Pandwissel - gek advies van de bank
TIP
Pandwissel - gek advies van de bank
Na een heel verwarrend bezoek aan de bank, wilden wij graag even advies vragen van mensen met kennis of ervaring met het gebruik van pandwissel.
Onze berekening leek heel simpel, maar de bank heeft dit complex gemaakt.
Wij hebben een openstaand krediet met nog 220K af te betalen
-> appartment van dit krediet zal worden verkocht.
Voor een nieuwe aankoop hebben wij een totaal krediet nodig van 440K (daarboven op hebben we voldoende middelen voor voorschot, kosten, etc...)
-> onze redenering: pandwissel 220K + nieuw krediet 220K
-> redenering van de bank: pandwissel 220K + nieuw krediet 360K (met dus bestaande lening op 220K die blijft lopen + nieuwe lening op de 360K erboven op)
Hun antwoord op waarom ons scenario niet zou kloppen = "het kapitaal van de pandwissel (220.000 EUR) kan je niet opnieuw gebruiken. Het positieve aan een pandwissel is dat je het openstaande saldo van dat krediet niet opnieuw hoeft terug te betalen maar je krijgt het niet nog eens extra…"
Ik zie door het bos even de bomen niet meer en zie geen nut in de pandwissel in dit scenario, kan iemand adviseren?
Alvast bedankt.
Onze berekening leek heel simpel, maar de bank heeft dit complex gemaakt.
Wij hebben een openstaand krediet met nog 220K af te betalen
-> appartment van dit krediet zal worden verkocht.
Voor een nieuwe aankoop hebben wij een totaal krediet nodig van 440K (daarboven op hebben we voldoende middelen voor voorschot, kosten, etc...)
-> onze redenering: pandwissel 220K + nieuw krediet 220K
-> redenering van de bank: pandwissel 220K + nieuw krediet 360K (met dus bestaande lening op 220K die blijft lopen + nieuwe lening op de 360K erboven op)
Hun antwoord op waarom ons scenario niet zou kloppen = "het kapitaal van de pandwissel (220.000 EUR) kan je niet opnieuw gebruiken. Het positieve aan een pandwissel is dat je het openstaande saldo van dat krediet niet opnieuw hoeft terug te betalen maar je krijgt het niet nog eens extra…"
Ik zie door het bos even de bomen niet meer en zie geen nut in de pandwissel in dit scenario, kan iemand adviseren?
Alvast bedankt.
Re: Pandwissel - gek advies van de bank
Inderdaad een zeer bizarre redenering.
Jullie redenering klopt.
(In geval van overbruggingskrediet kan bank wel rekening houden met max 80% van geschatte waarde, maar ik vermoed dat dit naast de kwestie is).
Jullie redenering klopt.
(In geval van overbruggingskrediet kan bank wel rekening houden met max 80% van geschatte waarde, maar ik vermoed dat dit naast de kwestie is).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In geval van bij Kbc en kantoor, neem telefonisch contact via Kbc live voor een goed en degelijk antwoord.
Estate Guru believer.
Op het eerste zicht lijkt het idd vreemd, maar kan je iets meer details geven? Verkoopwaarde van het appartement en aankoopwaarde van de nieuwe eigendom? Eventuele inbreng eigen middelen etc?