Pensioensparen Wijzigen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen Wijzigen
Ben geen fan van die internetbanken en toestanden.
Kan iemand me wat informatie geven op de vragen in mijn vorig bericht ?
Thx
Cold_
Kan iemand me wat informatie geven op de vragen in mijn vorig bericht ?
Thx
Cold_
Argenta en Rabobank worden op dit forum als de beste twee banken beschouwd om aan pensioensparen te doen.
Vraag ik mij ook af; van levensverzekeringen is dat zo, maar van pensioensparen heb ik het nog nooit zwart op wit gezien.Davy V schreef:Het is niet verboden om bij verschillende fondsen aan pensioenssparen te doen, zolang men maar van 1 fonds de aftrek doet.
Ik vraag mij af indien men om die reden bv. van bepaalde fondsen nooit de aftrek in mindering brengt of men dan ook op 60 jaar de"anticipatieve" heffing van 10% ( of 16,5% ) doet?
Enerzijds zou je denken dat je er niet op belast wordt, want je hebt het nooit fiscaal ingebracht en dus ook nooit de fiscale voordelen ervan genoten. Anderzijds zit je hier met die samenwerking fiscus ~ bank/verzekeraar. Namelijk dat de bank automatisch die 10% afhoudt op je 60e verjaardag en je dat niet via je belastingen of op welke manier dan ook krijgt verrekend. De vraag is dan of je het via de fiscus wel kan terugvorderen...
In elk geval lijkt me het een heel gedoe en storten in een pensioenfonds zonder de fiscale aftrek ervan te genieten zou ik sowieso al afraden. De instapkosten zijn doorgaans hoger dan bij andere fondsen en er zijn wellicht ook nog fondsen die beter presteren of beter aansluiten bij je beleggingsprofiel. Dus: zonder fiscale aftrek laat je pensioenfondsen best links liggen.
In elk geval lijkt me het een heel gedoe en storten in een pensioenfonds zonder de fiscale aftrek ervan te genieten zou ik sowieso al afraden. De instapkosten zijn doorgaans hoger dan bij andere fondsen en er zijn wellicht ook nog fondsen die beter presteren of beter aansluiten bij je beleggingsprofiel. Dus: zonder fiscale aftrek laat je pensioenfondsen best links liggen.