Pensioensparen voor 18 jarige
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen voor 18 jarige
Is het een goede optie om voor een 18-jarige met pensioensparen te beginnen? Naar analogie met het voorhuwelijkssparen, extra spaarcentje verdienen...
Echter hoe zit dat dan met de aftrekbaarheid via de belastingen? De 18 jarige heeft namelijk geen inkomsten.
Echter hoe zit dat dan met de aftrekbaarheid via de belastingen? De 18 jarige heeft namelijk geen inkomsten.
Re: Pensioensparen voor 18 jarige
Heel eenvoudig. Van de moment dat je inkomsten hebt(en dus belastingen betaalt) onmiddellijk starten. Ik heb niet de gewoonte om beleggingsadvies te geven maar voor een 18-jarige kan je beter beleggen in een aandelenpensioenfonds.( termijn is immers meer dan 45 jaar)
Zeker nu nog niet beginnen zonder fiscaal voordeel.
Zeker nu nog niet beginnen zonder fiscaal voordeel.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inderdaad, zonder fiscaal voordeel koop je beter een gewoon fonds. Keuze genoeg en de rendementen zijn dikwijls veel hoger. Als je op je 18 jaar in een goed gespreid aandelenfonds stapt en je houdt dat bij tot je 65 jaar dan zul je nogal winst incasseren bij de verkoop.
Hoeveel Yaris? Ik zou hem graag eens lenen voor een maand of zo. 
Trouwens, ik zou ook niet te veel rekenen op aandelen, daarvoor heb je een middenklasse nodig die voor groei zorgt en die middenklasse is...

Trouwens, ik zou ook niet te veel rekenen op aandelen, daarvoor heb je een middenklasse nodig die voor groei zorgt en die middenklasse is...
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
In principe hoe vroeger starten, hoe beter. Maar wie zegt dat het fiscaal voordelig plaatje zal blijven bestaan... Ik vraag me trouwens af wat er zou gebeuren moest men het afschaffen?
Zelfs mét fiscale aftrek is het niet zo bijster interessant. Vergeet de eindbelasting niet.
Ik ben er nog altijd niet uit of ik dit jaar nog verder ga doen met pensioensparen.
Reguliere beleggingen brengen méér op.
Ik ben er nog altijd niet uit of ik dit jaar nog verder ga doen met pensioensparen.
Staar u niet blind op fiscaal voordeel. Het geld ben je voor vele jaren kwijt. Spaar het liever op en steek het binnen een paar jaar in een eigen woning. Een betere vorm als pensioensparen is er volgens míj niet.
Ik ben het volledig eens met bovenvermelde post. Een eigen woning. Een betere vorm als pensioensparen is er volgens míj niet.
Naar analogie met de post van birgitv zou ik zeggen: staar je niet blind op je pensioen. Ik vind niet dat een achttienjarige zijn zakgeld al voor zijn pensioen moet reserveren. Er komt nog een heel leven tussen. Er zijn op korte termijn veel interessantere dingen om het aan uit te geven: een aankoop hier en daar, uitgaan, op reis gaan, een lief, je eerste auto, een eigen woning en noem maar op. Sparen is verstandig en goed, maar leg nu nog geen geld opzij voor binnen 45 à 50 jaar. Vergeet niet te leven.
Yaris, door te sparen verdien ik (nog altijd) een aardige zakcent met mijn interesten en dit geheel risicovrij. Had ik dit geld allemaal versmost dan had ik die zakcenten niet.
Ik durf gerust te zeggen dat mijn kapitaal maandelijks minimaal 1000 Euro de hoogte ingaat enkel door interesten alleen. Als dit veel is weet ik niet. Niemand zegt ooit hoeveel hij heeft wegens topsecret. Ik vermoed, gezien mijn gewone status van bediende (niet univ) dat er nog veel meer zijn in mijn geval. Mijn vader was gewoon arbeider, mijn moeder huisvrouw.
...en dat ondanks die vermaledijde "trado's".....
Ik durf gerust te zeggen dat mijn kapitaal maandelijks minimaal 1000 Euro de hoogte ingaat enkel door interesten alleen. Als dit veel is weet ik niet. Niemand zegt ooit hoeveel hij heeft wegens topsecret. Ik vermoed, gezien mijn gewone status van bediende (niet univ) dat er nog veel meer zijn in mijn geval. Mijn vader was gewoon arbeider, mijn moeder huisvrouw.
...en dat ondanks die vermaledijde "trado's".....

Dat zou ik toch niet kunnen zeggen... Hoe oud ben je dan Lukske als ik vragen mag?
Ik zal het 'weten' in uw plaats: natuurlijk is dat veel. Zeker gezien je redelijk risico-avers belegt, en het dus moet hebben van het type beleggingen dat gemiddeld 2,5% op jaarbasis oplevert. Om dan aan 12.000 EUR per jaar intrest te geraken, moet je 'n kapitaal van 480.000 EUR hebben. Dat lijkt me redelijk "boven gemiddeld".Lukske schreef:Ik durf gerust te zeggen dat mijn kapitaal maandelijks minimaal 1000 Euro de hoogte ingaat enkel door interesten alleen. Als dit veel is weet ik niet.
Dat noemt men dan 'binnen' hé. Slim bezig geweest.
On-topic
De 18 jarige heeft namelijk geen inkomsten. -> geen pensioensparen doen
On-topic
De 18 jarige heeft namelijk geen inkomsten. -> geen pensioensparen doen
Ik ben een jonge veertiger die redelijk zuinig is geweest en niet met blitse auto rijd.
Gezien de europese politiek van lage renten "verarm" ik dus jaar na jaar. Een geluk dat ik de laatste jaren veel 10jarige termijnrekeningen heb geopend.
Gezien de europese politiek van lage renten "verarm" ik dus jaar na jaar. Een geluk dat ik de laatste jaren veel 10jarige termijnrekeningen heb geopend.
Heb eens een simulatie gemaakt op 45jaar met het populaire BNP balanced pensioen fonds, met een aantal gunstige veronderstellingen. Op het eerste zicht lijkt het een mooi resultaat, maar als je rekening houdt met de inflatie en dus koopkracht over x aantal jaar dan valt het erg tegen.djtw schreef:Zelfs mét fiscale aftrek is het niet zo bijster interessant. Vergeet de eindbelasting niet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.