Pandwissel - kosten
TIP
Pandwissel - kosten
Beste,
We hebben na enkele jaren ons appartement verkocht en een huis aangekocht - akte zal op een dag gebeuren. Dus pandwissel is geen probleem.
Vandaag even bij de bank geweest maar ze zijn toch zeer vaag wat betreft kosten:
Ik heb nog een lening van 115 000 die ik zou kunnen meenemen (was op 140 k op 20 jaar maar zou ik willen veranderen naar 25 jaar)
En nog eens 155 000 bijlenen voor het huis.
Ze vertelde mij dat ik enkel 2 a 3k kosten zal hebben bovenop de 7% registratierechten.
Dat kan toch niet?
Hoe zit het met de aktekosten en kosten lening?
Kan iemand mij vertellen wat dit wel zal kosten?
Morgen zal ik nog eens bellen want ik denk dat die persoon in de bank niet goed wijs was bij het berekenen.
We hebben na enkele jaren ons appartement verkocht en een huis aangekocht - akte zal op een dag gebeuren. Dus pandwissel is geen probleem.
Vandaag even bij de bank geweest maar ze zijn toch zeer vaag wat betreft kosten:
Ik heb nog een lening van 115 000 die ik zou kunnen meenemen (was op 140 k op 20 jaar maar zou ik willen veranderen naar 25 jaar)
En nog eens 155 000 bijlenen voor het huis.
Ze vertelde mij dat ik enkel 2 a 3k kosten zal hebben bovenop de 7% registratierechten.
Dat kan toch niet?
Hoe zit het met de aktekosten en kosten lening?
Kan iemand mij vertellen wat dit wel zal kosten?
Morgen zal ik nog eens bellen want ik denk dat die persoon in de bank niet goed wijs was bij het berekenen.
Re: Pandwissel - kosten
7% registratierechten is logisch. Ik vermoed dat ze een bijkomende hypothecaire inschrijving zullen nemen aangezien je toch een behoorlijk deel bij gaat lenen. Vergeet niet dat naast de registratierechten er nog erelonen, BTW, adm. kosten etc... bijkomen
In de veronderstelling dat ze een verdeling inschrijving / mandaat nemen (vb 50/50) kom ik aan een kost voor de kredietakte van een +/- 3.700 euro.
Dus de 2 à 3k kosten lijken me inderdaad aan de lage kant (tenzij ze de 155k volledig via een onderhandse akte doen?)
In de veronderstelling dat ze een verdeling inschrijving / mandaat nemen (vb 50/50) kom ik aan een kost voor de kredietakte van een +/- 3.700 euro.
Dus de 2 à 3k kosten lijken me inderdaad aan de lage kant (tenzij ze de 155k volledig via een onderhandse akte doen?)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Is de 7% registratierechten niet het wat ik de staat verschuldigd ben? (Huis van 340k dus 23800).
Of is dit nog een bijkomende kost op iets?
Dus als ik goed reken: notariskosten rond de 4k
+- 3700 leningsaktekosten
En dan nog eens kosten voor de pandwissel?
Of is dit nog een bijkomende kost op iets?
Dus als ik goed reken: notariskosten rond de 4k
+- 3700 leningsaktekosten
En dan nog eens kosten voor de pandwissel?
zie ook: Pandwissel - Hoe begin je aan de Berekening? in dit Forum
- centiempje
- Hero Member

- Contacteer:
Jozef,
alles kost geld.
registratierechten 7%
nieuwe lening inschrijven
ereloon notaris
administratieve kosten notaris
pandwissel kosten (want ja, daar zijn ook kosten mee gemoeid zoals de hypotheek op de vorige woonst 'doorstrepen')
Je kan een simulatie maken online, zelfs op Immoweb en dan navragen bij de notaris hoeveel alles ongeveer zal kosten.
Normaal gezien krijg ik mijn afrekening deze week, als je wilt, wil ik wel wat bedragen voor je neerpennen.
alles kost geld.
registratierechten 7%
nieuwe lening inschrijven
ereloon notaris
administratieve kosten notaris
pandwissel kosten (want ja, daar zijn ook kosten mee gemoeid zoals de hypotheek op de vorige woonst 'doorstrepen')
Je kan een simulatie maken online, zelfs op Immoweb en dan navragen bij de notaris hoeveel alles ongeveer zal kosten.
Normaal gezien krijg ik mijn afrekening deze week, als je wilt, wil ik wel wat bedragen voor je neerpennen.
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Hey,
Dankjewel hiervoor!
Als je het kan neerpennen zou het informatief zijn!
Schrik wel dat de bank er zo snel overgegaan is.
Dankjewel hiervoor!
Als je het kan neerpennen zou het informatief zijn!
Schrik wel dat de bank er zo snel overgegaan is.
- centiempje
- Hero Member

- Contacteer:
Hallo,
in ons geval:
verkoopkosten:
kosten pandwissel: €2300 (dit kan wel afhankelijk zijn van de hoogte van je lening en kan dus hoger liggen, of lager)
kosten leveringsplicht: €250
aankoopkosten:
ereloon notaris: €2500
registratierechten: 5% van de aankoopprijs (voor u zal dat dus 7% zijn)
registratierechten bijlage: €100
forfait overschrijving akte: €200
dossierkosten: €900
Hopelijk ben je hier iets wijzer mee.
in ons geval:
verkoopkosten:
kosten pandwissel: €2300 (dit kan wel afhankelijk zijn van de hoogte van je lening en kan dus hoger liggen, of lager)
kosten leveringsplicht: €250
aankoopkosten:
ereloon notaris: €2500
registratierechten: 5% van de aankoopprijs (voor u zal dat dus 7% zijn)
registratierechten bijlage: €100
forfait overschrijving akte: €200
dossierkosten: €900
Hopelijk ben je hier iets wijzer mee.
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Heel erg bedankt hiervoor!
Ik zal er de kosten van onze nieuwe lening nog bijtellen en dan zal het idd iets rond de 10k zijn zoals ik verwachtte :-)
Bedankt!!!
Ik zal er de kosten van onze nieuwe lening nog bijtellen en dan zal het idd iets rond de 10k zijn zoals ik verwachtte :-)
Bedankt!!!