Pachtwet landbouwgrond
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Pachtwet landbouwgrond
Mijn vader heeft jaren geleden een stuk landbouwgrond (70a) gekocht met als bedoeling dat dit later bouwgrond zou worden.
Hij heeft destijds de grond mondeling verhuurd aan een plaatselijke landbouwer voor een bepaald bedrag.Nu heeft deze laatste financiele problemen en er is onlangs ernstige dierenverwaarlozing vastgesteld zodat hij al 2 jaar achterstallige huur heeft opgelopen.Het stuk grond is sindsdien niet meer bewerkt geweest.Toch wil hij de grond niet vrijgeven en beroept hij zich op de pachtwet.Mijn vader heeft al aangifte gedaan bij politie en vredegerecht.Tot op heden zonder succes.
Zijn er echt geen andere mogelijkheden om dit stuk grond vrij te krijgen?
Dank voor de reacties.
Hij heeft destijds de grond mondeling verhuurd aan een plaatselijke landbouwer voor een bepaald bedrag.Nu heeft deze laatste financiele problemen en er is onlangs ernstige dierenverwaarlozing vastgesteld zodat hij al 2 jaar achterstallige huur heeft opgelopen.Het stuk grond is sindsdien niet meer bewerkt geweest.Toch wil hij de grond niet vrijgeven en beroept hij zich op de pachtwet.Mijn vader heeft al aangifte gedaan bij politie en vredegerecht.Tot op heden zonder succes.
Zijn er echt geen andere mogelijkheden om dit stuk grond vrij te krijgen?
Dank voor de reacties.
Re: Pachtwet landbouwgrond
Normaal bij verwaarlozen van de grond (overwoekeren door onkruid bv)kan de pacht beeindigd worden.
Maar daarvoor zal je waarschijnlijk beter een advokaat onder de arm nemen die iets van pachtwet kent.
Maar daarvoor zal je waarschijnlijk beter een advokaat onder de arm nemen die iets van pachtwet kent.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- VIP member
- Contacteer:
Verpachten is miserie. Mijn grootmoeder heeft er de pachter nooit meer kunnen afkrijgen en heeft z'n voorkooprecht uitgeoefend.
Nog liever geen inkomsten van een stuk landbouwgrond dan verpachten, want een pachter krijg je er met geen stokken af.
Ik weet wel dat er een verschil is tussen verpachten aan een landbouwer en iemand die vee teelt.
Vraag raad aan een goede advocaat. Succes.
Nog liever geen inkomsten van een stuk landbouwgrond dan verpachten, want een pachter krijg je er met geen stokken af.
Ik weet wel dat er een verschil is tussen verpachten aan een landbouwer en iemand die vee teelt.
Vraag raad aan een goede advocaat. Succes.
Kan je vader zichzelf niet als landbouwer laten registreren ?
Vroeger was dat bijna de enigste manier om verhuurde grond aan een landbouwer terug te krijgen.
Ik weet wel niet of dat nog zo gemakkelijk gaat als vroeger.
Vroeger was dat bijna de enigste manier om verhuurde grond aan een landbouwer terug te krijgen.
Ik weet wel niet of dat nog zo gemakkelijk gaat als vroeger.
om landbouwer te zijn moet je het nodige 'diploma' of ervaring hebben.
Maar misschien dat naaste familie leden je kunnen helpen.
Maar indien duidelijke vrwaarlozing bewezen kan worden of de grond niet echt gebruikt wordt voor landbouwdoeleinden moet je die grond terug in handen krijgen.
Maar misschien dat naaste familie leden je kunnen helpen.
Maar indien duidelijke vrwaarlozing bewezen kan worden of de grond niet echt gebruikt wordt voor landbouwdoeleinden moet je die grond terug in handen krijgen.
Stel uw vraag eens op http://www.juridischforum.be" onclick="window.open(this.href);return false; en is het bouwgrond of niet?
Te lezen op http://nl.wikipedia.org/wiki/Pacht" onclick="window.open(this.href);return false;:
In België gelden voor landpacht in principe de algemene regels voor huurovereenkomst. In principe wordt hier de overeenkomst niet ontbonden door het overlijden van één van de partijen. De verpachter kan zich echter het recht voorbehouden de landpacht te verbreken bij overlijden van de pachter. Ontzegging moet ten minste 2 jaar voor het verstrijken van de overeenkomst geschieden.
In België gelden voor landpacht in principe de algemene regels voor huurovereenkomst. In principe wordt hier de overeenkomst niet ontbonden door het overlijden van één van de partijen. De verpachter kan zich echter het recht voorbehouden de landpacht te verbreken bij overlijden van de pachter. Ontzegging moet ten minste 2 jaar voor het verstrijken van de overeenkomst geschieden.
-
- Newbie
- Contacteer:
Daar heb ik nu ook een vraagje over: een gedeelte van mijn tuin gebruik ik niet en werd op vraag van mijn buurman door hem gebruikt als hooiland. Nu is de grond terug vrij en kreeg ik van een landbouwer dezelfde vraag. Ik wil wel toezeggen, op die manier blijft de grond tenslotte proper, en ik vraag er niets voor.
Maar loop ik hier ook niet het risico om niet meer meester te zijn van mijn eigen grond, als ik bijvoorbeeld na een tijdje besluit om mijn tuin te vergroten, kan dat dan nog wel? Ik hoor hier de raarste verhalen over !
Maar loop ik hier ook niet het risico om niet meer meester te zijn van mijn eigen grond, als ik bijvoorbeeld na een tijdje besluit om mijn tuin te vergroten, kan dat dan nog wel? Ik hoor hier de raarste verhalen over !
gratis gebruik valt normaal niet onder de pachtwet...
Maar best altijd goed informeren is de boodschap .
Maar best altijd goed informeren is de boodschap .
http://www.elfri.be/landpacht" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je je grond door die landbouwer laat bemesten, kan hij, als hij het echt kwaad wil spelen, je al in de pachtwet droppen... en mag je je grond vergeten.
Hoe goed je de pachtwet ook kent, altijd en overal is er voor de landbouwer wel een gaatje om de particulier voor een muur te plaatsen.
Vandaar mijn advies: Verhuur dit enkel als seizoenspacht... dus voor enkele maanden, dit is het enige dat niet onder de pachtwet valt, en laat dit desnoods beschrijven door een notaris.
mvg
Hoe goed je de pachtwet ook kent, altijd en overal is er voor de landbouwer wel een gaatje om de particulier voor een muur te plaatsen.
Vandaar mijn advies: Verhuur dit enkel als seizoenspacht... dus voor enkele maanden, dit is het enige dat niet onder de pachtwet valt, en laat dit desnoods beschrijven door een notaris.
mvg
-
- VIP member
- Contacteer:
Gewoon niet verpachten, ook niet als seizoenspacht. Het brengt amper iets op en je kan er in de miserie mee geraken.
Ook niet zomaar gratis een landbouwer op je grond laten. Voor je het weet zit je met gebakken peren. Ze zijn langs alle kanten beschermd.
Ook niet zomaar gratis een landbouwer op je grond laten. Voor je het weet zit je met gebakken peren. Ze zijn langs alle kanten beschermd.
-
- Newbie
- Contacteer:
RE Pachtwet
Mijn goede raad: maak een SCHRIFTELIJKE overeenkomst met de gebruiker voor GRATIS gebruik van de grond!
U kunt dan nog cash een bedrag overeenkomen: zie dat het nooit kan bewezen worden door eender wat! (getuigen)
Pachtwet kan nooit ingeroepen worden ingeval van bewezen GRATIS gebruik !!!
Mijn goede raad: maak een SCHRIFTELIJKE overeenkomst met de gebruiker voor GRATIS gebruik van de grond!
U kunt dan nog cash een bedrag overeenkomen: zie dat het nooit kan bewezen worden door eender wat! (getuigen)
Pachtwet kan nooit ingeroepen worden ingeval van bewezen GRATIS gebruik !!!