"Particulier kan beter niet zelf beleggen"
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: "Particulier kan beter niet zelf beleggen"
Als het in HLN staat is het zeker waar. Duidelijk een financieel artikel dat zwaar wetenschappelijk onderbouwd is.
Zou het gesponserd zijn door de belgische banken ? Dan heeft het een serieus WC-eend gehalte. Wij van WC-eend adviseren WC-eend.
Waarom zouden we niet zelf mogen beleggen ? Doen de financiële instellingen dan beter ? Of gaan ze vanaf heden het gratis voor ons doen ? Uiteindelijk willen we toch zelf bepalen in welke mate we ons geld zelf in bedrijven of instellingen investeren. Zijn de investeringen van Dexia destijds dan zoveel beter geweest ? De rommelkredieten van de banken zijn de L&H van de kleine spaarders.
Zou het gesponserd zijn door de belgische banken ? Dan heeft het een serieus WC-eend gehalte. Wij van WC-eend adviseren WC-eend.
Waarom zouden we niet zelf mogen beleggen ? Doen de financiële instellingen dan beter ? Of gaan ze vanaf heden het gratis voor ons doen ? Uiteindelijk willen we toch zelf bepalen in welke mate we ons geld zelf in bedrijven of instellingen investeren. Zijn de investeringen van Dexia destijds dan zoveel beter geweest ? De rommelkredieten van de banken zijn de L&H van de kleine spaarders.
Echt domme dingen gedaan als individuele belegger, maar wel op een goed moment begonnen (moet je wel de ballen voor hebben).
Alles netto gerekend, dividenden op de datum van ontvangst enzoverder zit ik aan een rendement van 10,65% (naar jaarbasis omgerekend uiteraard)
Alles netto gerekend, dividenden op de datum van ontvangst enzoverder zit ik aan een rendement van 10,65% (naar jaarbasis omgerekend uiteraard)
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
Een maand of acht geleden, vroeg (op zeer provocatieve wijze op het iex.nl forum ) een nederlands free lance journalist voor een "serieus" artikel in het Financieele Dagblad om reacties op dergelijke studies over particuliere beleggers.
Ik stuurde hem volgend e-mailtje:
Het hoeft geen betoog dat onze free lancer zich beperkte tot anekdotes die pasten in de hypothese, zeker geen serieus artikel wou schrijven, maar wel inhoudsloze pure bagger.

Ik stuurde hem volgend e-mailtje:
""Uit onderzoek blijkt steeds dat particuliere beleggers slecht presteren. Te emotioneel, te weinig spreiding, te veel risico, te vaak handelen."
Lijkt precies op wat men de aktieve fondsbeheerders, de zogenaamde "professionals", verwijt.
En ten tweede, tonen die "onderzoekers" dan ook hoe slim ze wel zijn en geven ze u meteen enkele uittreksels van hun echte beleggersrekening mee om het verschil te tonen?
Of blijft het gewoon bij theoretisch geneuzel en statistiek, zonder skin in the game?
Wedden dat het gros van die onderzoekers al hun geld in 1 belegging, -bijna volledig on margin, met het allerhoogste risico- gestopt hebben, namelijk hun eigen huis..?
Als u een serieus artikel over beleggen zou schrijven, zou dat niet onvermeld mogen blijven, nietwaar."
Het hoeft geen betoog dat onze free lancer zich beperkte tot anekdotes die pasten in de hypothese, zeker geen serieus artikel wou schrijven, maar wel inhoudsloze pure bagger.

>:D
Heb nog altijd geen verstand van beleggen!
Heb deze portefeuilles op de Tijd maar niet echt
Kan iemand tips geven en had ik echt zoveel winst dan gemaakt nu? greetz
jempi25
Heb deze portefeuilles op de Tijd maar niet echt
Kan iemand tips geven en had ik echt zoveel winst dan gemaakt nu? greetz
jempi25
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het artikel citeert "Tenzij beleggers bereid zijn om beleggen als een hobby te zien die geld mag kosten, is het beter om een indexfonds te kopen en het actieve handelen over te laten aan anderen."
Volledig akkoord met deze conclusie over indexfondsen (die al meerdere decennia gekend is). Met deze aanpak heb ik resultaten waarover ik zeer tevreden ben.
Volledig akkoord met deze conclusie over indexfondsen (die al meerdere decennia gekend is). Met deze aanpak heb ik resultaten waarover ik zeer tevreden ben.
Geef eens een voorbeeld van zo een indexfonds?
Niemand geen reactie op mijn bericht hierboven?
greetz
jempi25
greetz
jempi25
Jempi,
Winst maak je maar door te verkopen en niet te zitten turen op uw belggingsportefeuille.
Alleen wie casht maakt winst.
Vroeg of laat stuikt alles weer in elkaar en wie dan niet verkocht heeft is alles weer terug kwijt.
Jammer voor u dat het maar fictief is.
Winst maak je maar door te verkopen en niet te zitten turen op uw belggingsportefeuille.
Alleen wie casht maakt winst.
Vroeg of laat stuikt alles weer in elkaar en wie dan niet verkocht heeft is alles weer terug kwijt.
Jammer voor u dat het maar fictief is.
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Jempi, niemand gaf een reactie omdat het antwoord zo voor de hand ligt. Ja, dit is het rendement mocht je die drie aandelen toen gekocht hebben, op het dieptepunt van de crisis.
Had je toe enkel die drie aandelen in portefeuille genomen had je ook een zéér risicovolle portefeuille gehad.
Het is ook een meerjarig rendement, op pakweg zes jaar in dit geval.
Lukske, in the long run we are all dead. Volledig gelijk
Had je toe enkel die drie aandelen in portefeuille genomen had je ook een zéér risicovolle portefeuille gehad.
Het is ook een meerjarig rendement, op pakweg zes jaar in dit geval.
Lukske, in the long run we are all dead. Volledig gelijk

108% op 6 jaar komt overeen met 13% op jaarbasis.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Inderdaad, dat relativeert het rendement al.
Een interessant fait-divers maar dat zegt helemaal niets over investeringen in aandelen in het algemeen. Integendeel, als je dit als uitgangspunt neemt om in aandelen te stappen moet ik je gelijk geven als je zegt dat beleggen niet snapt.
Je bekijkt de ideale tijdslijn (laatste crash tot nu) en je doet dat achteraf. In werkelijkheid stapte bijna geen enkele belegger in in volle crisis - dat is trouwens de reden voor de lage koersen - en wie dat deed stond niet met z'n hele kapitaal aan de zijlijn om precies op dat moment met dat volledige kapitaal in te stappen.
Een interessant fait-divers maar dat zegt helemaal niets over investeringen in aandelen in het algemeen. Integendeel, als je dit als uitgangspunt neemt om in aandelen te stappen moet ik je gelijk geven als je zegt dat beleggen niet snapt.
Je bekijkt de ideale tijdslijn (laatste crash tot nu) en je doet dat achteraf. In werkelijkheid stapte bijna geen enkele belegger in in volle crisis - dat is trouwens de reden voor de lage koersen - en wie dat deed stond niet met z'n hele kapitaal aan de zijlijn om precies op dat moment met dat volledige kapitaal in te stappen.
Hoprlijk betaalt een indexfonds op de een of andere manier ook wel de couponnetjes uit - ik dacht het wel. In het andere geval hebben de beheerders elk jaar een behoorlijk inkomen daardoor
Lyxor UCITS ETF BEL 20 TR is een index fonds (tracker) je vindt het op de koerspagina van de tijd onder trackers.
ze volgen de bel20 en herinvesteren de dividenden opnieuw in de bel20,
als je een portefeuille belgische aandelen hebt is dit een goed vergelijkingspunt om te zien of al de energie die je steekt in het kiezen van de juiste aandelen toegevoegde waarde heeft.
merk op dat de tracker nog 10% onder zijn all time high staat dankzij al de ontvangen dividenden.
ze volgen de bel20 en herinvesteren de dividenden opnieuw in de bel20,
als je een portefeuille belgische aandelen hebt is dit een goed vergelijkingspunt om te zien of al de energie die je steekt in het kiezen van de juiste aandelen toegevoegde waarde heeft.
merk op dat de tracker nog 10% onder zijn all time high staat dankzij al de ontvangen dividenden.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Momenteel heb ik in portefeuille (en sinds lang):Jhn schreef:Geef eens een voorbeeld van zo een indexfonds?
EMU
US500
en sinds februari 2014 ook: Emerging Markets
(ja maar 3 fondsen !, maar supergoed gespreid : EMU:600 aandelen / US500:500 aandelen / Emerging: 830 aandelen) (allemaal volgens de MSCI Indexen)
Vastrentend deel zit in termijn- spaarrekeningen (geen obligatiefondsen - te duur in allerhande kosten).
Je koopt die index-fondsen waar je ze het goedkoopst kunt verkrijgen. Het huiswerk dien je zelf te maken (anders verkoop je te vlug, omdat je de reden niet meer kent waarom je juist deze gekocht hebt)
Rendement volledige portefeuille (incl : termijn- en spaarrekeningen)
1 jaar: 15%
3 jaar: 10,4% per jaar
5 jaar: 11% per jaar
10 jaar: 6,35% per jaar
18 jaar : rond de 6% per jaar
- Oudere Jongere
- Hero Member
- Contacteer:
Mogen we weten welke Emerging Market fondsen, HJG6500?
Heb een paar jaar Aberdeen Global EM A2 gehad (LU0132412106), vorig jaar midden de correctie uitgestapt. Overweeg opnieuw in te stappen maar alternatieve suggesties zijn altijd welkom.
Heb een paar jaar Aberdeen Global EM A2 gehad (LU0132412106), vorig jaar midden de correctie uitgestapt. Overweeg opnieuw in te stappen maar alternatieve suggesties zijn altijd welkom.