Overgang groepsverzekering
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Overgang groepsverzekering
Mijn vader heeft in de loop der jaren enkele verschillende werkgevers gehad en zodus ook verschillende verzekeraars voor de groepsverzekering. Aangezien hij er niet meer aan uit kan heeft hij zijn mappen eens bovengehaald en hebben we het eens rustig bekeken.
periode 1988-1998: verzekeraar: AG
periode 1998-2003: geen verzekeraar
periode 2003-2006: ING
periode 2006-...: Mercator
Ik kon een document van het jaar 1998 terugvinden waarin staat dat AG het tegoed van de groepsverzkering zou overhevelen naar de verzekeraar van de nieuwe werkgever van mijn vader. Helaas had die nieuwe werkgever geen groepsverzekering. Dus veronderstel ik dat, dat het tegoed gewoon bij AG is gebleven?
In de documenten van Mercator kan ik ook nergens terugvinden dat het tegoed van ING zou overgeheveld zijn. Dus zal dat geld ook nog uitstaan bij ING Insurance zeker?
Kloppen mijn redeneringen?
Als ik gelijk heb, dan vraag ik me toch af waarom we nooit nog iets gehoord hebben van AG en ING want zo'n groepsverzekering maakt toch een jaarlijks rendement veronderstel ik?
Ik geloof dat AG opgegaan is in Fortis? We hebben deze week een afspraak gemaakt in een BNP Paribas Fortis-kantoor om hierover mee te weten te komen. Alle tips zijn zeker welkom!
Ik veronderstel dat hier toch heel wat mensen zitten die enkele keren van job zijn veranderd, hoe verliep bij jullie de "overgang" van de groepsverzekering?
Misschien wel een bizarre topic want ik snap er zelf ook niet al teveel van maar hopelijk kunnen jullie ons wat informeren. Alvast bedankt
periode 1988-1998: verzekeraar: AG
periode 1998-2003: geen verzekeraar
periode 2003-2006: ING
periode 2006-...: Mercator
Ik kon een document van het jaar 1998 terugvinden waarin staat dat AG het tegoed van de groepsverzkering zou overhevelen naar de verzekeraar van de nieuwe werkgever van mijn vader. Helaas had die nieuwe werkgever geen groepsverzekering. Dus veronderstel ik dat, dat het tegoed gewoon bij AG is gebleven?
In de documenten van Mercator kan ik ook nergens terugvinden dat het tegoed van ING zou overgeheveld zijn. Dus zal dat geld ook nog uitstaan bij ING Insurance zeker?
Kloppen mijn redeneringen?
Als ik gelijk heb, dan vraag ik me toch af waarom we nooit nog iets gehoord hebben van AG en ING want zo'n groepsverzekering maakt toch een jaarlijks rendement veronderstel ik?
Ik geloof dat AG opgegaan is in Fortis? We hebben deze week een afspraak gemaakt in een BNP Paribas Fortis-kantoor om hierover mee te weten te komen. Alle tips zijn zeker welkom!
Ik veronderstel dat hier toch heel wat mensen zitten die enkele keren van job zijn veranderd, hoe verliep bij jullie de "overgang" van de groepsverzekering?
Misschien wel een bizarre topic want ik snap er zelf ook niet al teveel van maar hopelijk kunnen jullie ons wat informeren. Alvast bedankt
-
freetotax2005
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Overgang groepsverzekering
Ik meen nog niet zo lang geleden ergens iets gelezen te hebben over iemand die ook een zoektocht ondernemen heeft waar het geld van de groepsverzekering zat van de werkgever ( was in faling of zo en de boekhouding was onvindbaar ) Het enigste wat ik ervan onthouden heb dat je steeds de overzichten van de groepverzekering goed moest bijhouden als bewijs dat je verzekerd bent. Als AG ( de actuele naam van de verzekeringstak ) moeilijk doet de vraag misschien eens voorleggen aan de ombudsman van de verzekeringen ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedrijven bieden aan hun werknemers een groepsverzekerings/polis aan tegen een verminderd tarief.(grootste deel betaald door werkgever )
Wanneer de werknemer het bedrijf verlaat, kan deze de groepsverzekerings /polis verder zetten, en zelf de premie ( 100% )ervan betalen; Indien er geen premies meer worden betaald wordt de polis premie vrij gemaakt.
De gestorte bedragen (% van zoveel), kunnen alsdan opgenomen worden.
Vermoedelijk zal uw vader de premie niet verder betaald hebben, en staat er nog een klein bedrag op , welke U kunt vragen deze uit te betalen.
Wanneer de werknemer het bedrijf verlaat, kan deze de groepsverzekerings /polis verder zetten, en zelf de premie ( 100% )ervan betalen; Indien er geen premies meer worden betaald wordt de polis premie vrij gemaakt.
Vermoedelijk zal uw vader de premie niet verder betaald hebben, en staat er nog een klein bedrag op , welke U kunt vragen deze uit te betalen.
ludo schreef: Bedrijven bieden aan hun werknemers een groepsverzekerings/polis aan tegen een verminderd tarief.(grootste deel betaald door werkgever )
Bedankt voor de verduidelijking. Dus normaal moet het mogelijk zijn dat AG (én ING) de premie NU al uit te laten betalen? En niet wachten tot mijn vader 65 is?
Heeft het dan al die jaren dat er geen stortingen meer zijn verricht dan nog iets opgebracht of beleggen ze dat dan niet meer?
Ik ken nog mensen die in een dergelijke situatie zitten. Eigenlijk is zoiets een regelrechte schande. Iemand die zijn geld niet gaat opeisen , zal er naar kunnen fluiten.
Wel om fiscale redenen het geld niet te vroege opvragen (60/65jaar)
Er is dewet van 28-04-2003 betreffende de aanvullen pensioenen enz. Kan via www.staatsblad.be wel opgezocht worden.
Het befreft de verplichtingvan transparantie, medeling van gegevens aan de werknemer enz. Zelf heb ik die wet niet in mijn bezit.
Dan is er ook nog de 'Wet Colla', door sommige echt de colawet genoemd.
KB van 10-01-1996 tot uitvoering van de wet van 06-04-1995 betreffende de aanvullende pensioenen. Dat ga je waarschijnlijk niet kunnen vinden op internet omdat het voor 1998 dateert. Het gaat oa over de informatiePLICHT bij beeindigen van de arbeidsovereenkomst.
Wel om fiscale redenen het geld niet te vroege opvragen (60/65jaar)
Er is dewet van 28-04-2003 betreffende de aanvullen pensioenen enz. Kan via www.staatsblad.be wel opgezocht worden.
Het befreft de verplichtingvan transparantie, medeling van gegevens aan de werknemer enz. Zelf heb ik die wet niet in mijn bezit.
Dan is er ook nog de 'Wet Colla', door sommige echt de colawet genoemd.
KB van 10-01-1996 tot uitvoering van de wet van 06-04-1995 betreffende de aanvullende pensioenen. Dat ga je waarschijnlijk niet kunnen vinden op internet omdat het voor 1998 dateert. Het gaat oa over de informatiePLICHT bij beeindigen van de arbeidsovereenkomst.
Campzie schreef:ludo schreef: Bedrijven bieden aan hun werknemers een groepsverzekerings/polis aan tegen een verminderd tarief.(grootste deel betaald door werkgever )
Bedankt voor de verduidelijking. Dus normaal moet het mogelijk zijn dat AG (én ING) de premie NU al uit te laten betalen? En niet wachten tot mijn vader 65 is?
Heeft het dan al die jaren dat er geen stortingen meer zijn verricht dan nog iets opgebracht of beleggen ze dat dan niet meer?
Als je ze NU ontvangt word je fiscaal gestraft ( zoals altijd in Belgie )
paul schreef:Campzie schreef:
Als je ze NU ontvangt word je fiscaal gestraft ( zoals altijd in Belgie )
Typisch
Dan zal het waarschijnlijk wachten worden tot hij 65 jaar wordt en de documenten goed bewaren. Maar ik ben toch nieuwsgierig of die groepsverzekering bij AG de laatste 11 jaar (zonder nieuwe stortingen) nog wat heeft opgebracht.
Woensdag hebben we een afspraak, ik zal nadien verslag uitbrengen hier al vrees ik dat we nog niet al teveel te weten zullen komen. Benieuwd of ze iets van 11 jaar geleden vlot gaan terugvinden in de computers.
Met het rijksregisternummer, in de bestanden van verzekeringen, is dit op twee seconden gevonden,of en welke polis er op zijn naam staat.
Het uitrekenen, kan ietsje langer duren, alhoewel de meeste programma's degelijk zijn uitgerust om dergelijke bewerkingen te doen.
Het uitrekenen, kan ietsje langer duren, alhoewel de meeste programma's degelijk zijn uitgerust om dergelijke bewerkingen te doen.
Je kan de reserves niet opvragen voor je 60ste. Dit is nieuwe wetgeving ingevoerd in de WAP van 28/4/2003. Deze regel geldt wel pas definitief vanaf 2010.Campzie schreef: Dan zal het waarschijnlijk wachten worden tot hij 65 jaar wordt en de documenten goed bewaren. Maar ik ben toch nieuwsgierig of die groepsverzekering bij AG de laatste 11 jaar (zonder nieuwe stortingen) nog wat heeft opgebracht.
Woensdag hebben we een afspraak, ik zal nadien verslag uitbrengen hier al vrees ik dat we nog niet al teveel te weten zullen komen. Benieuwd of ze iets van 11 jaar geleden vlot gaan terugvinden in de computers.
Lees in dat verband eens artikel 31 en 32 van de WAP. Je kan deze vinden op volgende link:
http://www.cbfa.be/nl/ap/wn/ap_w.asp
Als je al eens begint met gewoon te telefoneren naar de betrokken maatschappijen zal je al veel te weten komen volgens mij.
Ik ben vandaag eens langsgelopen bij ING en het zou normaal zijn dat ze niks meer laten weten. Maar tegen dat mijn vader 65 jaar is (zijn ze verplicht vanwege de staat) hem te contacteren om het bedrag uit te betalen.
Het was een positief gesprek bij Fortis. Normaal gezien is het saldo niet overgedragen maar een volgende verzekeraar en zou het op zijn 65e uitgekeerd worden. We gaan deze week eens bellen naar AG wat het rendement ondertussen is van die groepsverzekering.