PERSBERICHT: Vergelijking opbrengst spaargeld ontmaskert spaarpromoties
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
PERSBERICHT: Vergelijking opbrengst spaargeld ontmaskert spaarpromoties
PERSBERICHT verstuurd door Rabobank.be dd29/12/2008
Vergelijking opbrengst spaargeld ontmaskert spaarpromoties
Antwerpen, 29 december 2008 – Net zoals de vorige 3 jaar heeft Rabobank.be de banken zelf laten berekenen hoeveel spaargeld bij hen heeft opgebracht in 2008. De vraag houdt terug dezelfde 3 scenario’s in: opbrengst van slapend, vers en actief geld.
De grote conclusie blijft steeds dezelfde: de diepe kloof tussen grootbanken en internetbanken blijft bestaan. Tweede opmerkelijke conclusie: banken die met tijdelijke stunts uitpakken moeten het in alle scenario’s afleggen tegen banken met een permanente hoge basisrente.
Navraag bij de banken[1]
Rabobank.be liet onderstaande banken de spaaropbrengst van 10.000 EUR volgens 3 scenario’s zelf berekenen[2]:
§ Wat brengt “slapend” spaargeld (geld dat al voor 1 januari op de spaarrekening stond en het hele jaar is blijven staan) op?
§ Wat is de opbrengst van “vers” geld (een som die op 1 januari is gestort en het hele jaar is blijven staan)?
§ Wat is de opbrengst van “actief geld”, een som die tijdelijk is geparkeerd, van april tot juni en van oktober tot december

* enkel vanaf 10.000 tot 150.000 euro
[1] Nota: Alle banken en alle rekeningen kwamen in aanmerking, Extrapolaties van “nieuwe rekeningen” naar het verleden werden uiteraard uitgesloten. Argenta, KBC, ING en Fortis werden ook gevraagd, maar hebben niet geantwoord. Gezien de grote bedragen op spaarrekeningen bij KBC, ING en Fortis hebben we zelf de calculatie gemaakt. Deze info konden we dus niet verifiëren.
Stephane Vermeiren, General Manager van Rabobank.be: “Het enige juiste beeld van de werkelijke spaaropbrengsten kunnen we krijgen door terug te kijken naar het verleden. Enkel op die manier kunnen we voorspellen wat spaargeld oplevert. Door de nieuwe wetgeving op het spaarboekje, die ingaat op 1 april, zal dit voor 2009 per definitie opnieuw zo zijn.”
Grootbanken blijven ondermaats scoren
Net zoals de vorige jaren bengelen de grootbanken onderaan de lijst. De enige grootbank die net iets beter doet dan de collega’s is KBC. Zij is dan ook de enige grootbank die in 2008 de rente heeft verhoogd voor de bestaande spaarrekeningen en niet zoals de anderen een ”nieuwe” rekening in het leven heeft geroepen.[1]
Rabobank.be zoals steeds bij de top.
Zoals elk jaar staat Rabobank.be mee aan de kop van het peloton. Rabobank.be houdt als enige bank consistent aan dezelfde spaarpolitiek vast, en dit al sinds haar start in 2002.
“Wij blijven onze onafhankelijke rentekoers varen en houden ons aan de promesse van permanent hoge basisrente. Daardoor eindigen we altijd bij de beste”, zegt Stephane Vermeiren. ”We hebben dit jaar ook bewezen dat een hoge opbrengst kan samengaan met de hoogste veiligheid. Rabobank heeft de hoogste rating van alle Benelux-banken, en is daarmee een veilige haven voor beleggers. Dit vertaalde zih in een groei van 70% in klanten en spaargeld in 2008.”
Vergelijking opbrengst spaargeld ontmaskert spaarpromoties
Antwerpen, 29 december 2008 – Net zoals de vorige 3 jaar heeft Rabobank.be de banken zelf laten berekenen hoeveel spaargeld bij hen heeft opgebracht in 2008. De vraag houdt terug dezelfde 3 scenario’s in: opbrengst van slapend, vers en actief geld.
De grote conclusie blijft steeds dezelfde: de diepe kloof tussen grootbanken en internetbanken blijft bestaan. Tweede opmerkelijke conclusie: banken die met tijdelijke stunts uitpakken moeten het in alle scenario’s afleggen tegen banken met een permanente hoge basisrente.
Navraag bij de banken[1]
Rabobank.be liet onderstaande banken de spaaropbrengst van 10.000 EUR volgens 3 scenario’s zelf berekenen[2]:
§ Wat brengt “slapend” spaargeld (geld dat al voor 1 januari op de spaarrekening stond en het hele jaar is blijven staan) op?
§ Wat is de opbrengst van “vers” geld (een som die op 1 januari is gestort en het hele jaar is blijven staan)?
§ Wat is de opbrengst van “actief geld”, een som die tijdelijk is geparkeerd, van april tot juni en van oktober tot december

* enkel vanaf 10.000 tot 150.000 euro
[1] Nota: Alle banken en alle rekeningen kwamen in aanmerking, Extrapolaties van “nieuwe rekeningen” naar het verleden werden uiteraard uitgesloten. Argenta, KBC, ING en Fortis werden ook gevraagd, maar hebben niet geantwoord. Gezien de grote bedragen op spaarrekeningen bij KBC, ING en Fortis hebben we zelf de calculatie gemaakt. Deze info konden we dus niet verifiëren.
Stephane Vermeiren, General Manager van Rabobank.be: “Het enige juiste beeld van de werkelijke spaaropbrengsten kunnen we krijgen door terug te kijken naar het verleden. Enkel op die manier kunnen we voorspellen wat spaargeld oplevert. Door de nieuwe wetgeving op het spaarboekje, die ingaat op 1 april, zal dit voor 2009 per definitie opnieuw zo zijn.”
Grootbanken blijven ondermaats scoren
Net zoals de vorige jaren bengelen de grootbanken onderaan de lijst. De enige grootbank die net iets beter doet dan de collega’s is KBC. Zij is dan ook de enige grootbank die in 2008 de rente heeft verhoogd voor de bestaande spaarrekeningen en niet zoals de anderen een ”nieuwe” rekening in het leven heeft geroepen.[1]
Rabobank.be zoals steeds bij de top.
Zoals elk jaar staat Rabobank.be mee aan de kop van het peloton. Rabobank.be houdt als enige bank consistent aan dezelfde spaarpolitiek vast, en dit al sinds haar start in 2002.
“Wij blijven onze onafhankelijke rentekoers varen en houden ons aan de promesse van permanent hoge basisrente. Daardoor eindigen we altijd bij de beste”, zegt Stephane Vermeiren. ”We hebben dit jaar ook bewezen dat een hoge opbrengst kan samengaan met de hoogste veiligheid. Rabobank heeft de hoogste rating van alle Benelux-banken, en is daarmee een veilige haven voor beleggers. Dit vertaalde zih in een groei van 70% in klanten en spaargeld in 2008.”
-
pol
Re: PERSBERICHT: Vergelijking opbrengst spaargeld ontmaskert
Behalve bij Rabobank(tje).be
Je moet maar durven om zo'n leugens te versprijden. En dan zwijg ik nog over hun termijnrekening...Veruit de laagste in Belgie.
Je moet maar durven om zo'n leugens te versprijden. En dan zwijg ik nog over hun termijnrekening...Veruit de laagste in Belgie.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Contacteer:
Re: PERSBERICHT: Vergelijking opbrengst spaargeld ontmaskert spaarpromoties
Beste Pol,pol schreef: Behalve bij Rabobank(tje).be
Het is niet mijn gewoonte om buiten ons deel van het Forum te reageren. En we weten natuurlijk uit welke hoek een bericht als dit komt maar als wij openbaar beschuldigd worden van "leugens" verkondigen wil ik die wel graag wat meer onderbouwd zien zodat wij of kunnen aantonen dat het geen leugens zijn of tot de conclusie moeten komen dat wij een vergissing hebben gemaakt en deze dan ook publiekelijk rechtzetten.
Het zou Rabobank sieren dat zich enkel focust op haar eigen sterke punten (die zijn er voldoende) zoals bijvoorbeeld hun stabiele spaarpolitiek. Door te stellen dat ze dit als enige bank doet, is de waarheid geweld aan doen.webmaster schreef: Rabobank.be houdt als enige bank consistent aan dezelfde spaarpolitiek vast, en dit al sinds haar start in 2002.
Rabobank is de meest teleurstellende bank van 2008; den kaupthing natuurlijk niet meegerekend... 
Ik heb zelf geen ervaring met Rabobank, maar denk wel om er volgend jaar klant te worden. Daarom ook dat ik af en toe eens op dit forum kom kijken.dcm78 schreef: Rabobank is de meest teleurstellende bank van 2008; den kaupthing natuurlijk niet meegerekend...![]()
Maar aan dit soort 'info' heb ik dus niets. Zonder argumenten is dit soort uitspraken volslagen zinloos...
Je hebt volkomen gelijk... k liet me even gaan, maar ben teleurgesteld in de Rabo. Zeer sterk.ozzy schreef:Ik heb zelf geen ervaring met Rabobank, maar denk wel om er volgend jaar klant te worden. Daarom ook dat ik af en toe eens op dit forum kom kijken.dcm78 schreef: Rabobank is de meest teleurstellende bank van 2008; den kaupthing natuurlijk niet meegerekend...![]()
Maar aan dit soort 'info' heb ik dus niets. Zonder argumenten is dit soort uitspraken volslagen zinloos...
Enkele argumenten
(1) Wanneer je een intrest krijgt van 103 euro dan lijkt het me niet nodig nog eens 15% roerende voorheffing af te houden... Als ze zelfs niet in staat zijn de intresten juist te berekenen.
(2) De rente ligt de laatste tijd steeds lager en lager en zelfs de grootbanken als Fortis (die mij dankzij de staatsinterventie zeer betrouwbaar lijkt...) doen even goed.
(3) Maken nochtans graag reclame dat ze hoge intresten geven. En vergelijken graag met andere, beter eerst in eigen boezem kijken lijkt me rabo.
Een vraag. Hoe sluit ik mijn rekening af bij RABO? Ze zijn me kwijt als klant!
(1) maar stond er wel na 1 dag. zoals je het hier schrijft is het net of die 15% zal er effectief afblijven. zij die zonder zonden zijn...dcm78 schreef:Je hebt volkomen gelijk... k liet me even gaan, maar ben teleurgesteld in de Rabo. Zeer sterk.ozzy schreef:
Ik heb zelf geen ervaring met Rabobank, maar denk wel om er volgend jaar klant te worden. Daarom ook dat ik af en toe eens op dit forum kom kijken.
Enkele argumenten
(1) Wanneer je een intrest krijgt van 103 euro dan lijkt het me niet nodig nog eens 15% roerende voorheffing af te houden... Als ze zelfs niet in staat zijn de intresten juist te berekenen.
(2) De rente ligt de laatste tijd steeds lager en lager en zelfs de grootbanken als Fortis (die mij dankzij de staatsinterventie zeer betrouwbaar lijkt...) doen even goed.
(3) Maken nochtans graag reclame dat ze hoge intresten geven. En vergelijken graag met andere, beter eerst in eigen boezem kijken lijkt me rabo.
Een vraag. Hoe sluit ik mijn rekening af bij RABO? Ze zijn me kwijt als klant!
(2) even goed? dacht het niet, je rekent toch die 1% aangroei of wat is het niet mee zeker? want als ze verder goed dalen dan moet je wel blijven vr die 1%
(3) ze geven toch hoge rente? als ik het vergelijk met hoe ik 20 jaar aan 1.5pct heb gespaard bij een andere bank.
Bij welke bank krijg je nog meer dan 3,75% vandaag? Enkel grootbank ING nog.dcm78 schreef: (2) De rente ligt de laatste tijd steeds lager en lager en zelfs de grootbanken als Fortis (die mij dankzij de staatsinterventie zeer betrouwbaar lijkt...) doen even goed.
bij mijn weten zijn er nog 7: BKCP, Argenta Espaar, Keytrade (tot 15/01, gaat dan ook naar 3,75), Credit Europe, DHB en BMBP. ING 4%.
Fortis en Dexia zijn gezakt naar 3,5 en KBC naar 3 dacht ik.
Tenzij je het geld 1 jaar laat staan, dan krijg je inderdaad een premie erbij die de grootbanken geven, maar als zij binnen x aantal maand beslissen van de basisrente met 1% te verlagen sta je even ver.
Ik vind een hogere basisrente nog altijd veel beter dan een optelsom van basis + premie, want dan kan je nog atlijd weg wanneer je wil en heb je toch een deftige intrest gekregen.
Laatst gewijzigd door Anonymous op 1 januari 2009, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik vind de stelling "in alle scenario's" toch wat misleidend, want die scenario's zijn opzettelijk ongunstig voor de banken zoals DB die promoties hanteren.webmaster schreef: Tweede opmerkelijke conclusie: banken die met tijdelijke stunts uitpakken moeten het in alle scenario’s afleggen tegen banken met een permanente hoge basisrente.
De truuk zit hem in de gehanteerde definitie van "vers geld" en "actief geld". Als je als actieve spaarder of bankshopper de markt afspeurt, zal je het geld per definitie op een gunstig ogenblik storen en afhalen, en niet op de tijdstippen die in de vergelijking gebruikt werden, waarbij je wellicht nooit aangroei/getrouwheid opstrijkt.
De actieve spaarder zal dus betere rendementen halen dan hier wordt voorgesteld, waardoor Rabobank.be verder naar beneden opschuift.
Ik vond het trouwens wat vreemd dat Rabo dergelijke resultaten publiceert waar ze zelf niet zo goed uitkomen: kijk eens hier, we zijn middelmatig ! ;D
Uiteindelijk maakt dit alles in het kader van de nieuwe spaarwet niet zoveel uit voor de toekomst.
Denk dat ook DHB en BMPB ( italiaanse bank ) ook méér dan 3,75% gevenBartVW schreef:Bij welke bank krijg je nog meer dan 3,75% vandaag?dcm78 schreef: (2) De rente ligt de laatste tijd steeds lager en lager en zelfs de grootbanken als Fortis (die mij dankzij de staatsinterventie zeer betrouwbaar lijkt...) doen even goed.
bij mijn weten zijn er nog 5: BKCP, Argenta Espaar, Keytrade (tot 15/01, gaat dan ook naar 3,75) en Credit Europe. INg 4%.
Tenzij je het geld 1 jaar laat staan, dan krijg je inderdaad een premie erbij die de grootbanken geven, maar als zij binnen x aantal maand beslissen van de basisrente met 1% te verlagen sta je even ver.
Ik vind een hogere basisrente nog altijd veel beter dan een optelsom van basis + premie, want dan kan je nog atlijd weg wanneer je wil en heb je toch een deftige intrest gekregen.
Klopt, heb mijn bericht aangepast. Geven nog beide 4,25%.paul schreef:Denk dat ook DHB en BMPB ( italiaanse bank ) ook méér dan 3,75% gevenBartVW schreef:
Bij welke bank krijg je nog meer dan 3,75% vandaag?
bij mijn weten zijn er nog 5: BKCP, Argenta Espaar, Keytrade (tot 15/01, gaat dan ook naar 3,75) en Credit Europe. INg 4%.
-
Buidel
De stelling van Pol in het midden latend, zou ik toch ook van Rabobank graag 'onderbouwd' willen zien wat zij precies bedoelt met "En we weten natuurlijk uit welke hoek een bericht als dit komt...".Rabobank.be schreef:Beste Pol,pol schreef: Behalve bij Rabobank(tje).be
Het is niet mijn gewoonte om buiten ons deel van het Forum te reageren. En we weten natuurlijk uit welke hoek een bericht als dit komt maar als wij openbaar beschuldigd worden van "leugens" verkondigen wil ik die wel graag wat meer onderbouwd zien zodat wij of kunnen aantonen dat het geen leugens zijn of tot de conclusie moeten komen dat wij een vergissing hebben gemaakt en deze dan ook publiekelijk rechtzetten.
Bij welke bank krijg je nog meer dan 3,75% vandaag? Enkel grootbank ING nog.BartVW schreef:dcm78 schreef: (2) De rente ligt de laatste tijd steeds lager en lager en zelfs de grootbanken als Fortis (die mij dankzij de staatsinterventie zeer betrouwbaar lijkt...) doen even goed.
Jammer je te moeten teleurstellen maar ik ben ING Lion Deposit klant en ik meen gezien te hebben in een mailtje dat we ook gaan zakken qua intresten... ik dacht inderdaad naar 4%, mogelijk 3.75%. Weet iemand dit zeker? Want ik heb het mailtje niet meer.
Alvast bedankt !
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Contacteer:
Hierbij verwijs ik gewoon naar het feit dat Pol er zowat een sport van maakt om Rabobank.be zoveel mogelijk in een negatief daglicht te plaatsen (dit kan u rustig nakijken door op zijn profiel te klikken en dan te klikken op alle berichten van deze member). Het is uiteraard zijn goed recht om dit te doen maar daar verwijs ik naar met "we weten uit welke hoek dit komt" namelijk een hoek die een zeer negatieve ingesteldheid tegenover onze bank, niettegenstaande er reeds maanden geleden werd aangegeven dat hij er zijn allerlaatste euro had weggehaald.Buidel schreef: De stelling van Pol in het midden latend, zou ik toch ook van Rabobank graag 'onderbouwd' willen zien wat zij precies bedoelt met "En we weten natuurlijk uit welke hoek een bericht als dit komt...".