Pensioenspaarfonds bij BNP en veranderen van bank
-
mockingbird
- Jr. Member

- Contacteer:
Re: Pensioenspaarfonds bij BNP en veranderen van bank
Dat klopt!BC547 schreef: ↑21 december 2020, 11:09Hoe log je in bij de gratis rekening voor pc bankieren?mockingbird schreef: ↑21 december 2020, 09:19 Ik ben in hetzelfde geval en dit werkt inderdaad gewoon via een gratis rekening voor pc bankieren. De overboeking zelf kan je gewoon doen naar het nummer van de pensioenrekening zelf.
Volgens een vriendelijke medewerker van HelloBank kan je daarvoor je HelloBankkaart gebruiken, klopt dit?
-
gast9876
Ter info. Hobbybank.
Rabobank.be schreef: ↑17 juli 2017, 11:57Keytrade zal dezelfde pensioenspaarfondsen als Rabobank.be aanbieden. Uw pensioenspaarfondsen worden niet omgezet naar een pensioenspaarverzekering. Dit is wettelijk niet mogelijk.
Alle deelbewijzen worden dus integraal overgezet naar Keytrade zonder wijziging van het pensioenspaarfonds en zonder kosten. De exacte tijdslijn van de transfert vindt u onderaan de volgende pagina: https://www.rabobank.be/nl/verhuis-bele ... ndsen.aspx.
-
gast9876
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20201229_92774498
Het rendement van de Belgische pensioenfondsen liep dit jaar sterk uiteen. 2020 was dan ook een uitzonderlijk volatiel beursjaar, waar verkeerde keuzes of timing hard werden afgestraft.
2,5 miljoen Belgen storten iedere maand of één keer per jaar geld in hun pensioenspaarfonds, in ruil voor een belastingkorting het volgende jaar. Doorgaans lopen de rendementen van die fondsen niet zo sterk uiteen, zeker op lange termijn, maar in 2020 ligt dat helemaal anders. Het verschil tussen het best en het slechtst presterende fonds is gigantisch: bij VDK Pension Fund levert je spaargeld 5,9 procent rente op, terwijl je er bij Interbeurs Hermes zelfs 1,1 procent verlies op doet. Ook Arpe van Argenta (+3,6 procent) steekt erboven uit.
Beide fondsen worden door beurshuis Degroof Petercam Asset Management (DPAM) beheerd, dat vooral via stockpicking en overtuigingen werkt. Bron: Spaargids.beGemaakt met LocalFocus
“2020 was dan ook een uitzonderlijk beursjaar met een zeer forse daling in maart gevolgd door een enorm sterk herstel”, zegt beurs-academicus Jan Longeval. “Modellen gaan uit van data en bewegingen uit het verleden, en geen enkel model kon die daling, gevolgd door dergelijke snelle stijging voorspellen.”
De timing goed hebben was dus cruciaal. “Onderzoek in de VS heeft uitgewezen dat de 20 beste beursdagen de afgelopen dertig jaar goed waren voor de helft van de totale beurswinsten. Dus als je een aantal van die dagen mist omdat je te weinig in aandelen belegd was, verlies je heel wat rendement.”
De Amerikaanse beurzen deden het in 2020 beduidend beter dan de Europese, dankzij techaandelen zoals Amazon of Microsoft die volop van het thuiswerken konden profiteren. Een Belgisch pensioenspaarfonds mag maximaal 20 procent in niet-Europese aandelen of obligaties beleggen. Verder mag zo’n fonds tot 75 procent in aandelen of in obligaties beleggen. De hoeveelheid cash is beperkt tot 10 procent.
Alarmbellen
Johan Van Geeteruyen, beheerder bij DPAM legt uit wat de winnende combinatie van zijn fondsen afgelopen jaar was. “In februari was de markt nog helemaal niet met het coronavirus bezig. Wij hoorden van bepaalde bedrijven dat ze toch wel stevige problemen met hun aanvoerketens begonnen te ondervinden. Dat deed alarmbellen afgaan en we bouwden de aandelen daarom al af. Bij de afkondiging van de lockdown in Italië hebben we die afbouw nog verder versneld.”
“Omgekeerd zijn we zodra de Federal Reserve in maart aankondigde dat ze massaal op de markt ging interveniëren, opnieuw aandelen gaan kopen tot een neutraal gewicht. Na de zomer zijn we door onder andere de Amerikaanse presidentsverkiezingen wat voorzichtig gebleven en enkele dagen na die verkiezingen opnieuw gaan bijkopen. Toen kwam net het nieuws van het vaccin. Dus ja, we hadden de timing wel goed. Met een computermodel had je wellicht die omslagpunten gemist of te laat opgemerkt.”
Het rendement van de Belgische pensioenfondsen liep dit jaar sterk uiteen. 2020 was dan ook een uitzonderlijk volatiel beursjaar, waar verkeerde keuzes of timing hard werden afgestraft.
2,5 miljoen Belgen storten iedere maand of één keer per jaar geld in hun pensioenspaarfonds, in ruil voor een belastingkorting het volgende jaar. Doorgaans lopen de rendementen van die fondsen niet zo sterk uiteen, zeker op lange termijn, maar in 2020 ligt dat helemaal anders. Het verschil tussen het best en het slechtst presterende fonds is gigantisch: bij VDK Pension Fund levert je spaargeld 5,9 procent rente op, terwijl je er bij Interbeurs Hermes zelfs 1,1 procent verlies op doet. Ook Arpe van Argenta (+3,6 procent) steekt erboven uit.
Beide fondsen worden door beurshuis Degroof Petercam Asset Management (DPAM) beheerd, dat vooral via stockpicking en overtuigingen werkt. Bron: Spaargids.beGemaakt met LocalFocus
“2020 was dan ook een uitzonderlijk beursjaar met een zeer forse daling in maart gevolgd door een enorm sterk herstel”, zegt beurs-academicus Jan Longeval. “Modellen gaan uit van data en bewegingen uit het verleden, en geen enkel model kon die daling, gevolgd door dergelijke snelle stijging voorspellen.”
De timing goed hebben was dus cruciaal. “Onderzoek in de VS heeft uitgewezen dat de 20 beste beursdagen de afgelopen dertig jaar goed waren voor de helft van de totale beurswinsten. Dus als je een aantal van die dagen mist omdat je te weinig in aandelen belegd was, verlies je heel wat rendement.”
De Amerikaanse beurzen deden het in 2020 beduidend beter dan de Europese, dankzij techaandelen zoals Amazon of Microsoft die volop van het thuiswerken konden profiteren. Een Belgisch pensioenspaarfonds mag maximaal 20 procent in niet-Europese aandelen of obligaties beleggen. Verder mag zo’n fonds tot 75 procent in aandelen of in obligaties beleggen. De hoeveelheid cash is beperkt tot 10 procent.
Alarmbellen
Johan Van Geeteruyen, beheerder bij DPAM legt uit wat de winnende combinatie van zijn fondsen afgelopen jaar was. “In februari was de markt nog helemaal niet met het coronavirus bezig. Wij hoorden van bepaalde bedrijven dat ze toch wel stevige problemen met hun aanvoerketens begonnen te ondervinden. Dat deed alarmbellen afgaan en we bouwden de aandelen daarom al af. Bij de afkondiging van de lockdown in Italië hebben we die afbouw nog verder versneld.”
“Omgekeerd zijn we zodra de Federal Reserve in maart aankondigde dat ze massaal op de markt ging interveniëren, opnieuw aandelen gaan kopen tot een neutraal gewicht. Na de zomer zijn we door onder andere de Amerikaanse presidentsverkiezingen wat voorzichtig gebleven en enkele dagen na die verkiezingen opnieuw gaan bijkopen. Toen kwam net het nieuws van het vaccin. Dus ja, we hadden de timing wel goed. Met een computermodel had je wellicht die omslagpunten gemist of te laat opgemerkt.”
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als ik bovenstaande lees vraag ik mij af of ze rekening houden met de kosten?
Arpe uit mijn hoofd geen instapkosten en iets van een 1,74pct jaarlijkse beheerskosten?
BNP is het 3pct instap en nog eens 2,xx beheerskosten?
Een heel verschil!
Arpe uit mijn hoofd geen instapkosten en iets van een 1,74pct jaarlijkse beheerskosten?
BNP is het 3pct instap en nog eens 2,xx beheerskosten?
Een heel verschil!
Je moet altijd opletten met het vergelijken. 1 jaar is te kort. En op lange termijn moet je beter een fonds nemen met de laagste beheerskosten want deze keren recurrent terug op je gans belegd kapitaal. Kijk ook naar welk risico men neemt tov het behaalde rendement.
Ik heb mijn tweede pensioenspaarfonds (destijds aangegaan bij Rabobank met 0% instapkosten) via een actie met transfervergoeding enkele jaren geleden overgebracht naar BNP, waar ik verder geen klant ben. Ik heb toen een Hello-zichtrekening geopend. In de Hello-app zie je ook je beleggingen, waaronder je pensioenspaarrekening. Via de app kan je vanaf je zichtrekening in enkele seconden stortingen doen naar je pensioenspaarrekening. Deze Hello-zichtrekening en app is volledig gratis. Zoals hier reeds werd aangehaald, kan je inderdaad met je Hello-bankkaart ook inloggen op BNP-onlinebanking, waar je dan ook je zicht- en pensioenspaarrekening ziet en er eventueel mee kunt werken. Dit alles ook volledig gratis.BC547 schreef: ↑21 december 2020, 11:09Hoe log je in bij de gratis rekening voor pc bankieren?mockingbird schreef: ↑21 december 2020, 09:19 Ik ben in hetzelfde geval en dit werkt inderdaad gewoon via een gratis rekening voor pc bankieren. De overboeking zelf kan je gewoon doen naar het nummer van de pensioenrekening zelf.
Volgens een vriendelijke medewerker van HelloBank kan je daarvoor je HelloBankkaart gebruiken, klopt dit?
Om 2a3% instapkosten goed te maken met een essentieel gelijkaardige fonds moet je al geluk hebben.varia schreef: ↑30 december 2020, 09:35 Je moet altijd opletten met het vergelijken. 1 jaar is te kort. En op lange termijn moet je beter een fonds nemen met de laagste beheerskosten want deze keren recurrent terug op je gans belegd kapitaal. Kijk ook naar welk risico men neemt tov het behaalde rendement.
De rangschikking en die je ziet tellen de instapkosten nooit mee.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ge moet die defensieve Arpe eens vergelijken met de offensieve Pricos.varia schreef: ↑30 december 2020, 09:35 Je moet altijd opletten met het vergelijken. 1 jaar is te kort. En op lange termijn moet je beter een fonds nemen met de laagste beheerskosten want deze keren recurrent terug op je gans belegd kapitaal. Kijk ook naar welk risico men neemt tov het behaalde rendement.
Toch heel opmerkelijk.
Estate Guru believer.
Toch zou het me niet verwonderen dat de nul procent instap bij Argenta wel eens zouden veranderen in de toekomst. Hun gratis model van hun rekeningen begint stilaan ook uitgeput te raken. Onderschat ook de impact van beheerskosten niet op lange termijn
De grote doorn bij de andere aanbieders die % instap.
Estate Guru believer.
Als ze dat doen ben zie ik ook geen reden om te blijven.
Heb het PSP altijd achter de hand gehouden als ik iets nodig had van de bank. Een lagere rentevoet ofzo, maar KBC wou nooit de vergelijking maken tussen arpe en pricos. Vraag me af waarom
Beheerskosten worden dagelijks afgetrokken Van de prijs van het PSP deelbewijs.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
gast9876
Ik heb nu
https://www.belfius.be/retail/nl/produc ... index.aspx
Instapkosten: 3%
Uitstapkosten: geen
Lopende kosten en beheerskosten: 1,35%, waarvan 1,05% beheerskosten
https://www.argenta.be/nl/beleggen/pens ... ndsen.html
ARGENTA PENSIOENSPAARFONDSEN
Instapkosten 0 %
Uitstapkosten 0 %
Lopende kosten 1,33 % per jaar
Dus als ik 990€ stort, is het 30€ extra bij Belfius.
12€ minder intrest/jaar op 990€
Nu 16.600€ op mijn PFR.
Dus 237€ intrest minder (bekeken op 5 jaar?)
Al moet ik zeggen, vertrokken 7 jaar terug bij ARPE of zo door mindere prestaties...is altijd koffiedik kijken.
Moet ik dan ook weer zichtrek en spaarr. openen bij ARGenta?
Instapkosten 0 %
Uitstapkosten 0 %
Nu 16.600€ op mijn PFR.
Al moet ik zeggen, vertrokken 7 jaar terug bij ARPE of zo door mindere prestaties...is altijd koffiedik kijken.
Moet ik dan ook weer zichtrek en spaarr. openen bij ARGenta?
Weeral wat bijgeleerd als men instap kosten betaald , wordt er meer belegd.satsurfer schreef: ↑30 december 2020, 13:36 Ik heb nu
Instapkosten 0 %
Uitstapkosten 0 %
Nu 16.600€ op mijn PFR.
Moet ik dan ook weer zichtrek en spaarr. openen bij ARGenta?![]()
Estate Guru believer.