Pensioensparen: een persoonlijke denkoefening
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen: een persoonlijke denkoefening
Vrienden Spaargidsers,
Na al het huiswerk maken en niet alle eieren in een maand leggen, was ik voor mezelf de volgende denkoefening aan het maken ivm pensioensparen.
Ik doe sinds mijne 25e aan pensioensparen via een fonds en als ik dit doe tot mijn 65e aan 910€/jaar (bedrag van nu, maar in toekomst wellicht nog vaak verhoogd) kom ik al gemakkelijk aan 35.000 EUR (zonder intresten!). In 1 fonds...
Een gezonde fondsenbelegger verklaart je gek als je zo een bedrag in 1 fonds stopt. (Tenzij je een heel grote portefeuille hebt natuurlijk.)
Daarom dacht ik er aan om pensioensparen te doen in 2 fondsen en 1 verzekering. In de jaren waarin de verwachtingen super zijn voor de beurzen stort ik in de verzekering. In de andere jaren kies ik voor 1 van beide fondsen (weet dat je niet in meer dan 1 contract jaarlijks kan storten). Zo kom je dan - zonder intresten - aan ca. 10.000 EUR per contract.
Wat denken jullie van dit idee? Een geldig alternatief misschien voor het switchen van het ene pensioenspaarfonds naar het andere? Of is er te veel overlapping tussen de fondsen, waardoor deze strategie minder aantrekkelijk is?
Na al het huiswerk maken en niet alle eieren in een maand leggen, was ik voor mezelf de volgende denkoefening aan het maken ivm pensioensparen.
Ik doe sinds mijne 25e aan pensioensparen via een fonds en als ik dit doe tot mijn 65e aan 910€/jaar (bedrag van nu, maar in toekomst wellicht nog vaak verhoogd) kom ik al gemakkelijk aan 35.000 EUR (zonder intresten!). In 1 fonds...
Een gezonde fondsenbelegger verklaart je gek als je zo een bedrag in 1 fonds stopt. (Tenzij je een heel grote portefeuille hebt natuurlijk.)
Daarom dacht ik er aan om pensioensparen te doen in 2 fondsen en 1 verzekering. In de jaren waarin de verwachtingen super zijn voor de beurzen stort ik in de verzekering. In de andere jaren kies ik voor 1 van beide fondsen (weet dat je niet in meer dan 1 contract jaarlijks kan storten). Zo kom je dan - zonder intresten - aan ca. 10.000 EUR per contract.
Wat denken jullie van dit idee? Een geldig alternatief misschien voor het switchen van het ene pensioenspaarfonds naar het andere? Of is er te veel overlapping tussen de fondsen, waardoor deze strategie minder aantrekkelijk is?
Re: Pensioensparen: een persoonlijke denkoefening
Ik heb er zelf drie lopen:
Aandelenfondsen : KBC pricos dynamic en dexia pension fund dynamic
Verzekeringfonds: ethias first.
Ik verander namelijk als de banken hun voorwaarden slechter maken voor de klant.
KBC verhoogde plots zijn kosten en Dexia scoorde qua garantie niet al te best.
Nu is Ethias ook niet meer zo interessant, want een winstdeelname zit er de eerste jaren niet meer in.
Moest iedereen dit doen bij wijzigende voorwaarden, dan zouden de banken niet zo inhalig meer zijn.
Maar de meeste mensen zijn het veranderen beu. Er kruipt wat tijd in en je hebt ook meer papieren bij te houden.
Diegenen die het meeste poen hebben zijn meestal de ouderen en die zien al dat veranderen meestal niet meer zitten.
gr
Aandelenfondsen : KBC pricos dynamic en dexia pension fund dynamic
Verzekeringfonds: ethias first.
Ik verander namelijk als de banken hun voorwaarden slechter maken voor de klant.
KBC verhoogde plots zijn kosten en Dexia scoorde qua garantie niet al te best.
Nu is Ethias ook niet meer zo interessant, want een winstdeelname zit er de eerste jaren niet meer in.
Moest iedereen dit doen bij wijzigende voorwaarden, dan zouden de banken niet zo inhalig meer zijn.
Maar de meeste mensen zijn het veranderen beu. Er kruipt wat tijd in en je hebt ook meer papieren bij te houden.
Diegenen die het meeste poen hebben zijn meestal de ouderen en die zien al dat veranderen meestal niet meer zitten.
gr
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik zou er niet aan beginnen aan die spreiding.
Je haalt je een hoop rompslomp op de hals voor een niet te bepalen eindresultaat.
Je kan de stortingen min of meer sturen, maar de reserves in het contract zijn afhankelijk van de toekomst en dus niet te voorzien.
Je haalt je een hoop rompslomp op de hals voor een niet te bepalen eindresultaat.
Je kan de stortingen min of meer sturen, maar de reserves in het contract zijn afhankelijk van de toekomst en dus niet te voorzien.
Mijn vrouw en ik hebben nu al een viertal jaren gestort in het pensioenspaarfonds van Argenta (ARPE) en denk er ook aan om de komende jaren (misschien volgend jaar al) er voor elk van ons een tweede pensioenspaarfonds op te starten, alsmede een pensioenspaarverzekering. Wanneer de beurzen terug ietwat op een hoog niveau komen (waarschijnlijk niet zo dadelijk...
), start ik een pensioenspaarverzekering op en ik zou hierbij opteren om voor mij en mijn vrouw elk nog een verschillende verzekering (maatschappij) te nemen... Daarbuiten zou ik inderdaad nog een tweede pensioenspaarfonds voor mij en mijn vrouw willen openen (ook hier liefst 2 verschillende), dit allemaal ook om wat te spreiden, en vooral ook om in de toekomst jaarlijks te kunnen kiezen waar te storten naargelangd de voorwaarden op dat ogenblik... Dit is mijn plan sinds een paar jaar al, en deze strategie komt perfect met die van jou overeen, Stabilo86...
De vraag blijft dan natuurlijk: welke 2 fondsen (ééntje voor mijn vrouw, eentje voor mij) neem ik bij het ARPE-fonds en welke 2 spaarverzekeringen? Voor deze laatste zou ik voor één van beide al gaan voor BKCP Retirement plan, gezien het hoge rendement de laatste 2 jaar... Iemand een aanrader, zowel voor bijkomend fonds als spaarverzekering?? Welke scoren de laatste jaren nog goed??
De vraag blijft dan natuurlijk: welke 2 fondsen (ééntje voor mijn vrouw, eentje voor mij) neem ik bij het ARPE-fonds en welke 2 spaarverzekeringen? Voor deze laatste zou ik voor één van beide al gaan voor BKCP Retirement plan, gezien het hoge rendement de laatste 2 jaar... Iemand een aanrader, zowel voor bijkomend fonds als spaarverzekering?? Welke scoren de laatste jaren nog goed??
Grappig om dat te lezen van iemand die altijd zegt dat je moet spreiden, spreiden, spreiden ...Al Fonds schreef:Ik zou er niet aan beginnen aan die spreiding.
Maar je hebt gelijk, Al Fonds. Het is nu voor de eerste keer dat ik lees dat je je pensioensparen ook al zou moeten spreiden. Ik weet trouwens niet of dat zin heeft want je weet immers niet waar al die pensioenspaarfondsen in beleggen. Het is best mogelijk dat je dan twee of meer pensioenspaarfondsen hebt die in hetzelfde beleggen. Wat is dan het nut van die spreiding?
Al Fonds, Yaris,
Een spreiding door een fonds naast een verzekering te nemen en naargelang het beursklimaat in het één of het ander te storten is toch wel nuttig denk ik, of hebben jullie daar een andere mening over??
Een spreiding door een fonds naast een verzekering te nemen en naargelang het beursklimaat in het één of het ander te storten is toch wel nuttig denk ik, of hebben jullie daar een andere mening over??
Pensioensparen is echt wel een belegging op heel lange termijn. Het lijkt me dan ook niet nodig om voortdurend te switchen afhankelijk van het beursklimaat van het ogenblik.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Wij hebben wel aan de spreiding gedaan zoals hierboven werd voorgesteld.
De eerste jaren bij de grootbank in een offensief product; gewoon omdat we van niets anders, beters, wisten.
We kozen hierbij wel voor vrouw en man wel voor een andere grootbank.
Boven een bepaalde leeftijd is het aan te radenover te gaan naar een verzekering. Deden wij dus bij de beste van dat moment; ethias dus
Mocht de beurs het slecht doen op het moment van de "afhaal leeftijd" dan kunnen we eerst de verzekering leeghalen (indien nodig)
Staat de beurs dan weer hoog als we bv 70 jaar zijn dan kunnen we het pensioen spaarfonds afhalen...
Dit jaar hebben zijn we ingegaan op het aanbod van Rabo en kozen daar het "medium" fonds van PNB. Netjes 73 euro welkom gekregen.
We hopen evenwel dat ethias zich wat herpakt want we moeten daar wel minstens 5 jaar storten.(nog 1 of 2 keer moet er nog bij) Maar goed ondertussen kregen we van de regering door de put die de banken maakten wat respijt om op pensioen te gaan dus dat lukt nog wel. Op dit moment staan de fondsen relatief laag en kunnen we daar dus storten.
De spreiding zit hem dus eerder in het moment van afhalen in de toekomst.
Ondertussen ook aan lange termijn sparen gedaan; hierbij gekozen voor een zo goed als 0 opbrengst en dus vooral winstdeelname. Wat nu niet is kan komen
Daarbij is de winstdeelname gunstiger voor de belastingen. Maar eerlijk pensioen en lange termijn samen woog toch wel wat op onze spaarplanning.
AF je ziet een beetje een mix; maar eigenlijk is daar gewoon niet zoveel werk aan geweest....gewoon alles in een map en één keer per jaar opendoen om te storten en en het bewijs voor de belastingen er uit te halen.
De eerste jaren bij de grootbank in een offensief product; gewoon omdat we van niets anders, beters, wisten.
We kozen hierbij wel voor vrouw en man wel voor een andere grootbank.
Boven een bepaalde leeftijd is het aan te radenover te gaan naar een verzekering. Deden wij dus bij de beste van dat moment; ethias dus
Mocht de beurs het slecht doen op het moment van de "afhaal leeftijd" dan kunnen we eerst de verzekering leeghalen (indien nodig)
Staat de beurs dan weer hoog als we bv 70 jaar zijn dan kunnen we het pensioen spaarfonds afhalen...
Dit jaar hebben zijn we ingegaan op het aanbod van Rabo en kozen daar het "medium" fonds van PNB. Netjes 73 euro welkom gekregen.
We hopen evenwel dat ethias zich wat herpakt want we moeten daar wel minstens 5 jaar storten.(nog 1 of 2 keer moet er nog bij) Maar goed ondertussen kregen we van de regering door de put die de banken maakten wat respijt om op pensioen te gaan dus dat lukt nog wel. Op dit moment staan de fondsen relatief laag en kunnen we daar dus storten.
De spreiding zit hem dus eerder in het moment van afhalen in de toekomst.
Ondertussen ook aan lange termijn sparen gedaan; hierbij gekozen voor een zo goed als 0 opbrengst en dus vooral winstdeelname. Wat nu niet is kan komen
AF je ziet een beetje een mix; maar eigenlijk is daar gewoon niet zoveel werk aan geweest....gewoon alles in een map en één keer per jaar opendoen om te storten en en het bewijs voor de belastingen er uit te halen.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
Wel maar in één product (en ook bij één instelling) per jaar storten. Moet ook 5 keer gedaan zijn; dus 5 jaar per product.
Jaren terug besloten we slim te spelen, het pensioensparen van mijn echtgenote in verzekering, het mijne in een fonds. Besluit na al die jaren, qua rendement is die verzekering een lachertje (de overlijdensdekking buiten beschouwing gelaten). Ik constateer dat zonder fiscaal ruggesteuntje het rendement op mijn vrouws geld zelfs de inflatie niet is gevolgd (zou ze stoemelings solden hebben gekocht?). Na alle perikelen op de beurs de laatste jaren is mijn kapitaal ongeveer 50% groter dan het hare. Switchen en zeker spelen? Dat fonds kan ik bijhouden tot ik 100 jaar word, op 65 jaar loopt de verzekering van mijn echtgenote sowieso af. De 5 stortingen tussen 60 en 65 zijn in elk geval de moeite waard.
-
Franscoppy
- Full Member

- Contacteer:
Hier ook: ik ben aan mijn tweede pensioenspaarfonds begonnen, omwille van de spreiding dus. Net zoals je niet te veel geld in één en hetzelfde fonds wil stoppen. Indien de beurs terug zeer mooi gaat draaien open ik een pensioenspaarverzekering. Lijkt me ook een zeer goede strategie.
Vooral vroeg beginnen: http://go.knack.be/studenten-starters/d ... 307135.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Ik denk dat je in bepaalde jaren moet sparen in een spaarrekening en in een spaarverzekering. In een berenmarkt zoals nu is het interessant te sparen met aandelen. Momenteel heb ik al voor zo'n 5000 euro een spaarrekening en voor +- 37.000 euro (vervaldag 2026) spaarverzekeringen à 4,75%. Ik ben nu al zo'n 25 jaar bezig. Ik heb wel een paar jaar niet het maximum bedrag kunnen sparen en in het begin was het maar 500 euro per jaar.
Interessant om te lezen dat nogal wat andere mensen er ook over hebben nagedacht. Maar misschien is het wel waar: zeer lange termijn, welk fonds moet je dan nog kiezen, overlapping, datum van uitstappen is belangrijker...
Vind het wel goed om te lezen dat veel mensen de juiste reflex maken door te kiezen voor een fonds in slechte beursjaren en verzekering in goede beursjaren. Heel wat mensen doen jammergenoeg het tegenovergestelde.
Vind het wel goed om te lezen dat veel mensen de juiste reflex maken door te kiezen voor een fonds in slechte beursjaren en verzekering in goede beursjaren. Heel wat mensen doen jammergenoeg het tegenovergestelde.
Nu is de vraag.
1.Wanneer is het een goed beursjaar?
2.Op welk moment van het jaar ga je storten?
1.Wanneer is het een goed beursjaar?
2.Op welk moment van het jaar ga je storten?