Pensioensparen: slecht geïnformeerd bij openen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen: slecht geïnformeerd bij openen
@ Rez,
Laat je vooral niet afschepen. Ze zullen, net als bij mij, alles proberen om het je moeilijk te maken.
Ik heb soortgelijke ervaringen gehad, die ik beschreven heb onder "Home Invest Plan" (zoals je al gemerkt hebt).
Bij de toenmalige Fortis Bank hadden ze mijn stiefzoon (toen 22 jaar) ook een fiscaal aftrekbaar product aangesmeerd dat helemaal niet paste bij zijn profiel. In zijn geval moeten ze duidelijk geweten hebben dat de jongen niet begreep wat hij ondertekende, daar het aan hem te merken was dat hij geestelijke achterstand had.
Toen hij later werd opgenomen in de psychiatrie, zijn mijn man en ik met een volmacht, alles gaan opzeggen bij dat Fortis-kantoor, op vraag van het OCMW, die vanaf dan zijn budgetbeheer deed.
Bij de bank hebben ze echter wél zijn zicht- en spaarrekening én zijn bankkluisje afgesloten, maar zijn ze "vergeten" om het Home Invest Plan op te zeggen. Wijzelf hadden daar geen weet van, en onze zoon herinnerde zich niets meer.
Pas toen eind 2009 mijn man door het vredegerecht als voorlopig bewindvoerder van zijn zoon werd aangesteld, kwamen wij dat te weten. Mijn man kreeg een brief van AG Insurance die intussen de vroegere contracten van Fortis AG overgenomen had, waarin zij hem als voorlopig bewindvoerder op de hoogte brachten van het bestaan van dat contract.
Het heeft ons ontelbare mails, telefoons, faxen en (aangetekende) brieven gekost + afspraken bij BNP Parisbas Fortis, vooraleer ze uiteindelijk de opzeg aanvaard hebben en het beschikbaar bedrag uitbetaald.
Telkens weer vonden zij nieuwe excuses uit, die helemaal niet klopten met de werkelijkheid.
Wij hebben het wel niet zover moeten drijven dat we de ombudsdienst moesten inschakelen.
Maar enige vorm van excuses hebben wij inderdaad ook nooit ontvangen.
Laat je vooral niet afschepen. Ze zullen, net als bij mij, alles proberen om het je moeilijk te maken.
Ik heb soortgelijke ervaringen gehad, die ik beschreven heb onder "Home Invest Plan" (zoals je al gemerkt hebt).
Bij de toenmalige Fortis Bank hadden ze mijn stiefzoon (toen 22 jaar) ook een fiscaal aftrekbaar product aangesmeerd dat helemaal niet paste bij zijn profiel. In zijn geval moeten ze duidelijk geweten hebben dat de jongen niet begreep wat hij ondertekende, daar het aan hem te merken was dat hij geestelijke achterstand had.
Toen hij later werd opgenomen in de psychiatrie, zijn mijn man en ik met een volmacht, alles gaan opzeggen bij dat Fortis-kantoor, op vraag van het OCMW, die vanaf dan zijn budgetbeheer deed.
Bij de bank hebben ze echter wél zijn zicht- en spaarrekening én zijn bankkluisje afgesloten, maar zijn ze "vergeten" om het Home Invest Plan op te zeggen. Wijzelf hadden daar geen weet van, en onze zoon herinnerde zich niets meer.
Pas toen eind 2009 mijn man door het vredegerecht als voorlopig bewindvoerder van zijn zoon werd aangesteld, kwamen wij dat te weten. Mijn man kreeg een brief van AG Insurance die intussen de vroegere contracten van Fortis AG overgenomen had, waarin zij hem als voorlopig bewindvoerder op de hoogte brachten van het bestaan van dat contract.
Het heeft ons ontelbare mails, telefoons, faxen en (aangetekende) brieven gekost + afspraken bij BNP Parisbas Fortis, vooraleer ze uiteindelijk de opzeg aanvaard hebben en het beschikbaar bedrag uitbetaald.
Telkens weer vonden zij nieuwe excuses uit, die helemaal niet klopten met de werkelijkheid.
Wij hebben het wel niet zover moeten drijven dat we de ombudsdienst moesten inschakelen.
Maar enige vorm van excuses hebben wij inderdaad ook nooit ontvangen.
Re: Pensioensparen: slecht geïnformeerd bij openen
Ik herkende zo de werkwijze van Fortis zonder dat ik gelezen had dat het over hen ging... Als klant loop je daar vroeg of laat met je hoofd tegen de muur...
Rez, ik hoop dat je alles reeds hebt weggehaald bij Fortis en mocht je het nog niet gedaan hebben dat je het dan zo vlug mogelijk doet? Ze zullen je blijven aan het lijntje houden want dat doen ze altijd en met iedereen. Blijkbaar moet je echt wel achterbaks zijn om bij Fortis te werken want je hoort steeds weer dezelfde verhalen opduiken.
Rez, ik hoop dat je alles reeds hebt weggehaald bij Fortis en mocht je het nog niet gedaan hebben dat je het dan zo vlug mogelijk doet? Ze zullen je blijven aan het lijntje houden want dat doen ze altijd en met iedereen. Blijkbaar moet je echt wel achterbaks zijn om bij Fortis te werken want je hoort steeds weer dezelfde verhalen opduiken.
Re: Pensioensparen: slecht geïnformeerd bij openen
Slecht geïnformeerd bij overstappen naar andere bank ?
In 2008 en 2009 heb ik telkens 870 euro gespaard bij KBC Pricos. Begin 2010 heb ik alles overgeheveld naar Argenta ArPe omdat ArPe een hoger rendement zou geven. Dit jaar heb ik elke maand 72,5 euro gespaard bij ArPe
De overdracht van KBC naar Argenta was inderdaad kosteloos (zoals ze beloofd hadden bij Argenta) maar ik heb niet stilgestaan bij eventuele fiscale gevolgen. Bij Argenta hebben ze mij daar ook niet op gewezen.
Klopt het dat ik in het Pricos contract 5 verschillende jaren had moeten storten. De rekening is vereffend dus ik kan niet meer aan deze voorwaarde voldoen.
Zal ik nu 33% belastingen moeten betalen? Is dit dan alleen op het deel dat ik bij Pricos gespaard had, of zal dit over alle gespaarde bedragen gaan (ik kan nog 30 jaar aan pensioensparen doen)?
Heeft het dan eigenlijk nog zin dat ik verder aan pensioensparen doe?
In 2008 en 2009 heb ik telkens 870 euro gespaard bij KBC Pricos. Begin 2010 heb ik alles overgeheveld naar Argenta ArPe omdat ArPe een hoger rendement zou geven. Dit jaar heb ik elke maand 72,5 euro gespaard bij ArPe
De overdracht van KBC naar Argenta was inderdaad kosteloos (zoals ze beloofd hadden bij Argenta) maar ik heb niet stilgestaan bij eventuele fiscale gevolgen. Bij Argenta hebben ze mij daar ook niet op gewezen.
Klopt het dat ik in het Pricos contract 5 verschillende jaren had moeten storten. De rekening is vereffend dus ik kan niet meer aan deze voorwaarde voldoen.
Zal ik nu 33% belastingen moeten betalen? Is dit dan alleen op het deel dat ik bij Pricos gespaard had, of zal dit over alle gespaarde bedragen gaan (ik kan nog 30 jaar aan pensioensparen doen)?
Heeft het dan eigenlijk nog zin dat ik verder aan pensioensparen doe?
Re: Pensioensparen: slecht geïnformeerd bij openen
Volgens mij kan zo'n overdracht perfect zonder fiscale gevolgen, althans volgens dit artikel: http://www.standaard.be/info.aspx?topic ... nsparen.04.
Je moet wel 5 stortingen doen binnen de 10 jaar en volgens mij worden die 2 stortingen gedaan bij KBC Pricos meegenomen bij de overdracht.
Je moet wel 5 stortingen doen binnen de 10 jaar en volgens mij worden die 2 stortingen gedaan bij KBC Pricos meegenomen bij de overdracht.
Re: Pensioensparen: slecht geïnformeerd bij openen
Voor zo ver ik weet wordt die heffing van 33% slechts ingehouden als je de tegoeden vóór de pensioenleeftijd opvraagt. Je kan echter ten allen tijde en zonder taxatie wisselen tussen verschillende producten uit dezelfde klasse, d.w.z. je kan van pensioenspaarfonds wisselen of je kan van pensioenspaarverzekering veranderen, naar onderlinge producten uit deze groepen, maar bvb. niet van fonds naar verzekering of vice versa afaik - er worden echter zowel dynamische als defensieve pensioenspaarfondsen aangeboden. Mijn inziens is je overstap dus effectief kostenloos, anders was je al belast geweest. Aan je eindbelasting op pensioenleeftijd verandert dus niets.bibi schreef:In 2008 en 2009 heb ik telkens 870 euro gespaard bij KBC Pricos. Begin 2010 heb ik alles overgeheveld naar Argenta ArPe omdat ArPe een hoger rendement zou geven. Dit jaar heb ik elke maand 72,5 euro gespaard bij ArPe
De overdracht van KBC naar Argenta was inderdaad kosteloos (zoals ze beloofd hadden bij Argenta) maar ik heb niet stilgestaan bij eventuele fiscale gevolgen. Bij Argenta hebben ze mij daar ook niet op gewezen. Klopt het dat ik in het Pricos contract 5 verschillende jaren had moeten storten. De rekening is vereffend dus ik kan niet meer aan deze voorwaarde voldoen. Zal ik nu 33% belastingen moeten betalen? Is dit dan alleen op het deel dat ik bij Pricos gespaard had, of zal dit over alle gespaarde bedragen gaan (ik kan nog 30 jaar aan pensioensparen doen)? Heeft het dan eigenlijk nog zin dat ik verder aan pensioensparen doe?
Re: Pensioensparen: slecht geïnformeerd bij openen
Dus ik moet het pricos-contract niet als een apart contract zien dat ook minstens 10 jaar had moeten lopen?
Re: Pensioensparen: slecht geïnformeerd bij openen
Het is zo dat "je pensioenspaarfonds" minimum 10 jaar moet bestaan om van het fiscale voordeel te kunnen genieten (dat is de reden dat je niet meer kunt intekenen na de leeftijd van 55 voor fiscaal aftrekbaar pensioensparen), maar je bent m.i. niet verplicht om bij een bepaald product te blijven gedurende die periode (anders kon je maar om de tien jaar van product veranderen, veel succes met de markttiming). Je kan de waarde zonder problemen overdragen naar een ander pensioenspaarfonds. Je zou kunnen stellen dat het enige dat voor de fiscus telt, de datum van je eerste storting is. Intussen kan je het tegoed overplaatsen naar een ander fonds, de 'leeftijd' van "je pensioenspaarfonds" van uit perspectief van de fiscus verandert daardoor niet.
-
Guest
Re: Pensioensparen: slecht geïnformeerd bij openen
Integraal teruggestort gekregen + instapkosten teruggekregen (had wel veel voeten in de aarde...). Ombudsdienst van BNP volgde dan toch...
Maar
Week later krijg ik bericht van kantoor dat ze mij uitnodigen om een nieuw fonds te openen. Na al die ellende? Nadat ze beweerden dat ik gelogen had? Nadat ze me eerst afscheepten??
De schaamte voorbij zeker?
Maar
Week later krijg ik bericht van kantoor dat ze mij uitnodigen om een nieuw fonds te openen. Na al die ellende? Nadat ze beweerden dat ik gelogen had? Nadat ze me eerst afscheepten??
De schaamte voorbij zeker?
Re: Pensioensparen: slecht geïnformeerd bij openen
LOL
Dat laatste is helemaal hilarisch.
Als je tijd teveel hebt zou ik op hun uitnodiging ingaan, de hoeveelheid tijd die ze aan jou verspillen kunnen ze alvast niet gebruiken om iemand anders te lijmen.
Dat laatste is helemaal hilarisch.
Als je tijd teveel hebt zou ik op hun uitnodiging ingaan, de hoeveelheid tijd die ze aan jou verspillen kunnen ze alvast niet gebruiken om iemand anders te lijmen.

