Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Overbruggingskrediet

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
Rendinho
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Rendinho
Verstuur privébericht

Overbruggingskrediet

• Citeer

Bericht door Rendinho » 19 februari 2020, 19:53

We hebben momenteel een woning en hebben nu opnieuw bouwgrond gekocht. We hadden al een hypotheek lopen op de woning, en nu is de financiering voor de grond ook bijna rond.

We kunnen dus binnen enkele maanden beginnen denken aan bouwen. Nu heb ik wel een vraag ivm overbruggingskrediet. Hetgeen je hierover vind op internet is steeds onduidelijk.

Onze nieuwe woning zou ongeveer 280.000 euro moeten kosten (kosten incl), terwijl onze huidige woning 320.000 euro zou moeten opbrengen. Omdat onze huidige woning pas verkocht wordt als we intrekken in de nieuwe woning, hebben we het geld niet direct ter beschikking.

Nu is mijn vraag: kunnen wij een overbruggingskrediet aangaan voor het volledige bedrag van de nieuwe woning (wel op te nemen in schijven volgens dat de facturen binnen komen), of moeten we rekening houden met ons huidig openstaand kapitaal.

Dus ofwel 280.000 euro in schijven op te nemen,
Of waarde van volledigs waarde onroerend goed, zijnde 425.000 euro, verminderd met openstaand kapitaal, zijnde 323.000 euro dus 102.000 euro.

Welke berekening is de juiste?

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

Re: Overbruggingskrediet

• Citeer

Bericht door B7H4long » 19 februari 2020, 19:57

Hoeveel zal je huidige woning opbrengen als je de lening en de kosten betaald hebt. Dit is het bedrag dat je voor de nieuwe woning zal kunnen aanwenden, dit is het bedrag dat je moet "overbruggen".
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Rendinho
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Rendinho
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Rendinho » 19 februari 2020, 20:13

Openstaand kapitaal voor de woning is 197.000 euro, waarde huidige woning is minstens 320.000 euro. Dwz dat wij maximum 123.000 euro in overbruggingskrediet kunnen krijgen?

Dan komen we nog 157.000 euro te kort om de nieuwe woning te betalen van 280.000 euro. Eigenlijk onnozel toch als je weet dat we bij verkoop zelfs 40.000 euro zouden over hebben.

Andere mogelijkheden om dit te overbruggen?

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 19 februari 2020, 20:22

Dus jullie huidige woning is nu nog voornamelijk van de bank via de huidige hypotheek?

Voor die 157k euro die je niet hebt voor de nieuwe woning gaan jullie toch een hypotheeklening aan, niet?

Kijk ook naar "pandwissel" om eventueel jullie oude hypotheek over te zetten naar de nieuwe woning.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

Rendinho
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Rendinho
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Rendinho » 19 februari 2020, 20:57

Waarom zouden we nog een hypotheek aangaan voor 157.000 euro. Dit zou willen zeggen dat wij na het bouwen en de verkoop van onze woning bijna 200.000 euro cash op onze rekening zouden hebben, samen met een gigantische afbetaling...

En pandwissel kan toch pas nadat huidige woning verkocht is?

De hypotheek is al rond voor zowel huidige woning, alsook nieuwe bouwgrond. Dan moeten wij niet echt nog eens hypotheek aangaan me dunkt.

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 19 februari 2020, 23:08

@Rendinho.... Dit is eigenlijk een vraag die je op voorhand aan de bank had moeten stellen voor je besliste om een bouwgrond te kopen, om er nadien op te bouwen.. en welke mogelijkheden er voor Uw persoonlijke situatie er zijn...
Niemand hier op spaargids kan je hier een formeel antwoord op geven...
De waarde die jij aan je pand toekent is niet de waarde die de bank/ schatter aan je eigendom geeft als waarborg.
Veel zal afhangen van de schatter, en welke waarde hij gebruikt.

VENALE WAARDE IN VRIJE VERKOOP :
NIEUWBOUWWAARDE :
INTRINSIEKE WAARDE :
DE GEDWONGEN VERKOOPWAARDE :
De WAARDE IN OPENBARE VERKOOP :
De WAARDE IN GEDWONGEN VERKOOP :

Je berekening klopt en klopt niet.
Uw geschatte waarde is 320.000, je openstaande schuld daarop is 197.000 + 280.000 nieuw huis = 477.000 aan schulden + de schulden welke je bent aangegaan voor de financiering van de grond die je gekocht hebt voor dat je huidige woning verkocht is. je uiteindelijk tekort na verkoop is op die moment 157.000 euro + de schuld van de grond en niet zoals je aangeeft dat je nog 40.000 euro overschot hebt.

Flame
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Flame
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Flame » 20 februari 2020, 09:22

akkkoord met hierboven. Ook deze situatie reeds onderzocht.

De benadering van het bedrag dat je in OK kan opnemen verschilt ook per bank, alsook het gedeelte waar je dan enkel rente moet op betalen of reeds aflossen (nieuw vs oud pand) verschilt ook nog eens. Dus ik kan je maar één iets aanraden en dat is om langs te gaan bij verschillende banken en de situatie concreet voor je te laten schetsen.

En de waarde van je huidig pand wordt idd bepaald in zo een geval door een officiële schatting, alsook de waarde van de nieuw te bouwen woning, die dan gebruikt wordt om je bedrag in het OK te berekenen.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 20 februari 2020, 09:43

Rendinho schreef: ↑19 februari 2020, 20:57 Waarom zouden we nog een hypotheek aangaan voor 157.000 euro. Dit zou willen zeggen dat wij na het bouwen en de verkoop van onze woning bijna 200.000 euro cash op onze rekening zouden hebben, samen met een gigantische afbetaling...

De hypotheek is al rond voor zowel huidige woning, alsook nieuwe bouwgrond. Dan moeten wij niet echt nog eens hypotheek aangaan me dunkt.
Ik dank dat ik iets mis.

Waar zou die 200k vandaan komen?

Dit is hoe ik het begrepen heb:

Huidig huis:
Openstaand kapitaal: 197000 - hier heb je een hypotheek lening voor.
Als je dit verkoopt word de lening afbetaald en krijg jij de rest.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 20 februari 2020, 09:54

Rendinho schreef: ↑19 februari 2020, 20:57 Waarom zouden we nog een hypotheek aangaan voor 157.000 euro. Dit zou willen zeggen dat wij na het bouwen en de verkoop van onze woning bijna 200.000 euro cash op onze rekening zouden hebben, samen met een gigantische afbetaling...

Ik dank dat ik iets mis.

Waar zou die 200k vandaan komen?

Dit is hoe ik het begrepen heb:

Huidig huis:
Openstaand kapitaal: 197000 - hier heb je een hypotheek lening voor.
Als je dit verkoopt word de lening afbetaald en krijg jij de rest.

Grond:
Daar heb je een lening voor lopen.

Je betaald vandaag 2 leningen af.

Nieuw te bouwen huis:
Hoe ga je dit betalen?
Een deel kosten zal je zelf moeten betalen. Voor de rest kan je leningen aangaan: een OK voor een deel dat je zal kunnen terugbetalen wanneer je je vorig huis verkoopt (100-150k) + een hypotheek lening om de rest af te betalen over de volgende 10-20 jaar.

Als je in je nieuwe huis woont zal je dus 2 leningen afbetalen: grond+hypotheek nieuwe woning.

Tijdens het bouwen van je nieuwe woning heb je de volgende afbetalingen:
- oude woning
- grond
- reserveringsvergoeding nieuwe woning - waarschijnlijk
- reeds opgenomen deel hypotheek lening - waarschijnlijk
- overbruggingskrediet - enkel intrest?

Succes.

Rendinho
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Rendinho
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Rendinho » 20 februari 2020, 10:26

Ik weet dat het een abnormale situatie is, meestal is de nieuw te bouwen of kopen huis duurder dan hetgeen je nu hebt en verkoopt.

Bij ons ligt dit anders, we hebben er eerst voor gezorgd dat de leningen voor onze huidige woning en de nieuwe bouwgrond rond is.
Zo hebben we alle vrijheid op te kiezen wanneer we bouwen.

Neem je een SOD woning met grond erbij weet je waaraan je toe bent, maar sta je wel onder tijdsdruk om alles zo snel mogelijk achter de rug te hebben.

Nu is de verkoopwaarde van ons huis 320.000 euro (dit is al een minimum want geschat op 349.000). Dit is grond en alles erbij.

De nieuw te bouwen woning zal rond de 280.000 euro kosten, zonder de grond dus. Dus stel dat we niet werken met OK, dan hebben we op het einde vd rit 40.000 euro netto overschot.
Enkel moeten we (in schijven) die 280.000 euro voorschieten.

Hopelijk staat de bank dit toe om tot die 280.000 euro OK aan te gaan, of toch een groot deel. Zo kunnen we de laatste factuur pas betalen als onze woning al verkocht is.

Op het moment dat onze nieuwe woning er staat, is onze vastgoedwaarde 320.000 + 125.000 + 280.000 = 625.000 euro.
Dan denk ik dat banken niet moeilijk gaan doen over dat overbruggingskrediet. Tenzij zij natuurlijk anders redeneren.

Als wij dan een overbruggingskrediet aangaan voor max 280.000 euro is onze vastgoedwaarde in het begin pas 320.000 + 125.000 euro = 445.000 euro. Niet genoeg dus om 280.000 euro OK te krijgen.

Met die 40.000 euro netto die we zullen overhouden en een deel spaargeld gaan we nog extra dingen doen zoals keuken, badkamer, omheining, externe garage, terras, oprit enz maar dat doet er eigenlijk nog niet toe.

In het slechtste geval verkopen we onze woning eerst, huren wij iets voor een jaar en bouwen we in die tijd onze woning. Probleem ook opgelost zo...

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 20 februari 2020, 10:37

Rendinho schreef: ↑20 februari 2020, 10:26 Op het moment dat onze nieuwe woning er staat, is onze vastgoedwaarde 320.000 + 125.000 + 280.000 = 625.000 euro.
Dan denk ik dat banken niet moeilijk gaan doen over dat overbruggingskrediet. Tenzij zij natuurlijk anders redeneren..
Dit is niet korrekt.
Dit is niet "onze" waarde want het merendeel van de huidige woning en de grond is reeds/nogsteeds van de bank via de leningen.

Rendinho
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Rendinho
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Rendinho » 20 februari 2020, 10:48

Ja maar 625.000 euro waarde vastgoed - 302.000 euro openstaand kapitaal = 323.000 euro. Als je zo redeneert is er wel ruimte voor een OK van max 280.000 euro.

Ik vermoed wel dat banken gaan kijken naar onze beginsituatie, en niet naar de eindsituatie. Al gaat de waarde van onze nieuwbouw wel de lucht in elke keer we een factuur indienen bij de bank en dus een schijf opvragen.

Nuja zoals er hier reeds gezegd werd, we horen wel bij de banken zelf. Er is voor elk probleem wel een oplossing.
Voordeel is dat we niet onder tijdsdruk staan.

edward
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer edward
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door edward » 20 februari 2020, 11:38

Je huidige woning geeft je, na verkoop, €320.000 - €197.000=€123.000 cash beschikbaar.

Je moet echter de bouw van je nieuwe woning, €280.000 (kosten inbegrepen) volledig financieren, nog voor de verkoop van je huidige woning. Dat doe je door een combinatie van een extra lening én een overbruggingskrediet.

Je neemt nl. een extra lening voor €280.000 - €123.000 = €157.000
En voor de toekomstig beschikbare €123.000 neem je nu een overbruggingskrediet.

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 20 februari 2020, 12:33

Is heel knap hoe TS rekent, maar ik denk dat de bank compleet anders gaat rekenen om zijn kredietwaardigheid vast te stellen...

Demira
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Demira
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Demira » 16 maart 2021, 13:05

Hallo,

wij zitten in een gelijkaardige situatie en vroeg mij af wat je nu hebt gedaan of of je de beste optie hebt kunnen kiezen.

Ook wij zitten met een krediet voor onze huidige woning en hebben een jaar geleden een bouwgrond gekocht, ook geleend.

Wij willen met de effectieve bouwwerken starten rond mei 2023, dus over 2 jaar. Tegen dan is alles rond van architect en offertes opvragen, aannemers vastleggen, ...

Optie 1 zou zijn, ons huidige woning verkopen, dan hebben we het kapitaal van het huis dat we verkocht hebben en gedurende max. 2 jaar iets huren, er zou dan een pandwissel gebeuren, huidige kredieten en belastingvoordeel blijft bestaan. Probleem is dan het afbetalen van krediet én huur, 2 keer verhuizen,.. maar anderzijds hebben we het kapitaal van de woning voor als het niet lukt om rond te komen.

Optie 2, huis nog niet verkopen, overbruggingskrediet nemen voor max. 2 jaar maar geen idee hoeveel dat het kost en kan je zomaar een bedrag opvragen dat je nodig hebt voor den bouw.
We gaan sowieso nog bij onze bankier langs om de mogelijke opties te bekijken maar gezien er geen tijdsdrukte is is het er nog niet van gekomen.

Ik vraag me vooral af of een overbruggingskrediet nemen duurder/slechter is dan 2 jaar te huren met alle ongemakken die erbij komen kijken, zwaardere maandlast, verhuizen en 2 kindjes, is het de moeite of niet...

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

21 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy