Pensioensparen PRICOS (vs alternatieven)
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen PRICOS (vs alternatieven)
Beste forumleden,
Afgelopen maand heb ik een pensioenspaarplan afgesloten bij KBC (PRICOS) voor het maandelijks fiscaal maximumbedrag.
(eerlijk gezegd om de gemakzuchtige reden dat ik al mijn zicht- en spaarrekeningen bij KBC heb).
Nu ben ik toch maar eens aan het zoeken geslagen & zie ik door de bomen het bos niet meer.
En mijn vriend die bij Ergo werkt, maakt alles nog een stuk erger door me continu te vertellen dat PRICOS niet deugt.
Mijn concrete situatie: 23 jaar met vast inkomen.
Is het PRICOS fonds daadwerkelijk zo'n slechte keuze?
En zo ja, wat is het beste alternatief? (Argenta?)
Alvast bedankt voor uw inbreng.
P.S. Klopt het trouwens dat ik binnen 30 dagen na instap kosteloos kan opzeggen?
Afgelopen maand heb ik een pensioenspaarplan afgesloten bij KBC (PRICOS) voor het maandelijks fiscaal maximumbedrag.
(eerlijk gezegd om de gemakzuchtige reden dat ik al mijn zicht- en spaarrekeningen bij KBC heb).
Nu ben ik toch maar eens aan het zoeken geslagen & zie ik door de bomen het bos niet meer.
En mijn vriend die bij Ergo werkt, maakt alles nog een stuk erger door me continu te vertellen dat PRICOS niet deugt.
Mijn concrete situatie: 23 jaar met vast inkomen.
Is het PRICOS fonds daadwerkelijk zo'n slechte keuze?
En zo ja, wat is het beste alternatief? (Argenta?)
Alvast bedankt voor uw inbreng.
P.S. Klopt het trouwens dat ik binnen 30 dagen na instap kosteloos kan opzeggen?
Re: Pensioensparen PRICOS (vs alternatieven)
Het beste pensioenspaarfonds zal je te weten komen binnen een kleine 40 jaar 
Het is en blijft natuurlijk een belegging gekoppeld aan de beurs. Dus niemand kan voorspellen wat er zal gebeuren de komende jaren.
Pricos is in het verleden misschien niet het fonds geweest met het beste rendement, maar ook niet het slechtste.
Alternatieven zijn inderdaad Argenta en dat van BNPPFortis.
Let wel dat dat laatste fonds zowel door Axa, Fortis zelf en rabobank verdeeld wordt. Deze zijn allen gelijk, enkel dat je bij Rabobank 0% instapkosten betaalt, en bij de anderen tot 3%.
Gelukkig heb je gekozen voor dat van KBC en niet dat van Ergo. Aan dat laatste ga ik geen woorden meer vuilmaken. Je kan er hier op het forum genoeg info over vinden. Blijf ervan weg.
Het voordeel van dat van KBC is:
* Bekijk het eens rustig. Je hebt geen onomkeerbare keuze gemaakt.
* De pensioenspaarfondsen van KBC, Fortis, Argenta zijn steeds overdraagpaar naar een andere bank. Als je nu of binnen een jaar of binnen 20 jaar niet tevreden bent bij KC, kan je het steeds overzetten naar een andere.
* Als je genoeg hebt van pensioensparen en niet verder wil doen, laat je het kapitaal dat je reeds gestort hebt in het verleden, gewoon staan. Je hoeft er niet jaarlijks in te storten.
* Je kan ook steeds beslissen om er meer of minder in te storten (uiteraard onder de grens van, momenteel, 940€/jaar).
Of je kostenloos binnen de maand kan opzeggen, weet ik niet. Dat moet je in je contract nazien.
Maar neem het als een les om in het vervolg over zoiets na te denken voor je tekent! Laat je nooit onder druk zetten om zoiets te beslissen.

Het is en blijft natuurlijk een belegging gekoppeld aan de beurs. Dus niemand kan voorspellen wat er zal gebeuren de komende jaren.
Pricos is in het verleden misschien niet het fonds geweest met het beste rendement, maar ook niet het slechtste.
Alternatieven zijn inderdaad Argenta en dat van BNPPFortis.
Let wel dat dat laatste fonds zowel door Axa, Fortis zelf en rabobank verdeeld wordt. Deze zijn allen gelijk, enkel dat je bij Rabobank 0% instapkosten betaalt, en bij de anderen tot 3%.
Gelukkig heb je gekozen voor dat van KBC en niet dat van Ergo. Aan dat laatste ga ik geen woorden meer vuilmaken. Je kan er hier op het forum genoeg info over vinden. Blijf ervan weg.
Het voordeel van dat van KBC is:
* Bekijk het eens rustig. Je hebt geen onomkeerbare keuze gemaakt.
* De pensioenspaarfondsen van KBC, Fortis, Argenta zijn steeds overdraagpaar naar een andere bank. Als je nu of binnen een jaar of binnen 20 jaar niet tevreden bent bij KC, kan je het steeds overzetten naar een andere.
* Als je genoeg hebt van pensioensparen en niet verder wil doen, laat je het kapitaal dat je reeds gestort hebt in het verleden, gewoon staan. Je hoeft er niet jaarlijks in te storten.
* Je kan ook steeds beslissen om er meer of minder in te storten (uiteraard onder de grens van, momenteel, 940€/jaar).
Of je kostenloos binnen de maand kan opzeggen, weet ik niet. Dat moet je in je contract nazien.
Maar neem het als een les om in het vervolg over zoiets na te denken voor je tekent! Laat je nooit onder druk zetten om zoiets te beslissen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Het moet gezegd dat Belfius Pension Fund High Equities de laatste tijd ook goede rendementen haalt. Maar zoals anonymous zegt, binnen 40 jaar weet je of je de juiste keuze hebt gemaakt. Trouwens, we zijn ook afhankelijk van de fiscaliteit rondom het pensioensparen.
Ja Bert ...BertVWS schreef:Het moet gezegd dat Belfius Pension Fund High Equities de laatste tijd ook goede rendementen haalt.
Na Ergo zou ik het minst geneigd zijn om in de Belfius fondsen te stappen !
Op korte termijn inderdaad niet zo slecht, maar vergelijk de cijfers op 3 en 5 en 10 jaar eens met de concurrentie!
Meestal bengelt dat fonds dan helemaal achteraan.
Voor een eerlijk vergelijk op korte en lange termijn, zie : http://www.morningstar.be/be/pensionqui ... fault.aspx
Voor de lange termijn kies je dus beter een sterker en vooral beter beheerd fonds en dan nog liefst zonder instapkosten.
Mijn voorkeur gaat dan uit naar Argenta & Rabo Growth.
Ik heb zelf ook het fonds van Belfius en ik moet zeggen dat ik er toch behoorlijk tevreden over ben. Sinds een kleine 2 jaar houdt een nieuwe fondsenbeheerder zich bezig met het beheer en sindsdien vind ik de rendementen gewoon goed.
Ik heb het onlangs nog even vergeleken met andere fondsen en ik vond er maar weinig die het veel beter gedaan hebben, zelfs een paar die een stuk lager kwamen.
Mensen die vorig jaar overgestapt zijn naar het Argenta-fonds, dat toch wat zijn pluimen verloren heeft, zijn te beklagen. Althans op KT, op LT weet je niet wie gelijk zal hebben, dit is bij alle fondsen zo!
Objectief gezien is dit fonds goed bezig, rendement sinds begin dit jaar en rendement sinds 1 jaar zijn behoorlijk goed. Als je het op 10 jaar bekijkt, komen ze er inderdaad niet zo goed uit, wat voornamelijk door het amateuritisch beleid was destijds. Indien ik merk dat het rendement 2-3jaar minder is, dan switch ik gewoon naar een ander fonds die in een goede periode zit, zo simpel is dat.
Ik heb het onlangs nog even vergeleken met andere fondsen en ik vond er maar weinig die het veel beter gedaan hebben, zelfs een paar die een stuk lager kwamen.
Mensen die vorig jaar overgestapt zijn naar het Argenta-fonds, dat toch wat zijn pluimen verloren heeft, zijn te beklagen. Althans op KT, op LT weet je niet wie gelijk zal hebben, dit is bij alle fondsen zo!
Objectief gezien is dit fonds goed bezig, rendement sinds begin dit jaar en rendement sinds 1 jaar zijn behoorlijk goed. Als je het op 10 jaar bekijkt, komen ze er inderdaad niet zo goed uit, wat voornamelijk door het amateuritisch beleid was destijds. Indien ik merk dat het rendement 2-3jaar minder is, dan switch ik gewoon naar een ander fonds die in een goede periode zit, zo simpel is dat.
M'n schoonbroer, filiaaldirecteur bij Belfius, poneert al een hele tijd hetzelfde: sinds de nieuwe beheerder doet Belfius het een pak beter dan Argenta.
De cijfers geven hem daar ook gelijk in. Toch wacht ik nog om eventueel naar belfius over te stappen tot de nieuwe fondbeheerder ook eens een crash of op z'n minst een ernstige correctie meegemaakt heeft.
Wat de cijfers tot nu toe bewijzen, is dat als de beurs ferm stijgt (zoals de laatste 2 jaar), dat Belfius dan een outperformer is.
Maar als de beurs straks 10% daalt, en Belfius daalt dubbel zoveel als de andere fondsen, dan is de vraag wat in de kering het beste fonds is.
De volatiliteit vh fonds baart me maw nog wat zorgen. Wait and see.
De cijfers geven hem daar ook gelijk in. Toch wacht ik nog om eventueel naar belfius over te stappen tot de nieuwe fondbeheerder ook eens een crash of op z'n minst een ernstige correctie meegemaakt heeft.
Wat de cijfers tot nu toe bewijzen, is dat als de beurs ferm stijgt (zoals de laatste 2 jaar), dat Belfius dan een outperformer is.
Maar als de beurs straks 10% daalt, en Belfius daalt dubbel zoveel als de andere fondsen, dan is de vraag wat in de kering het beste fonds is.
De volatiliteit vh fonds baart me maw nog wat zorgen. Wait and see.
Even benadrukken dat PRICOS een beleggingsfonds is en geen spaarrekening.mgpg schreef: Afgelopen maand heb ik een pensioenspaarplan afgesloten bij KBC (PRICOS) voor het maandelijks fiscaal maximumbedrag.
Dat is een belangrijk verschil.
Telkens als je "pensioenspaart" op je PRICOS, koop je in feite aandelen van dat fonds. Je plaatst je geld dus niet op een soort spaarrekening, je koopt aandelen. Het kan dus gebeuren dat je "spaarbedrag" daalt, als de koers van het fonds daalt. Je kan dus wel degelijk (een deel van je) geld verliezen met een pensioenspaarfonds.
Wil je iets dat min of meer op een spaarrekening lijkt, dan sluit je beter een pensioenspaarverzekering af.
Dat biedt meer zekerheid (je kan geen geld verliezen door koerswisselingen op de beurs) maar wel minder potentieel rendement. Je moet zelf afwegen wat voor jou belangrijk is: zekerheid maar minder opbrengst, of de kans op hogere opbrengst maar wel met risico.
Laat je alleszins niet wijsmaken dat PRICOS een soort speciale spaarrekening is, dat is het niet.
Doe wat je wilt maar neem zeker Ergo niet.
Van de fondsen weet je niet welk rendement je zal halen. Dat weet niemand.
Van Ergo weet je zeker dat ze je zullen pluimen met torenhoge kosten.
Van de fondsen weet je niet welk rendement je zal halen. Dat weet niemand.
Van Ergo weet je zeker dat ze je zullen pluimen met torenhoge kosten.
-
- Newbie
- Contacteer:
wel nuyttie, durf je jouw bewering dan ook te staven met een duidelijke opgave van wat die kosten dan wel zouden zijn ?
Kosten niet verwarren met verzekeringen hé, maar wie A zegt, moet ook B kunnen zeggen.
Ik ben ook in eerste instantie bij een bank gestapt om pensioensparen te beginnen, op 10 minuten was het zaaktje geregeld, teken hier maar en daar en je weet dat er "wat risico" aan verbonden is hé. Bij Ergo wordt tenminste ruim de tijd genomen om de nut en noodzaak van pensioensparen toe te lichten, meer nog wij bieden bijkomende waarborgen aan om wat er onderweg ook in je leven gebeurt, betere voorzorgen kan nemen, ZEKER de moeite om te bekijken. In het contract staat alles zwart op wit, verder op 60-jarige leeftijd betaal je door gecombineerd in zekerheid en in belegging te sparen, enkel op het 60% gedeelte (wat de kleinste geldsom is) 10% eindbelastingen, uiteindelijk bewijst het aantal klanten dat Ergo telt - nummer één op gebied van pensioensparen in België - op zichzelf al veel, toch ?
De enige negatieve kritiek die we op internet vinden over Ergo, komt steevast van individuen, niet van officiële instanties, beetje bedenkelijk als je het mij vraagt...
Kosten niet verwarren met verzekeringen hé, maar wie A zegt, moet ook B kunnen zeggen.
Ik ben ook in eerste instantie bij een bank gestapt om pensioensparen te beginnen, op 10 minuten was het zaaktje geregeld, teken hier maar en daar en je weet dat er "wat risico" aan verbonden is hé. Bij Ergo wordt tenminste ruim de tijd genomen om de nut en noodzaak van pensioensparen toe te lichten, meer nog wij bieden bijkomende waarborgen aan om wat er onderweg ook in je leven gebeurt, betere voorzorgen kan nemen, ZEKER de moeite om te bekijken. In het contract staat alles zwart op wit, verder op 60-jarige leeftijd betaal je door gecombineerd in zekerheid en in belegging te sparen, enkel op het 60% gedeelte (wat de kleinste geldsom is) 10% eindbelastingen, uiteindelijk bewijst het aantal klanten dat Ergo telt - nummer één op gebied van pensioensparen in België - op zichzelf al veel, toch ?
De enige negatieve kritiek die we op internet vinden over Ergo, komt steevast van individuen, niet van officiële instanties, beetje bedenkelijk als je het mij vraagt...
Newbies en Ergo.
De beste vrienden.
Als Ergo maar ter sprake komt; goed of slecht, het kan Ergo geen bal schelen als ze maar mensen in 'tzak kunnen zetten.
De beste vrienden.
Als Ergo maar ter sprake komt; goed of slecht, het kan Ergo geen bal schelen als ze maar mensen in 'tzak kunnen zetten.
Een beetje zoals het meeste spaargeld zit bij de banken die de laagste rente geven.brigittecl schreef: uiteindelijk bewijst het aantal klanten dat Ergo telt - nummer één op gebied van pensioensparen in België - op zichzelf al veel, toch ?
Doe ik er goed aan om nu van kbc "pricos over te stappen naar pensioensparen bij argenta?
En het het pricos door argenta te laten overnemen?
En het het pricos door argenta te laten overnemen?
http://www.rabobank.be/nl/overige-info/ ... 31009.aspx
Ik zou eerder rabobank kiezen of als je fysieke bank wenst Belfius (quasi zelfde rendement) Presteert beter dan argenta (toch laatste 2 jaar)
Ik zou eerder rabobank kiezen of als je fysieke bank wenst Belfius (quasi zelfde rendement) Presteert beter dan argenta (toch laatste 2 jaar)
2 jaar in een mensenleven 

Hoe gebeurd dan de overdracht van het pensioensparen van de ene bank naar de andere?
Heb voor januari al mijn deel betaald, stap mss over naar een andere bank voor pensioensparen. Kan ik dan deze maand ook nog inbrengen voor het belastingsvoordeel? Of wacht ik beter tot het eind van het jaar? Of stap ik over en beleg bij het nieuwe pensioensparen het volle fiscaal afrekbaar bedrag en wat gebeurd er dan met die maand die al betaald is?
Heb voor januari al mijn deel betaald, stap mss over naar een andere bank voor pensioensparen. Kan ik dan deze maand ook nog inbrengen voor het belastingsvoordeel? Of wacht ik beter tot het eind van het jaar? Of stap ik over en beleg bij het nieuwe pensioensparen het volle fiscaal afrekbaar bedrag en wat gebeurd er dan met die maand die al betaald is?