Pensioenspaarfonds: omzetting dynamisch naar defensief
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Newbie
Pensioenspaarfonds: omzetting dynamisch naar defensief
Mijn vader (nu midden 50) heeft het pensioenspaarfonds van Fortis (feitelijk neutraal ipv dynamisch). Dat heeft hij nu naar aanleiding van het advies van huisbankier omgezet naar defensief. (ikzelf zou nog ff afwachten hiervoor, maar goed..)
Nu zegt mijn vader dat zijn huisbankier heeft gezegd dat alles wat tot nu in 'neutraal' is gespaard, in neutraal behouden blijft en dat het defensieve enkel slaat op de nieuwe stortingen. Ik dacht echter dat het volledig opgespaarde kapitaal omgezet zou worden in defensief, anders bouw je met zo een omzetting toch geen zekerheid in? (je reeds opgespaarde kapitaal blijft onderworpen aan hogere volatiliteit)
Uitleg van de huisbankier klopt toch niet? (tenzij mijn vader dit verkeerd verstaan heeft)
Andere uitleg zou zijn dat het reeds opgespaarde voorlopig in 'neutraal' blijft om nog mee te profiteren van verdere stijgingen om binnen paar maand om te zetten in defensief, maar dat nu reeds de nieuwe stortingen in defensief zijn (zou ik wel logischer vinden), kan dit?
Nu zegt mijn vader dat zijn huisbankier heeft gezegd dat alles wat tot nu in 'neutraal' is gespaard, in neutraal behouden blijft en dat het defensieve enkel slaat op de nieuwe stortingen. Ik dacht echter dat het volledig opgespaarde kapitaal omgezet zou worden in defensief, anders bouw je met zo een omzetting toch geen zekerheid in? (je reeds opgespaarde kapitaal blijft onderworpen aan hogere volatiliteit)
Uitleg van de huisbankier klopt toch niet? (tenzij mijn vader dit verkeerd verstaan heeft)
Andere uitleg zou zijn dat het reeds opgespaarde voorlopig in 'neutraal' blijft om nog mee te profiteren van verdere stijgingen om binnen paar maand om te zetten in defensief, maar dat nu reeds de nieuwe stortingen in defensief zijn (zou ik wel logischer vinden), kan dit?
Re: Pensioenspaarfonds: omzetting dynamisch naar defensief
Volgens mij zijn bij een omzetting alle mogelijkheden mogelijk ( misschien niet bij alle maatschappijen ).
Je kan vragen om alles te wijzigen, je kan vragen om de reserve te behouden en de bijkomende stortingen in ... aan te wenden. Mogelijk kan je zelfs gedeeltelijk omzetten enz...
Je kan vragen om alles te wijzigen, je kan vragen om de reserve te behouden en de bijkomende stortingen in ... aan te wenden. Mogelijk kan je zelfs gedeeltelijk omzetten enz...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik denk dat dat de bedoeling is van de bankier. Dan is het wel belangrijk om te weten hoeveel dat neutrale stuk tot nu toe al heeft gerendeerd. Als dat negatief is, laten staan en switchen naar defensief als er betere tijden aanbreken. Sowieso al beginnen storten in defensief. Als de prestaties tot op heden van dat neutrale psp goed zijn (voldoende positief voor je vader): nu alles switchen en stortingen in defensief.Bodenstandig schreef: Andere uitleg zou zijn dat het reeds opgespaarde voorlopig in 'neutraal' blijft om nog mee te profiteren van verdere stijgingen om binnen paar maand om te zetten in defensief, maar dat nu reeds de nieuwe stortingen in defensief zijn (zou ik wel logischer vinden), kan dit?
Ik wou eens switchen van dynamisch Argenta naar defensief Ethias:
Het anwtwoord van Ethias:
"Als uw polis bij Argenta een tak 21 produkt is, dan kan u de reserve (daar opgespaard) zonder afhouding van taksen overdragen naar een nieuw en ander tak 21 pensioenspaarplan (zoals de FIRST Pensioensparen).
Maar als u bij Argenta een pensioenpolis heeft in tak 23 (fondsen/aandelen), dan gaat dit niet."
Van tak 23, naar tak 21 overdragen gaat dus niet als ik het goed lees...
Uw bankier kan dus mogelijk niet overdragen...
Het anwtwoord van Ethias:
"Als uw polis bij Argenta een tak 21 produkt is, dan kan u de reserve (daar opgespaard) zonder afhouding van taksen overdragen naar een nieuw en ander tak 21 pensioenspaarplan (zoals de FIRST Pensioensparen).
Maar als u bij Argenta een pensioenpolis heeft in tak 23 (fondsen/aandelen), dan gaat dit niet."
Van tak 23, naar tak 21 overdragen gaat dus niet als ik het goed lees...
Uw bankier kan dus mogelijk niet overdragen...