pensioensparen is afgerekend op 60 jaar, kan ik overstappen?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
pensioensparen is afgerekend op 60 jaar, kan ik overstappen?
Mijn pensioensparen is afgerekend voor fiscaliteit op mijn 60e verjaardag. Kan ik daarna nog overstappen naar een andere instellling en in het vervolg daar dan storten tot mijn 65e verjaardag, zonder belasting op te betalen? En hetzelfde voor de verzekering langetermijnsparen???
Re: pensioensparen is afgerekend op 60 jaar, kan ik nog over
Mogelijks kan de regel van 5 stortingen op 10 jaar dan in het gedrang komen, wat het pensioensparen betreft.
Dat insiders je aanraden om na de dag van je 60ste verjaardag te blijven storten, dat heb ik al meermaals gelezen, maar op jouw vraag heb ik echter geen zeker antwoord.
(Of het zou moeten zijn dat je binnen dezelfde instelling van fonds wilt wisselen? bvb Overstappen naar een defensief fonds?)
Levensverzekering dien je m.i. af te sluiten voor je 55ste jaar . Veranderen lijkt me hierdoor niet meer mogelijk te zijn, want je krijgt een nieuwe bank of verzekering als contractant.
gr
Dat insiders je aanraden om na de dag van je 60ste verjaardag te blijven storten, dat heb ik al meermaals gelezen, maar op jouw vraag heb ik echter geen zeker antwoord.
(Of het zou moeten zijn dat je binnen dezelfde instelling van fonds wilt wisselen? bvb Overstappen naar een defensief fonds?)
Levensverzekering dien je m.i. af te sluiten voor je 55ste jaar . Veranderen lijkt me hierdoor niet meer mogelijk te zijn, want je krijgt een nieuwe bank of verzekering als contractant.
gr
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: pensioensparen is afgerekend op 60 jaar, kan ik overstap
levensverzekering moet men afsluiten voor de 65
in de laatste 10 jaar van de looptijd mag het bedrag niet meer verhoogd worden, indien men na zijn 55 jaar stortingen doet.
Men kan perfect een levensverzekering afsluiten op 53 j , 56 jaar en ze dan bv tot 99 jaar laten lopen en fiscaal aftrekken.
in de laatste 10 jaar van de looptijd mag het bedrag niet meer verhoogd worden, indien men na zijn 55 jaar stortingen doet.
Men kan perfect een levensverzekering afsluiten op 53 j , 56 jaar en ze dan bv tot 99 jaar laten lopen en fiscaal aftrekken.
Re: pensioensparen is afgerekend op 60 jaar, kan ik overstap
Dank voor de reacties, ik zal voor alle zekerheid maar bij dezelfde instelling blijven.