overname door Optima : blijft ethisch karakter gegarandeerd?
-
mr intrest
- Full Member

- Berichten: 140
- Lid geworden op: 28 feb 2008
overname door Optima : blijft ethisch karakter gegarandeerd?
Beste,
Ik las dat Optima Ethias overneemt en de bestaande engagementen overneemt.
"Voor Ethias Bank is sociaal en ethisch verantwoord bankieren een wezenlijk deel van haar bedrijfscultuur. Wij vinden het dan ook belangrijk dat onze cliënten weten waarvoor hun spaargelden aangewend worden. Omdat wij hierover open en transparant willen communiceren hebben we als eerste bank in België onze volledige balans en de sociaal-ethische wederbelegging ervan laten nakijken door Forum ETHIBEL." Zo staat op de site van Ethias.
Graag de vraag of ook het aspect van het sociaal-ethisch beleggen behouden blijft?
Mvg
Ik las dat Optima Ethias overneemt en de bestaande engagementen overneemt.
"Voor Ethias Bank is sociaal en ethisch verantwoord bankieren een wezenlijk deel van haar bedrijfscultuur. Wij vinden het dan ook belangrijk dat onze cliënten weten waarvoor hun spaargelden aangewend worden. Omdat wij hierover open en transparant willen communiceren hebben we als eerste bank in België onze volledige balans en de sociaal-ethische wederbelegging ervan laten nakijken door Forum ETHIBEL." Zo staat op de site van Ethias.
Graag de vraag of ook het aspect van het sociaal-ethisch beleggen behouden blijft?
Mvg
-
Optima Bank
- Woordvoerder

- Berichten: 105
- Lid geworden op: 20 aug 2009
- Locatie: Sterrekundelaan 19, 1210 Brussel
- Contacteer:
Re: overname door Optima : blijft ethisch karakter gegarande
Beste, bedankt voor uw vraag. Voor alle vragen in verband met overname van de bank door Optima heeft Optima een mailadres gecreëerd : vragen@optima.be.
Met vriendelijke groeten,
Ethias Bank.
Met vriendelijke groeten,
Ethias Bank.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
mr intrest
- Full Member

- Berichten: 140
- Lid geworden op: 28 feb 2008
Re: overname door Optima : blijft ethisch karakter gegarande
Jammer dat dit via een omweg moet gebeuren, maar heb vraag gesteld aan hogergenoemd mailadres. Zodra ik antwoord ontvang zal ik dit hieronder plaatsen zodat alle lezers van Spaargids op de hoogte kunnen zijn.
mvg
mvg
Re: overname door Optima : blijft ethisch karakter gegarande
Tja, wat is het nut dat een bank hier een eigen forum heeft als ze je enkel maar doorverwijzen naar een mailadres?
Re: overname door Optima : blijft ethisch karakter gegarande
We zijn nu een week later. Heeft het mailadres al een antwoord gegeven?
-
mr intrest
- Full Member

- Berichten: 140
- Lid geworden op: 28 feb 2008
Re: overname door Optima : blijft ethisch karakter gegarande
Bedankt Yaris voor je interesse in mijn vraag : heb nog geen enkele reactie gekregen van Optima. We zijn idd al een week later...
Graag deze oproep aan Ethias : kunnen jullie dezelfde vraag niet zelf stellen aan Optima?
Mvg
Graag deze oproep aan Ethias : kunnen jullie dezelfde vraag niet zelf stellen aan Optima?
Mvg
Re: overname door Optima : blijft ethisch karakter gegarande
Yaris en Mr intrest, ik denk niet dat je een antwoord van Optima zal ontvangen. Ik stuurde op 10 november een mail naar het opgegeven contactadres en kreeg daarop nog steeds geen reactie....
Re: overname door Optima : blijft ethisch karakter gegarande
Had ik al verwacht. De bankmoderator hier vindt dat de vraag niet voor hem is en ergens anders krijg je ook geen antwoord. Als een bank je zo behandelt is dat voor mij al reden genoeg om geen klant te worden of naar een andere bank over te stappen.
-
Optima Bank
- Woordvoerder

- Berichten: 105
- Lid geworden op: 20 aug 2009
- Locatie: Sterrekundelaan 19, 1210 Brussel
- Contacteer:
Re: overname door Optima : blijft ethisch karakter gegarande
Beste,
Ondertussen hebben wij zelf de vraag ook kunnen stellen aan leden van het directiecomité van Optima die verantwoordelijk zijn voor de overname van de bank. Zij hebben ons kunnen bevestigen dat het wel hun bedoeling is het "Forum Ethibel" certificaat van de bank in de komende jaren te behouden.
Met vriendelijke groeten,
Ethias Bank
Ondertussen hebben wij zelf de vraag ook kunnen stellen aan leden van het directiecomité van Optima die verantwoordelijk zijn voor de overname van de bank. Zij hebben ons kunnen bevestigen dat het wel hun bedoeling is het "Forum Ethibel" certificaat van de bank in de komende jaren te behouden.
Met vriendelijke groeten,
Ethias Bank
-
mr intrest
- Full Member

- Berichten: 140
- Lid geworden op: 28 feb 2008
Re: overname door Optima : blijft ethisch karakter gegarande
Beste,
Bedankt voor uw reactie. Mijn geld zal dan ook bij Ethias blijven staan.
Mvg
wim
Bedankt voor uw reactie. Mijn geld zal dan ook bij Ethias blijven staan.
Mvg
wim
-
mr intrest
- Full Member

- Berichten: 140
- Lid geworden op: 28 feb 2008
Re: overname door Optima : blijft ethisch karakter gegarande
Vandaag ook antwoord gekregen op mijn mail aan Optima. Dit antwoord (zie hieronder) bevestigt hetgeen zij eerder aan onze Ethiasmoderator heeft bevestigd :
Geachte,
Ik kan u hierbij bevestigen dat het aspect van het sociaal-ethisch beleggen behouden blijft.
Hopend u met deze inlichtingen voldoende te hebben geïnformeerd, verblijf ik,
Met vriendelijke groeten,
Re: overname door Optima : blijft ethisch karakter gegarande
In de Tijd van dit weekend staat een heel erg kritisch artikel over Optima.
Het bedrijf doet niets illegaal, maar men kan zich serieuze deontologische vragen stellen bij hun aanpak. Optima doet o.a. Financiele planning en audits voor haar klanten. Ze zeggen hierbij neutraal te zijn, maar hun aanbevelingen komen altijd uit bij één tak23 product van een luxemburgse firma.
Die tak23 heeft een totaal ontransparante kostenstructuur, maar berekeningen van de Tijd doen jaarlijkse beheerskosten van meer dan 6% (dus op jaarbasis!!!) vermoeden, met als onderliggende fondsen de gekende fondsen van Petercam, Degroof enz... (hmm, ergens komt dit mij bekend voor, vaag herinner ik me een andere firma in de verzekeringssector met ontransparante kostenstructuur).
Optima doet ook aan vastgoedtransacties, met winstmarges tot 30%.
Enfin, het artikel is veel te lang om helemaal samen te vatten, maar Optima lijkt me niet echt een firma waar je zaken mee wil doen. Om dan maar te zwijgen over "ethisch karakter".
Het bedrijf doet niets illegaal, maar men kan zich serieuze deontologische vragen stellen bij hun aanpak. Optima doet o.a. Financiele planning en audits voor haar klanten. Ze zeggen hierbij neutraal te zijn, maar hun aanbevelingen komen altijd uit bij één tak23 product van een luxemburgse firma.
Die tak23 heeft een totaal ontransparante kostenstructuur, maar berekeningen van de Tijd doen jaarlijkse beheerskosten van meer dan 6% (dus op jaarbasis!!!) vermoeden, met als onderliggende fondsen de gekende fondsen van Petercam, Degroof enz... (hmm, ergens komt dit mij bekend voor, vaag herinner ik me een andere firma in de verzekeringssector met ontransparante kostenstructuur).
Optima doet ook aan vastgoedtransacties, met winstmarges tot 30%.
Enfin, het artikel is veel te lang om helemaal samen te vatten, maar Optima lijkt me niet echt een firma waar je zaken mee wil doen. Om dan maar te zwijgen over "ethisch karakter".
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Berichten: 1102
- Lid geworden op: 24 aug 2009
- Contacteer:
Re: overname door Optima : blijft ethisch karakter gegarande
@Robokat: en ook geen werkgever waarvoor je wil werken 
Re: overname door Optima : blijft ethisch karakter gegarande
http://www.tijd.be/artikel/wnd.9139393" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn ogen gingen toch even open
Soms doet het me aan HM denken, met al hun verborgen kosten, en lijstjes met prospecten aanleggen enz.
Mijn ogen gingen toch even open
Re: overname door Optima : blijft ethisch karakter gegarande
Inderdaad. Zonet dat artikel gelezen en iedereen zou beter deze firma mijden als de pest.


