Paranoïde
TIP
Paranoïde
Beleggen gaat gepaard met risico. Morgenochtend kan uw portefeuille de helft waard zijn. Maar wat als men verdergaat met de vraag wat er mis kan gaan? Wat als uw broker failliet gaat en gesjoemeld heeft met uw geld (of een andere, voor uw geld gelijkende maar voor ons tot nu toe onbekende scenario)?
Er zijn verschillende organen die toezicht houden en garanties geven op terugbetaling. Maar alles is altijd veilig, totdat op een dag het tegendeel bewezen wordt.
Vandaar dat ik jullie vraag: Welke risico's zien jullie en wat kan men doen om zich (een beetje beter) te beveiligen. Eén oplossing is alleszins om niet al je geld bij één broker te beleggen, zodat je zelfs als er een broker sjoemelt niet al je geld kwijt bent. Hetzelfde kan je doen met bewaarbedrijven.
P.s.: Ik ben niet echt paranoïde, hoor
Er zijn verschillende organen die toezicht houden en garanties geven op terugbetaling. Maar alles is altijd veilig, totdat op een dag het tegendeel bewezen wordt.
Vandaar dat ik jullie vraag: Welke risico's zien jullie en wat kan men doen om zich (een beetje beter) te beveiligen. Eén oplossing is alleszins om niet al je geld bij één broker te beleggen, zodat je zelfs als er een broker sjoemelt niet al je geld kwijt bent. Hetzelfde kan je doen met bewaarbedrijven.
P.s.: Ik ben niet echt paranoïde, hoor
Re: Paranoïde
Een goeie vraag. Niets mis met een gezonde dosis vooruitzicht en zorgvuldigheid. Wat losers het ook mogen noemen je vragen zijn zeer geschikt. Helaas weten meeste niemands het antwoord niet en zijn ze bang voor het antwoord. Hierdoor gaan ze namen slingeren zoals paranoïde en/of gek zodat ze niet met die vragen meer geconfronteerd moeten worden.
Ik vrees er dat je antwoorden gaat vinden, meeste mensen zitten met de kop in het zand.
Persoonlijk denk ik dat je er niets aan kunt doen. De corruptie laat het toe dat er af en toe schandalen zijn zonder dat iemand daar voor moet opdraaien. Je kan de beleggerscommunity over de ganse wereld eens voorstellen een kastje aan te leggen voor wanneer een iemands broker schjoemelt. Maar dan ben je uiteraard nog steeds de dupe. Alles sinds tegen een korting uiteraard omdat uw kameraden dan delen in het risico. Denk niet dat iemand van de beleggers hier op zit te wachten uiteraard.
In een wereld waar geld koning is zijn we allemaal slaven van angst. De ene rijker dan de andere maar iedereen heeft angst, of schept het en staat aan de zijlijn vrij onmenselijk te lachen.
Ik vrees er dat je antwoorden gaat vinden, meeste mensen zitten met de kop in het zand.
Persoonlijk denk ik dat je er niets aan kunt doen. De corruptie laat het toe dat er af en toe schandalen zijn zonder dat iemand daar voor moet opdraaien. Je kan de beleggerscommunity over de ganse wereld eens voorstellen een kastje aan te leggen voor wanneer een iemands broker schjoemelt. Maar dan ben je uiteraard nog steeds de dupe. Alles sinds tegen een korting uiteraard omdat uw kameraden dan delen in het risico. Denk niet dat iemand van de beleggers hier op zit te wachten uiteraard.
In een wereld waar geld koning is zijn we allemaal slaven van angst. De ene rijker dan de andere maar iedereen heeft angst, of schept het en staat aan de zijlijn vrij onmenselijk te lachen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
spreiden, spreiden, spreiden
En een verzekering tegen sjoemelen nemen
En wat als die verzekering dan ook sjoemelt ...
als, als, als ...
Wordt misschien "prepper" en leef constant alsof de maatschappelijke orde op ieder moment kan instorten ... dus voorraden inslaan, je huis bewapenen ... en een zelfmoordpil klaarleggen als je denkt dat de chaos compleet is ...
als, als, als ...
Wordt misschien "prepper" en leef constant alsof de maatschappelijke orde op ieder moment kan instorten ... dus voorraden inslaan, je huis bewapenen ... en een zelfmoordpil klaarleggen als je denkt dat de chaos compleet is ...
Heel dat bericht van StackingG van 06:49 is vreemd, zowel de zinsbouw als de inhoud als de toon bv. "Wat losers het ook mogen noemen je vragen zijn zeer geschikt." Ik denk dat hij nog beneveld was door dat feestje van gisterenavond.
@StackingG Ik ga akkoord met het grootste deel van uw post. Sommigen zijn op vlak van beleggen precies enkel bezig met de leuke dingen zoals rendement. Ik ben er echter van overtuigd dat anderen zich wel hebben verdiept in dit soort risico's en hoop van hen wat tips te krijgen.
---
---
---
@geebee Bedankt voor uw bezorgdheid, maar ik leef niet in een constante toestand van angst. Integendeel, ik ga als optimist door het leven. Ik probeer alleen maar te ontdekken of er methodes zijn om dit soort risico's te beperken. Natuurlijk moet er dan nog afgewogen worden of die methodes het waard zijn. Maar eerst moet je ze kennen. En daarvoor richt ik me tot de kenners op dit forum.
---
Waarover precies spreiden? Bedoelt u zoals ik eerder vermeldde dat je over brokers en bewaarbedrijven kunt spreiden of heeft u nog andere voorstellen?paul schreef:spreiden, spreiden, spreiden
---
Kunt u een voorbeeld geven van zulk een verzekering? Wanneer ik "beleggingsverzekering" google vind ik toch andere producten dan diegene die u denk ik bedoelt.ilm schreef:En een verzekering tegen sjoemelen nemen
---
@geebee Bedankt voor uw bezorgdheid, maar ik leef niet in een constante toestand van angst. Integendeel, ik ga als optimist door het leven. Ik probeer alleen maar te ontdekken of er methodes zijn om dit soort risico's te beperken. Natuurlijk moet er dan nog afgewogen worden of die methodes het waard zijn. Maar eerst moet je ze kennen. En daarvoor richt ik me tot de kenners op dit forum.
als je schrik hebt, dan spreiden tussen brokersLarry schreef: ↑16 oktober 2018, 21:46 @StackingG Ik ga akkoord met het grootste deel van uw post. Sommigen zijn op vlak van beleggen precies enkel bezig met de leuke dingen zoals rendement. Ik ben er echter van overtuigd dat anderen zich wel hebben verdiept in dit soort risico's en hoop van hen wat tips te krijgen.
---
Waarover precies spreiden? Bedoelt u zoals ik eerder vermeldde dat je over brokers en bewaarbedrijven kunt spreiden of heeft u nog andere voorstellen?paul schreef:spreiden, spreiden, spreiden
---
Kunt u een voorbeeld geven van zulk een verzekering? Wanneer ik "beleggingsverzekering" google vind ik toch andere producten dan diegene die u denk ik bedoelt.ilm schreef:En een verzekering tegen sjoemelen nemen
---
Re: ARCOPAR: nog veilig?
Meld dit bericht
Bericht
door optibear » 11 Oktober 2011, 11:35
@ Zwiertje: weer prachtig verwoord zoals atlijd! Misschien een literaire of journalistieke carrière gemist?
Vanmorgen in de standaard een artikel waar in een paar idioten stonden te klagen dat ze 100.000 euro of meer hadden verloren met aandelen van Dexia. Wie na Fortis zijn lesje nog niet had geleerd, is werkelijk seniel. Spreiden noemen ze dat, en ik hiermee bedoel ik niet de benen van een vrouw of zo.
Wat als uw broker failliet gaat en gesjoemeld heeft met uw geld (of een andere, voor uw geld gelijkende maar voor ons tot nu toe onbekende scenario)?
Ik denk dat je je best kan indekken tegen zo'n risico's met aandelen "op naam" (nominatieve aandelen).
aandelen op naam is ook goed voor de effectentaks die je dan niet moet betalen
En hoe moet je dat doen, aandelen 'op naam' kopen?
Voor Belgische aandelen zijn er een aantal brokers die dat aanbieden zoals Bolero. Voor buitenlandse aandelen weet ik het zelf ook niet goed...