Pensioensparen - niet fiscaal inbrengen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen - niet fiscaal inbrengen
Ik doe aan fiscaal pensioensparen via een fonds, waarvan ik aangifte doe in mijn belastingen om van de 30% aftrek te kunnen genieten, en start jaarlijks het volle bedrag dat in aanmerking komt voor belastingsaftrek ( in 2014 - 950 € dacht ik )
Het jaar dat ik 60 jaar wordt, zal de fiscus 10% afromen, en kan ik verder blijven sparen tot mijn 65.
Ik heb ook begrepen dat ik meerdere pensioenspaarfondscontracten kan afsluiten bij verschillende banken, en ik maar 1 contract kan fiscaal gebruiken.
Ik meen ergens gelezen te hebben, dat wanneer ik een tweede pensioenspaarcontract afsluit, maar dit contract nooit gebruik om fiscale aftrek te genieten, ik ook niet zo belast worden op mijn 60ste verjaardag. Kan iemand dat bevestigen ?
Het jaar dat ik 60 jaar wordt, zal de fiscus 10% afromen, en kan ik verder blijven sparen tot mijn 65.
Ik heb ook begrepen dat ik meerdere pensioenspaarfondscontracten kan afsluiten bij verschillende banken, en ik maar 1 contract kan fiscaal gebruiken.
Ik meen ergens gelezen te hebben, dat wanneer ik een tweede pensioenspaarcontract afsluit, maar dit contract nooit gebruik om fiscale aftrek te genieten, ik ook niet zo belast worden op mijn 60ste verjaardag. Kan iemand dat bevestigen ?
Re: Pensioensparen - niet fiscaal inbrengen
In theorie kan dit.
In praktijk zal het wat moeite kosten.
Op het moment dat je 60 wordt, zal de bank automatisch die 10% afhouden en doorstorten naar de staat.
Je zal dus
* ofwel attesten bij de overheid moeten aanvragen dat je dit nooit in de belastingsaangifte aangegeven hebt en hiermee je bank overtuigen dat ze die 10% niet afhouden
* ofwel de door de bank gestortte afhouding van de staat gaan terugvorderen.
Op het moment dat je 60 wordt, zal de bank automatisch die 10% afhouden en doorstorten naar de staat.
Je zal dus
* ofwel attesten bij de overheid moeten aanvragen dat je dit nooit in de belastingsaangifte aangegeven hebt en hiermee je bank overtuigen dat ze die 10% niet afhouden
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
@ anonymous,
Waarom in theorie ??
Kan dit nergens terugvinden op internet, maar dacht het ergens gelezen te hebben.
Heb jij hier iets over gevonden ?
Als ik dus NOOIT dit pensioenspaarcontract fiscaal inbreng zou ik dus geen 10% te betalen hebben op mijn 60ste.
Die terugvordering of wat ook, neem ik er dan wel bij.
Waarom in theorie ??
Kan dit nergens terugvinden op internet, maar dacht het ergens gelezen te hebben.
Heb jij hier iets over gevonden ?
Als ik dus NOOIT dit pensioenspaarcontract fiscaal inbreng zou ik dus geen 10% te betalen hebben op mijn 60ste.
Die terugvordering of wat ook, neem ik er dan wel bij.
Klopt wat ik ergens nog in mijn achterhoofd had.
Staat te lezen in laatste paragraaf van punt 10 in inderstaande link.
http://financien.belgium.be/nl/particul ... oensparen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Staat te lezen in laatste paragraaf van punt 10 in inderstaande link.
http://financien.belgium.be/nl/particul ... oensparen/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Hero Member
- Contacteer:
Niet vergeten dat het onderliggende pensioenspaarfonds geen wonderfonds is hee. In veel gevallen is dit identiek aan een bestaand fonds... Waarom zou je jezelf vastzetten tot je 60, terwijl je evengoed het onderliggende fonds kan aanschaffen zonder die beperking? Toch niet voor de instaptaks? Dan zijn er andere, betere formules te vinden hoor!Bermudez schreef:Ik doe aan fiscaal pensioensparen via een fonds, waarvan ik aangifte doe in mijn belastingen om van de 30% aftrek te kunnen genieten, en start jaarlijks het volle bedrag dat in aanmerking komt voor belastingsaftrek ( in 2014 - 950 € dacht ik )
Dit klopt.anonymous schreef:In theorie kan dit.
Je zal dus
Ik zou het eigenlijk niet bepaald aanraden. OK, Je krijgt meer rente maar dan nog.
Ikzelf speelde met het idee om de korting die ik krijg (het fiscaal voordeel), opnieuw te storten in een ander pensioenfonds (dus 285 euro per jaar).
Heb ook gehoord dat dit nogal lastig is om die 10% te vermijden.
De staat moet ook maar 1 keer zo'n fiscaal voordeel toestaan en je bent er aan voor de moeite.
Sent from my iPhone using Tapatalk