Pensioensparen kiezen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen kiezen
Ik had graag aan pensioensparen gedaan.
Na wat opzoekwerk kwam ik uit bij volgende 2 pensioenspaarfondsen:
-Argenta pensioenspaarfond
-Metropolitan Rentastro Growth
Welk van de 2 fondsen te kiezen? Andere opties? Eventueel een keuze maken voor een pensioenspaarverzekering?
Ik ben 25 jaar en bezig aan mijn eerste job.
Heb een eigen huis en een vriendin die bij ergo zit.
Ik ben een leek wat betreft pensioensparen/beleggen en alles er rond.
Zijn er andere opties voor pensioensparen waar er positieve ervaringen mee zijn?
Na wat opzoekwerk kwam ik uit bij volgende 2 pensioenspaarfondsen:
-Argenta pensioenspaarfond
-Metropolitan Rentastro Growth
Welk van de 2 fondsen te kiezen? Andere opties? Eventueel een keuze maken voor een pensioenspaarverzekering?
Ik ben 25 jaar en bezig aan mijn eerste job.
Heb een eigen huis en een vriendin die bij ergo zit.
Ik ben een leek wat betreft pensioensparen/beleggen en alles er rond.
Zijn er andere opties voor pensioensparen waar er positieve ervaringen mee zijn?
Re: Pensioensparen kiezen
Op 25 jarige leeftijd zou ik niet storten in een verzekering.
Het lijkt mij zeer aan te raden zeer dynamisch te gaan sparen.
Overstap naar een verzekering of een defensief fonds is voor na je vijftigste.
Als ik beide fondsen vergelijk, toont Argenta op lange termijn toch de beste prestaties.
Rekent Metro ook geen instapkosten aan?
Het lijkt mij zeer aan te raden zeer dynamisch te gaan sparen.
Overstap naar een verzekering of een defensief fonds is voor na je vijftigste.
Als ik beide fondsen vergelijk, toont Argenta op lange termijn toch de beste prestaties.
Rekent Metro ook geen instapkosten aan?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Pensioensparen kiezen
http://www.morningstar.be/be/pensionqui ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Op deze site zie je rendementen van beide pensioenfondsen.
Arpe van Argenta doet het op lange termijn (10 jaar) het beste.5,65%.Geen instapkosten.
Metropolitan Rentastro Growth doet het met 3,87% ook niet slecht.Zijn er instapkosten?Want deze wegen op het rendement dat niet in de koers is verrekend.
Let wel, de fiscus gaat een belasting van 10% toepassen op de betaalde premies gekapitaliseerd tegen 4,75% per jaar. De fiscus gaat er met andere woorden van uit dat uw premies minstens 4,75% per jaar hebben opgeleverd. Doet uw pensioenspaarfonds beter, dan betaalt u op het surplus geen belasting. Doet uw fonds echter slechter, dan betaalt u belasting op een opbrengst die u niet hebt gekregen.
Wat betreft de keuze tussen fondsen of verzekering.
Op jonge leeftijd word aangeraden om voor een fonds te kiezen omdat deze op langere termijn meer opbrengen dan verzekeringen.
Maar als je een defensieve belegger bent die bij het minste panikeert bij serieuze koersdalingen ben je beter af met een verzekering.
Op een verzekering word eveneens 10% belasting toegepast op 60 jarige leeftijd maar wel op het gegarandeerde rendement.Niet op de winstdeelname.
Op deze site zie je rendementen van beide pensioenfondsen.
Arpe van Argenta doet het op lange termijn (10 jaar) het beste.5,65%.Geen instapkosten.
Metropolitan Rentastro Growth doet het met 3,87% ook niet slecht.Zijn er instapkosten?Want deze wegen op het rendement dat niet in de koers is verrekend.
Let wel, de fiscus gaat een belasting van 10% toepassen op de betaalde premies gekapitaliseerd tegen 4,75% per jaar. De fiscus gaat er met andere woorden van uit dat uw premies minstens 4,75% per jaar hebben opgeleverd. Doet uw pensioenspaarfonds beter, dan betaalt u op het surplus geen belasting. Doet uw fonds echter slechter, dan betaalt u belasting op een opbrengst die u niet hebt gekregen.
Wat betreft de keuze tussen fondsen of verzekering.
Op jonge leeftijd word aangeraden om voor een fonds te kiezen omdat deze op langere termijn meer opbrengen dan verzekeringen.
Maar als je een defensieve belegger bent die bij het minste panikeert bij serieuze koersdalingen ben je beter af met een verzekering.
Op een verzekering word eveneens 10% belasting toegepast op 60 jarige leeftijd maar wel op het gegarandeerde rendement.Niet op de winstdeelname.