelddelen ze beleggen, dus geen sectoriele fondsen.
Alvast bedankt voor de raad.
Re: Opstarten beleggingsportefeuille
Ik zou adviseren om te starten met de minst volatiele aandelen, genre GBL. Uiteindelijk doen die wat jij wil doen: beleggen in diverse maatschappijen. Let wel, ik vind de meeste aandelen op dit moment niet echt goedkoop. GBL bijvoorbeeld is sinds januari al 15% gestegen. De economische vooruitzichten zijn ook niet schitterend, zie Bekaert en zie enkele reacties daarop op de site van Trends.
Zo moet je aandelen dus eigenlijk ook weer splitsen: Welke sectoren, hoe conjunctuurgevoelig, welke zekerheid dmv dividendrendement,..?
TAK21 is een breed begrip.
Neem je een TAK21 met een hoog gegarandeerd rendement (genre Integrale 786 (3,25%) of Patronale (3,45%)), of één zonder (of met minder) garanties maar potentieel hogere winstdeelname?
Je zal dus zien dat je wel kan diversifiëren, maar dat je binnen die diverse portefeuille opnieuw moet gaan diversifiëren in subcategorieën.
Zo moet je aandelen dus eigenlijk ook weer splitsen: Welke sectoren, hoe conjunctuurgevoelig, welke zekerheid dmv dividendrendement,..?
TAK21 is een breed begrip.
Neem je een TAK21 met een hoog gegarandeerd rendement (genre Integrale 786 (3,25%) of Patronale (3,45%)), of één zonder (of met minder) garanties maar potentieel hogere winstdeelname?
Je zal dus zien dat je wel kan diversifiëren, maar dat je binnen die diverse portefeuille opnieuw moet gaan diversifiëren in subcategorieën.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
ik zou aandelen eerder afraden, tenzij u er kennis van heeft
aandelen zijn ergens altijd een gok: we bezitten nooit alle kennis en vaak reageren we te laat als we het weten
Btw wat veel mensen vergeten (heb ik de indruk) is dat er veel al maandelijks aan pensioensparen doen via een fonds
als je 75 euro per maand doet in een fonds, dan kom je ook al aan 10% als je maandelijks 750 euro kan opzij zetten
aandelen zijn ergens altijd een gok: we bezitten nooit alle kennis en vaak reageren we te laat als we het weten
Btw wat veel mensen vergeten (heb ik de indruk) is dat er veel al maandelijks aan pensioensparen doen via een fonds
als je 75 euro per maand doet in een fonds, dan kom je ook al aan 10% als je maandelijks 750 euro kan opzij zetten
Zelf heb ik het volgende gedaan:
* 25 % TAK21 ((2 verschillende)
* 7% fondsen en aandelen (algemene fondsen)
* 5 % goud
* 60 % op verschillende spaarrekeningen
Zelf zoek ik ook wat meer in fondsen te steken, gespreid over tijd, en mss wat goud moest dit weer wat dalen.
Iets teveel cash naar men zin, maar heb daardoor niet veel verloren.
* 25 % TAK21 ((2 verschillende)
* 7% fondsen en aandelen (algemene fondsen)
* 5 % goud
* 60 % op verschillende spaarrekeningen
Zelf zoek ik ook wat meer in fondsen te steken, gespreid over tijd, en mss wat goud moest dit weer wat dalen.
Iets teveel cash naar men zin, maar heb daardoor niet veel verloren.
Ik zou bv.Carmignac patrimoine (Mixfonds) of Robeco lux-o-rente (obligatiefonds) kopen. Met die 2 fondsen loop je niet veel risico.
Voor aandelenfondsen zijn er wereldwijde aandelenfondsen en mixfondsen, die een mix van aandelen en obligaties aanhouden.Grizzly schreef: Zijn er aandelenfondsen die ik zeker in portefeuille moet nemen, rekening houdende dat ik niet té veel tijd er zou willen aan spenderen. Ik denk er dan aan om te beleggen in fondsen die zelf kiezen in welke sectoren / werelddelen ze beleggen, dus geen sectoriele fondsen.
Hierboven is al een goed mixfonds vermeld (Carmignac Patrimoine).
Voor goede wereldwijde aandelenfondsen heb ik een kleine studie gedaan, en de resultaten kun je hier vinden:
http://www.vanwent.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Uitstekende aandelenfondsen zijn al vele jaren Skagen Global en Carmignac Investissement.
@Grizzly Zo zou ik het momenteel doen als dertiger:
10% mix fondsen in andere munten
10% edele metalen + vastgoed(fondsen of etf's)
30% aandelen(fondsen of etf's) ook gedeelte commodities
20% obligatie(fondsen of etf's) let nu op de duration en eventueel ook andere munten
10% alle takken
20% cash
jm2c
10% mix fondsen in andere munten
10% edele metalen + vastgoed(fondsen of etf's)
30% aandelen(fondsen of etf's) ook gedeelte commodities
20% obligatie(fondsen of etf's) let nu op de duration en eventueel ook andere munten
10% alle takken
20% cash
jm2c
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.