Pfizer: Spin-off = rip-off
TIP
Re: Pfizer: Spin-off = rip-off
DeGiro hanteert inderdaad het omgekeerde principe van de Belgische banken: als ze niet zeker zijn dat een taks verschuldigd is, dan houden ze hem niet in. Nadeel is dat je als klant natuurlijk zelf verantwoordelijk bent als de fiscus een andere mening heeft.
Ik heb vandaag naar mijn bank ing-belgië gebeld met de vraag waarom Viatris nog niet in mijn port. zit.Nipo schreef: ↑20 november 2020, 10:54 Bij Degiro is de transactie op dinsdag 17/11 geregistreerd on de de benaming "SPIN-OFF : koop x aandelen @ 0 USD".
Een dag later heb ik dan nog een klein bedrag ontvangen (ongeveer $2), omdat het aantal aandelen waarop ik recht heb niet exact op een rond getal uitkomt en er dus nog een overschotje was.
Bij geen van beide transacties is enige kost aangerekend :
Natuurlijk is het nog vroeg om er zeker van te zijn dat eventuele kosten niet alsnog op een later moment zouden worden geregistreerd, dus ik hou het in de gaten.
- Geen transactiekost van degiro zelf
- Geen taks op beursverrichtingen
- Geen bronbelasting US
- Geen belgische RV
Ik heb de indruk dat de Belgische banken vaak de neiging hebben om in geval van twijfel toch maar op safe te spelen en belastingen af te houden. Waarschijnlijk omdat ze liever achteraf iets terugstorten aan cliënten die protesteren dan retroactief een belasting te moeten innen bij iedereen. En zo lopen ze ook geen risico om te worden beschuldigd van hulp bij ontduiking.
Ergens kan ik die houding begrijpen, maar als belegger ben je toch benadeeld als je telkens actief moet vragen om een correctie na onterechte afhoudingen.
Antwoord: wij mogen deze aandelen nog niet overschrijven omdat het nog niet is beslist of er al of niet taks moet geheven worden !
Dus we hebben hier getuigenissen van drie personen.
Bij Degiro zijn de aandelen volledig geleverd.
Bij BNP zijn ze uitgekeerd met inhouding van RV, ik neem aan dat er dus 70% is uitgekeerd. En er werd bovendien ook TOB ingehouden...
Bij ING houden ze alles achter, ook de 70% waarover geen enkele twijfel bestaat.
Ik vind het wel interessant om te weten hoe dit afloopt bij elk van die banken. Ik stel voor dat we onze ervaringen in deze thread blijven posten.
En als er nog getuigenissen zijn van andere banken/brokers, aarzel niet om te delen hé. Het lijkt me zeer leerrijk om te horen hoe dergelijke zaken in de praktijk verlopen.
Bij Degiro zijn de aandelen volledig geleverd.
Bij BNP zijn ze uitgekeerd met inhouding van RV, ik neem aan dat er dus 70% is uitgekeerd. En er werd bovendien ook TOB ingehouden...
Bij ING houden ze alles achter, ook de 70% waarover geen enkele twijfel bestaat.
Ik vind het wel interessant om te weten hoe dit afloopt bij elk van die banken. Ik stel voor dat we onze ervaringen in deze thread blijven posten.
En als er nog getuigenissen zijn van andere banken/brokers, aarzel niet om te delen hé. Het lijkt me zeer leerrijk om te horen hoe dergelijke zaken in de praktijk verlopen.
Viatris werd door DB vorige week vrijdag, 20201120, op rekening gezet. Tot op heden, 20201127, niets ingehouden.
Goed voor u. Ik blijf mij verbazen over de verschillende interpretaties van de Belgische fiscaliteit
Bolero/KBC Securities heeft voor deze spin off ingehouden:
- roerende voorheffing
- beurstaks
- een makelaarskost van 5 EUR.
Schande.
- roerende voorheffing
- beurstaks
- een makelaarskost van 5 EUR.
Schande.
-
- Newbie
- Contacteer:
Hoe is dit nog verder afgelopen?
Bolero en BNPPF klanten hadden dan gewoon pech?
En klanten van DB en Degiro geluk?
Of zijn sommige banken later van idee veranderd?
In feite is dit weinig transparant. Heeft er iemand een idee hoe we, als klant, zeker kunnen zijn dat de bank de ingehouden roerende voorheffing ook doorstort naar vadertje staat?
Bolero en BNPPF klanten hadden dan gewoon pech?
En klanten van DB en Degiro geluk?
Of zijn sommige banken later van idee veranderd?
In feite is dit weinig transparant. Heeft er iemand een idee hoe we, als klant, zeker kunnen zijn dat de bank de ingehouden roerende voorheffing ook doorstort naar vadertje staat?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Goede vraag, maar wanneer men de vraag aan het FOD stelt; krijgt u ook geen duidelijk antwoord: Algemene conclusie men doet maar wat en noch de banken noch het FOD weten het!