Pensioensparen: Argenta of Rabobank
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen: Argenta of Rabobank
Hey,
Het pensioensparen bezorgt me kopzorgen, maar misschien is dat allemaal niet nodig. Ik zit al een jaar of 4-5 bij Argenta, overtuigd door de 0 % instapkosten en de lovende artikels erover en eveneens lovende woorden erover op dit forum.
Nu komt rabobank ook al eventjes met iets op de proppen... en eerlijk gezegd, ik weet niet goed hoe ik ze moet vergelijken. Het is natuurlijk een ander fonds en in de toekomst kijken kan niemand. Maar hoe vergelijk je nu best kostenplaatje van deze 2 met elkaar?
Ik heb ook het "gevoel" dat switchen naar meer (of minder) defensief fonds eenvoudig lijkt bij Rabobank (Bij argenta zou ik eens moeten navragen).
Vanwege laatste neig ik wel mee te doen met Rabobank, waarbij ik me dan nog afvraag als ik voor rabobank kies:
Zou het nuttig zijn mijn fonds te laten overzetten naar rabobank... Of kan ik dat van argenta beter houden (wel minstens 5 jaar stortingen op doen), en gewoon een nieuw starten met Rabobank?
Zijn een voordelen (bv spreiding) of nadelen aan feit dat je er 2 hebt lopen?
Het pensioensparen bezorgt me kopzorgen, maar misschien is dat allemaal niet nodig. Ik zit al een jaar of 4-5 bij Argenta, overtuigd door de 0 % instapkosten en de lovende artikels erover en eveneens lovende woorden erover op dit forum.
Nu komt rabobank ook al eventjes met iets op de proppen... en eerlijk gezegd, ik weet niet goed hoe ik ze moet vergelijken. Het is natuurlijk een ander fonds en in de toekomst kijken kan niemand. Maar hoe vergelijk je nu best kostenplaatje van deze 2 met elkaar?
Ik heb ook het "gevoel" dat switchen naar meer (of minder) defensief fonds eenvoudig lijkt bij Rabobank (Bij argenta zou ik eens moeten navragen).
Vanwege laatste neig ik wel mee te doen met Rabobank, waarbij ik me dan nog afvraag als ik voor rabobank kies:
Zou het nuttig zijn mijn fonds te laten overzetten naar rabobank... Of kan ik dat van argenta beter houden (wel minstens 5 jaar stortingen op doen), en gewoon een nieuw starten met Rabobank?
Zijn een voordelen (bv spreiding) of nadelen aan feit dat je er 2 hebt lopen?
Re: Pensioensparen: Argenta of Rabobank
Als je de twee fondsen naast elkaar zet, kan je eerst de langetermijn rendementen vergelijken.
ARPE: 5,62%
Rabo Balanced: 3,61%
Interessant is om ook eens te kijken naar de rendementen op 1 jaar te kijken, we leren daaruit immers hoe bestendig zo'n fonds is tegen de crisis.
ARPE: -1,01%
Rabo Balanced: -6,48%
Trek zelf uw conclusies.
Ik zie verder niet in waarom switchen naar het defensieve fonds bij Argenta moeilijker zou zijn dan bij Rabo.
ARPE: 5,62%
Rabo Balanced: 3,61%
Interessant is om ook eens te kijken naar de rendementen op 1 jaar te kijken, we leren daaruit immers hoe bestendig zo'n fonds is tegen de crisis.
ARPE: -1,01%
Rabo Balanced: -6,48%
Trek zelf uw conclusies.
Ik zie verder niet in waarom switchen naar het defensieve fonds bij Argenta moeilijker zou zijn dan bij Rabo.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Heb ondervonden dat switchen bij Argenta zeer eenvoudig is.
Enkel even bij de kantoorhouder langsgaan en het fonds wordt gratis omgezet
Rendementen spreken voor zich. Je zou gek zijn pensioensparen te doen bij Rabobank.
Enkel even bij de kantoorhouder langsgaan en het fonds wordt gratis omgezet

Rendementen spreken voor zich. Je zou gek zijn pensioensparen te doen bij Rabobank.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Bwa gek weet ik nog zo niet. Was reeds klant bij RABO ( en niet bij Argenta ) en daarom was RABO wel een logische keuze. En ik heb een ARGENTA kantoor hier in een zijstraatje. Heb eens een mailtje gestuurd naar ARGENTA om ARPE te worden, maar moest perse in het kantoor langskomen volgens de dame ... Ben daar al een paar keer binnengesprongen, maar nog niet aan het loket geraakt
... 2 maal een half uur geschilderd, maar dan houdt het op voor me
Dan moest het niet meer zo nodig voor me. Geen kwaad woord over de producten van ARGENTA en het staat boven twijfel dat ARPE duidelijk beter gepresteerd heeft, maar dat is hoegenaamd geen garantie dat dit in de toekomst ook gebeurd.
Maar als ik eerlijk ben was ik waarschijnlijk ARPE geweest moest ik binnnengeraakt zijn bij ARGENTA

Maar als ik eerlijk ben was ik waarschijnlijk ARPE geweest moest ik binnnengeraakt zijn bij ARGENTA

Hey,
Eventjes een iets oudere topic terugroepen:
Als ik nu naar de Morningstar-website kijk, staan de huidige ratio's op:
- Argenta: 4,06%
- Rabo: 6,72% tot 7,61%
Op basis van die cijfers lijkt Rabo me wel interessant. Nu weet ik niets van de historiek van beide producten, en heb ik enkel deze tijdsopname.
Blijft Argenta toch een veiligere keuze dan Rabo of niet?
Randvraagje: ik ben 23 jaar, net aan het werk. Zou je in mijn situatie voor een normale of een agressief fonds kiezen?
bedankt!
Op basis van die cijfers lijkt Rabo me wel interessant. Nu weet ik niets van de historiek van beide producten, en heb ik enkel deze tijdsopname.
Randvraagje: ik ben 23 jaar, net aan het werk. Zou je in mijn situatie voor een normale of een agressief fonds kiezen?
bedankt!
@SvenVI: je mag niet kijken naar de rendementen van 2012, rendementen op zo'n korte periode hebben geen enkele waarde.
Klik wel op de tab "lange termijn" en sorteer dan op de kolom van 10 jaar. Dit geeft een goede indicatie van het lange termijn rendement.
Pensioenfondsen zijn nu eenmaal lange termijn beleggingen, dus moet je ook kijken naar de lange termijn rendementen. Hoewel dat natuurlijk geen garantie is voor de toekomst.
Klik wel op de tab "lange termijn" en sorteer dan op de kolom van 10 jaar. Dit geeft een goede indicatie van het lange termijn rendement.
Pensioenfondsen zijn nu eenmaal lange termijn beleggingen, dus moet je ook kijken naar de lange termijn rendementen. Hoewel dat natuurlijk geen garantie is voor de toekomst.
In jou situatie zou ik kiezen voor een agressief fonds, dit omdat het fonds voor jou een lange looptijd zal hebben (tot 65 jaar).
Wanneer je dicht bij je pensioenleeftijd bent, kan je je fonds wel nog laten omvormen naar de defensieve versie.
Iets wat veel gedaan wordt.
Maar het blijft uiteraard een persoonlijke keuze!
Wanneer je dicht bij je pensioenleeftijd bent, kan je je fonds wel nog laten omvormen naar de defensieve versie.
Iets wat veel gedaan wordt.
Maar het blijft uiteraard een persoonlijke keuze!
SvenVl schreef:Hey,
bedankt!
Bij de bankencrisis van 2008 heeft ARPE wel zware klappen gekregen en ze hebben het peil nog niet teruggehaald.
Doch dit waren natuurlijk mooie solden.
Je zal maar in een crisisperiode op pensioen gaan. Je moet ze dan wel niet verkopen maar wat heb je dan aan dat opgespaarde geld?
Je zou de opbrengst moeten kunnen vastklikken op een bepaald moment en dan dat bedrag kunnen vastzetten met een vaste rente.
Je zal maar in een crisisperiode op pensioen gaan. Je moet ze dan wel niet verkopen maar wat heb je dan aan dat opgespaarde geld?
Je zou de opbrengst moeten kunnen vastklikken op een bepaald moment en dan dat bedrag kunnen vastzetten met een vaste rente.
Dit laatste zou inderdaad wel mooi zijn.Lukske schreef:Bij de bankencrisis van 2008 heeft ARPE wel zware klappen gekregen en ze hebben het peil nog niet teruggehaald.
Je kan zoals ik reeds zei dan wel kunnen overschakelen naar een defensief fonds, maar deze blijft uiteraard ook nog altijd afhankelijk van de economie.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Je moet je hoegenaamd niet blindstaren op de rendementen op korte termijn. Ik ben er overtuigd van dat beiden tot de beste pensioenspaarproducten behoren en je met een gerust gemoed kan kiezen uit één van de twee. Persoonlijk heb ik voor rabobank gekozen omdat ik er al klant was en anders nog eens bij Argenta moest langsgaan, maar moest ik bv bij Argenta klant zijn geweest had ik zeer waarschijnlijk voor het ARPE fonds gekozen 

Nooit kijken naar rendementen op korte termijn.SvenVl schreef:Hey,
http://www.morningstar.be/be/pensionqui ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Beide fondsen zijn de betere op de markt.Vooral wegens hun 0% instapkosten en uiteraard het betere rendement waar Arpe wel bijna 1,5% beter presteerd dan Rabo op 10 jaar.Een groot verschil voor de eindbelasting tegen een fictief rendement van 4,75%.
Let wel.Het fonds van Rabo is hetzelfde als BNP Paribas en word beheert door BNP Paribas.
Arpe door Petercam.
Overschakelen van dynamisch naar defensief is geen enkel probleem bij Argenta.
Dit hangt af van uw beleggingsprofiel.Op jonge leeftijd word aangeraden om voor een dynamisch fonds te gaan.Randvraagje: ik ben 23 jaar, net aan het werk. Zou je in mijn situatie voor een normale of een agressief fonds kiezen?
bedankt!
Huiver je van grote koersschommelingen neem je beter een defensief fonds of beter zelfs een pensioenspaarverzekering.
Ik was zinnens om niet meer te storten in het NBP Paribas B Pension Balanced en vanaf 2013 Argenta Persioenspaarfonds Acc. te starten
Argenta vertelt me echter dat ik beter nu het kapitaal overbreng. Zij betalen de kosten die Fortis ev. zou aanrekenen.
gegevens via morningstar.be :
Argenta PSF Acc: YTD 8,37 en 10 j: 8,33
Fortis Pension Balanced: YTD 13,09 en 10j: 6,71
Argenta vertelt me dat het rendement van Fortis: 6,71 % - 3% = 3,71 % - vanwege de instapkost van 3%
Klopt deze redenering?
Zet ik dan toch beter alles over op Argenta Pension spaarfonds ACC
Argenta vertelt me echter dat ik beter nu het kapitaal overbreng. Zij betalen de kosten die Fortis ev. zou aanrekenen.
gegevens via morningstar.be :
Argenta PSF Acc: YTD 8,37 en 10 j: 8,33
Fortis Pension Balanced: YTD 13,09 en 10j: 6,71
Argenta vertelt me dat het rendement van Fortis: 6,71 % - 3% = 3,71 % - vanwege de instapkost van 3%
Klopt deze redenering?
Zet ik dan toch beter alles over op Argenta Pension spaarfonds ACC
Dit zijn cijfers uit het verleden.Deze bieden geen garantie naar de toekomst.
Dat het fonds van Argenta in de toekomst beter gaat presteren dan die van Fortis is koffiedik kijken.Ik hoop van wel want ik heb ook Arpe.
Bij Argenta betaal je inderdaad geen instapkosten.Beheerskosten zijn in het rendement verrekend.Argenta neemt eveneens uw fonds gratis over.
Dat de instapkosten op uw rendement wegen klopt zeker,maar de simpele berekening(6,71 % - 3% = 3,71 %) die zij maken klopt niet.

Dat het fonds van Argenta in de toekomst beter gaat presteren dan die van Fortis is koffiedik kijken.Ik hoop van wel want ik heb ook Arpe.

Bij Argenta betaal je inderdaad geen instapkosten.Beheerskosten zijn in het rendement verrekend.Argenta neemt eveneens uw fonds gratis over.
Dat de instapkosten op uw rendement wegen klopt zeker,maar de simpele berekening(6,71 % - 3% = 3,71 %) die zij maken klopt niet.
-
- Full Member
- Contacteer:
(Daar je 3% instapkosten betaalt ga ik er van uit dat je dit product hebt via BNP Paribas Fortis zelf)
Rabobank.be biedt exact hetzelfde product aan (kijk de ISIN code na) maar dan zonder de 3% instapkosten. Ze nemen het kosteloos over.
Rabobank.be biedt exact hetzelfde product aan (kijk de ISIN code na) maar dan zonder de 3% instapkosten. Ze nemen het kosteloos over.
Als ik mijn kapitaal laat staan bij Fortis BNP Pension Balanced (sedert 2000) en niet meer stort. Dan betaal ik geen instapkosten meer.
En spreid ik mijn risico over 2 fondsen: BNP balanced (effectief bij Fortis zelf) en Argenta Psf Acc
Dat leek bij toch het beste, niet?
Of zie ik iets over het hoofd?
En spreid ik mijn risico over 2 fondsen: BNP balanced (effectief bij Fortis zelf) en Argenta Psf Acc
Dat leek bij toch het beste, niet?
Of zie ik iets over het hoofd?