Pandwissel of nieuwe hypotheek
TIP
Pandwissel of nieuwe hypotheek
We zijn aan het kijken om onze huidige woning te verkopen en een grotere aan te kopen.
Eerst kopen of eerst verkopen
Indien eerst kopen: nieuwe hypotheek afsluiten of met overbruggingskrediet werken.
De 2 hypotheken tegelijk afbetalen zou geen probleem zijn volgens simulatie op keytrade bank.
Huidige hypotheek is aan 2,5% rente, nieuwe zou rond de 1,7% zitten.
Maar wat is het voordeligste met de belastingen...?
De oude hypotheek zal misschien anders in te brengen zij dan de nieuwe? Ken hier niets van..
Verhuur ook nog een appartement wat ook een i vloer na hebben op de belastingen.
Wat met kosten bij notaris om nieuwe hypotheek te beschrijven of oude over te zetten.
Indien we proberen gelijktijdig te verkopen en aan te kopen eigenlijk hetzelfde dilemma, hypotheek overzetten naar nieuwe woning of nieuwe hypotheek..
Eerst kopen of eerst verkopen
Indien eerst kopen: nieuwe hypotheek afsluiten of met overbruggingskrediet werken.
De 2 hypotheken tegelijk afbetalen zou geen probleem zijn volgens simulatie op keytrade bank.
Huidige hypotheek is aan 2,5% rente, nieuwe zou rond de 1,7% zitten.
Maar wat is het voordeligste met de belastingen...?
De oude hypotheek zal misschien anders in te brengen zij dan de nieuwe? Ken hier niets van..
Verhuur ook nog een appartement wat ook een i vloer na hebben op de belastingen.
Wat met kosten bij notaris om nieuwe hypotheek te beschrijven of oude over te zetten.
Indien we proberen gelijktijdig te verkopen en aan te kopen eigenlijk hetzelfde dilemma, hypotheek overzetten naar nieuwe woning of nieuwe hypotheek..
Re: Pandwissel of nieuwe hypotheek
Hier kan je de verschillen zien qua belastingaftrek volgens leeftijd van de lening: https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... -woonbonus
Het nieuwe systeem is duidelijk minder voordelig.
Maar anderzijds is er wel een redelijk voordeel qua rentevoet bij een nieuwe lening. (Maar kan de huidige lening niet herzien worden naar een lager tarief?)
Een hypotheek overzetten zal goedkoper zijn dan een nieuwe laten vastleggen (en de oude laten schrappen). Let wel dat het bedrag en de looptijd van de hypotheek compatibel moeten zijn met de aangepaste lening: grotere woning wil zeggen hoger bedrag van de lening of heropname van terugbetaald kapitaal en eventueel een verlenging van de lening?
Zonder precieze bedragen, looptijden, enz. is het gokwerk.
Ik kan alleen maar aanraden om (als dat nog niet gebeurd is) de huidige bank te contacteren ivm
opties voor herziening van de rentevoet en pandwissel en de tweede piste van een nieuwe lening. En andere banken te raadplegen. En in detail de twee pistes uit te rekenen en te vergelijken.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Pandwissel of nieuwe hypotheek
Bedankt voor de feedback alleszins..
Ga de website straks eens bekijken.
Afspraak met de huidige bank staat vast maar wou me toch al eens bevragen, herziening heb ik enkele maanden terug gevraagd maar volgens hun konden ze geen goed voorstel doen.
Huidige lening is van 2011 en loopt nog 16jaar, openstaand kapitaal +-150.000.
Waarde van huidige woning schat ik op +-250.000.
Voor de woning waar ik mogelijks een bod op zou doen heb ik ook een 150.000 hypotheek nodig.
Ga de website straks eens bekijken.
Afspraak met de huidige bank staat vast maar wou me toch al eens bevragen, herziening heb ik enkele maanden terug gevraagd maar volgens hun konden ze geen goed voorstel doen.
Huidige lening is van 2011 en loopt nog 16jaar, openstaand kapitaal +-150.000.
Waarde van huidige woning schat ik op +-250.000.
Voor de woning waar ik mogelijks een bod op zou doen heb ik ook een 150.000 hypotheek nodig.