Pensioensparen Rabobank
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Contacteer:
Re: Pensioensparen Rabobank
Zoals Frisse Freddy, freetotax2005 en Robokat al aanstipten krijgt Rabobank.be inderdaad elk jaar een vergoeding van de fondsbeheerders voor fondsen die bij de bank bewaard worden. Deze vergoeding wordt betaald uit de beheersvergoeding die de fondsbeheerder inhoudt op de koers van het fonds.anonymous schreef:Beste rabobank.be,
Er is toch nog een vraag die me bezig houdt:
Als ik een pensioenspaarfonds bij jullie open, dan
* stort ik maandelijks/jaarlijks geld hierin bij jullie
* jullie steken dat in het fonds van BNP
Als ik het zo zie, dan
* rekenen jullie hiervoor geen kosten aan (instap, beheerskosten, ...)
* rekent BNP hiervoor wél kosten (beheerskosten, die al vervat zitten in de opbrengst)
Nu geloof ik de mensen hier op het forum, die zeggen dat jullie fantastisch zijn, maar toch blijven jullie een commerciële instelling, m.a.w. er moet winst gemaakt worden.
Echter zie ik niet in waar deze in dit product gemaakt wordt. In tegendeel, want jullie nemen nog de kosten op jullie als ik van een andere financiële instelling overstap. Dus jullie gaan er zeker van uit dat dat binnen een bepaalde termijn terug verdient kan worden.
Sorry als de vraag iets té direct is, maar:
hoe verdienen jullie hierop?
Fondsen aanbieden kan m.a.w voor een bank een vrij lucratieve bezigheid zijn: Vaak worden er instapvergoedingen aangerekend, kan de bank een bewaarloon aanrekenen, worden soms uitstapkosten aangerekend én krijgt de bank nog eens een commissie op de fondsen die via haar bewaard worden.
Wij hebben voor onszelf uitgemaakt dat de jaarlijkse commissie die wij op de bewaarde fondsen ontvangen, volstaat om onze kosten te dekken én om voor ons rendabel te zijn, gezien het beheer van de effectenrekeningen volledig elektronisch verloopt en door onze klanten zelf kan worden gedaan. Het aanbieden van fondsen zonder bankkosten (behalve dan die fondsen waar de inhouding van een instapvergoeding verplicht wordt door de beheerder) past dan ook perfect binnen onze strategie waarbij we kwaliteitsvolle producten tegen zo laag mogelijke kosten willen aanbieden zonder daarbij de rendabiliteit uit het oog te verliezen.
-
anonymous
Beste Rabobank,
Alvast bedankt voor de verhelderende uitleg.
Kristof
Alvast bedankt voor de verhelderende uitleg.
Kristof
En, zijn er al veel mensen die de overstap gemaakt hebben? Tevreden? Do it or do it?
Ik zit in de Pricos sinds een 10-tal jaar, maar denk er ook an om over te stappen...
Ik zit in de Pricos sinds een 10-tal jaar, maar denk er ook an om over te stappen...
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Contacteer:
Aangezien u deze vraag stelt in de 'Vraag het aan Rabobank.be' rubriek gaan we ervan uit dat er van ons verwacht wordt dat we hier ook een antwoord op formuleren. Uiteraard is iedereen vrij om hier nog persoonlijke ervaringen te delen zodat u ook een onpartijdige mening krijgt.Svendc schreef:En, zijn er al veel mensen die de overstap gemaakt hebben? Tevreden? Do it or do it?
Sinds de lancering van de Rabo Pension Funds hebben al een groot aantal klanten pensioenspaarrekeningen geopend bij Rabobank.be. We zien zowel een grote instroom van nieuwe pensioenspaarders als van pensioenspaarders die hun bestaande pensioenfonds bij hun huisbankier laten overdragen naar Rabobank.be. Vooral het feit dat er bij ons geen instapkosten worden aangerekend bij de jaarlijkse stortingen speelt daarbij een zeer grote rol.
Als de overstap wordt gemaakt vanaf een bestaand pensioenfonds dan houdt u wel best rekening met de eventuele stortingen die u in 2011 al op uw pensioenspaarrekening uitvoerde.
Stortte u dit jaar nog niets op uw pensioenspaarrekening dan kan de overstap onmiddellijk gemaakt worden en kan u nog tijdens dit jaar tot maximaal 880 EUR op uw pensioenspaarrekening bij Rabobank.be storten om maximaal te kunnen genieten van de fiscale voordelen.
Voerde u al wel een storting uit in uw pensioenspaarfonds bij een andere bank dan zorgt u er best voor dat u eerst het volledige bedrag dat u in 2011 wil storten nog uitvoert via de andere bank en pas nadat u het volledige bedrag gestort heeft uw pensioenspaarrekening naar Rabobank.be laat overbrengen. U kan dan bij Rabobank.be nieuwe stortingen doen vanaf 01/01/2012.
Afhankelijk van de bank waar uw huidige pensioenspaarrekening wordt aangehouden gaat een overdracht behoorlijk tot zeer vlot. Binnen enkele weken krijgen wij alle nodige stukken toe vanuit de andere bank alsook de historiek van uw bestaande penisoensparen zodat u vlot met pensioensparen bij Rabobank.be aan de slag kan.
De overdracht is eenvoudig door het voorziene overdrachtsformulier dat u op onze website kan terugvinden in te vullen, te ondertekenen en aan ons terug te sturen.
Verder hoeft u niets meer te doen. Wij zorgen er zelf voor dat de stukken vanaf de andere bank naar uw Rabobank.be rekeningen worden overgedragen.
Laatst gewijzigd door Rabobank.be op 4 oktober 2011, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
freetotax2005
- Sr. Member

- Contacteer:
Eerlijk, ben wel vrij tevreden. Het fonds staat wel nu serieus negatief, maar veronderstel dat dit bij de meeste pensioenfondsen ( met de verplichting om in België te beleggen ) wel zo zal zijn. Ben al tevreden met het feit dat ik geen instapkosten meer aangerekend krijg
En de overstap verliep vlekkeloos, zonder enig probleem. 
Alvast bedankt voor de snelle informatie!
Als ik het goed voor heb valt Rabobank.be onder het Nederlandse garantiestelsel, dat net zoals het Belgische tot 100.000€ gewaarborgd is. Ik vermoed dat voor ons pensioensparen die dekking ook geldt? En dat, wat er ook gebeurt, ons geld daar veilig is?
En dus, tenzij het centraliseren van het pensioensparenfonds bij 1 bank, heeft het ‘verhuizen’ van de reeds gestorte premies van bij BNP Paribas Fortis naar Rabobank.be geen enkel bijkomend voordeel. Bij beiden betalen we 1% beheerskosten. Dus als ik wat ik reeds gespaard heb bij BNP laat staan kost me dat geen cent meer? Louter theoretisch gesproken dan.
(PS: hier spreek ik dan voor mijn vrouw die bij BNP weg wil)
Als ik het goed voor heb valt Rabobank.be onder het Nederlandse garantiestelsel, dat net zoals het Belgische tot 100.000€ gewaarborgd is. Ik vermoed dat voor ons pensioensparen die dekking ook geldt? En dat, wat er ook gebeurt, ons geld daar veilig is?
En dus, tenzij het centraliseren van het pensioensparenfonds bij 1 bank, heeft het ‘verhuizen’ van de reeds gestorte premies van bij BNP Paribas Fortis naar Rabobank.be geen enkel bijkomend voordeel. Bij beiden betalen we 1% beheerskosten. Dus als ik wat ik reeds gespaard heb bij BNP laat staan kost me dat geen cent meer? Louter theoretisch gesproken dan.
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Contacteer:
Rabobank.be valt inderdaad onder het Nederlandse depositogarantiestelsel dat voorziet in een terugbetaling van spaartegoeden tot maximaal 100.000 EUR per persoon in geval de bank niet in staat zou zijn de haar toevertrouwde middelen terug te betalen.Svendc schreef:Alvast bedankt voor de snelle informatie!
Opgelet daarbij echter! Deze garantie dekt enkel spaartegoeden op zogenaamde depositorekeningen. Het gaat daarbij enkel om vermogens op zicht-, spaar- en termijnrekeningen en in sommige gevallen ook kasbons. Tegoeden die worden geïnvesteerd in een pensioenspaarfonds vallen niet onder de depositogarantie. In dit laatste geval worden de door u geïnvesteerde bedragen immers belegd in deelbewijzen van een pensioenfonds dat op zich opnieuw aandeelhouder is van de onderliggende effecten. Het door u belegde geld kan met andere woorden niet door Rabobank.be gebruikt worden om eigen financieringen mee uit te voeren en zelfs bij een faillissement van de bank blijven de deelbewijzen uw rechtstreekse eigendom. Uiteraard zijn de onderliggende effecten wel onderhevig aan koersschommelingen en kan het faillissement van een bedrijf waarin via het pensioenfonds belegd werd, een negatieve impact hebben op het belegde vermogen.
U geeft ook aan dat het eigenlijk weinig zin heeft om uw pensioenfonds over te dragen gezien de gelijklopende beheersvergoeding die er bestaat voor de pensioenfondsen van BNP Paribas Fortis en Rabobank.be.
Dat klopt, maar in principe is pensioensparen een spaarvorm waarbij u jaarlijks een bepaald bedrag kan beleggen in het pensioenfonds en daardoor belastingaftrek kan bekomen. Het 'normale gebruik' van een pensioenfonds voorziet geregelde bijstortingen in dit fonds. Het zijn net deze bijstortingen waarop u bij andere banken vaak hoge kosten betaalt (tot 3% instapkosten).
Draagt u dus uw pensioenfonds over naar Rabobank.be dan zal u in de toekomst op eventuele bijstortingen geen enkele instapkost moeten betalen. De beheerskosten blijven verder dezelfde dus u ondervindt geen andere nadelige gevolgen.
U kan natuurlijk gerust uw reeds gestorte bedragen bij BNP Paribas Fortis laten staan en een nieuwe pensioenspaarrekening bij Rabobank.be openen, louter voor de nieuwe stortingen. Het lijkt ons in elk geval een stuk praktischer om uw pensioensparen te centraliseren zodat u alles in één enkel overzicht heeft staan. Bovendien wordt bij een overdracht de historiek van uw bestaande pensioensparen mee overgenomen wat een aantal voordelen met zich mee kan brengen. Zo moet een pensioenspaarrekening minimaal 10 jaar bestaan en moeten er minstens 5 stortingen in gebeurd zijn om van de meest gunstige fiscale regeling te kunnen genieten.
Verder willen we er ook nog op wijzen dat het pensioensparen bij Rabobank.be op een eenvoudige en transparante manier aan eventuele bestaande online rekeningen kan worden gekoppeld en opgevolgd. Ook hiervoor proberen wij - in lijn met onze volledige dienstverlening - de goede klantenservice te bieden die u van ons gewend bent. Het blijft in elk geval onze doelstelling om u van een maximaal rendement te laten genieten tegen minimale kosten.
Grmbl, heb gisterenavond haar contract/productfiche eens bekeken, blijkt dat het gaat om het schandalig dure BNP Paribas Fortis Pension Invest Plan waar ze in zit. Pensioenspaarverzekering dus aan 6,5% instapkosten dus! en ze heeft al gestort voor dit jaar, aargh
Ze moet daar nu weg van mij, want dit kan echt niet.
ga haar voorstellen om een pensioenspaarfonds bij Rabo te nemen, en dan een andere pensieonspaarverzekering te nemen bij een andere bank.
ga haar voorstellen om een pensioenspaarfonds bij Rabo te nemen, en dan een andere pensieonspaarverzekering te nemen bij een andere bank.
-
anonymous
En het "grappige" is dat het pensioenspaarplan van Rabobank hetzelfde is als dat van Fortis.Svendc schreef:Grmbl, heb gisterenavond haar contract/productfiche eens bekeken, blijkt dat het gaat om het schandalig dure BNP Paribas Fortis Pension Invest Plan waar ze in zit. Pensioenspaarverzekering dus aan 6,5% instapkosten dus! en ze heeft al gestort voor dit jaar, aarghZe moet daar nu weg van mij, want dit kan echt niet.
Enige verschil is dat rabo geen instapkosten aanrekent
Let op Svendc spreekt hier van een verzekering en niet van een fonds.
Het komt er dus op aan om te kijken wat is het technische rentevoet (dit kan op oude contracten nog >4.00% zijn wat behoorlijk is).
Er moet ook nagegaan worden of men zomaar de storting kan staken.
In ieder geval is het meestal voordelig om gewoon het contract te laten verder lopen en alleen de stortingen te staken voor zover mogelijk.
Het komt er dus op aan om te kijken wat is het technische rentevoet (dit kan op oude contracten nog >4.00% zijn wat behoorlijk is).
Er moet ook nagegaan worden of men zomaar de storting kan staken.
In ieder geval is het meestal voordelig om gewoon het contract te laten verder lopen en alleen de stortingen te staken voor zover mogelijk.
-
freetotax2005
- Sr. Member

- Contacteer:
En rabobank biedt één maand gratis pensioensparen aan ... Een cadeau van 73,00€ ... Maar waarom wordt er niets gedaan voor de mensen die hun pensioensparen onlangs hebben overgeplaatst ? .... Had beter nog een tijdje gewacht .... 
heb zojuist ook rabobankmailtje met aanbod van 73 euro gekregen, niet mis in deze tijden van stijgende belastingen,
toont ook wel aan dat rabobank er nog genoeg aan verdient, ondanks de 0 % instapkosten
heeft iemand hier enig idee of die 3 fondsen van rabobank beter presteren dan die van kbc (pricos), want da's ook wel belangrijk?
toont ook wel aan dat rabobank er nog genoeg aan verdient, ondanks de 0 % instapkosten
heeft iemand hier enig idee of die 3 fondsen van rabobank beter presteren dan die van kbc (pricos), want da's ook wel belangrijk?
-
anonymous
Yaris: Op de website van Rabo staat:
Je kan dan ook nog gebruik maken van de actie van Rabobank, daar die loopt tot einde januari.
Ook voor mij komt deze actie juist op tijd. Ik wilde net 1 van de dagen er 1 te openen bij Rabo. Thanks Stephane
IMHO kan je dus best pas in januari overstappen naar Rabobank.Stap niet te snel over naar Rabobank.be
Doet u al aan pensioensparen bij een andere bank? Ga dan vooral niet overhaast te werk. Wij raden u aan om dit jaar uw premie te volstorten bij uw huidige bank. Ondertussen loont het wel om een pensioenspaarrekening te openen bij Rabobank.be. Dat doet u best in december, zodat u vanaf 1 januari kan starten met pensioensparen bij Rabobank.be.
Je kan dan ook nog gebruik maken van de actie van Rabobank, daar die loopt tot einde januari.
Ook voor mij komt deze actie juist op tijd. Ik wilde net 1 van de dagen er 1 te openen bij Rabo. Thanks Stephane
via mijn kbc online zie ik dat mijn pricos reeds volgestort is voor dit jaar (maandelijkse automatische stortingen),
volgens mij is er dus geen reden om te wachten tot januari, die attesten voor pensioensparen worden trouwens maar in mei verstuurd
volgens mij is er dus geen reden om te wachten tot januari, die attesten voor pensioensparen worden trouwens maar in mei verstuurd
En kun je nu al een een account openen bij Rabo en die premievrij laten tot begin 2012 (en ondertussen de andere volstorten), voor het geval ik geen tijd heb om hierop terug te komen in januari (ik ben dan nogal vaak weg)?
Of lukt dat niet?
Of lukt dat niet?