phishing-e-mail ontvangen
Re: phishing-e-mail ontvangen
@Nefertari,
We krijgen zo allemaal vermoedelijk dergelijke mails. Bij twijfel is het eerste wat ik steeds doe is kijken naar het mail-adres van de afzender. Dan zie je hier toch direct dat dit niet koosjer is en niet van de FOD financiën komt?
We krijgen zo allemaal vermoedelijk dergelijke mails. Bij twijfel is het eerste wat ik steeds doe is kijken naar het mail-adres van de afzender. Dan zie je hier toch direct dat dit niet koosjer is en niet van de FOD financiën komt?
Dat je je moet aanmelden om terugbetaald te worden zegt al genoeg. De FOD Financiën kent je bankrekeningnummer en de terugbetaling gebeurt automatisch.
Uiteraard: dat is toch wat ik ook deed, zoals ik schreefMoreOrLess schreef: ↑9 december 2020, 13:33 @Nefertari,

Voor mij was dit duidelijk; maar ik vermoed dat we tóch nog anderen kunnen waarschuwen voor dergelijke mails door deze te melden.
Dikwijls zie je onmiddellijk dat de link of het email adres vals is, maar dat zie je niet altijd.MoreOrLess schreef: ↑9 december 2020, 13:33 @Nefertari,
In de broncode van de webpagina kan de link of het emailadres anders zijn dan wat de opmaak laat zien op het scherm.
Als je met de muis er over glijdt dan verschijnt de werkelijke link in de status balk van je browser. Die status balk is onderaan of bovenaan de browser afhankelijk van welke browser je gebruikt en de settings ervan en ook of ie 'aan' of 'uit' staat.
Dit volstaat meestal om te zien of de link of email adres frauduleus is of niet.
Voor de leute en niet echt zo moeilijk, is om de bron code van de mail te onderzoeken. Daarin staat de weg van server tot server die de mail heeft afgelegd en kan men terugvinden vanaf welke mailserver die mail is gestuurd. Maar het is uiteraard niet omdat de mailserver betrouwbaar is dat ook het email adres betrouwbaar is.
Ook voor de leute kan men de domeinnaam van een schijnbaar frauduleuze link nakijken op een whois of dns webpagina, zoals whois.domaintools.com en dan ziet men dikwijls dat de domeinnaam pas de vorige dag is geregistreerd wat het frauduleuze op die manier bevestigd. Zo bij een online aankoop op megatip.be was ik wat achterdochtig en heb de domeinnaam toch even opgezocht. Het bleek al te bestaan sinds 2014. Dit overtuigde me om toch online te kopen.
Re: phishingmail MyMINFIN
Die oplichters-debielen kennen toch niet veel van belgische belastingenNefertari schreef: ↑9 december 2020, 13:13 Vanmorgen zag ik deze phishing-mail in mijn inbox van een mail-adres dat ik nooit gebruik voor officiële contacten, zoals de belastingdienst.
Dus wist ik direct dat dit niet van de FOD FINANCIEN kon komen, en ook zag ik dat deze van een ongewoon e-mail adres kwam.
De mail ziet er verder onwaarschijnlijk écht uit; met de officiële logo's van de Federale Overheidsdienst Financiën (inclusief het leeuwtje), en van MyMINFIN, en puntjes in Belgische driekleur.
(Onderaan knop "Meld u aan" "voor rechtstreekse terugstorting via uw bank")Teruggave personenbelasting en aanvullende belastingen 2018
8-dec-2020 21:49
FOD MyMinFin <no-reply@clickermediainc.net>
Aan: xxx@xxx
...
Inkomstenjaar 2018 Aanslag jaar 2019
Datum van uitvoerbaar verklaring kohier 12/10/2020
Datum van verzending 03/12/2020
Het bedrag in uw voordeel is: € 1472,02
...
Ik heb deze mail doorgestuurd naar verdacht@safeonweb.be (en intussen al een bedankingsmail ontvangen).
Toen ik naar de website van MyMinfin ging kijken, bleek dat ze daarvan al op de hoogte waren, want ze verwezen naar exact dezelfde mail als ik ontving. En zelfs met hetzelfde bedrag om terug te trekken 1472,02 €.
Voorbeeld van de phishing mail zie:
https://financien.belgium.be/nl/Actueel ... ng-nooit-e
"Inkomstenjaar 2018 Aanslag jaar 2019" normaal is de aanslagtermijn op 30-06-2019 reeds verstreken ( bij een tijdige en geldige aangifte ). Indien ze er nu mee zouden afkomen, is heel de aanslag nietig en moeten ze elke bedrijfsvoorheffing en co terugbetalen.
Re: phishingmail MyMINFIN
Sssssst Paul. Je leert hen nu om hun mails nog geloofwaardiger te maken ....paul schreef: ↑9 december 2020, 18:56 Die oplichters-debielen kennen toch niet veel van belgische belastingen
"Inkomstenjaar 2018 Aanslag jaar 2019" normaal is de aanslagtermijn op 30-06-2019 reeds verstreken ( bij een tijdige en geldige aangifte ). Indien ze er nu mee zouden afkomen, is heel de aanslag nietig en moeten ze elke bedrijfsvoorheffing en co terugbetalen.
Twee dagen later : zelfde phishing-mail; ander afzender-mail-adres; andere uitvoer- en verzenddatum;
en ander (hoger) bedrag.
Aan sommige van jullie reacties te zien, krijgen jullie zowat dagelijks dergelijke mails, of niet
en ander (hoger) bedrag.
Persoonlijk krijg ik zelden phishing mails en nog nooit op mijn officieel e-mail-adres.Teruggave personenbelasting en aanvullende belastingen 2018
11-dec-2020 8:54
FOD Belastingen <tech@jackafterdark.com>
Aan: xxx/xxx
Mevrouw, Mijnheer,
Dit is uw aanslagbiljet in de personenbelasting en de aanvullende belastingen. U vindt hieronder het bedrag dat wij aan u zullen terugbetalen. Als u nog schulden heeft, kunnen wij dat bedrag wel geheel of gedeeltelijk gebruiken om die schulden af te lossen. U krijgt daarvan dan bericht en wij betalen u dan alleen het eventuele overschot terug.
Inkomstenjaar 2018 Aanslag jaar 2019
Datum van uitvoerbaar verklaring kohier 01/12/2020
Datum van verzending 11/12/2020
Het bedrag in uw voordeel is: € 1871,57
In MyMinFin kan online via uw bank een verzoek worden ingediend om dit bedrag met terugwerkende kracht terug te storten.
"Meld u aan"
Aan sommige van jullie reacties te zien, krijgen jullie zowat dagelijks dergelijke mails, of niet

Ik krijg regelmatig van die phishing mails
De meesten komen automatisch in de spam folder terecht en heel af en toe komt er eentje door.
Onder het motto: "Think before you click" ben ik heel achterdochting met email en ondertussen ook met SMS'en want ik krijg de laatste tijd meer phishing via sms (smishing) dan via mail.
De meesten komen automatisch in de spam folder terecht en heel af en toe komt er eentje door.
Onder het motto: "Think before you click" ben ik heel achterdochting met email en ondertussen ook met SMS'en want ik krijg de laatste tijd meer phishing via sms (smishing) dan via mail.
Gisteren nog een mail ontvangen dat er een pakje uit het buitenland onderweg was, maar dat er nog douanekosten betaald moeten worden. Met uiteraard een link om dit dadelijk online af te rekenen. En de kredietkaart te laten plunderen?
Omdat ik een mail verwacht en nog niet ontvangen heb ben ik gaan grasduinen in de webmail van Telenet.
Op m'n computer thuis trek ik de "spam" niet binnen, dus die spambox van Telenet bevat aardig wat mails die ik nooit te zien krijg tenzij ik zoals nu gericht ernaar op zoek ga.
Schijnbaar zijn er nu ook al zelfisolerende vrouwen beschikbaar.
Da's wel handig, dan koelen ze niet zo rap af.

Op m'n computer thuis trek ik de "spam" niet binnen, dus die spambox van Telenet bevat aardig wat mails die ik nooit te zien krijg tenzij ik zoals nu gericht ernaar op zoek ga.
Als er iemand interesse heeft in Katrien stuur ik je de link wel van haar "social media profiel".Spam schreef: Hey ,
Het lijkt op de quarantaine duurt nog een maand, Ik ben op dit moment zelf isolerend en verveel me zonder partner
dus als je geïnteresseerd bent in het hebben van plezier in het bespreken van alles en nog wat
Neem contact met mij op via mijn social media profiel
--
Verstuurd via de Outlook Email App-app voor Android
Groetjes Katrien

Gisteren nog een sms ontvangen van BNPFortis.
Ok er staat een taalfout in, maar toch wel goed gedaan. Ik begrijp wel dat er hier en daar iemand intrapt.
Wat ik wel niet begrijp, als een telemarketeer mij belt krijg ik de melding "spam" of "mogelijk spam".
Buitenlandse nummers die bellen en direct afgooien kan ik via mijn gsm zelf doorgeven dat het spam is.
Bij sms'en kan dit niet? Wel vervelend! Ik heb een mail gestuurd, maar het zou toch logischer zijn als we de sms konden forwarden naar safeonweb of dat we de sms als fraude kunnen melden aan onze operator ofzo?
Ok er staat een taalfout in, maar toch wel goed gedaan. Ik begrijp wel dat er hier en daar iemand intrapt.
Wat ik wel niet begrijp, als een telemarketeer mij belt krijg ik de melding "spam" of "mogelijk spam".
Buitenlandse nummers die bellen en direct afgooien kan ik via mijn gsm zelf doorgeven dat het spam is.
Bij sms'en kan dit niet? Wel vervelend! Ik heb een mail gestuurd, maar het zou toch logischer zijn als we de sms konden forwarden naar safeonweb of dat we de sms als fraude kunnen melden aan onze operator ofzo?
Zeg Fakkel, heb jij mijn gegevens doorgegeven want Katrien zat ook in mijn mailbox vandaagFakkel schreef: ↑11 januari 2021, 12:54 Omdat ik een mail verwacht en nog niet ontvangen heb ben ik gaan grasduinen in de webmail van Telenet.
Als er iemand interesse heeft in Katrien stuur ik je de link wel van haar "social media profiel".Spam schreef: Hey ,
Het lijkt op de quarantaine duurt nog een maand, Ik ben op dit moment zelf isolerend en verveel me zonder partner
dus als je geïnteresseerd bent in het hebben van plezier in het bespreken van alles en nog wat
Neem contact met mij op via mijn social media profiel
--
Verstuurd via de Outlook Email App-app voor Android
Groetjes Katrien![]()

Het wordt hier straffer en straffer.
Gisteren in mijn mailbox ontvangen van "XxxxxXX@alfastrah.ru"
(Het contact e-mail adres heb ik onherkenbaar gemaakt voor alle zekerheid.)

Gisteren in mijn mailbox ontvangen van "XxxxxXX@alfastrah.ru"
(Het contact e-mail adres heb ik onherkenbaar gemaakt voor alle zekerheid.)
RE
21-feb-2021 19:05
Фирсова Анастасия Сергеевна (Тула)
Twee miljoen dollar is aan u geschonken door Manuel Franco, die op 23 april 2019 de Powerball Jackpot van $ 768 miljoen dollar won. Neem voor meer informatie contact met hem op via e-mail:
УВЕДОМЛЕНИЕ О КОНФИДЕНЦИАЛЬНОСТИ:
Содержание настоящего сообщения, включая контактную информацию, является собственностью Группы «АльфаСтрахование» и предназначено исключительно для рабочей переписки. Вся электронная переписка с использованием адресов электронной почты Группы «АльфаСтрахование» считается рабочей перепиской и подлежит контролю со стороны Группы «АльфаСтрахование» в целях защиты конфиденциальной информации. Это электронное сообщение и любые документы, приложенные к нему, могут содержать конфиденциальную информацию. Настоящим уведомляем Вас о том, что если это сообщение не предназначено Вам, использование, копирование, распространение информации, содержащейся в настоящем сообщении, а также осуществление любых действий на основе этой информации, представляет собой правонарушение и влечет за собой установленную законом ответственность. Если Вы получили это сообщение по ошибке, пожалуйста, сообщите об этом отправителю по электронной почте и удалите это сообщение.
CONFIDENTIALITY NOTICE:
The contents of this message including contact details are AlfaStrakhovanie Group property and are intended solely for business communication. All Internet communications with use of AlfaStrakhovanie Group e-mail addresses are official and are subject to control for information security reasons. This e-mail and any files attached herewith may contain confidential information. Please, note, if you are not the named addressee you should not disseminate, distribute or copy this e-mail without authorization. Any action in reliance on the contents of this information constitutes an offence under applicable law and gives rise to a liability. If you have received this e-mail in error, please, notify the sender immediately and delete this e-mail message.