Petercam Bonds EUR (cap)
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Petercam Bonds EUR (cap)
Hallo,
Aangezien de rente op spaarrekeningen en termijnrekeningen zo laag staat overweeg ik om een deel van mn geld te investeren in het obligatiefonds Petercam Bonds EUR (cap) (via Rabo).
Dit is met geld dat ik niet binnen de 5 jaar nodig heb, maar waar ik geen al te grote risico's mee wil nemen. (mijn risicokapitaal beleg ik in aandelen)
Iemand ervaring hiermee? Is nu een goed moment voor obligatiefondsen te kopen? Ga ik hiermee een hoger rendenment halen dan op termijnrekening? (momenteel 3,36% netto)
alvast bedankt voor de reacties/ suggesties.
Aangezien de rente op spaarrekeningen en termijnrekeningen zo laag staat overweeg ik om een deel van mn geld te investeren in het obligatiefonds Petercam Bonds EUR (cap) (via Rabo).
Dit is met geld dat ik niet binnen de 5 jaar nodig heb, maar waar ik geen al te grote risico's mee wil nemen. (mijn risicokapitaal beleg ik in aandelen)
Iemand ervaring hiermee? Is nu een goed moment voor obligatiefondsen te kopen? Ga ik hiermee een hoger rendenment halen dan op termijnrekening? (momenteel 3,36% netto)
alvast bedankt voor de reacties/ suggesties.
- firestarter87
- Jr. Member

- Contacteer:
Re: Petercam Bonds EUR (cap)
Als ik het opzoek lees ik in 2008: +8,47%, of ben ik mis?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Oeps, bij Rabo hebben ze blijkbaar verschillende fondsen, PAM Bonds Euro en PAM L Bonds Euro (Quality), dus niet te verwarren.
Fonds met ISIN BE0943877671 dus. Over 5 jaar een gemiddeld rendement van 4,45%, wat niet slecht is.
Belegt vooral in staatsobligaties, dus het risico is gemiddeld. Indien de rente op overheidsobligaties terug gaat stijgen, zou het fonds wel veel minder kunnen presteren.
Fonds met ISIN BE0943877671 dus. Over 5 jaar een gemiddeld rendement van 4,45%, wat niet slecht is.
Belegt vooral in staatsobligaties, dus het risico is gemiddeld. Indien de rente op overheidsobligaties terug gaat stijgen, zou het fonds wel veel minder kunnen presteren.
Laatst gewijzigd door robokat op 17 augustus 2009, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit fonds is zeker een goede belegging voor op de langere termijn als je weinig risico wilt lopen.
Heb je een kortere beleggings-horizon, neem 5 jaar, dan speelt het aankoopmoment natuurlijk meer parte.
En zoals Robokat al aangeeft, het zou de volgende maanden/ jaren, wel eens minder kunnen zijn voor dit fonds.
Heb je een kortere beleggings-horizon, neem 5 jaar, dan speelt het aankoopmoment natuurlijk meer parte.
En zoals Robokat al aangeeft, het zou de volgende maanden/ jaren, wel eens minder kunnen zijn voor dit fonds.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
-
vrek
De rente op overheidsobligaties is momenteel ongezien laag. Dat wil zeggen dat die obligaties minder waard worden als de rente stijgt.
De sterke stijging in 2008 is volledig te verklaren door de sterke rentedaling in dat jaar. Nu kan de rente maar weinig meer dalen. Veel potentieel (op korte termijn) is er niet.
Ik zou eerder voor een termijnrekening kiezen.
Let bij die termijnrekeningen ook goed op hoelang je de termijn neemt. Sommige termijnen zijn niet interessant (boete bij vervroegd terugbetalen is lager dan wat je extra wint door het hogere percentage).
De sterke stijging in 2008 is volledig te verklaren door de sterke rentedaling in dat jaar. Nu kan de rente maar weinig meer dalen. Veel potentieel (op korte termijn) is er niet.
Ik zou eerder voor een termijnrekening kiezen.
Let bij die termijnrekeningen ook goed op hoelang je de termijn neemt. Sommige termijnen zijn niet interessant (boete bij vervroegd terugbetalen is lager dan wat je extra wint door het hogere percentage).
Even nieuw leven blazen in deze thread, ik zit ongeveer in dezelfde situatie als de topic starter. Ik ben het gefoefel van de spaarrekeningen zat, maar feitelijk los daarvan wil ik zo'n 75% van het kapitaal dat ik momenteel maandelijks op spaarrekeningen wegstouw, in de toekomst gaan investeren met 'beperkt' risico. Het geld zal ik waarschijnlijk nodig hebben ergens tussen de 3 tot 5 (misschien max. 7) jaar in de toekomst. Het probleem is dat ik jong ben en geen duidelijk zicht heb op de termijn, maar ik zoek dus een hoger (potentieel?) rendement dan spaarrekeningen maar wel met min of meer gelijkaardige liquiditeit. Dus was ik bij dit obligatiefonds uitgekomen.
Graag zou ik hier maandelijks een bedrag in investeren via Rabo, dus voor pakweg de komende 3-5 jaar tot op het ogenblik dat ik het kapitaal (grotendeels) terug moet opvragen. Ik zou de opvraging waarschijnlijk wel een paar jaren kunnen rekken moest het echt slecht gaan, om te wachten op betere tijden. Maar als ik het goed begrijp, zou men om goed te zijn dus eigenlijk moeten wachten tot wanneer de rentes terug ten top staan, klaar om opnieuw in te storten? Tegen dan zijn we misschien weer enkele jaren verder en is deze optie waarschijnlijk niet meer de moeite waard vanuit deze situatie? Wat denken jullie?
Graag zou ik hier maandelijks een bedrag in investeren via Rabo, dus voor pakweg de komende 3-5 jaar tot op het ogenblik dat ik het kapitaal (grotendeels) terug moet opvragen. Ik zou de opvraging waarschijnlijk wel een paar jaren kunnen rekken moest het echt slecht gaan, om te wachten op betere tijden. Maar als ik het goed begrijp, zou men om goed te zijn dus eigenlijk moeten wachten tot wanneer de rentes terug ten top staan, klaar om opnieuw in te storten? Tegen dan zijn we misschien weer enkele jaren verder en is deze optie waarschijnlijk niet meer de moeite waard vanuit deze situatie? Wat denken jullie?
Ik zou dit fonds nu zeker niet meer kopen, eerder verkopen indien ik het zou bezitten.
In de portefeuile zitten o.a. nogal wat overheidsobligaties van Spanje, Portugal, Italie en Griekenland (PIGS). Momenteel gaan die niet meer door voor veilig.
In de portefeuile zitten o.a. nogal wat overheidsobligaties van Spanje, Portugal, Italie en Griekenland (PIGS). Momenteel gaan die niet meer door voor veilig.
Een tijdje de kat uit de boom kijken, kan nu zeker geen kwaad. Door de massale steun aan banken, zullen de Europese landen massaal overheidsobligaties moeten uitgeven. Logisch betekent dit ook, dat er daardoor een opbod van de rente kan komen.
Nu veel hoeft die stijging niet te zijn. Het najaar kan ons daarin wel wijzer maken, want dan zal er reeds een heel pak obligaties uitgegeven zijn.
Er is een logika, stijgende rente, dalende obligatiefondsen.
Nu veel hoeft die stijging niet te zijn. Het najaar kan ons daarin wel wijzer maken, want dan zal er reeds een heel pak obligaties uitgegeven zijn.
Er is een logika, stijgende rente, dalende obligatiefondsen.