phishing-e-mail ontvangen
Re: phishing-e-mail ontvangen
Als ze je vragen de kleur te kiezen, dan weet je al genoeg ..
Heb dat ook eens voorgehad en dacht direct aan de Fyra waarvoor de top van de NMBS, vergezeld door hun vrouwen, naar Italie toog om de kleur van de zetels te kiezen, en heb dan maar afgehaakt.
Maar idd, het wordt echt een plaag met die oplichters. Al genoeg dat we door onze eigen banken opgelicht worden.
Heb dat ook eens voorgehad en dacht direct aan de Fyra waarvoor de top van de NMBS, vergezeld door hun vrouwen, naar Italie toog om de kleur van de zetels te kiezen, en heb dan maar afgehaakt.
Maar idd, het wordt echt een plaag met die oplichters. Al genoeg dat we door onze eigen banken opgelicht worden.
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Bedankt !
Verder: bij deze een uitnodiging aan alle forum leden die dit topic volgen om vragen te stellen waar men anomalieën meent te ontwaren of zaken verder toegelicht wenst te zien. Het moest maar eens tot een verklaring van de feiten leiden ...
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Meer nog, ze zetten de deur wijd open. Zoals u schrijft, wordt het 'oplichten' stilaan een 'gedoogd beroep' want de banken doen zeer weinig of niets voor slachtoffers en de politie / parket hebben de middelen niet om ze te detecteren, te vatten en te (laten) veroordelen.SparSpaar schreef: ↑4 oktober 2018, 17:39 Als ze je vragen de kleur te kiezen, dan weet je al genoeg ..
Maar idd, het wordt echt een plaag met die oplichters. Al genoeg dat we door onze eigen banken opgelicht worden.![]()
Ik wil nog eens - en oprechte excuses voor de herhaling - wijzen op de vervanging van mijn kaart na het phishing gebeuren
- door een kaart met NFC chip die automatisch geactiveerd is zonder mij als klant daar opmerkzaam op te maken of hiertoe mijn toelating te vragen, laat staan te vragen of ik wel gebruik wil maken van de optie 'contactloos betalen'
- er wordt niet bij aflevering van de kaart gezegd dat ik de optie 'contactloos betalen' kan de-activeren in 'Mijn Belfius'
- deze week tijdens een gesprek met een lokale bankmedewerker in het kader van mijn phishing dossier - die me overigens vroeg wat ik eigenlijk bedoelde met de 'stand van zijn van mijn dossier' - moet er nog zand zijn? - kreeg ik te horen dat ik de NFC functionaliteit kon laten uitschakelen door bij mijn filiaal langs te gaan.
Men weet bij 'Belfius' nog beter dan ik die het allemaal moet uitpluizen op internet, die mij plots vragen begon te stellen over het witte ))) - wifi-symool - op de kaart, die dan via opzoekwerk op internet te weten komen dat dit staat voor contactloos betalen, die op een site van testaankoop les over scanners (op de markt voor ongeveer 500 pond) waarmee men probleemloos alle data op de chip kan uitlezen gewoon van op een halve meter afstand waardoor vervolgens 'het rijk der fraude' zonder beperking kan betreden worden.
Wetende hoe het phishing- en bij uitbreiding het oplichtingsfenomeen op steeds meer geraffineerde wijze toeneemt, kan het er bij mij niet in dat zelfs zonder het informeren van klanten, betalingsmogelijkheden geïntroduceerd worden door banken die maken dat klanten nog een groter en talrijker doelwit worden voor criminelen. Hier staat voor mij de wereld stil ... De bank zet de deur open voor fraude en oplichting maar als klant moet je wel bewijzen dat je niet nalatig bent geweest indien je in de problemen komt.
Hier staat zelfs Kafka van verstomd volgens mij.
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Bevestiging ook gekregen van de ombudsdienst voor 'Telecom' dat ze Telenet verzocht hebben het nummer achter de anonieme oproep op 16/08 te traceren ...
Dit kan alleen maar als ze een rechterlijk bevel krijgen van de procureur. Wet op de privacy.koenraaddeconinck schreef: ↑9 oktober 2018, 16:02 Bevestiging ook gekregen van de ombudsdienst voor 'Telecom' dat ze Telenet verzocht hebben het nummer achter de anonieme oproep op 16/08 te traceren ...
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Dat is ook gebeurd ondertussen ...ludo schreef: ↑9 oktober 2018, 17:25Dit kan alleen maar als ze een rechterlijk bevel krijgen van de procureur. Wet op de privacy.koenraaddeconinck schreef: ↑9 oktober 2018, 16:02 Bevestiging ook gekregen van de ombudsdienst voor 'Telecom' dat ze Telenet verzocht hebben het nummer achter de anonieme oproep op 16/08 te traceren ...
Vandaag een phishing mail ontvangen van Argenta:
"Verdachte incasso-opdracht afkomstig van: BE51 9466 5507 7242 25
Geachte relatie,
Wij hebben op de dag van donderdag 11 oktober 2018 een schriftelijk verzoek ontvangen om toestemming te verlenen aan derden, desbetreffende rekeningnummer: BE51 9466 5507 7242 25, om periodiek meerdere bedragen te incasseren van uw betaalrekening.
Dit verzoek is zojuist aanvaard voor de klantgegevens gekoppeld aan het e-mailadres: (mijn e-mailadres).
Deze incasso's zullen voor het eerst plaats vinden op de dag van vrijdag 12 oktober 2018.
Controleren incasso-opdracht
Wilt u de incasso-opdracht bekijken? Klik hier om na te gaan of de incasso-opdracht wel klopt. Volg de stappen op uw scherm om de incasso-opdracht te bekijken. Klopt de incasso-opdracht niet?
Dan kunt u deze terugboeken volgens de stappen op uw scherm.
Belangrijk: volg de stappen hierboven direct. Indien u dit niet onmiddelijk doet, loopt u het risico dat het bedrag onterecht wordt afgeschreven terwijl blijkt dat de incasso-opdracht niet terecht was.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Klantendienst"
Straf want ik heb helemaal geen rekening bij Argenta.
"Dit verzoek is zojuist aanvaard voor de klantgegevens gekoppeld aan het e-mailadres ...": wat een onzin. Alsof een bank transacties koppelt aan e-mailadressen.
"Verdachte incasso-opdracht afkomstig van: BE51 9466 5507 7242 25
Geachte relatie,
Wij hebben op de dag van donderdag 11 oktober 2018 een schriftelijk verzoek ontvangen om toestemming te verlenen aan derden, desbetreffende rekeningnummer: BE51 9466 5507 7242 25, om periodiek meerdere bedragen te incasseren van uw betaalrekening.
Dit verzoek is zojuist aanvaard voor de klantgegevens gekoppeld aan het e-mailadres: (mijn e-mailadres).
Deze incasso's zullen voor het eerst plaats vinden op de dag van vrijdag 12 oktober 2018.
Controleren incasso-opdracht
Wilt u de incasso-opdracht bekijken? Klik hier om na te gaan of de incasso-opdracht wel klopt. Volg de stappen op uw scherm om de incasso-opdracht te bekijken. Klopt de incasso-opdracht niet?
Dan kunt u deze terugboeken volgens de stappen op uw scherm.
Belangrijk: volg de stappen hierboven direct. Indien u dit niet onmiddelijk doet, loopt u het risico dat het bedrag onterecht wordt afgeschreven terwijl blijkt dat de incasso-opdracht niet terecht was.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Klantendienst"
Straf want ik heb helemaal geen rekening bij Argenta.
"Dit verzoek is zojuist aanvaard voor de klantgegevens gekoppeld aan het e-mailadres ...": wat een onzin. Alsof een bank transacties koppelt aan e-mailadressen.
Je zou er van versteld staan hoeveel mensen die stappen volgen, en nog allerlei persoonlijke gegevens eraan toevoegen omdat ze niet echt vertrouwd zijn met bankieren.
Het rekeningnummer wordt ook niet herkend als een banknummer laatste cijfers ( 25 ) zijn er zowiezo al teveel aan en de rest klopt ook niet.Max.16 karakters.
Zelfs de stad Deinze heeft zich laten oplichten door gegevens niet te kontroleren.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/11 ... chter.app/
Het rekeningnummer wordt ook niet herkend als een banknummer laatste cijfers ( 25 ) zijn er zowiezo al teveel aan en de rest klopt ook niet.Max.16 karakters.
Zelfs de stad Deinze heeft zich laten oplichten door gegevens niet te kontroleren.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/11 ... chter.app/
Nu ik al die verhalen lees, voel ik me buitengesloten want ik krijg dergelijk emails niet. Heb nu eens in mijn spam folders van gmail en yahoo gekijken en inderdaad, daar staan er honderden. Welke email-adressen gebruiken jullie? Die van jullie internet provider (scarlet, proximus, telenet, ...) of toch ook gmail en/of yahoo?
Ik weet niet hoe afzenders van phishing e-mails aan mijn mailadres komen. Het is niet dat ik onvoorzichtig ben en mijn mailadres overal op internet rondstrooi want ik krijg geen spam aan.
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Voor mij uiteindelijk goede afloop: Belfius heeft beslist om me te vergoeden nav het frauduleus gebruik van mijn bankkaart mede na mijn mail gericht aan 'de negotiator'. Dit werd gisteren meegedeeld door de verantwoordelijke van de klachtendienst en ik vond bij terugkeer na mijn werk ook de brief in de bus.
1. Ik heb hieruit lessen getrokken: op mijn laptop een app geïnstalleerd die alleen nog mails toelaat van vertrouwde bronnen; m.a.w. email adressen die ik zelf opgeef 'als gekend door mij'. Zelf in outlook ook een regel ingesteld dat alles wat 'Belfius' bevat, regelrecht naar de prullenmand gaat en automatisch mag "gedelete" worden.
2. Telefoon: anonieme oproepen komen niet meer binnen (zo ingesteld door Telenet in de centrale)
Ik hoop dat het parket de zaak nu niet "afblaast" want ik moet de lokale politie melden dat ik vergoed zal worden na ondertekening van de subrogatie verklaring. Ik hoop dat alles tot op het bot onderzocht wordt om een verklaring te hebben van de 'modus operandus' van één of een bende perverte criminelen en dat deze effectief ook voor het gerecht gesleept worden. Mijn probleem is zo goed als opgelost maar wanneer ze gevat worden, kan ook andere onschuldige slachtoffers veel leed bespaart worden.
1. Ik heb hieruit lessen getrokken: op mijn laptop een app geïnstalleerd die alleen nog mails toelaat van vertrouwde bronnen; m.a.w. email adressen die ik zelf opgeef 'als gekend door mij'. Zelf in outlook ook een regel ingesteld dat alles wat 'Belfius' bevat, regelrecht naar de prullenmand gaat en automatisch mag "gedelete" worden.
2. Telefoon: anonieme oproepen komen niet meer binnen (zo ingesteld door Telenet in de centrale)
Ik hoop dat het parket de zaak nu niet "afblaast" want ik moet de lokale politie melden dat ik vergoed zal worden na ondertekening van de subrogatie verklaring. Ik hoop dat alles tot op het bot onderzocht wordt om een verklaring te hebben van de 'modus operandus' van één of een bende perverte criminelen en dat deze effectief ook voor het gerecht gesleept worden. Mijn probleem is zo goed als opgelost maar wanneer ze gevat worden, kan ook andere onschuldige slachtoffers veel leed bespaart worden.
Hieronder nog een voorbeeld van phishing (xxx = mijn naam, met voornaam en familienaam zonder spatie, zoals in mijn e-mail adres).
Bevat ook fouten tegen het Nederlands, zoals de onderstreepte zin.
"
Geachte relatie xxx (Telenet),
Op de dag van woensdag 10 oktober is er een schriftelijk verzoek gedaan om
€341,50,- van uw bankrekening te incasseren. [font=]Deze incasso-opdracht zal zich
op zaterdag 13 oktober plaatsvinden[/font]. Dit verzoek is zojuist aanvaard voor de
klantgegevens gekoppeld aan het emailadres xxx@telenet.be.
Controleren Incasso-opdracht
U kunt uw opdracht hier controleren. Dit duurt slechts enkele minuten.
Nadat u uw contactgegevens heeft bevestigd, ontvangt u binnen 5 werkdagen
schriftelijke bevestiging van ons.
Mocht u nog vragen hebben over veilig internetbankieren, dan kunt u contact
opnemen met onze klantenservice.
Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
Argenta Spaarbank
"
Achter "hier" zit volgend domein:http://g a n g a l a n g a . c o m /
Afzender is : A r g . p e r s o n e e l s z a k e n @i n fo .be
(ik heb wat spaties bijgevoegd, zodat die velden niet actief zijn)
Wekelijks krijg ik een drietal phishing mails, en word er aan gewoon.
Opletten dus.
Bevat ook fouten tegen het Nederlands, zoals de onderstreepte zin.
"
Geachte relatie xxx (Telenet),
Op de dag van woensdag 10 oktober is er een schriftelijk verzoek gedaan om
€341,50,- van uw bankrekening te incasseren. [font=]Deze incasso-opdracht zal zich
op zaterdag 13 oktober plaatsvinden[/font]. Dit verzoek is zojuist aanvaard voor de
klantgegevens gekoppeld aan het emailadres xxx@telenet.be.
Controleren Incasso-opdracht
U kunt uw opdracht hier controleren. Dit duurt slechts enkele minuten.
Nadat u uw contactgegevens heeft bevestigd, ontvangt u binnen 5 werkdagen
schriftelijke bevestiging van ons.
Mocht u nog vragen hebben over veilig internetbankieren, dan kunt u contact
opnemen met onze klantenservice.
Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
Argenta Spaarbank
"
Achter "hier" zit volgend domein:http://g a n g a l a n g a . c o m /
Afzender is : A r g . p e r s o n e e l s z a k e n @i n fo .be
(ik heb wat spaties bijgevoegd, zodat die velden niet actief zijn)
Wekelijks krijg ik een drietal phishing mails, en word er aan gewoon.
Opletten dus.
Aan die €341,50,- merk je ook dat het niet van een bank afkomstig is.
Je hebt een smartphone en stuurt een email naar iemand van je vrienden, familie, kennissen.
Zo komt je emailadres in hun adressenboek.
Op die smartphone wordt door de eigenaar een app geïnstalleerd.
De eigenaar gaat akkoord met de algemene voorwaarden (klikken zonder lezen).
In de algemene voorwaarden staat dat de app toegang krijgt tot het adressenboek.
De app verzamelt alle emailadressen uit het adressenboek, inclusief het jouwe.
Wanneer het een 'louche' app is, worden de emailadressen verder gedistribueerd (lees verkocht).
En het spel is begonnen ...
-
koenraaddeconinck
- Newbie

- Contacteer:
Dat is ook een vraag die ik me stelde in mijn geval. Hoe komen die criminelen aan mijn adres en tel. nr.
Dus vanaf het moment dat je coördinaten doorgeeft aan één iemand in het volste vertrouwen en die installeert een bepaalde app dan wil dit zeggen dat alles voor het grabbelen ligt ...
Dus vanaf het moment dat je coördinaten doorgeeft aan één iemand in het volste vertrouwen en die installeert een bepaalde app dan wil dit zeggen dat alles voor het grabbelen ligt ...