optimalisatie woonbonus vanaf 2015 over partners
TIP
optimalisatie woonbonus vanaf 2015 over partners
Hallo,
ik hoop dat deze vraag nog geen 10 000 maal gesteld is (heb met zoekfunctie niet zo veel gevonden), maar:
Heeft het met de nieuwe woonbonus (lening afgesloten in mei 2016) nog zin om het bedrag van de woonbonus (2360 euro per persoon?) te spreiden over mijzelf en de vriendin waarmee ik binnenkort wettelijk ga samenwonen (nog dit jaar)? Ik las op een site dat het na 2015 niet meer uitmaakt, en op een andere site dat dit werd aangevochten bij een of andere instantie....dan werkt optimalisatie dus niet meer. De anonieme taxonweb service flipt volgens mij op die woonbonus. Soms krijg ik foutmeldingen terwijl ik zeker ben dat het juist is.
M.a.w. loont het voor ons fiscaal om wettelijk samen te wonen op het vlak van de woonbonus? Ik verdien een stuk meer dan mijn vriendin, maar niet genoeg om van het huwelijkscoëff. te genieten (voor zover ik weet toch).
Nog andere bemerkingen over de fiscale voor- en nadelen van wettelijk samenwonen? Er is ook een kindje op komst.
ik hoop dat deze vraag nog geen 10 000 maal gesteld is (heb met zoekfunctie niet zo veel gevonden), maar:
Heeft het met de nieuwe woonbonus (lening afgesloten in mei 2016) nog zin om het bedrag van de woonbonus (2360 euro per persoon?) te spreiden over mijzelf en de vriendin waarmee ik binnenkort wettelijk ga samenwonen (nog dit jaar)? Ik las op een site dat het na 2015 niet meer uitmaakt, en op een andere site dat dit werd aangevochten bij een of andere instantie....dan werkt optimalisatie dus niet meer. De anonieme taxonweb service flipt volgens mij op die woonbonus. Soms krijg ik foutmeldingen terwijl ik zeker ben dat het juist is.
M.a.w. loont het voor ons fiscaal om wettelijk samen te wonen op het vlak van de woonbonus? Ik verdien een stuk meer dan mijn vriendin, maar niet genoeg om van het huwelijkscoëff. te genieten (voor zover ik weet toch).
Nog andere bemerkingen over de fiscale voor- en nadelen van wettelijk samenwonen? Er is ook een kindje op komst.
-
Ellemie1978
- Newbie

- Berichten: 23
- Lid geworden op: 19 okt 2016
- Contacteer:
Re: optimalisatie woonbonus vanaf 2015 over partners
Wettelijk samenwonen maakt toch totaal geen verschil voor de woonbonus? Of zie ik nu zelf iets over het hoofd? Je krijgt dan wel een gezamenlijke belastingaangifte maar uiteindelijk heb je voor elk van beiden een apart kolommetje waarin je alles apart invult. Ofwel ben je lening samen aangegaan en kan je allebei de aftrek doen, ofwel ben je de lening alleen aangegaan en kan alleen jij het bedrag aftrekken. Als jullie dit jaar wettelijk gaan samenwonen, ga je trouwens pas in 2018 (inkomstenjaar 2017) een gezamenlijke aangifte moeten doen.
Ik had ook gedacht fiscaal voordeel te doen door wettelijk te gaan samenwonen maar dat was dus niet het geval. Ik dacht wel aanspraak te kunnen maken op het huwelijksquotiënt omdat mijn partner minder dan 30% van het gezinsinkomen binnenbrengt maar blijkbaar moet de minst verdienende ook nog minder dan € 10.000 per jaar verdienen (ongeveer). Dat is gelukkig niet het geval
Zoals het op de website van de FOD Financiën stond had ik begrepen dat je maximum € 10.000 per jaar kon overdragen naar de andere partner maar dat is dus alleen als de andere partner helemaal geen inkomsten heeft.
Maar met het kindje dat op komst is ga je een geweldig fiscaal voordeel doen
Aftrek voor een kind ten laste, kosten van de crèche aftrekken... Laat dat een troost wezen 
Ik had ook gedacht fiscaal voordeel te doen door wettelijk te gaan samenwonen maar dat was dus niet het geval. Ik dacht wel aanspraak te kunnen maken op het huwelijksquotiënt omdat mijn partner minder dan 30% van het gezinsinkomen binnenbrengt maar blijkbaar moet de minst verdienende ook nog minder dan € 10.000 per jaar verdienen (ongeveer). Dat is gelukkig niet het geval
Maar met het kindje dat op komst is ga je een geweldig fiscaal voordeel doen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.