Pensioenspaarfonds en mogelijke beurscrash
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Full Member
- Contacteer:
Pensioenspaarfonds en mogelijke beurscrash
Er is al veel over geschreven via verschillende bronnen, dat er dit najaar misschien een beurscrash zou komen (Hindenburg Omen).
Nu vroeg ik mij af wat jullie mening is over het pensioenspaarfonds (in mijn geval Rabobank 50% aandelen 50% obligaties) tijdens deze mogelijke crash. Is het beter je fonds tijdelijk over te zetten naar een fonds met meer obligaties? Ik las laatst dat er misschien ook een obligatiecrash in de maak is...
Bij Rabobank kan je vrij makkelijk switchen tussen de fondsen, zouden jullie dit najaar tijdelijk overschakelen naar een fonds met meer obligaties?
Ik ben ook aan het overwegen om tijdelijk te stoppen met storten in pensioenspaarfonds (fiscale pot is half gevuld hier) en te sparen in langetermijnsparen in de plaats dit jaar en eventueel in december toch nog pensioenspaarfonds maximaal vullen als beurscrash toch is uitgebleven, of als er beurscrash is geweest dan terug in dieptepunt te kunnen bijkopen.
Jullie mening graag, stel er komt een serieuze beurscrash dit najaar, zit je dan echt veiliger in een fonds met meer obligaties?
Nu vroeg ik mij af wat jullie mening is over het pensioenspaarfonds (in mijn geval Rabobank 50% aandelen 50% obligaties) tijdens deze mogelijke crash. Is het beter je fonds tijdelijk over te zetten naar een fonds met meer obligaties? Ik las laatst dat er misschien ook een obligatiecrash in de maak is...
Bij Rabobank kan je vrij makkelijk switchen tussen de fondsen, zouden jullie dit najaar tijdelijk overschakelen naar een fonds met meer obligaties?
Ik ben ook aan het overwegen om tijdelijk te stoppen met storten in pensioenspaarfonds (fiscale pot is half gevuld hier) en te sparen in langetermijnsparen in de plaats dit jaar en eventueel in december toch nog pensioenspaarfonds maximaal vullen als beurscrash toch is uitgebleven, of als er beurscrash is geweest dan terug in dieptepunt te kunnen bijkopen.
Jullie mening graag, stel er komt een serieuze beurscrash dit najaar, zit je dan echt veiliger in een fonds met meer obligaties?
Re: Pensioenspaarfonds en mogelijke beurscrash
Een crash is alleen maar "voordelig" voor jongere mensen, kan je meer stuks kopen voor hetzelfde geld en dan zit je best in een fonds dat het ergst getroffen zal worden.
Het is pas als je de pensioenleeftijd nadert dat een crash erg is.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Volgens mij is er gewoon geen ontkomen aan. Allemaal gaan we in de klappen delen, obligaties mogelijk nog meer dan aandelen.
Er is een algemene reset nodig van het huidige systeem. Ook China gaat er niet aan ontsnappen. Mogelijk kunnen we het nog max. 2 jaar uitstellen, maximum... (M. Armstrong)
Er is een algemene reset nodig van het huidige systeem. Ook China gaat er niet aan ontsnappen. Mogelijk kunnen we het nog max. 2 jaar uitstellen, maximum... (M. Armstrong)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
-
- Full Member
- Contacteer:
Dus eigenlijk kan je best zo weinig mogelijk geld in je pensioenspaarfonds hebben op het moment dat het gebeurt. Ik heb nog maar een jaar aan het sparen, dus heel veel verlies kan ik niet doen, maar wil mezelf toch zo goed mogelijk wapenen.josbos schreef:Een crash is alleen maar "voordelig" voor jongere mensen, kan je meer stuks kopen voor hetzelfde geld en dan zit je best in een fonds dat het ergst getroffen zal worden.
Denk dat ik toch vanaf nu niet meer ga storten in pensioenspaarfonds en in de plaats naar langetermijnsparen ga sparen, gegarandeerde rente...
-
- Full Member
- Contacteer:
Beetje rare gedachten hier vind ik, pensioensparen en langetermijnsparen zijn verschillend hé je kan beide tegelijk doen.
Wil je zekerheid over u rendement neem dan een pensioenspaarverzekering ipv van een pensioenspaarfonds. Maar weet dat de rendementen van deze producten zeer gering zijn.
Ongeacht van u beslissing kan je nog altijd langetermijnsparen, daar zou ik u beslissing eerder laten afhangen van je plannen tot bouwen/lenen.
Uit je uitleg versta ik dat je nog jong bent en je bang bent voor een crash in aandelen. Ben je nog jong dan ga je nog redelijk wat crashes meemaken, de ene al wat groter dan de andere maar aangezien je nog jong bent is dit niet erg. Tijdens je actieve loopbaan is je doel zoveel mogelijk activa te verwerven en dan moet je daling en crashes dus juist verwelkomen. Meer activa voor minder geld.
Dus mijn mening is dat je als jonge mens best een hoog % aandelen mag hebben. Aangezien de wereldbevolking stijgt, zal ook de vraag naar producten stijgen en blijft de langetermijntrend voor aandelenmarkt stijgende.
Wil je zekerheid over u rendement neem dan een pensioenspaarverzekering ipv van een pensioenspaarfonds. Maar weet dat de rendementen van deze producten zeer gering zijn.
Ongeacht van u beslissing kan je nog altijd langetermijnsparen, daar zou ik u beslissing eerder laten afhangen van je plannen tot bouwen/lenen.
Uit je uitleg versta ik dat je nog jong bent en je bang bent voor een crash in aandelen. Ben je nog jong dan ga je nog redelijk wat crashes meemaken, de ene al wat groter dan de andere maar aangezien je nog jong bent is dit niet erg. Tijdens je actieve loopbaan is je doel zoveel mogelijk activa te verwerven en dan moet je daling en crashes dus juist verwelkomen. Meer activa voor minder geld.
Dus mijn mening is dat je als jonge mens best een hoog % aandelen mag hebben. Aangezien de wereldbevolking stijgt, zal ook de vraag naar producten stijgen en blijft de langetermijntrend voor aandelenmarkt stijgende.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik kan wel om met stijgingen en dalingen en heb bewust voor een fonds gekozen, maar dan is er nog niks mis met jezelf proberen te wapenen tegen een mogelijke daling. Kan er nu enkel maar uit leren voor latere crashes dichter bij mijn pensioen. Een fonds heeft als voordeel voor mij dat je er beetje mee kan spelen en zelf je eindrendement kan bepalen naar mate je voor een fonds met veel aandelen of een fonds met veel obligaties kiest.
Ik doe nog langetermijnsparen naast pensioensparen omdat ik nog geen hypotheek heb en om later te gebruiken bij SSV, spaar hier naar bedrag wat ik denk nodig te hebben voor SSV dus niet alle jaren het maximum toelaatbare voor mijn inkomen.
Ik doe nog langetermijnsparen naast pensioensparen omdat ik nog geen hypotheek heb en om later te gebruiken bij SSV, spaar hier naar bedrag wat ik denk nodig te hebben voor SSV dus niet alle jaren het maximum toelaatbare voor mijn inkomen.
Je moet het ook zo bekijken. Het geld dat je investeert in een pensioenspaarfonds is voor een zeer lange termijn en is geld dat je niet nodig hebt. We zullen zo gemiddeld 80 à 90 jaar oud worden. Een kind dat nu geboren wordt zal gemiddeld 100 jaar worden. Dus hebben we nog tijd genoeg. Nà 65 jaar kan je het geld opnieuw beleggen in een ander goed fonds bij eventuele beurscrash.
-
- Full Member
- Contacteer:
Dus je wil wanneer jij denkt dat er misschien een crash gaat komen switchen van een aandelen naar een meer obligatie fonds en daarna terug omgekeerd. Dat klinkt theoretisch misschien allemaal mooi. Maar hoe ga jij op voorrand inschatten wanneer er een crash komt? Een crash komt per definitie altijd onverwacht. Velen proberen proberen een crash te voorspellen en velen falen of schuiven hun termijn altijd op. Mij lijkt het nutteloos om daar u energie in te steken.
Wat je wel kan doen is u via een short etf wat in te dekken tegen dalingen. Stijgt u portefeuille snel en veel, wordt de markt snel duurder, gebruik dan een deel van u winst (dividend) om een positie te nemen in een short etf.
Wat je wel kan doen is u via een short etf wat in te dekken tegen dalingen. Stijgt u portefeuille snel en veel, wordt de markt snel duurder, gebruik dan een deel van u winst (dividend) om een positie te nemen in een short etf.
Een beurscrash is voor pensioensparen alleen maar een voordeel voor mensen onder de 55 jaar.
Dan kan je veel stuks kopen en als de beurs terug heropleefd na de crash, stijgt je totale waarde.
Het geld dat je erin gestopt hebt, ben je niet "kwijt", zolang de beurskoers terug zijn originele waarde krijgt na de crash.
Nu kan je ongeveer 0.6 stuks kopen aan 120. Bij een crash naar waarde 60 (bijvoorbeeld), kan je dan 1.2 stuks kopen.
Stijgt de beurs nadien naar 120, heb je dus een 100% winst.
Dan kan je veel stuks kopen en als de beurs terug heropleefd na de crash, stijgt je totale waarde.
Het geld dat je erin gestopt hebt, ben je niet "kwijt", zolang de beurskoers terug zijn originele waarde krijgt na de crash.
Nu kan je ongeveer 0.6 stuks kopen aan 120. Bij een crash naar waarde 60 (bijvoorbeeld), kan je dan 1.2 stuks kopen.
Stijgt de beurs nadien naar 120, heb je dus een 100% winst.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Even de bedenking maken hoe lang het kan duren eer de beurs van zo'n crash gaat hersteld zijn. Bij de crash van 1929 was dat ergens rond de jaren '50. Tijd om 20-25j te wachten bij een grote cyclus-crash?josbos schreef:Een beurscrash is voor pensioensparen alleen maar een voordeel voor mensen onder de 55 jaar.
Toen hadden we op economisch vlak nog het "geluk" dat het uitgemond is in een oorlog (wat meestal zo is)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Als ik kijk naar de bankencrisis, was deze "opgelost" voor de pensioenfondsen op ongeveer 5 jaar, daarom dat ik 10 jaar ruimte nam. Maar inderdaad 25 in worst case of langer kan inderdaad voorkomen.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Over welke bankencrisis heb je het dan? Deze gaat gewoon het verlengstuk worden van 2008. Toen is gewoon extra tijd gekocht.
De crisis van de Great Depression (1929) is destijds gewoon ingekort door WOII, anders hadden ze d'er mogelijk 10 jaar bij gedaan. Mensen zijn dikwijls pas bereid om zaken op te geven en een nieuwe basis te leggen als alles volledig in dingelen ligt en het moreel bij de bevolking op -100 staat.
De crisis van de Great Depression (1929) is destijds gewoon ingekort door WOII, anders hadden ze d'er mogelijk 10 jaar bij gedaan. Mensen zijn dikwijls pas bereid om zaken op te geven en een nieuwe basis te leggen als alles volledig in dingelen ligt en het moreel bij de bevolking op -100 staat.
Als je denkt dat er dit jaar een crash komt en je wil je pensioenspaarfonds nog volstorten, dan zou ik gewoon je stortingen spreiden over de komende maanden (tot en met december).
Exact gaan voorspellen is toch onmogelijk
Ik heb dit jaar nog €200 te gaan, zal deze maand nog €100 storten en dan nog een volgende keer in het najaar.
Ben toch nog 38 jaar verwijderd van pensioen
Exact gaan voorspellen is toch onmogelijk

Ik heb dit jaar nog €200 te gaan, zal deze maand nog €100 storten en dan nog een volgende keer in het najaar.
Ben toch nog 38 jaar verwijderd van pensioen

72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash