phishing-e-mail ontvangen
Re: phishing-e-mail EURO-MILLIONS
EURO-MILLIONS
Nog nooit meegedaan en tóch gewonnen
Ontvangen e-mail : het is eens wat anders dan phishing-mails van banken.
Nog nooit meegedaan en tóch gewonnen

Ontvangen e-mail : het is eens wat anders dan phishing-mails van banken.
FDJ <xxx@xxx.com>
Zo 15/09/2019 22:26
• yyy@yyy.net
_SCAN.pdf
191 kB
Ci-joints sont confidentiels.docx
267 kB
2 bijlagen (458 kB)
Alles downloaden
Alles opslaan in OneDrive
Monsieur / Madame,
Nous vous contactons pour vous informer que vous venez de gagner au tirage au sort organisé par EURO-MILLIONS. Vous trouverez sur le document des renseignements détaillés sur le gain.
Pour entrer en possession du gain, veuillez adresser un mail de reconnaissance de gain à Maitre JEAN-MICHEL PALLARD
E -mail : zzz@zzz.com
Recevez toutes les félicitations de EURO-MILLIONS
Re: phishing-e-mail ontvangen
E-mail gisteren ontvangen van "Crelan <hallo @ a*n*w*b*n*u . nl>"
ik ben nooit klant geweest bij Crelan.
Klein detailGeachte klant,
U heeft een onbekende gemachtigd om perodiek geld van uw rekening af te halen doormiddel van een domiciliëring. Deze domiciliëring van €197,58 euro zal plaats vinden op 10 oktober 2019. U ontvangt dit bericht omdat wij deze domiciliëring verdacht vinden en daarom wij u vragen om deze domiciliëring te controleren.
Is deze domiciliëring niet terecht?
Klik dan hier om de domiciliëring te weigeren of in te zien, dit doet u door in te loggen met uw Crelan-digipass op de verificatie pagina. Wanneer de domiciliëring al heeft plaatsgevonden dient u contact met ons op te nemen.
In verband met onze veiligheidsmaatregelen verzoeken wij u de geplande domiciliëring indien niet terecht per direct te annuleren.
Met vriendelijke groet,
Crelan Helpdesk.

Idem hier Nefertari. Bij mij kwam die wel van info@a*d*-*f*i*t. nl
Ik heb die gewoon doorgezonden naar phishing>@<crelan>.<be .
Ik heb die gewoon doorgezonden naar phishing>@<crelan>.<be .
ik kreeg een verdachte brief thuis, vol met cijfertjes ( anders dan de verborgen cijfertjes van Jan Hesp )
er stond op "aanslag" te betalen binnen de 2 maanden, F OD Financieeen
er stond op "aanslag" te betalen binnen de 2 maanden, F OD Financieeen
Vandaag meegespeeld met een oplichter op 2de hands.
Ik zet twee MTB wielen te koop zonder vraagprijs (bieden). Nog geen 5 minuten later heb ik prijs.
Oplichter: Hallo, mag ik weten of uw artikel nog beschikbaar is? contacteer me alleen per e-mail omdat ik niet langer sms ben: nathaliedelaunay00@gmail.com Dringend!
Noot: Dat stinkt al. Schrijffouten en ze vragen om verder te gaan op een gmail adres zodat de gesprekken niet via de mailbox van 2e hands moeten gaan waar ze te traceren zijn. Als ze beet hebben deleten ze onmiddellijk hun account bij 2de hands. Maar het is slecht weer en ik heb zin in een spelletje.
Dus
ik: Hallo, het artikel is nog beschikbaar.
oplichter: OK Goedenavond meneer, ik ben voor de aankoop. Ik ben echter van plan om
contant geld naar u te verzenden in een envelop per post via de B-POST
koeriersdienst naar uw adres. De bezorger B-POST haalt het pakket voor mij
op als hij u het geld geeft. Als mijn betaalmethode geschikt is voor jou,
bedankt dat je me deze info hieronder hebt gegeven:
NAAM :
VOORNAAM :
POSTADRES:
FIRM PRIJS:
TEL + VAST NUMMER:
BESCHIKBARE DAGEN VOOR VERWIJDERING VAN COLLISIES
ADRES MAIL:
Heel erg bedankt !!!!
Noot: ik geef ze het adres en telefoonnummer van het dichtstbijzijnde politiebureel.
Oplichter: Goed ontvangen, verwijder de aankondiging van de site en houd me op de
hoogte zodra verwijderd, blijf online, heel erg bedankt !!
ik: Ik zal die verwijderen wanneer het artikel verkocht is.
Oplichter: Blijf online, want ik ben bij het Bpost-bureau. Ik houd u op de hoogte
zodra de betaling is gedaan, bedankt !!
ik: Huh waar woon jij wel want de postkantoren zijn bij ons de zondag gesloten.
oplichter: Ik ben in het postkantoor van Arlon. Ze werken 24h. Maak je geen zorgen. Laat me alsjeblieft de prijs?
Noot: ik besluit een zotte prijs te vragen voor 2 mtb wielen om te zien hoe ze daar op reageren dus
ik: 580 euro
oplichter: Oké, ik laat het je binnen 7 minuten weten
oplichter (na 7 minuten): Als het mandaat zojuist is gedaan, raadpleegt u uw e-mail en volgt u de instructies om uw geld te ontvangen zodra het is gevolgd, laat het ons weten bedankt!
Vervolgens krijg ik een mail van servicebpost56@gmail.com met het verzoek 30 euro te betalen door op een link te klikken. Onmiddellijk daarna een mail van de politie van Bpost
. Ik wist niet dat ze bij Bpost een politie hadden
met het verzoek binnen het uur de betaling te voldoen op straffe van een boete van 4500 euro.
Ik wilde nog verder spelen en hen zeggen dat de link niet werkte en hen te vragen te bellen om me te helpen zodat ze bij het politiekantoor zouden uitkomen maar mijn vrouw kreeg schrik ("ze kunnen je misschien via mail hacken, enz") dus ben ik het maar gestopt maar de volgende heeft het zitten. Die mag bellen naar het politiebureel.
Ik zet twee MTB wielen te koop zonder vraagprijs (bieden). Nog geen 5 minuten later heb ik prijs.
Oplichter: Hallo, mag ik weten of uw artikel nog beschikbaar is? contacteer me alleen per e-mail omdat ik niet langer sms ben: nathaliedelaunay00@gmail.com Dringend!
Noot: Dat stinkt al. Schrijffouten en ze vragen om verder te gaan op een gmail adres zodat de gesprekken niet via de mailbox van 2e hands moeten gaan waar ze te traceren zijn. Als ze beet hebben deleten ze onmiddellijk hun account bij 2de hands. Maar het is slecht weer en ik heb zin in een spelletje.
Dus
ik: Hallo, het artikel is nog beschikbaar.
oplichter: OK Goedenavond meneer, ik ben voor de aankoop. Ik ben echter van plan om
contant geld naar u te verzenden in een envelop per post via de B-POST
koeriersdienst naar uw adres. De bezorger B-POST haalt het pakket voor mij
op als hij u het geld geeft. Als mijn betaalmethode geschikt is voor jou,
bedankt dat je me deze info hieronder hebt gegeven:
NAAM :
VOORNAAM :
POSTADRES:
FIRM PRIJS:
TEL + VAST NUMMER:
BESCHIKBARE DAGEN VOOR VERWIJDERING VAN COLLISIES
ADRES MAIL:
Heel erg bedankt !!!!
Noot: ik geef ze het adres en telefoonnummer van het dichtstbijzijnde politiebureel.
Oplichter: Goed ontvangen, verwijder de aankondiging van de site en houd me op de
hoogte zodra verwijderd, blijf online, heel erg bedankt !!
ik: Ik zal die verwijderen wanneer het artikel verkocht is.
Oplichter: Blijf online, want ik ben bij het Bpost-bureau. Ik houd u op de hoogte
zodra de betaling is gedaan, bedankt !!
ik: Huh waar woon jij wel want de postkantoren zijn bij ons de zondag gesloten.
oplichter: Ik ben in het postkantoor van Arlon. Ze werken 24h. Maak je geen zorgen. Laat me alsjeblieft de prijs?
Noot: ik besluit een zotte prijs te vragen voor 2 mtb wielen om te zien hoe ze daar op reageren dus
ik: 580 euro
oplichter: Oké, ik laat het je binnen 7 minuten weten
oplichter (na 7 minuten): Als het mandaat zojuist is gedaan, raadpleegt u uw e-mail en volgt u de instructies om uw geld te ontvangen zodra het is gevolgd, laat het ons weten bedankt!
Vervolgens krijg ik een mail van servicebpost56@gmail.com met het verzoek 30 euro te betalen door op een link te klikken. Onmiddellijk daarna een mail van de politie van Bpost

Ik wilde nog verder spelen en hen zeggen dat de link niet werkte en hen te vragen te bellen om me te helpen zodat ze bij het politiekantoor zouden uitkomen maar mijn vrouw kreeg schrik ("ze kunnen je misschien via mail hacken, enz") dus ben ik het maar gestopt maar de volgende heeft het zitten. Die mag bellen naar het politiebureel.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Verleden jaar zet ik mijn winterbanden (inclusief velgen) te koop op 2dehands. Ik specifieer nogal (velgmaat in duim, steekcirkel van de boringen, aantal boringen, etc) en krijg precies toch een geïnteresseerde aan het mailen, in quasi perfect Nederlands. Hij begint wat af te dingen waar ik beperkt in meega, afijn nogal wat over en weer gemail. Waarna zijn laatste mail was van: ik zal je terug contacteren na mijn skireis.

Ik kon niet anders dan hem 10/10 geven voor originaliteit.

A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik krijg eigenlijk geenenkele serieuze reactie meer op de Belgische versie van marktplaats. Want dat is 2dehands.be nu geworden. Een verwaarloosd Hollands kind dat ronddoolt in Vlaanderen.
Enkel nog phishers die eerst wat praten over het item en vervolgens me een verificatie link willen sturen waar ik bankgegevens zou moeten invullen. En allemaal Hollanders die oa zeggen in Liège te wonen en dan vrij goed Nederlands spreken en schrijven.
Ik verkoop enkel nog via fora en op serieuze buitenlandse platformen. België is gehackt zeg maar.
Enkel nog phishers die eerst wat praten over het item en vervolgens me een verificatie link willen sturen waar ik bankgegevens zou moeten invullen. En allemaal Hollanders die oa zeggen in Liège te wonen en dan vrij goed Nederlands spreken en schrijven.
Ik verkoop enkel nog via fora en op serieuze buitenlandse platformen. België is gehackt zeg maar.
't Zal dan mogelijk toch liggen aan wat je verkoopt... Want ik krijg toch nog altijd normale reacties (zij het minder dan voor de aanpassing van de website) op mijn aanbiedingen, en doe dan ook nog steeds normale verkopen en aankopen...
Wat is er dan zo abnormaal aan de verkoop van 2 mountainbike wielen?
Tja. Ik verkoop speelgoed... Daar komen natuurlijk eerder lieve ouders van (kleine) kinderen op af. Mountainbike heeft een ander doelpubliek.
Wat niet wegneemt dat ik ook al pogingen tot oplichting heb ontvangen, ook op dat speelgoed... maar gelukkig overheersen de normale kopers nog.
Voor oplichters speelt het item op zich natuurlijk minder rol, maar waarschijnlijk eerder de prijs ervan? Mogelijk zijn daar op het darknet al wel marktstudies over verschenen: welke produktcategorieën zijn geschikter om op te gaan phishen?
Wat niet wegneemt dat ik ook al pogingen tot oplichting heb ontvangen, ook op dat speelgoed... maar gelukkig overheersen de normale kopers nog.
Voor oplichters speelt het item op zich natuurlijk minder rol, maar waarschijnlijk eerder de prijs ervan? Mogelijk zijn daar op het darknet al wel marktstudies over verschenen: welke produktcategorieën zijn geschikter om op te gaan phishen?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Hier een gps systeem en een gsm. Ik snap wel waarom phishers daarop focussen.
Maar heb ook al eens een lader van een tandenborstel willen verkopen voor 15 eur. Daar kwam er ook eentje op af die akkoord was met een prijs van 500 euro. Grappig en zielig.
Naar het schijnt werken die mannen ook met referrals. Zoveel procent van de buit is voor de visser zelf.
Maar heb ook al eens een lader van een tandenborstel willen verkopen voor 15 eur. Daar kwam er ook eentje op af die akkoord was met een prijs van 500 euro. Grappig en zielig.
Naar het schijnt werken die mannen ook met referrals. Zoveel procent van de buit is voor de visser zelf.
Vandaag weer een zeer origineel spam/phishing/virus mailtje ontvangen (met enkele links in, die ik er hier maar uitlaat, en vervang door onderlijning):
Ik kan me de toekomst wel voorstellen waar een of ander van je hi-tech implantaten je een berichtje kan zenden als batterijen opraken, of als er technische of slijtage-mankementen optreden.Hey, it’s your kidneys here.
Yeah, I know that sounds a bit odd but I have something really important to tell you if you suffer from herpes.
You see, my best friend liver (he never leaves my side) just told me that you recently took THIS herpes drug.
The problem is, it’s killing me.
So please stop.
Brain tells me that in a 2016 study, this common antiviral drug was shown to damage me within just 12 hours of taking it.
Scary, right?
So again, please don’t ever take this herpes drug, because if I stop working, well… you’re screwed.
Thanks for listening.
Sincerely,
your Kidneys
-
- Newbie
- Contacteer:
Beste mede-forumgebruikers,
Zoals jullie weten,ben ik in 2018 het slachtoffer geweest van phishing met als gevolg aankopen in Nederlandse winkels.
Ik ben na enkele maanden door Belfius vergoed voor de geleden schade.
Het parket van Dendermonde heeft de zaak overgemaakt aan de Nederlandse justitie omdat in de 3 handelszaken in Opdorp en de overige 2 in Amsterdam beeldmateriaal ter beschikking is van de daders die op één of andere manier met een kopij van mijn kaart daar aankopen gedaan hebben.
Procureus Jesus M. Delgado is één van de correspondenten die me namens de Nederlandse Justitie laten weten heeft dat ze van de procureur van Dendermonde een verzoek gekregen heeft om de zaak ter plaatse verder te onderzoeken. Ik verneem niets meer van de Nederlandse Justitie.
Wat me frustreert is dat ik helaas moet vaststellen dat het probleem van phising op zeer gerafineerde wijze met blijkbaar beschikbare toptechnologie nog altijd niet van de baan is. Bijna dagelijks worstel ik met de vraag wat er bij mij toen concreet opgezet is om me in de val te lokken. Wat me tevens enorm frustreert is dat ik om de haverklap hoor op één of andere manier dat phinising en met elektronische toptechnologie niet fudnamenteel kan aangepakt worden blijkbaar.
Ik weet dus ook niet hoe ver het staat met het onderzoek van mijn dossier door de Nederlands Autoriteiten terwijl ik heel grag de moduds operandi zou kennen.
Iemand enig advies of moet ik er van uitgaan dat de zaak toch finaal gesepondeerd is?
Dank voor jullie reacies.
Zoals jullie weten,ben ik in 2018 het slachtoffer geweest van phishing met als gevolg aankopen in Nederlandse winkels.
Ik ben na enkele maanden door Belfius vergoed voor de geleden schade.
Het parket van Dendermonde heeft de zaak overgemaakt aan de Nederlandse justitie omdat in de 3 handelszaken in Opdorp en de overige 2 in Amsterdam beeldmateriaal ter beschikking is van de daders die op één of andere manier met een kopij van mijn kaart daar aankopen gedaan hebben.
Procureus Jesus M. Delgado is één van de correspondenten die me namens de Nederlandse Justitie laten weten heeft dat ze van de procureur van Dendermonde een verzoek gekregen heeft om de zaak ter plaatse verder te onderzoeken. Ik verneem niets meer van de Nederlandse Justitie.
Wat me frustreert is dat ik helaas moet vaststellen dat het probleem van phising op zeer gerafineerde wijze met blijkbaar beschikbare toptechnologie nog altijd niet van de baan is. Bijna dagelijks worstel ik met de vraag wat er bij mij toen concreet opgezet is om me in de val te lokken. Wat me tevens enorm frustreert is dat ik om de haverklap hoor op één of andere manier dat phinising en met elektronische toptechnologie niet fudnamenteel kan aangepakt worden blijkbaar.
Ik weet dus ook niet hoe ver het staat met het onderzoek van mijn dossier door de Nederlands Autoriteiten terwijl ik heel grag de moduds operandi zou kennen.
Iemand enig advies of moet ik er van uitgaan dat de zaak toch finaal gesepondeerd is?
Dank voor jullie reacies.
phishingmail MyMINFIN
Vanmorgen zag ik deze phishing-mail in mijn inbox van een mail-adres dat ik nooit gebruik voor officiële contacten, zoals de belastingdienst.
Dus wist ik direct dat dit niet van de FOD FINANCIEN kon komen, en ook zag ik dat deze van een ongewoon e-mail adres kwam.
De mail ziet er verder onwaarschijnlijk écht uit; met de officiële logo's van de Federale Overheidsdienst Financiën (inclusief het leeuwtje), en van MyMINFIN, en puntjes in Belgische driekleur.
Ik heb deze mail doorgestuurd naar verdacht@safeonweb.be (en intussen al een bedankingsmail ontvangen).
Toen ik naar de website van MyMinfin ging kijken, bleek dat ze daarvan al op de hoogte waren, want ze verwezen naar exact dezelfde mail als ik ontving. En zelfs met hetzelfde bedrag om terug te trekken 1472,02 €.
Voorbeeld van de phishing mail zie:
https://financien.belgium.be/nl/Actueel ... ng-nooit-e
Dus wist ik direct dat dit niet van de FOD FINANCIEN kon komen, en ook zag ik dat deze van een ongewoon e-mail adres kwam.
De mail ziet er verder onwaarschijnlijk écht uit; met de officiële logo's van de Federale Overheidsdienst Financiën (inclusief het leeuwtje), en van MyMINFIN, en puntjes in Belgische driekleur.
(Onderaan knop "Meld u aan" "voor rechtstreekse terugstorting via uw bank")Teruggave personenbelasting en aanvullende belastingen 2018
8-dec-2020 21:49
FOD MyMinFin <no-reply@clickermediainc.net>
Aan: xxx@xxx
...
Inkomstenjaar 2018 Aanslag jaar 2019
Datum van uitvoerbaar verklaring kohier 12/10/2020
Datum van verzending 03/12/2020
Het bedrag in uw voordeel is: € 1472,02
...
Ik heb deze mail doorgestuurd naar verdacht@safeonweb.be (en intussen al een bedankingsmail ontvangen).
Toen ik naar de website van MyMinfin ging kijken, bleek dat ze daarvan al op de hoogte waren, want ze verwezen naar exact dezelfde mail als ik ontving. En zelfs met hetzelfde bedrag om terug te trekken 1472,02 €.

Voorbeeld van de phishing mail zie:
https://financien.belgium.be/nl/Actueel ... ng-nooit-e