Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Spaargids Besparingstips
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Personenbelasting: tax on web rekent niet juist uit? Woon-werkverkeer forfetair of werkelijke kosten

Het leven wordt alsmaar duurder. Deel hier je tips om te besparen
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
Malinois92
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Malinois92
Verstuur privébericht

Personenbelasting: tax on web rekent niet juist uit? Woon-werkverkeer forfetair of werkelijke kosten

• Citeer

Bericht door Malinois92 » 2 juli 2018, 10:52

Goedemiddag,

Sinds dit jaar wil ik zelf mijn belastingen invullen aangezien er geen complexe berekeningen moeten gebeuren. Nu had ik laatst uitgerekend dat ik als werknemer (niet zelfstandig) beter werkelijke kosten i.v.m. woon- werkverkeer kan invullen dan de vrijstelling te gebruiken.

Echter als ik deze invul verandert het totaal te betalen bedrag niet. Ook als ik de werkelijke gemaakte kosten én de vrijstelling op woon- werkverkeer verwijder blijft hetzelfde bedrag er staan. Iemand hier ervaring mee?

Tax on web zou ook 'de beste formule in jouw voordeel' gebruiken, dus de vrijstelling WW-verkeer of de gemaakte beroepskosten. Echter werkt dit niet want je krijgt een error als je de vrijstelling WW-verkeer (rubriek IV, 8b code 1255) en de gemaakte beroepskosten (rubriek IV, 18 code 1258) invult dat de vrijstelling in 8b verwijderd moet worden.
Echter: als ik de vrijstelling WW-verkeer 1424€ invul (zogezegd een volledige vrijstelling) berekent hij dit wel en daalt het te betalen bedrag aanzienlijk ???

Om nog even te staven dat mijn berekeningen juist zijn en de vrijstelling niet het voordeligste is:

Berekening: vrijstelling WW-verkeer
1424,64 Woon- werkverkeer werkgever
-390,00 vrijstelling
1034,64 na vrijstelling
-135,23 RSZ afhouding
899,41 belastbaar na RSZ
449,71 netto zonder vrijstelling (50% belastingsschijf)
Netto: 839,71 (inclusief vrijstelling)

Berekening: werkelijke kost
3775,80 Werkelijke kost (205 dagen x 0.15€ x 124km (heen en terug))
0,00 vrijstelling
3775,80 belastbaar
-493,50 RSZ afhouding
3282,30 belastbaar na RSZ
1641,15 netto (50% belastingsschijf)
Netto: 1641,15

Door de werkelijke kost in te vullen zou het te betalen bedrag dus moeten verminderen met 1641.5-619.22=1022.28€ (verminderd met 619.22€ en niet 839.71€ want op die 390€ vrijstelling moet dan ook belastingen betaald worden als de werkelijke kost wordt gebruikt. Hiervan heb ik geen berekening gegeven voor het overzichtelijk te houden).

Moet ik nu gewoon de werkelijke kost doorsturen en dan wachten tot het juiste berekende resultaat op papier aankomt?

Zonnige en puffige groetjes

TNTim
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer TNTim
Verstuur privébericht

Re: Personenbelasting: tax on web rekent niet juist uit? Woon-werkverkeer forfetair of werkelijke kosten

• Citeer

Bericht door TNTim » 2 juli 2018, 15:10

Ik snap jouw berekening niet goed, maar sla je de vrijstelling woon- werkverkeer, werkelijke beroepskosten en beroepsforfait niet door elkaar?

Vrijstelling woon-werkverkeer (met een min van 390€) en beroepsforfait kunnen gecombineerd worden.
Vrijstelling woon-werkverkeer (met een min van 390€) en werkelijke kosten niet.

Indien er werkelijke kosten ingegeven worden, berekent het programma automatisch het voordeligst. Indien vrijstelling woon-werkverkeer + beroepsforfait voordeliger is dan werkelijke kosten, wordt het eerste genomen.

Meer info:
https://financien.belgium.be/nl/particu ... jke_kosten

Edit:
Ik krijg trouwens een foutmelding bij Tax-calc van zodra ik iets invul bij code 1255 terwijl ook al code 1258 was ingevuld.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

Re: Personenbelasting: tax on web rekent niet juist uit? Woon-werkverkeer forfetair of werkelijke kosten

• Citeer

Bericht door platin » 2 juli 2018, 16:09

Malinois92 schreef: ↑2 juli 2018, 10:52 Goedemiddag,

Moet ik nu gewoon de werkelijke kost doorsturen en dan wachten tot het juiste berekende resultaat op papier aankomt?

Zonnige en puffige groetjes
Zo eenvoudig is het niet zoals u voorstelt.
Daar moet echt een andere berekening gebeuren.
Stel dat uw forfait 4000 € = WILT ge profijt doen moet het al hoger dan 4000 € uw werkelijke kosten.
Dat bedrag dat hoger is uw vermindering is niet 1 op 1 maar belasting schijf afhankelijk.
Om zelf een idee te hebben hoeveel uw forfait aan beroepskosten komt ( staat op uwe vorige aanslag biljet)
En lees eens een goede belasting gids , hoofdstuk werkelijke beroepskost al particulier.

ben maar een amateur in belastingen
en ps een motor aankopen en deze inbrengen gaat eenvoudiger lonender zijn.
Estate Guru believer.

kronosek
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer kronosek
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door kronosek » 2 juli 2018, 22:26

3775,80 Werkelijke kost (205 dagen x 0.15€ x 124km (heen en terug))

Hoe bereken je dat, ik kom aan 3813 ?

2018: forfaitaire beroepskosten werknemers: max. €4320

In dat geval moet je naast de kilometers nog een aantal andere zaken kunnen bewijzen, om boven het forfait te komen.

Cronos
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door Cronos » 3 juli 2018, 09:03

Malinois92 schreef: ↑2 juli 2018, 10:52 ...
En wat is uw forfaitair bedrag?*
Zonder dit gegeven kan niemand hier info geven of jouw berekening fout of nutteloos is of, in jouw geval, TOW een fout maakt.
Ik denk eerder het eerste want bij mij werkte het feilloos. Ik denk niet dat ze voor jou een uitzondering gemaakt hebben. ;)
*Als je werkelijke kosten lager zijn dan je forfaitaire kosten wijzigt er idd niets in de simulatie gezien, zoals je zelf al stelt, het forfaitaire bedrag voor jou dan voordeliger is en behouden blijft met als gevolg hetzelfde eindresultaat dan als je zelf niets had ingevuld.

Malinois92
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Malinois92
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Malinois92 » 3 juli 2018, 14:21

kronosek schreef: ↑2 juli 2018, 22:26 3775,80 Werkelijke kost (205 dagen x 0.15€ x 124km (heen en terug))

Hoe bereken je dat, ik kom aan 3813 ?

2018: forfaitaire beroepskosten werknemers: max. €4320

In dat geval moet je naast de kilometers nog een aantal andere zaken kunnen bewijzen, om boven het forfait te komen.
Cronos schreef: ↑3 juli 2018, 09:03
En wat is uw forfaitair bedrag?*
Zonder dit gegeven kan niemand hier info geven of jouw berekening fout of nutteloos is of, in jouw geval, TOW een fout maakt.
Ik denk eerder het eerste want bij mij werkte het feilloos. Ik denk niet dat ze voor jou een uitzondering gemaakt hebben. ;)
*Als je werkelijke kosten lager zijn dan je forfaitaire kosten wijzigt er idd niets in de simulatie gezien, zoals je zelf al stelt, het forfaitaire bedrag voor jou dan voordeliger is en behouden blijft met als gevolg hetzelfde eindresultaat dan als je zelf niets had ingevuld.
Inderdaad een rekenfout gemaakt, verkeerd gekopieerd precies.
Nu wordt alles pas duidelijk: het bedrag van €4320 moet overstegen worden voor er voordeel uit te halen...
Dan kom ik nog €4320-€3813=€507 te kort om er te geraken..
Redelijk dom van mij om te denken dat die €4320 het maximale is wat je kon inbrengen terwijl dit juist het minimum is!

Het lijkt erop dat als die €4320 ooit gehaald moest worden het nog geen invloed heeft op de eindbelastingen.
Pas bij €4700 in te vullen gaat er een schamele €50 af bij de eindbelastingen...

Aan dit bedrag ga ik nooit geraken als ik alles zo bekijk...

Bedankt voor de hulp!

Cronos
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door Cronos » 3 juli 2018, 20:02

Malinois92 schreef: ↑3 juli 2018, 14:21 die €4320 het maximale is wat je kon inbrengen terwijl dit juist het minimum is!
Alleen als je forfaitaire bedrag aan het maximum zit is dit een juiste denkpiste (we gaan er dus onrechtstreeks van uit dat je in dat geval bent ;) ).
Iedereen met een lager inkomen heeft ook een lager forfaitair bedrag en kan met (eventueel) lagere bewezen kosten al voordeel doen of met even grote kosten een groter voordeel (inzake recuperatie personenbelasting, het is niet echt aangewezen minder te gaan verdienen om een beetje meer belastingen te kunnen recupereren :D ).
Eén van de gevolgen van de taxshift is ook dat het forfaitair bedrag nog gaat stijgen. Het wordt dus steeds moeilijker om met een modaal inkomen en een gewone auto met een aanvaardbare verplaatsing WW boven het forfait uit te komen.
Zoals reeds aangehaald, koop je een relatief dure motorfiets en schrijf hem degressief af. Dan is het een fluitje van een cent. Als je dat dan nog eens combineert door veel met de auto naar het werk te rijden (telkens als het slecht weer is en in de winter bv.) is deze combinatie nog lonender. Dat je ook geen last meer hebt van files is een bonus. ;D

Dixit
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Dixit
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Dixit » 3 juli 2018, 20:33

Er zijn nog veel meer "werkelijke beroepskosten" dan alleen maar het kilometrage. Hele belastinggidsen gaan daarover.
De Standaard had daar ooit een interessant spreadsheet over. Dat trok voornamelijk de studeerkamer af.
Simpel gezegd: indien je werkkamer 10% van het oppevlak van je huis is en indien je de halve werkweek thuis werkt, dan mag je 5% van de kosten van het huis aftrekken.
En die kosten, dat is een grote portfolio, inclusief maandlasten en afschrijving/hypotheek.

Enfin, aldus De Standaard. In mijn geval was het nog kif kif. Als je dan met moeite en creativiteit boven het forfait probeert uit te geraken, wees dan gerust dat de inspecteur creativiteit ook waardeert. Dan heeft hij immers ook weer wat te controleren...

Malinois92
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Malinois92
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Malinois92 » 3 juli 2018, 23:13

Cronos schreef: ↑3 juli 2018, 20:02
Malinois92 schreef: ↑3 juli 2018, 14:21 die €4320 het maximale is wat je kon inbrengen terwijl dit juist het minimum is!
Alleen als je forfaitaire bedrag aan het maximum zit is dit een juiste denkpiste (we gaan er dus onrechtstreeks van uit dat je in dat geval bent ;) ).
Iedereen met een lager inkomen heeft ook een lager forfaitair bedrag en kan met (eventueel) lagere bewezen kosten al voordeel doen of met even grote kosten een groter voordeel (inzake recuperatie personenbelasting, het is niet echt aangewezen minder te gaan verdienen om een beetje meer belastingen te kunnen recupereren :D ).
Eén van de gevolgen van de taxshift is ook dat het forfaitair bedrag nog gaat stijgen. Het wordt dus steeds moeilijker om met een modaal inkomen en een gewone auto met een aanvaardbare verplaatsing WW boven het forfait uit te komen.
Zoals reeds aangehaald, koop je een relatief dure motorfiets en schrijf hem degressief af. Dan is het een fluitje van een cent. Als je dat dan nog eens combineert door veel met de auto naar het werk te rijden (telkens als het slecht weer is en in de winter bv.) is deze combinatie nog lonender. Dat je ook geen last meer hebt van files is een bonus. ;D
Goede tip wel! Ik heb eigenlijk altijd al een motor willen hebben maar vroeger eens een duik gedaan (ik zat achterop en het was bij normaal rijgedrag. Een slecht onderhouden weg) waardoor ik er niet meer zo gek op ben..
Of anders moet ik nog wat verder weg gaan wonen van het werk. Maar die 40min per dag rijden is al meer dan genoeg :D
Dixit schreef: ↑3 juli 2018, 20:33 Er zijn nog veel meer "werkelijke beroepskosten" dan alleen maar het kilometrage. Hele belastinggidsen gaan daarover.
De Standaard had daar ooit een interessant spreadsheet over. Dat trok voornamelijk de studeerkamer af.
Simpel gezegd: indien je werkkamer 10% van het oppevlak van je huis is en indien je de halve werkweek thuis werkt, dan mag je 5% van de kosten van het huis aftrekken.
En die kosten, dat is een grote portfolio, inclusief maandlasten en afschrijving/hypotheek.

Enfin, aldus De Standaard. In mijn geval was het nog kif kif. Als je dan met moeite en creativiteit boven het forfait probeert uit te geraken, wees dan gerust dat de inspecteur creativiteit ook waardeert. Dan heeft hij immers ook weer wat te controleren...
Ik kan niet vanuit thuis werken, dat is geen mogelijkheid. De mannen van de belasting zullen ons altijd hebben vrees ik >:D

Malinois92
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Malinois92
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Malinois92 » 4 juli 2018, 16:48

Jaa ik ga er spijtig genoeg niet aan geraken... :-\
En van thuis uit werken is onmogelijk in mijn beroep..
Bedankt voor het inziens!

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Besparingstips”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy