'Pensioen' portefeuille
TIP
Re: 'Pensioen' portefeuille
Binnen de "korfjes wereld" heb je etf's, fondsen en holdings. Ik zou ze ineens alle 3 bekijken in uw geval.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Re: First Fiskaal (lange termijn sparen)
Er is een bovengrens, afhankelijk van je netto belastbaar inkomen, tot waar je recht hebt op fiscale aftrek.
Fiscaal voordeel bedraagt 30% van de storting tot aan dat plafondbedrag.
Daarboven gaan is nutteloos daar de gegarandeerde rente voor nieuwe stortingen nu nog slechts 0,35% bedraagt en er ook mogelijk nog een taks zal moeten betaald worden op de stortingen, tenzij die reeds geïnd werd, dan zijn de stortingen nadien belastingsvrij.
Oude stortingen blijven hun hogere gegarandeerde rente houden tot en met 8e jaar na storting of zelfs tot einde contract voor de heel oude. Inschrijvingstaks 2%, beheerskost is €12,39 voor First Fiskaal; deze worden van je storting afgehouden en brengen geen rente op; maar gelden wel voor aangifte in je belasting voor fiscale aftrek.
Doe een simulatie van je belastingsaangifte om te weten hoeveel je nog kan storten.
Met volgende link kan je dat doen en bij het resultaat wordt aangegeven hoeveel je nog kan sparen.
https://www.dvv.be/sparen-en-beleggen/p ... axweb.html
Er is een bovengrens, afhankelijk van je netto belastbaar inkomen, tot waar je recht hebt op fiscale aftrek.
Daarboven gaan is nutteloos daar de gegarandeerde rente voor nieuwe stortingen nu nog slechts 0,35% bedraagt en er ook mogelijk nog een taks zal moeten betaald worden op de stortingen, tenzij die reeds geïnd werd, dan zijn de stortingen nadien belastingsvrij.
Oude stortingen blijven hun hogere gegarandeerde rente houden tot en met 8e jaar na storting of zelfs tot einde contract voor de heel oude. Inschrijvingstaks 2%, beheerskost is €12,39 voor First Fiskaal; deze worden van je storting afgehouden en brengen geen rente op; maar gelden wel voor aangifte in je belasting voor fiscale aftrek.
Doe een simulatie van je belastingsaangifte om te weten hoeveel je nog kan storten.
Met volgende link kan je dat doen en bij het resultaat wordt aangegeven hoeveel je nog kan sparen.
Wat betreft holdings: Ik heb nog Ackermans op de effecten rekening. Al heel lang, altijd al goed mee geweest.
Zelfs al een paar keer een deel van verkocht, omdat ik "hoogtevrees" kreeg.
Ik heb nu ook die twee accoladekes ontdekt rechts bovenaan een bericht, nu moet ik niet telkens copy-past doen.(grapje!).
Heb ook al een ster naast mijn naam (onder luitenant...)?
Nu zit ik bij het juiste forum...!
Nee, diegene die ik heb is LU0107398538, uit het Keyplan.
Net zoals de 6 andere fondsen die ik hier opgaf : pensioen-portefeuille-t24761-15.html#p354816
Ter info : een keyplan kan uit meerdere fondsen bestaan, in mijn geval 7.
Het mooie hieraan is dat de ene periode fonds A het veel beter doet, en in een andere periode is dat fonds B enz.
Doordat alles automatisch loopt, moet je je nooit de vraag stellen of het al dan niet de goede moment is om te investeren.
Hier voor heb ik de papieren eens moeten bovenhalen.aossa schreef: ↑14 juli 2018, 23:18 Re: First Fiskaal (lange termijn sparen)
Ingang Contract: 01 maart 2005.
Anticipatieve heffing na 10 jaar: -722,57 Eur.(na 10 jaar)
Vakje in te vullen op de belasting: 1353 en/ of 2353.
Die simulatie heb ik vroeger al eens gedaan, maar ga het misschien beter nog eens doen.
Komt in orde annetje.annetje schreef: ↑15 juli 2018, 09:54Nee, diegene die ik heb is LU0107398538, uit het Keyplan.
Net zoals de 6 andere fondsen die ik hier opgaf : pensioen-portefeuille-t24761-15.html#p354816
Ter info : een keyplan kan uit meerdere fondsen bestaan, in mijn geval 7.
Het mooie hieraan is dat de ene periode fonds A het veel beter doet, en in een andere periode is dat fonds B enz.
Doordat alles automatisch loopt, moet je je nooit de vraag stellen of het al dan niet de goede moment is om te investeren.
@nestor3
Mooi dan zijn de stortingen na 2015 belastingsvrij.
Laatste storting wel doen voor je 75e verjaardag (je contract einde), dan mag je die nog inbrengen in de belastingsaangifte het jaar daarop: is toch 30% snel verdiend.
NB. Ik heb een First Fiscal tot mijn 99e verjaardag, denk niet dat ik dat ga halen...
Mooi dan zijn de stortingen na 2015 belastingsvrij.
Laatste storting wel doen voor je 75e verjaardag (je contract einde), dan mag je die nog inbrengen in de belastingsaangifte het jaar daarop: is toch 30% snel verdiend.
NB. Ik heb een First Fiscal tot mijn 99e verjaardag, denk niet dat ik dat ga halen...

Yaris,Yaris schreef: ↑21 mei 2018, 04:39 Het is uiteraard waar dat de lopende kosten van een fonds op het rendement drukken maar als het rendement desondanks hoog is, wat geeft dat dan? LU0243957312 Invesco Pan European High income fund A Quarterly bijvoorbeeld heeft 1,62% lopende kosten maar een geannualiseerd rendement van 8,07% op 10 jaar. Ik zou me dus niet blind staren op de kosten maar gewoon naar het rendement kijken dat Morningstar opgeeft. Dat is altijd netto, dus met de lopende kosten er al afgetrokken.
Vandaag staat de koers van LU0243957312 op 14,25 euro (13/07/2018). Volgens Morningstar is het geannualiseerd rendement op 10 jaar is 8,59%. 10 jaar geleden stond de koers op 9,09 (een kleine afwijking mogelijk volgens de beurs die men kiest op http://www.fondscheck.de/quotes/historic?secu=953961) Met die waarden bereken ik een geannualiseerd rendemend op 10 jaar van om en bij 4,6%. Ver van de vermelde 8,59%.
Bereken ik dat verkeerd Rendem= (14,25/9,09) ^ (1/10) ? Of berekent Morningstar het rendement volgens de USD waarde ?
Ik zit hier toch al een hele tijd mee bezig.
mvg,
heb Je rekening gehouden met de uitbetaalde dividenden? Die worden verondersteld van telkens herbelegd te worden.
U heeft gelijk.
Daar had ik niet aan gedacht.
Als de dividenden (trimestrieel) worden meegerekend dan wordt de berekening heel wat complexer. Maar neem ik voor de eenvoud aan dat de 4 dividenden telkens samen op het einde van het jaar worden uitgekeerd en dan benaderen we inderdaad een jaarrendement op 10 jaar van 8,59%.
Het verschil zit em dus niet in EUR/USD.
Thx,
Daar had ik niet aan gedacht.
Als de dividenden (trimestrieel) worden meegerekend dan wordt de berekening heel wat complexer. Maar neem ik voor de eenvoud aan dat de 4 dividenden telkens samen op het einde van het jaar worden uitgekeerd en dan benaderen we inderdaad een jaarrendement op 10 jaar van 8,59%.
Het verschil zit em dus niet in EUR/USD.
Thx,