Pensioensparen Dexia
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
Frisse Freddy
- VIP member

- Contacteer:
Re: Pensioensparen Dexia
http://netto.tijd.be/dossier/aanvullend ... 4-2272.artdave1976 schreef: Onlangs stond in de kranten dat je best in januari de volledige storting doet.
Dit zou een meeropbrengst hebben van 11% tov een volledige storting in december. Een maandelijkse storting geeft nog een voordeel van 5%. Ze spreken hier wel over PENSIOENSPAARFONDSEN!
Ontzettend bedankt allemaal voor de reacties so far.
Als ik het goed heb, kan je op 2 vlakken een belastingsvermindering genieten:
1. Via een pensioenfonds (max. aftrek € 348/jaar)
2. Via een hypotheek- of een pensioenverzekering (max. aftrek € 832/jaar)
Klopt dit? Dus hij/zij die geen onroerend goed bezit, kan de 2de optie als 'vervanger' nemen en zodoende op een extra belastingsvermindering rekenen?
Klopt dit? Dus hij/zij die geen onroerend goed bezit, kan de 2de optie als 'vervanger' nemen en zodoende op een extra belastingsvermindering rekenen?
Wel te verstaan dat je het huidige jaar al gestort hebt.dave1976 schreef: Onlangs stond in de kranten dat je best in januari de volledige storting doet.
Dit zou een meeropbrengst hebben van 11% tov een volledige storting in december. Een maandelijkse storting geeft nog een voordeel van 5%. Ze spreken hier wel over PENSIOENSPAARFONDSEN!
Testaankoop raadt zeker een spaarfonds aan tot 45 jaar. Tussen 45 en 50 jaar blijft voor hen een fonds aangewezen maar één met een neutrale strategie. Ze vinden verschillende spaarfondsen koopwaardig. Zelfs die van dexia. Ik weet dat er op dit forum redelijk wat tegenstanders zitten van testaankoop maar ik doe er toch dikwijls voordeel mee.
succes!
Heb je bv. in 2009 nog geen storting gedaan is het NIET beter om te wachten tot in 2010 want dan verlies je een fiscaal jaar om het pensioenfonds af te trekken van de belastingen.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Dat artikel van De Tijd gaat er weeral met de grove borstel door. Als de periode voldoende lang is, zal die 11% misschien wel kloppen. Maar in de praktijk kun je beter realiseren. Dus weg met de stelregel, koop in januari ipv december.
Efkens de oefening gedaan bij mijn pensioenspaarfonds voor de periode van 2000 tot 2009, dus 10 jaar.
4 jaar was het beduidend beter in december te kopen (2000, 2001, 2002 en 2008). 2007 hadgeen voorkeur. In 5 andere jaren was januari beter dan december. En gewogen hielden de jaren 2002 en vooral 2008 de 5 andere jaren bijna in evenwicht.
Efkens de oefening gedaan bij mijn pensioenspaarfonds voor de periode van 2000 tot 2009, dus 10 jaar.
4 jaar was het beduidend beter in december te kopen (2000, 2001, 2002 en 2008). 2007 hadgeen voorkeur. In 5 andere jaren was januari beter dan december. En gewogen hielden de jaren 2002 en vooral 2008 de 5 andere jaren bijna in evenwicht.
Klopt, als het voorbije jaar eindigt met een good-news-show en de vooruitzichten voor het volgende jaar nog vele beter zijn, is de kans groot dat in januari kopen ervoor zal zorgen dat je de verwachte stijging direct kan meepikken.rob schreef: Dat artikel van De Tijd gaat er weeral met de grove borstel door. Als de periode voldoende lang is, zal die 11% misschien wel kloppen. Maar in de praktijk kun je beter realiseren. Dus weg met de stelregel, koop in januari ipv december.
Echter, zijn er op het einde van het jaar al slechte tekenen of zijn de voorspellingen voor het komende jaar ronduit slecht, kan je beter wachten.
Maar de tijd zit er wel vaker naast.
Bij mijn plaatselijk bankkantoor hadden ze zelf een soort van repliek gehangen op dit artikel met argumenten waarom het op niets trekt.
- Je kan tot 348 euro terugtrekken door ofwel een pensioenspaarfonds ofwel een pensioenspaarverzekering.Missy schreef: Ontzettend bedankt allemaal voor de reacties so far.
- Je kan tot 832 euro terugtrekken door aan lange termijn sparen te doen (ongeveer hetzelfde als pensioenspaarverzekering) - je mag dan wel geen lening inbrengen.
@Predah
Ok. Ik heb 'm. Lange termijn sparen heet dat dus.
Dank je!
@rob en cp1234
Da's om het nog wat moeilijker te maken, zeker?
Het lijkt me dan het veiligst om door te doen zoals ik nu bezig ben, nl. met maandelijkse stortingen.
Dank je!
@rob en cp1234
Da's om het nog wat moeilijker te maken, zeker?
Het lijkt me dan het veiligst om door te doen zoals ik nu bezig ben, nl. met maandelijkse stortingen.
@ Missy
Als je de beurs niet op de voet volgt - en dan maak ik nog abstractie van het niet-aandelen gedeelte van het fonds - is het mi inderdaad een veilige oplossing.
Of je kan dat maandelijks gedeelte een beetje aanpassen in functie van het koersverloop van je fonds.
Als je de beurs niet op de voet volgt - en dan maak ik nog abstractie van het niet-aandelen gedeelte van het fonds - is het mi inderdaad een veilige oplossing.
Of je kan dat maandelijks gedeelte een beetje aanpassen in functie van het koersverloop van je fonds.
-
luc1961
Fondsen met aandelen moet je niet vergelijken op 5 jaar tijd maar op minimum 20 jaar tijd. Ook zijn die fondsen verschillend qua aandelenpercentage. Bovendien zijn sommige fondsen zoals ING Star Fund dynamisch, in die zin dat het aandelenpercentage varieert van trimester tot trimester. Dus men kan die fondsen moeilijk met elkaar vergelijken.rob schreef: Gisteren maandag bijlage in DS "Pensioenspaarfondsen"
Gemiddeld rendement jongste 5 jaar (in %) :
....
ING Star Fund 3.29
KBC Pricos 3.65
Fortis B Pension Balanced 4.07
Argenta pensioenspaarfonds 4.19
Dexia Dynamic 1.80
en de beste
Record Top Pension Fund 5.18
Met maandelijkse aankopen kan je inderdaad weinig mis doen.Missy schreef: @Predah
Dank je!
@rob en cp1234
Da's om het nog wat moeilijker te maken, zeker? ;)
Mogelijk zal je rendement op het einde wel wat lager liggen, maar zolang je rendement ok is kan je niet klagen hé.
Volgens Luc1961 kan je maar vergelijken op 20 jaar. En dan ben ik al 62 verdorie.
Ik heb dus al ettelijke uren gelezen (en hoofdpijn gekregen) voor niets??
Niet iedereen geloven, je kan trouwens de rendementen op een langere termijn ook vergelijken, de meeste fondsen bestaan al serieus lang.Missy schreef: Volgens Luc1961 kan je maar vergelijken op 20 jaar. En dan ben ik al 62 verdorie.
@ Luc1961
Het gemiddeld rendement van 5 jaar werd gegeven door De Standaard. 20 jaar is natuurlijk beter dan 5 jaar. Hebt u soms gegevens over 20 jaar?
Dat fondsen verschillende aandeelpercentages hanteren is hun goed recht. Dat we daardoor de fondsen niet kunnen vergelijken, lijkt me minder evident. Wij kijken immers naar de opbrengst. En opbrengsten kan je wel vergelijken.
Het gemiddeld rendement van 5 jaar werd gegeven door De Standaard. 20 jaar is natuurlijk beter dan 5 jaar. Hebt u soms gegevens over 20 jaar?
Dat fondsen verschillende aandeelpercentages hanteren is hun goed recht. Dat we daardoor de fondsen niet kunnen vergelijken, lijkt me minder evident. Wij kijken immers naar de opbrengst. En opbrengsten kan je wel vergelijken.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Het is perfect mogelijk om 'n lening in te brengen samen met langetermijnsparen, je moet er dan wel voor zorgen dat je met uw langetermijnsparen dat je bovenop uw lening hebt, het max. aftrekbare bedrag niet gaat overschrijden.Predah schreef: - Je kan tot 348 euro terugtrekken door ofwel een pensioenspaarfonds ofwel een pensioenspaarverzekering.
- Je kan tot 832 euro terugtrekken door aan lange termijn sparen te doen (ongeveer hetzelfde als pensioenspaarverzekering) - je mag dan wel geen lening inbrengen.
Het is al eerder hier ter sprake gekomen: (in 'n ander topic)
piejer schreef: Er zijn 2 vakjes op uw belastingbrief voor die zaken:
- vak 1: hier breng je pensioensparen in. Voor 2009 kan je max 870 Euro aan pensioensparen doen. Hier trek je ongeveer 40% van terug via de belastingen.
- vak 2: hier breng je de hypotheek, schuldsaldoverzekering of langetermijnsparen in. Meestal is het maximum bedrag van dit vakje volledig opgevuld met de hypotheek/schuldsaldo. Als je echter geen hypotheek hebt (of nog maar weinig moet afbetalen), is het interessant om dit verder vol te storten door het langetermijnsparen. Op die manier kan je dan ook het maximale bedrag terugtrekken van de belastingen.
Bij de bank kunnen ze perfect uitrekenen wat je eventueel voordeel is als je beide zaken doet.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Wat Spruitekop schrijft klopt volledig, hetgeen Predah heeft neergeschreven echter niet.Spruitekop schreef:Het is perfect mogelijk om 'n lening in te brengen samen met langetermijnsparen, je moet er dan wel voor zorgen dat je met uw langetermijnsparen dat je bovenop uw lening hebt, het max. aftrekbare bedrag niet gaat overschrijden.Predah schreef: - Je kan tot 348 euro terugtrekken door ofwel een pensioenspaarfonds ofwel een pensioenspaarverzekering.
Het is al eerder hier ter sprake gekomen: (in 'n ander topic)piejer schreef: Er zijn 2 vakjes op uw belastingbrief voor die zaken:
- vak 1: hier breng je pensioensparen in. Voor 2009 kan je max 870 Euro aan pensioensparen doen. Hier trek je ongeveer 40% van terug via de belastingen.
- vak 2: hier breng je de hypotheek, schuldsaldoverzekering of langetermijnsparen in. Meestal is het maximum bedrag van dit vakje volledig opgevuld met de hypotheek/schuldsaldo. Als je echter geen hypotheek hebt (of nog maar weinig moet afbetalen), is het interessant om dit verder vol te storten door het langetermijnsparen. Op die manier kan je dan ook het maximale bedrag terugtrekken van de belastingen.
Bij de bank kunnen ze perfect uitrekenen wat je eventueel voordeel is als je beide zaken doet.