Pensioenfiche van verzekeraar
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Pensioenfiche van verzekeraar
Vorig jaar overleed mijn moeder en Corona Direct betaalde een begrafenisvergoeding uit. Vandaag kreeg ik een pensioenfiche Nr.281.11 met ikzelf als genieter van Corona op mijn naam met een bedrag dat in de verste verte niet overeen komt met wat er uitbetaald werd. Vreemd genoeg is er sprake van voorheffingen van 16,5% (code 214) op een deel van het bedrag en 10% (code 215) op het overgrote deel. Er is tevens bedrijfsvoorheffing afgehouden (code 225).
Mijn vragen zijn de volgende:
- ik heb al successierechten betaald op het volledige bedrag dat Corona mij gestort heeft, moet ik dan nog bijkomende belastingen betalen?
- moet ik deze dan aangeven in mijn belastingsaangifte of deze van mijn moeder?
Dank bij voorbaat
Mijn vragen zijn de volgende:
- ik heb al successierechten betaald op het volledige bedrag dat Corona mij gestort heeft, moet ik dan nog bijkomende belastingen betalen?
- moet ik deze dan aangeven in mijn belastingsaangifte of deze van mijn moeder?
Dank bij voorbaat
Re: Pensioenfiche van verzekeraar
Beste Eddyl
De pensioenfiche die u ontving heeft niets te maken met (de reeds betaalde) successierechten maar met personenbelasting.
U moeder zal op de premies voor de polis waarvan je de uitkering ontving, fiscale voordelen hebben genoten en dan zijn de uitkeringen ook belastbaar.
Het gedeelte naast code 214 is gevormd met premies betaald voor 1993 en het gedeelte naast code 215 met premies vanaf 1993.
U moet deze bedragen (en uiteraard ook de bedrijfsvoorheffing) op uw aangifte invullen. Als u Taxonweb gebruikt, zal je dat trouwens al ingevuld zien staan want de verzekeringsmaatschappij heeft één en ander ook aan de fiscus doorgegeven.
De ingehouden voorheffing zal volstaan voor de belasting voor de staat te betalen maar niet voor de gemeentebelasting. De invloed op uw totale belastingsaldo zal dan ook gering zijn
De pensioenfiche die u ontving heeft niets te maken met (de reeds betaalde) successierechten maar met personenbelasting.
U moeder zal op de premies voor de polis waarvan je de uitkering ontving, fiscale voordelen hebben genoten en dan zijn de uitkeringen ook belastbaar.
Het gedeelte naast code 214 is gevormd met premies betaald voor 1993 en het gedeelte naast code 215 met premies vanaf 1993.
U moet deze bedragen (en uiteraard ook de bedrijfsvoorheffing) op uw aangifte invullen. Als u Taxonweb gebruikt, zal je dat trouwens al ingevuld zien staan want de verzekeringsmaatschappij heeft één en ander ook aan de fiscus doorgegeven.
De ingehouden voorheffing zal volstaan voor de belasting voor de staat te betalen maar niet voor de gemeentebelasting. De invloed op uw totale belastingsaldo zal dan ook gering zijn
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.