Pensioensparen : wie heeft er al van genoten?
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
-
kurjeuzeneuze
- Newbie

Re: Pensioensparen : wie heeft er al van genoten?
Bij de start van het pensioensparen vroeger, was er slechts één systeem, en dat was geen levensverzekering. Dat heette toen ook al gewoon pensioensparen. In mijn polis staat wel duidelijk dat vervroegd afkopen mag, vanaf je 60ste, op voorwaarde dat je kan aantonen dat je pensioengerechtigd bent, en dat dit geen invloed heeft op het eindbedrag of rendement, maar dan wel het eindbedrag op je 60ste jaar.
Maar ik zoek het allemaal zover niet : het laatste jaarlijkse dokument van de status van mijn rekening, bevat bedragen die véél hoger zijn dan wat ze betaald hebben.
Ik zal me misschien toch maar eens wenden tot die nationale ombudsman van de banken.
Maar ik zoek het allemaal zover niet : het laatste jaarlijkse dokument van de status van mijn rekening, bevat bedragen die véél hoger zijn dan wat ze betaald hebben.
Ik zal me misschien toch maar eens wenden tot die nationale ombudsman van de banken.
-
Leemans-broertje
- VIP member

- Contacteer:
Meer info vind je op
http://www.ombudsfin.be/nl/particulieren/home (te volgen stappen; eerst klacht bij de klantendienst van je bank)
en
http://www.ombudsfin.be/nl/particuliere ... -indienen/ (de eigenlijke klacht; pas in te vullen als de 1e stap geen resultaat geeft)
Geef je de moeite de tekst op die schermen te lezen.
Hou ons op de hoogte ! We duimen voor je.
Terloops: zou in zulke gevallen Spaargids namens zijn leden kunnen optreden ? Lijkt me toch interessant, vooral voor administratief niet-onderlegden ?
http://www.ombudsfin.be/nl/particulieren/home (te volgen stappen; eerst klacht bij de klantendienst van je bank)
en
http://www.ombudsfin.be/nl/particuliere ... -indienen/ (de eigenlijke klacht; pas in te vullen als de 1e stap geen resultaat geeft)
Geef je de moeite de tekst op die schermen te lezen.
Hou ons op de hoogte ! We duimen voor je.
Terloops: zou in zulke gevallen Spaargids namens zijn leden kunnen optreden ? Lijkt me toch interessant, vooral voor administratief niet-onderlegden ?
Over welke bedragen gaat het dan?kurjeuzeneuze schreef:het laatste jaarlijkse dokument van de status van mijn rekening, bevat bedragen die véél hoger zijn dan wat ze betaald hebben.
Er wordt 8% afgehouden op het ganse bedrag (kapitaal + (fictief) verworven intresten).
"Bij een pensioenspaarrekening (of pensioenspaarfonds) is er geen sprake van een gegarandeerd rendement en dus niet van een gewaarborgd kapitaal. Bovendien kunnen de rendementen daar veel hoger liggen t.o.v. een minder volatiel product als de pensioenspaarverzekering. Daarom heeft de overheid beslist om een pensioenspaarfonds te belasten aan de hand van een fictief gerealiseerd rendement op de gedane stortingen. Dit fictief rendement bedraagt :
6,25% voor stortingen vóór 1/1/1992 (<> 1/1/1993 i.k.v. het belastingpercentage)
4,75% voor stortingen vanaf 1/1/1992
Met andere woorden, op je 60ste zullen de gedane stortingen van je pensioenspaarfonds een fictief kapitaal hebben opgebouwd dat overeenstemt met een rendement van 4,75%. Hierop zul je dan belast worden, ongeacht het daadwerkelijk gerealiseerd kapitaal."
http://www.verzekeringen.be/pensioensparen
-
Leemans-broertje
- VIP member

- Contacteer:
Dacht de banken reageerden op berichten die hun aangingen. Is er dan niemand van je bank die hier meeleest ?
Kurjeuzeneuze,
Ik snap er niks van .
Ik doe mee met pensioensparen sinds de start, dus 1986, dus 30 jaar. "In den beginne" mochten we max +/- 700 € sparen in fondsen, die ge zelf mocht kiezen en ook de bank mocht ge zelf kiezen.
Het rendement van de fondsen, dat is een andere zaak, maar een persoonlijke keuze.
Als ik snel uitreken (een rudimentaire berekening) :
Stel dat ik 30 jaar lang het HUIDIGE maximumbedrag van 940 € zou betaald hebben (hetgeen dus niet het geval is), maw 28200 €. ik trek daar het belastingsvoordeel van 280€ per jaar af (wat ook niet het geval is) , maw 8400 €, dan heb ik uiteindelijk 19800 € betaald.
Als ik zie wat ik mag verwachten binnen 2 jaar op mijn 65ste van mijn fonds, na de aftrek van de belastingen op mijn 60ste, heb ik "goed geboerd".
Misschien een slecht fonds gekozen, de verkeerde bank, teveel instapkosten betaalt, gij alleen kunt oordelen.
Geef uw cijfers "bloot" op dit forum en dan kunnen we oordelen over uw situatie maw HOEVEEL krijgt ge als einresultaat???
Ik snap er niks van .
Ik doe mee met pensioensparen sinds de start, dus 1986, dus 30 jaar. "In den beginne" mochten we max +/- 700 € sparen in fondsen, die ge zelf mocht kiezen en ook de bank mocht ge zelf kiezen.
Het rendement van de fondsen, dat is een andere zaak, maar een persoonlijke keuze.
Als ik snel uitreken (een rudimentaire berekening) :
Stel dat ik 30 jaar lang het HUIDIGE maximumbedrag van 940 € zou betaald hebben (hetgeen dus niet het geval is), maw 28200 €. ik trek daar het belastingsvoordeel van 280€ per jaar af (wat ook niet het geval is) , maw 8400 €, dan heb ik uiteindelijk 19800 € betaald.
Als ik zie wat ik mag verwachten binnen 2 jaar op mijn 65ste van mijn fonds, na de aftrek van de belastingen op mijn 60ste, heb ik "goed geboerd".
Misschien een slecht fonds gekozen, de verkeerde bank, teveel instapkosten betaalt, gij alleen kunt oordelen.
Geef uw cijfers "bloot" op dit forum en dan kunnen we oordelen over uw situatie maw HOEVEEL krijgt ge als einresultaat???
-
kurjeuzeneuze
- Newbie

Sorry, maar tot hiertoe is er geen enkele reactie van mensen in mijn situatie. Alle voorgaande reacties zijn van mensen die nog volop pensioensparen.
Graag een reactie van iemand die ook de afkoop gedaan heeft.
Graag een reactie van iemand die ook de afkoop gedaan heeft.
-
kurjeuzeneuze
- Newbie

En wat ik ook nog wou zeggen : ik was erbij van het eerste uur, en was er dus ook bij van het eerste uur bij de uitbetaling.
Wàt een teleurstelling zeg!
Nog niet de helft van wat ik had gehoopt is betaald.
Ik vermoed dat er nog vélen zullen volgen!?!!
Wàt een teleurstelling zeg!
Nog niet de helft van wat ik had gehoopt is betaald.
Ik vermoed dat er nog vélen zullen volgen!?!!
-
kurjeuzeneuze
- Newbie

Die slimmeriken van KBC hebben mij misschien gebruikt om eens te zien hoever mijn protest zou gaan. Misschien krijgen die een bonus per klant die ze geflikt hebben.
Ik persoonlijk vermoed om geflikt te zijn voor ongeveer 15.000 euro.
Ik persoonlijk vermoed om geflikt te zijn voor ongeveer 15.000 euro.
Laatst gewijzigd door kurjeuzeneuze op 8 juni 2016, 04:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Is het kurieuzeneuze of jeneverneuze,
Zoals ik reeds heb gesteld, als ge 30 jaar aan pensioensparen hebt gedaan aan het huidige bedrag (vroeger was het lager) hebt ge 30x940 € gespaard of 28200€. Hoe ge dan voor 60000€ "in 't zak" kunt gezet worden is mij een raadsel.
Schol, jeneverneuze
Zoals ik reeds heb gesteld, als ge 30 jaar aan pensioensparen hebt gedaan aan het huidige bedrag (vroeger was het lager) hebt ge 30x940 € gespaard of 28200€. Hoe ge dan voor 60000€ "in 't zak" kunt gezet worden is mij een raadsel.
Schol, jeneverneuze
-
Panopticon
- Newbie

- Contacteer:
Lol, Jeneverneuze
Leg gewoon de cijfers op tafel, deel ze met ons, de wiskundige forumleden kunnen dat zeker bekijken voor u of uw gevoel klopt.
Leg gewoon de cijfers op tafel, deel ze met ons, de wiskundige forumleden kunnen dat zeker bekijken voor u of uw gevoel klopt.
Ik dacht ook al: een verlies van 60 000 euro 
30 op een volgende jaren 940 euro per jaar aan 4,75% sparen levert 62.678 euro op. Wie 5 jaar vroeger uitstapt en dus maar 25 jaar spaart zal slechts 45.406 euro bijeen gespaard hebben. Een groot verschil, niks bedrog of oplichting, gewoon de opbouw van intresten, dus even nadenken vooraleer je vervroegd uitstapt.
@kurjeuzeneuze: je bent toch niet het "aantal participaties" aan het verwarren met de "bruto-waarde" in euro?
Een collega stort sinds '87 bij pricos, heeft wel een aantal jaar niet gestort.
Heeft nu zo'n 97,0000 participaties, die zo'n 38.000 euro waard zijn.
De bruto-waarde staat op het uittreksel "pensioensparen jaaroverzicht"; zoals de naam zegt, krijg je dat 1x jaar, rond nieuwjaar.
Een collega stort sinds '87 bij pricos, heeft wel een aantal jaar niet gestort.
Heeft nu zo'n 97,0000 participaties, die zo'n 38.000 euro waard zijn.
De bruto-waarde staat op het uittreksel "pensioensparen jaaroverzicht"; zoals de naam zegt, krijg je dat 1x jaar, rond nieuwjaar.
@kurjeuzeneuze
Hier dan iemand die reeds uitbetaald werd, mijn echtgenote ook.
Metropolitan restastro, alles correct, bij elke storting het aantal deelbewijzen,en de koers. Eind van het jaar een jaarlijks overzicht. Correcte taxatie .
Geen opmerkingen.
Pricos (KBC) idem.
Volgens mij kon men van bij de start opteren voor een fonds of een verzekering of een verzekering gekoppeld aan een levensverzekering. Van die laatste gingen er wel veel kosten vanaf. Maar die hadden een kapitaalsgarantie als ze jong stierven voor de overlevende.
Hier dan iemand die reeds uitbetaald werd, mijn echtgenote ook.
Metropolitan restastro, alles correct, bij elke storting het aantal deelbewijzen,en de koers. Eind van het jaar een jaarlijks overzicht. Correcte taxatie .
Geen opmerkingen.
Pricos (KBC) idem.
Volgens mij kon men van bij de start opteren voor een fonds of een verzekering of een verzekering gekoppeld aan een levensverzekering. Van die laatste gingen er wel veel kosten vanaf. Maar die hadden een kapitaalsgarantie als ze jong stierven voor de overlevende.
Ik wil uw rekening niet maken, maar ik was gewoon benieuwd en heb even wat gesimuleerd.
Jaarlijks stortingen aan het maximum aftrekbare bedrag voor pensioensparen, gestart met 495,79 euro in 1987, laatste storting van 940 euro in 2014 (enkele jaren geleden) en toen ook opgevraagd na de anticepatieve heffing van 10%.
Gerekend met een vaste jaarlijkse intrestvoet van 4,25% op elke storting tot op het einde en een instapkost van 3% (misschien zat die destijds zelfs hoger), dan kom ik aan 30.895 euro bruto uit. Na de taks van 10% op 27.805 euro.
Jaarlijks stortingen aan het maximum aftrekbare bedrag voor pensioensparen, gestart met 495,79 euro in 1987, laatste storting van 940 euro in 2014 (enkele jaren geleden) en toen ook opgevraagd na de anticepatieve heffing van 10%.
Gerekend met een vaste jaarlijkse intrestvoet van 4,25% op elke storting tot op het einde en een instapkost van 3% (misschien zat die destijds zelfs hoger), dan kom ik aan 30.895 euro bruto uit. Na de taks van 10% op 27.805 euro.