overzicht pensioen/LT-sparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
overzicht pensioen/LT-sparen
Dag allemaal,
omdat ik zelf niet 100% thuis ben in deze materie, en op de duur alles door elkaar haalde, heb ik getracht een overzicht te maken van de verschillende regels/kenmerken van pensioenspaarproducten en lange termijn sparen.
In bijlage vindt u mijn voorlopige onvolledige file:
- misschien kan ie nog andere mensen van nut zijn
- ik wilde alleszins ook vragen of meer ervaren mensen deze even konden bekijken, en eventueel verbeteren en/of aanvullen met volgens hen nuttige informatie...
Alvast bedankt!
omdat ik zelf niet 100% thuis ben in deze materie, en op de duur alles door elkaar haalde, heb ik getracht een overzicht te maken van de verschillende regels/kenmerken van pensioenspaarproducten en lange termijn sparen.
In bijlage vindt u mijn voorlopige onvolledige file:
- misschien kan ie nog andere mensen van nut zijn
- ik wilde alleszins ook vragen of meer ervaren mensen deze even konden bekijken, en eventueel verbeteren en/of aanvullen met volgens hen nuttige informatie...
Alvast bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: overzicht pensioen/LT-sparen
Begrijp ik dat nu verkeerd ? kan je een tak 21 aftrekken van belastingen ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Lees steeds de infofiche van het financieel product!mikke schreef:Begrijp ik dat nu verkeerd ? kan je een tak 21 aftrekken van belastingen ?
- Een pensioenspaarfonds en een pensioenspaarverzekering tak 21, 23 of 26 is voor maximaal 870€ aftrekbaar (slechts 1 product per jaar aftrekbaar)
- Een levensverzekering langetermijnsparen tak 21, 23 of 26 is voor maximaal 2080€ aftrekbaar (maar is misschien al (deels) gevuld door je hypothecaire lening)
Sommigen tak 21 kan je aftrekken van de belastingenmikke schreef:Begrijp ik dat nu verkeerd ? kan je een tak 21 aftrekken van belastingen ?
die 4,75 % ficitieve kaptialisatie van het pensioensparen voor de fiscus, geldt enkel voor stortingen vanaf 1993 ( 10% belast )
Voor stortingen voor 1993 is het nog steeds 6,25% en word je tegen 16,5% belast
Voor stortingen voor 1993 is het nog steeds 6,25% en word je tegen 16,5% belast
-
Dries Wouters
- Newbie

- Contacteer:
In je overzicht staat er dat tak23 producten niet fiscaal aftrekbaar zijn. Dit klopt echter niet.
http://www.alaska-group.eu/2009/02/25/t ... nstrument/" onclick="window.open(this.href);return false;
Na een parlementaire vraag heeft minister Reynders groen licht gegeven voor de fiscale aftrekbaarheid van tak23-verzekeringen (zowel voor pensioen- als langetermijnsparen).
http://www.alaska-group.eu/2009/02/25/t ... nstrument/" onclick="window.open(this.href);return false;
Na een parlementaire vraag heeft minister Reynders groen licht gegeven voor de fiscale aftrekbaarheid van tak23-verzekeringen (zowel voor pensioen- als langetermijnsparen).
-
Dries Wouters
- Newbie

- Contacteer:
Over de taxatie voor pensioenspaarfondsen:
op 60 jaar:
10% op het kapitaal opgebouwd met stortingen vanaf 1993
16,5% op het kapitaal opgebouwd met stortingen voor 1993
Het kapitaal wordt gevormd door de stortingen op te renten aan een fictief rendement van:
4,75% voor stortingen vanaf 1992
6,25% voor stortingen voor 1992
op 60 jaar:
10% op het kapitaal opgebouwd met stortingen vanaf 1993
16,5% op het kapitaal opgebouwd met stortingen voor 1993
Het kapitaal wordt gevormd door de stortingen op te renten aan een fictief rendement van:
4,75% voor stortingen vanaf 1992
6,25% voor stortingen voor 1992
Is Credimo CredoSecure lange termijnsparen ? Ik heb geen lening lopende. Kan ik dit aftrekken van belastingen ? en hoe ?
dank allemaal,
die jaartallen 1992 en 1993 was ik effectief ook tegengekomen, maar omdat dezen niet van toepassing zijn op mijn situatie, had ik deze niet toegevoegd....
grtjes!
die jaartallen 1992 en 1993 was ik effectief ook tegengekomen, maar omdat dezen niet van toepassing zijn op mijn situatie, had ik deze niet toegevoegd....
grtjes!
-
Richierich
- Newbie

- Contacteer:
Hoi,
Kan je een beginner uitleggen hoe je de tabel bij het tabblad "pensioenen" moet interpreteren?
Ik wil een pensioenspaarplan afsluiten waar ik de vrijheid heb om te storten wanneer ik wil, met een minimum van 30 eur per maand.
Sorteer ik gewoon de tabel op gemiddelde rendement op 5 jaar en kies ik de bovenste? Of is het niet zo simpel
Bedankt !
Kan je een beginner uitleggen hoe je de tabel bij het tabblad "pensioenen" moet interpreteren?
Ik wil een pensioenspaarplan afsluiten waar ik de vrijheid heb om te storten wanneer ik wil, met een minimum van 30 eur per maand.
Sorteer ik gewoon de tabel op gemiddelde rendement op 5 jaar en kies ik de bovenste? Of is het niet zo simpel
Bedankt !
Met welke belasting moet ik rekening houden bij het langetermijnsparen wanneer ik op m'n 65 wil 'cashen'?