Portfolio management
TIP
Portfolio management
Nu speel ik al wel langer met deze vraag: hoe beheren jullie je portefeuille? Met name de verdeling tussen aandelen, (pensioen)fondsen, obligaties, goud, etc. Het gaat enkel over roerend vermogen, dus gelieve geen vastgoed mee te tellen (ook al is dit het grootste deel van je vermogen).
Ook zou ik graag weten welke regels je hanteert bij je aandelen-port, hoe je opvolgt en (her)verdeelt, vb in de trant van:
-niet meer dan xx% in 1 aandeel
-als aandeel y na een stijging meer dan xx% van mijn port in neemt, dan verkoop ik een deel (ik denk even een zeezout)
-al dan niet bijkopen bij een daling? (toekomst-perspectief ongewijzigd, niet op basis van slecht nieuws oid)
Veel hangt af van je leeftijd en beleggingshorizon, dus misschien is dat ook wel handig om mee te delen.
Ik zal beginnen, ik ben 27j en nog volop een port aan het opbouwen, mijn doel (het is niet de huidige samenstelling, maar ik hoop het binnen een jaar ongeveer zo te hebben geregeld):
-min 6x maandelijkse vaste kosten op spaarboek, van de rest:
-50% in een 5-tal mix-fondsen
-30% in een 5-tal (brede) aandelen-fondsen
-20% in individuele aandelen (momenteel 3, naar maximaal 10)
-bewust geen pensioenspaarfonds
Een koop/herverdeel-strategie heb ik nog niet, dus vandaar mijn vraag hoe jullie dit doen.
Als laatste, wat vinden jullie van je hele (belegd) vermogen in 1 aandeel te steken? (Deze vraag naar aanleiding van 1 van de leden hier die bij hoog en laag blijft beweren dat dit een solide strategie is. Ik vind dit verre van slim en ik kan ook geen goede redenen bedenken waarom dit wel zo is.)
Met vriendelijke groeten.
Ook zou ik graag weten welke regels je hanteert bij je aandelen-port, hoe je opvolgt en (her)verdeelt, vb in de trant van:
-niet meer dan xx% in 1 aandeel
-als aandeel y na een stijging meer dan xx% van mijn port in neemt, dan verkoop ik een deel (ik denk even een zeezout)
-al dan niet bijkopen bij een daling? (toekomst-perspectief ongewijzigd, niet op basis van slecht nieuws oid)
Veel hangt af van je leeftijd en beleggingshorizon, dus misschien is dat ook wel handig om mee te delen.
Ik zal beginnen, ik ben 27j en nog volop een port aan het opbouwen, mijn doel (het is niet de huidige samenstelling, maar ik hoop het binnen een jaar ongeveer zo te hebben geregeld):
-min 6x maandelijkse vaste kosten op spaarboek, van de rest:
-50% in een 5-tal mix-fondsen
-30% in een 5-tal (brede) aandelen-fondsen
-20% in individuele aandelen (momenteel 3, naar maximaal 10)
-bewust geen pensioenspaarfonds
Een koop/herverdeel-strategie heb ik nog niet, dus vandaar mijn vraag hoe jullie dit doen.
Als laatste, wat vinden jullie van je hele (belegd) vermogen in 1 aandeel te steken? (Deze vraag naar aanleiding van 1 van de leden hier die bij hoog en laag blijft beweren dat dit een solide strategie is. Ik vind dit verre van slim en ik kan ook geen goede redenen bedenken waarom dit wel zo is.)
Met vriendelijke groeten.
Re: Portfolio management
ik ben 30 => horizon = 30 jaar.
0% fiscaal pensioensparen, bewust
56% tak21, op termijn af te bouwen naar 0%
10% cash
10% fysiek goud
24% aandelen waarvan
6% europa+afrika+midden-oosten
3% em. europe
5% VS+canada
3% LatAm
7% AsiaPac
0% japan
via 10-tal ETFs/mutual funds. wegingen zijn arbitrair en voel ik me goed bij. overwogen in goud, energie, grondstoffen. herbalanceren door te kopen tijdens correcties. hoe groter de correctie, hoe meer ik probeer te investeren, voorlopig geen echte strategie (10% correctie: investeer bedrag x, 20% correctie: investeer bedrag 2x, etc.). met individuele aandelen hou ik me niet bezig, alhoewel de winsten van gpv1 veel beter zijn dan de mijne. mixfondsen zou ik enkel overwegen wanneer mijn horizon korter wordt. hele vermogen in één aandeel steken: BRK.B? FFH? risico lijkt me geconcentreerd in de topman.
0% fiscaal pensioensparen, bewust
56% tak21, op termijn af te bouwen naar 0%
10% cash
10% fysiek goud
24% aandelen waarvan
6% europa+afrika+midden-oosten
3% em. europe
5% VS+canada
3% LatAm
7% AsiaPac
0% japan
via 10-tal ETFs/mutual funds. wegingen zijn arbitrair en voel ik me goed bij. overwogen in goud, energie, grondstoffen. herbalanceren door te kopen tijdens correcties. hoe groter de correctie, hoe meer ik probeer te investeren, voorlopig geen echte strategie (10% correctie: investeer bedrag x, 20% correctie: investeer bedrag 2x, etc.). met individuele aandelen hou ik me niet bezig, alhoewel de winsten van gpv1 veel beter zijn dan de mijne. mixfondsen zou ik enkel overwegen wanneer mijn horizon korter wordt. hele vermogen in één aandeel steken: BRK.B? FFH? risico lijkt me geconcentreerd in de topman.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik ben 26, pas begonnen met beleggen. Mijn doel is voorlopig het volgende (kan nog veranderen
):
- 10 procent BND (Vanguard total bond ETF)
- 40 procent IWDA (ishares total world ETF)
- 10 procent IMAE (ishares europe ETF)
- 40 procent in groei dividend aandelen
Indien er een crash/grote correctie is, zal ik een deel van de obligatie ETF verkopen om aandelen bij te kopen.
Mijn horizon is +- 40 jaar. Via mijn werk doe ik ook aan pensioen sparen, maar daar verwacht ik niet veel van.

- 10 procent BND (Vanguard total bond ETF)
- 40 procent IWDA (ishares total world ETF)
- 10 procent IMAE (ishares europe ETF)
- 40 procent in groei dividend aandelen
Indien er een crash/grote correctie is, zal ik een deel van de obligatie ETF verkopen om aandelen bij te kopen.
Mijn horizon is +- 40 jaar. Via mijn werk doe ik ook aan pensioen sparen, maar daar verwacht ik niet veel van.
Addendum op jouw vraag: zijn er eventueel (gratis) internetdiensten waar je je portfolio kan opvolgen?Szpilman schreef:Nu speel ik al wel langer met deze vraag: hoe beheren jullie je portefeuille?
-
- VIP member
- Contacteer:
Opvolging van portefeuille kan gratis via
- De Tijd
- De Standaard
- Morningstar
Zelf gebruik ik De Tijd voor aandelen, De Standaard voor overige (fondsen, ...)
- De Tijd
- De Standaard
- Morningstar
Zelf gebruik ik De Tijd voor aandelen, De Standaard voor overige (fondsen, ...)
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik vind Google Finance wel handig voor aandelen bij te houden.
Maar sommige markten ontbreken er. Morningstar.nl is vollediger, al vind ik Google Finance dan weer gebruiksvriendelijker...
Bij mij: Morningstar voor fondsen, google finance voor aandelen. + overzicht van alles in een excel sheet.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Mijn portefeuille roerend:
* schulden voor de aankoop van mijn huis (langlopend, goedkoop)
* buffer voor 6 maanden op spaarrekening
* 100% aandelen in 2 (heel) kleine bedrijfjes
* klein grut: 3500€ coöperatieve aandelen (~= fiscaal optimum), 10000€ tak 21 à 3.25%, 10000€ pensioensparen
De strategie:
* klein grut opkuisen (coöperatieve aandelen verkopen, pensioensparen stoppen, tak21 voorlopig behouden)
* schulden huis afbouwen tot fiscaal optimum
* alle vrije kasstroom in mijn bedrijfjes pompen
* schulden voor de aankoop van mijn huis (langlopend, goedkoop)
* buffer voor 6 maanden op spaarrekening
* 100% aandelen in 2 (heel) kleine bedrijfjes
* klein grut: 3500€ coöperatieve aandelen (~= fiscaal optimum), 10000€ tak 21 à 3.25%, 10000€ pensioensparen
De strategie:
* klein grut opkuisen (coöperatieve aandelen verkopen, pensioensparen stoppen, tak21 voorlopig behouden)
* schulden huis afbouwen tot fiscaal optimum
* alle vrije kasstroom in mijn bedrijfjes pompen
Dikke fout: geen spreiding.
Als je twee bedrijfjes toevallig een toekomstig Fortis, Dexia, L&H of Thrombo zijn, dan sta je er goed voor.
De adel in België zat ook veel te diep in Fortis. Er zijn in 2009 heel wat kastelen te koop gezet omdat de dividendenstroom stopte....
Als je twee bedrijfjes toevallig een toekomstig Fortis, Dexia, L&H of Thrombo zijn, dan sta je er goed voor.
De adel in België zat ook veel te diep in Fortis. Er zijn in 2009 heel wat kastelen te koop gezet omdat de dividendenstroom stopte....
-
- Hero Member
- Contacteer:
Inderdaad. Desalniettemin heeft Blackbelt ergens een punt dat hier nog steeds het risico in schuilt van heel veel eieren in één mand.Poldermol schreef:Misschien bedoelt Fropskottel zijn eigen bedrijfjes hé
Gelukkig kan je dat risico enigszins beperken in een eigen bedrijfje. Je weet immers heel goed waar de kansen en gevaren liggen. Beter hopelijk dan in het geval van beursgenoteerde effecten. Anders ben je verkeerd bezig...
Dat snap ik wel.
Zorg dat je op tojd je geld uit je bedrijf haalt als het gegroeid is.
Dan kan je aan je spreiding werken. Er zijn te veel ondernemers die hun geld laten slapen in hun bedrijf in plaats van het elders te laten opbrengen.
Dan kan je aan je spreiding werken. Er zijn te veel ondernemers die hun geld laten slapen in hun bedrijf in plaats van het elders te laten opbrengen.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
En hoe stel je voor on dat kapitaal er uit te halen zonder je blauw te betalen aan RV etc?...Blackbelt schreef:Dat snap ik wel.
Ik ben wel van mening dat geld investeren in een eigen bedrijf helemaal anders is dan beleggen op de beurs. Op veel vlakken, qua leiding, verantwoording, risico-spreiding, je hebt het allemaal grotendeels zelf in handen. Ook zou je normaal enkel in de opstart-fase privé-kapitaal in je bedrijf inbrengen, maar dat zou toch redelijk snel moeten veranderen. Er zijn een legio aan mogelijkheden om kapitaal te onttrekken aan je bedrijf (de ene al wat creatiever dan de andere), maar dan gaan we eerder de belasting-technische toer op, en dat is nu niet direct het doel van dit draadje.
Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Bedankt voor de reacties tot nu toe.