Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Sparen Pensioensparen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Pensioensparen

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
28 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering - pensioensparen via fonds
Lukske
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Lukske
Verstuur privébericht

Re: Pensioensparen

• Citeer

Bericht door Lukske » 16 augustus 2011, 13:57

Davy V schreef:Uiteraard vermelden ze in het artikel het negatiefste eerst.
Een 50 jarige die in HALF 2001(net voor de crash dus) begint aan een pensioenFONDS.
Als men de berekening nu eens maakt van een 50 jarige die is ingestapt EIND 2001 zou men al een heel ander rendement bekomen.
De regelmatige bezoeker van Spaargids weet ondertussen dat op hogere leeftijd een PSverzekering veiliger is dan een fonds.
Wat wel weer frappant is dat de overheid weer onderscheid maakt door een fonds te belasten op een fictief rendement en een verzekering niet.
Het hangt ook af van wanneer je je pensioen aandelen koopt. Wie bvb nu arpe aandelen (wat ik nu persoonlijk heb gedaan) koopt moet maar 74,3 Euro betalen ipv 81 eerder dit jaar. Dat scheelt ca 9%. In 2008 had ik het echter aan mijn broek: gekocht aan 84 en later gezakt naar ca 53.
Ik koop die aandelen tot ze max 85 a 90 Euro staan. Daarna stap ik over naar een pensioenspaarverzekering. Als ze dan weer zouden zakken koop ik er terug bij.

Al Fonds
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Al Fonds
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Al Fonds » 16 augustus 2011, 18:16

Davy V schreef:Uiteraard vermelden ze in het artikel het negatiefste eerst.
Een 50 jarige die in HALF 2001(net voor de crash dus) begint aan een pensioenFONDS.
Als men de berekening nu eens maakt van een 50 jarige die is ingestapt EIND 2001 zou men al een heel ander rendement bekomen.
De regelmatige bezoeker van Spaargids weet ondertussen dat op hogere leeftijd een PSverzekering veiliger is dan een fonds.
Wat wel weer frappant is dat de overheid weer onderscheid maakt door een fonds te belasten op een fictief rendement en een verzekering niet.
Bij de start van pensioensparen moest men natuurlijk een fictief rendement vastleggen omdat men met fondsen nooit op voorhand weet wat men mag verwachten. Welk bedrag moest men gaan belasten ? Men koos toen voor de toenmalige garantie van de verzekeraars = 4,75 %.
De bankiers en fondsbeheerders waren daar reuze blij mee want zij waren er van overtuigd dat ze meer konden leveren. De verzekeraars hebben moeten vechten om hun deel van de koek te kunnen krijgen ( ik spreek uit ervaring on the field ).
Als je nu ziet dat ze gemiddeld rond de 3 % halen... ze beloofden wel ongeveer 6 %. Niet dus !

criticus
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door criticus » 16 augustus 2011, 21:59

In de beginjaren van het pensioensparen was de fictieve rente m.i. op 6% vastgelegd.

Het is voornamelijk de Vlaming die spaart en dus ook belastingen erop zal betalen. Met andere woorden die intrestvoet van 4.75% zullen de Walen waarschijnlijk niet doen zakken.

paul
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer paul
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door paul » 17 augustus 2011, 08:36

Vandaag in Gazet van Antwerpen

Neenee..................... DIT hier is de opbrengst van uw pensioensparen................... die negen cijfers is het het telefoonnummer van slachtofferhulp

TomG
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer TomG
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door TomG » 30 augustus 2011, 12:37

Mijn bank (Dexia) probeerde ook al een keer pensioensparen te verkopen...

Ik ben er tot op de dag van vandaag nog altijd geen voorstander van, zeker als je nu tegenwoordig meer belastingen betaalt dan de interest die je krijgt (recentelijk in de media gekomen).

Jullie mening?

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 30 augustus 2011, 13:29

Gezien ons pensioenstelsel gebouwd is op solidariteit ( diegene die behoeftig is ontvangt ) vrees ik ervoor dat diegene die aan pensioensparen doen, en op het einde van de rit hun pensioenbedrag opvragen,dit wel eens zou verrekend kunnen worden met het bedrag dat ze van hun wettelijk pensioen ontvangen., " U hebt zojuist 70.000 euro van uw pensioensparen ontvangen,gedurende al die jaren belastingvermindering gekregen, wij verminderen vanaf..;;;; uw maandelijks wettelijk pensioen met zoveel euro gedurende zoveel jaar " Denk dat vooral de jeugd van nu die aan pensioensparen doen - er later mee geconfronteerd zou kunnen worden. Van de regering moet je van niks verschieten.

burcht1
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer burcht1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door burcht1 » 30 augustus 2011, 14:11

pensioen spaar fonds versus psp verzekering.
volgens de goeroe's is fonds beter dan verzekering.
alhoewel heden nu een actuele moment opname.

gestart met psp toen het ingevoerd is.
dit met maandelijkse betalingen.
steeds in dynamisch , bacob , dexia , pricos.
(blijkbaar niet de juiste dynamische ) nu nog wijzigen wat voor zin ??
mijn madam indertijd gestart in een psp verzekering.
als ik heden dus 8 jaar voor eind vervaldag (65 j ) een korte balans opmaak.
mijn madam gaat meer ontvangen ( een paar duizend €).
waar is het dynamische dan gebleven van de fondsen.
natuurlijk een fors beurs herstel is nog mogelijk.
de vraag is , gaan die huidige tekorten (verliezen na crashes , september aanslagen , banken crisis , euro crisis ) nog gelijk komen ?
over meer opbrengst wat de bedoeling was , daar geloof ik al niet meer in.
de beurs altijd beter ????

dit is mijn persoonlijke ervaring met de verschillende formule's.
een troost , spreiden kan nooit kwaad.

Frisse Freddy
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Frisse Freddy
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frisse Freddy » 30 augustus 2011, 15:04

ludo schreef:Gezien ons pensioenstelsel gebouwd is op solidariteit ( diegene die behoeftig is ontvangt ) vrees ik ervoor dat diegene die aan pensioensparen doen, en op het einde van de rit hun pensioenbedrag opvragen,dit wel eens zou verrekend kunnen worden met het bedrag dat ze van hun wettelijk pensioen ontvangen., " U hebt zojuist 70.000 euro van uw pensioensparen ontvangen,gedurende al die jaren belastingvermindering gekregen, wij verminderen vanaf..;;;; uw maandelijks wettelijk pensioen met zoveel euro gedurende zoveel jaar " Denk dat vooral de jeugd van nu die aan pensioensparen doen - er later mee geconfronteerd zou kunnen worden. Van de regering moet je van niks verschieten.

Dit zullen nog profetische woorden zijn! Ze doen dat nu al als je je groepsverzekering laat uitbetalen in een maandelijkse rente. Mijn vader doet dat zo en zijn pensioen is nu 5 euro gedaald (!!) omdat er een indexatie is geweest van zijn maandelijkse rente groepsverzekering.
Maar vadertje staat blijft langs de kassa passeren.

België wordt meer en meer een land waar je best niks hebt, dan krijg je het meest.

Er is nu reeds sprake om groepsverzekeringen in de toekomst verplicht te laten omzetten in een rente op pensionering en ze zullen dat met individueel pensioensparen ook doen zogezegd omdat de mensen niet met een plotse som geld om kunnen gaan en het eigenlijk voor je pensioen is en niet voor bv een reis of mobilhome of verbouwing of studiootje aan zee... ???

Ik doe daarom niet zelf aan pensioensparen. Ik moet nog meer dan 30 jaar werken en tegen dan is ofwel de eindbelasting 50% ofwel is er een verplichte rente met een belasting iedere maand van 40% ofzo.

-----------

Edit: ook niet vergeten dat In Di Rupo zijn nota een voorstel staat dat de maximale aftrek terug wil brengen van 40% naar 30%.
Maw: wie nu begint of al bezig is, neemt deel aan spel waar de spelregels altijd kunnen veranderd worden terwijl je geld zo goed als vaststaat.
Dat is geen spek voor mijn bek!

Al Fonds
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Al Fonds
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Al Fonds » 30 augustus 2011, 16:10

Frisse Freddy schreef:
ludo schreef:Gezien ons pensioenstelsel gebouwd is op solidariteit ( diegene die behoeftig is ontvangt ) vrees ik ervoor dat diegene die aan pensioensparen doen, en op het einde van de rit hun pensioenbedrag opvragen,dit wel eens zou verrekend kunnen worden met het bedrag dat ze van hun wettelijk pensioen ontvangen., " U hebt zojuist 70.000 euro van uw pensioensparen ontvangen,gedurende al die jaren belastingvermindering gekregen, wij verminderen vanaf..;;;; uw maandelijks wettelijk pensioen met zoveel euro gedurende zoveel jaar " Denk dat vooral de jeugd van nu die aan pensioensparen doen - er later mee geconfronteerd zou kunnen worden. Van de regering moet je van niks verschieten.

Dit zullen nog profetische woorden zijn! Ze doen dat nu al als je je groepsverzekering laat uitbetalen in een maandelijkse rente. Mijn vader doet dat zo en zijn pensioen is nu 5 euro gedaald (!!) omdat er een indexatie is geweest van zijn maandelijkse rente groepsverzekering.
Maar vadertje staat blijft langs de kassa passeren.

België wordt meer en meer een land waar je best niks hebt, dan krijg je het meest.

Er is nu reeds sprake om groepsverzekeringen in de toekomst verplicht te laten omzetten in een rente op pensionering en ze zullen dat met individueel pensioensparen ook doen zogezegd omdat de mensen niet met een plotse som geld om kunnen gaan en het eigenlijk voor je pensioen is en niet voor bv een reis of mobilhome of verbouwing of studiootje aan zee... ???

Ik doe daarom niet zelf aan pensioensparen. Ik moet nog meer dan 30 jaar werken en tegen dan is ofwel de eindbelasting 50% ofwel is er een verplichte rente met een belasting iedere maand van 40% ofzo.

-----------

Edit: ook niet vergeten dat In Di Rupo zijn nota een voorstel staat dat de maximale aftrek terug wil brengen van 40% naar 30%.
Maw: wie nu begint of al bezig is, neemt deel aan spel waar de spelregels altijd kunnen veranderd worden terwijl je geld zo goed als vaststaat.
Freddy zijn dit allemaal niet teveel vooroordelen en gissingen die je opsomt ? Dat van die rente dat hoor ik al meer dan 20 jaar en nog altijd betalen ze de som in cash uit. En zolang je de maximale belastingswinst kan nemen, dan heb je ze. Als ze het systeem aanpassen, kan je nog altijd stoppen met sparen.
Een gemakkelijke manier om jou van antwoord te dienen: Jij doet niet mee aan pensioensparen want de beste stuurlui staan altijd aan de wal...

lowietje
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer lowietje
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door lowietje » 30 augustus 2011, 19:32

Ik vind die commentaar nogal populistisch. Afgeven op de staat is in. Niemand beseft dat in onze regio, wij dat zelf zijn, vermits men kan kiezen. Dat het niet altijd uw keuze is, ja het is geen dictatuur.

Zoals bij zoveel zaken, is er nooit een garantie op de toekomst.
Maar tot op heden is het spel altijd eerlijk gespeeld geweest. Er zijn al hervormingen geweest van het pensioensparen, maar die waren alleen van toepassing op de verdere stortingen. Voor de vroegere golden de vroegere regels. Het was aan U de keuze om verder te storten.

Nu zult U waarschijnlijk afkomen, dat er minimum 5 stortingen per kontract moeten gebeuren ?
Trouwens die eis werd indertijd door de banken geëist, vanwege de papiermolen.

Al Fonds
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Al Fonds
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Al Fonds » 30 augustus 2011, 19:55

lowietje schreef: Nu zult U waarschijnlijk afkomen, dat er minimum 5 stortingen per kontract moeten gebeuren ?
Trouwens die eis werd indertijd door de banken geëist, vanwege de papiermolen.
Wel ik zou graag de eerste leren kennen die problemen gehad heeft met die 5 stortingen. Volgens mij is dat bijna onmogelijk om te controleren en diegenen die het kunnen controleren, hebben er geen belang bij om het de fiscus te melden.

ted
Sr. Member
Sr. Member

• Citeer

Bericht door ted » 31 augustus 2011, 07:16

Vermits je de contracten moet vermelden dat je in aftrek brengt is het wel heel gemakkelijk ;)

Bovendien heeft de bank/verzekering wel alle baten om jou attent erop te maken dat je nog (1.2.3.4 stortingen moet doen ;D )

Nu ja 10 of zelf 1 EUR is ook een storting :D

Al Fonds
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Al Fonds
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Al Fonds » 31 augustus 2011, 14:20

ted schreef:Vermits je de contracten moet vermelden dat je in aftrek brengt is het wel heel gemakkelijk ;)

Bovendien heeft de bank/verzekering wel alle baten om jou attent erop te maken dat je nog (1.2.3.4 stortingen moet doen ;D )

Nu ja 10 of zelf 1 EUR is ook een storting :D
Ik volg jou als je zegt dat het wel heel gemakkelijk is voor de banken maar... wat is de penalisatie als je toch maar één keer gestort blijkt te hebben ?? Daarover is niks terug te vinden in de algemene voorwaarden want het behoort tot de fiscale voorwaarden...
Ik heb nog nooit gezien dat iemand daardoor iets verliest ( verlies van eenheden ? ) of iets extra moet betalen ( extra uitstapkosten ? ).
De eindtaxatie gebeurt op 60 jaar en je hebt daarna nog genoeg tijd om nog stortingen uit te voeren... De fiscus komt er nadien ook niet op terug ( je zou het ook kunnen vergeten aan te geven zijn ).
Moest er een sanctie zijn dan zou die ondertussen wel bekend zijn.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

28 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Pensioensparen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy