Ontgoochelende interesten argenta e spaarrekening
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Ontgoochelende interesten argenta e spaarrekening
Groot was mijn verbazing wanneer ik de interesten berkenende voor mijn E spaar rekeningen.
Afgelopen jaar had ik maar een interest van 1,91% terwijl ik een verwachting had van 2,25%.
Het betreft rekeningen waarop gedurende het jaar er geen enkele transactie op gebeurd is behalve de boeking va interest begin 2011 (Geld staat daar reeds van 3/01/2008).
Ik heb dan maar de detail opgevraagd en toen bleek dat slecht 0,4% getrouwheidspremie kreeg op dit het kapitaal dat begin 2011 op de rekening stond en 0,75 getrouwheidspremie op de 2010 interesten.
Dus dit betekent dat je op nieuw kapitaal 0,75% getrouwheid krijg terwijl dit slecht 0,4 is op het 'oude'' kapitaal.
Dus ik snap niet wat argenta verstaat onder getrouwheids premie?
Ik vind dit niet kunnen en ben dus de nodige actie aan het nemen.
Zijn er nog mensen met zulke ervaringen? Kunnen we iets ondernemen tegen Argenta?
Mvg
Roland Declerck
Afgelopen jaar had ik maar een interest van 1,91% terwijl ik een verwachting had van 2,25%.
Het betreft rekeningen waarop gedurende het jaar er geen enkele transactie op gebeurd is behalve de boeking va interest begin 2011 (Geld staat daar reeds van 3/01/2008).
Ik heb dan maar de detail opgevraagd en toen bleek dat slecht 0,4% getrouwheidspremie kreeg op dit het kapitaal dat begin 2011 op de rekening stond en 0,75 getrouwheidspremie op de 2010 interesten.
Dus dit betekent dat je op nieuw kapitaal 0,75% getrouwheid krijg terwijl dit slecht 0,4 is op het 'oude'' kapitaal.
Dus ik snap niet wat argenta verstaat onder getrouwheids premie?
Ik vind dit niet kunnen en ben dus de nodige actie aan het nemen.
Zijn er nog mensen met zulke ervaringen? Kunnen we iets ondernemen tegen Argenta?
Mvg
Roland Declerck
Re: Ontgoochelende interesten argenta e spaarrekening
Ik vrees dat de berekening van uw getrouwheidspremie « correct » is !
Op uw storting van 3 januari 2008 was destijds eerst een aangroeiperiode van 6 maanden van toepassing.
Nà die 6 maanden - dus op 7 juli 2008 - startte uw « eerste getrouwheidsperiode » van 12 maanden.
Uw getrouwheidpremie van deze storting hernieuwt jaarlijks op 7 juli.
De getrouwheidspremie op 7-7-2010 was 0.40% en op 1-1-2011 0.75% !
Gebruik deze Excel Spreadsheet om uw renteberekening te controleren
Op uw storting van 3 januari 2008 was destijds eerst een aangroeiperiode van 6 maanden van toepassing.
Nà die 6 maanden - dus op 7 juli 2008 - startte uw « eerste getrouwheidsperiode » van 12 maanden.
Uw getrouwheidpremie van deze storting hernieuwt jaarlijks op 7 juli.
De getrouwheidspremie op 7-7-2010 was 0.40% en op 1-1-2011 0.75% !
Gebruik deze Excel Spreadsheet om uw renteberekening te controleren
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wat telt voor de getrouwheidspremie is wat het Koninklijk Besluit van 2009 daarover zegt. Telkens de getrouwheidspremie is "verworven" begint een nieuwe getrouwheidsperiode aan het tarief dat geldt op dat moment. Dit tarief voor de getrouwheidspremie ligt vast tot het verwerven van de volgende getrouwheidspremie (dus maximum één jaar vermits bij sommige banken de getrouwheidspremie verworven kan worden vanaf 11 maanden).
Als Argenta op het moment van de start van een getrouwheidsperiode voor een bepaalde som 0,4% getrouwheidspremie gaf, geldt dit één jaar zelfs als in de loop van dat jaar de getrouwheidspremie wordt verhoogd (die verhoging geldt enkel voor nieuwe stortingen of sommen waarvoor een nieuwe getrouwheidsperiode start, verhogingen van de basisintrest hebben daarentegen wel onmiddellijk effect). M.a.w. getrouwheidspremies zijn voor vele mensen een valkuil (getuige de bijna dagelijkse misvattingen erover op dit forum).
Het enige wat u kunt doen is een overzicht van lopende getrouwheidsperiodes opvragen bij uw bank zodat u beter geïnformeerd bent om alle sommen op die rekening in de toekomst actiever te beheren.
Als Argenta op het moment van de start van een getrouwheidsperiode voor een bepaalde som 0,4% getrouwheidspremie gaf, geldt dit één jaar zelfs als in de loop van dat jaar de getrouwheidspremie wordt verhoogd (die verhoging geldt enkel voor nieuwe stortingen of sommen waarvoor een nieuwe getrouwheidsperiode start, verhogingen van de basisintrest hebben daarentegen wel onmiddellijk effect). M.a.w. getrouwheidspremies zijn voor vele mensen een valkuil (getuige de bijna dagelijkse misvattingen erover op dit forum).
Het enige wat u kunt doen is een overzicht van lopende getrouwheidsperiodes opvragen bij uw bank zodat u beter geïnformeerd bent om alle sommen op die rekening in de toekomst actiever te beheren.
Ja, of je had je geld heel even naar de zichtrekening kunnen storten en de dag daarna terug naar de E-spaarrekening van zodra ze een hogere getrouwheidspremie gaven. In dat geval werd je vastgeklikt op de 0,75%. Maar het klopt, gemakkelijk is de getrouwheidspremie zeker niet.
Ik was ook ontgoocheld van de intrest op mijn e spaar aangezien er in 2011 'niets' op gebeurde....
Eigenlijk is het woord 'getrouwheidspremie' niet echt een goed gekozen. Want tis maar trouw voor één jaar.
Allen bedankt voor de snelle reactie.
Het is kras dat ik deze info via dit forum moet halen.
Mijn bank kon mij voorlopig geen sluitende info geven.
Dus het is ook voor de bankers niet even duidelijk.
Nu moet ik nog wachten tot juli om tot actie over te gaan.
Wat ik wel nog wil weten is wat de getrouwheid premie is voor mij kapitaal?
Is er ergens een bron waar je dit kan terug vinden?
Mvg
Roland
Het is kras dat ik deze info via dit forum moet halen.
Mijn bank kon mij voorlopig geen sluitende info geven.
Dus het is ook voor de bankers niet even duidelijk.
Nu moet ik nog wachten tot juli om tot actie over te gaan.
Wat ik wel nog wil weten is wat de getrouwheid premie is voor mij kapitaal?
Is er ergens een bron waar je dit kan terug vinden?
Mvg
Roland
Argenta valt al een tijdje tegen qua intresten (ook op hun kasbons).
Ze hebben afgedankt KBC personeel binnengehaald met Duchateau.
Daar worden/werden ze rijk van klanten die fondsen kopen en waarschijnlijk passen ze
dat nu ook toe bij Argenta.
Ik vind dat spijtig want het personeel van mijn kantoor doet erg zijn best.
Mijn portefeuile vermindert dan ook bij Argenta.
Ze hebben afgedankt KBC personeel binnengehaald met Duchateau.
Daar worden/werden ze rijk van klanten die fondsen kopen en waarschijnlijk passen ze
dat nu ook toe bij Argenta.
Ik vind dat spijtig want het personeel van mijn kantoor doet erg zijn best.
Mijn portefeuile vermindert dan ook bij Argenta.
rdecler, Ook ik stond enkele dagen geleden versteld van mijn intresten op de E-spaar bij Argenta... Ik ontving inderdaad ook maar een 1,90 % op het bedrag dat al een paar jaar (sedert 02/01/2008) vast staat op mijn E-spaar en waarbij in 2011 enkel mijn intrest werd gestort en verder geen verrichtingen gebeurden... In mijn agentschap kon men mij dadelijk ook geen antwoord geven, doch ik vond dit wel op deze site, nl. het feit dat destijds de getrouwheidsperiode pas 6 maanden na de aangroeiperiode begon te lopen, hetgeen tot gevolg had dat ook ik nog vorig jaar een getrouwheidspremie van 'maar' 0,4% (van toepassing begin juli 2010) genoot ipv de 0,75% (van toepassing sedert 1/01/11 of in de buurt daarvan) die ik verwacht had. Momenteel sparen we dus sinds begin juli 2011 wel aan de hogere getrouwheidspremie van 0,75% en zullen we deze eind dit jaar verzilveren... Is duidelijk een gevolg en addertje onder het gras van de 'vernieuwde spaarregels' van 2009... en iets waar men niet altijd aan denkt...
Hoe spaarders bedriegen met reklame maken voor een hoge rente. Heb dit jaar ook een netto rente van 1.9 % , volgens hun reklame is dit 2.25%. Het heeft inderdaad met de getrouwheidspremie te maken, heb recht op 0.4% die vorig jaar van toepassing was. Ieder jaar daalt wordt het vast bedrag aan rente en de aangroeipremie stijgt. Zo hebben ze ons nu al paar keer goed liggen.Helemaal niet tevreden met deze gang van zaken.
Getrouwheidspremie is nu eenmaal zo wettelijk vastgelegd. Hier kan je een bank niets verwijten.
Alles hangt af van de stortingsdatum.
@kerkuil : aangroeipremie bestaat reeds enkele jaren al niet meer ! mag ook niet meer wettelijk.
Alles hangt af van de stortingsdatum.
@kerkuil : aangroeipremie bestaat reeds enkele jaren al niet meer ! mag ook niet meer wettelijk.
Als ik dit zo lees zijn er toch verschillende die zich bedrogen voelen. Ik was het spelletje met de intrestwijzigingen in 2010 zo beu (5 keer gewijzigd!) dat ik praktisch alles heb weggehaald. Geen ontgoocheling qua interest voor mij. Maar argenta is inderdaad al lang niet meer de koploper die ze eens waren...
Ik geef volgend voorbeeld rente op argenta e-spaarrekening op 2 maart 2010 , basis 1.85% premie 0.4% totaal 2.25%. Op 1 december is de premie 1.5% en de premie 0.75% wat hetzelfde totaal oplevert namelijk 2.25%.
Mijn rente die ik nu gekregen heb is de volgende basis1.5% premie 0.4% totaal 1.9%.
Akkoord het is wettelijk. Maar voor mij is dit de spaarder bedriegen.
Heb nu het gevoel dat Argenta dit jaar de rente gaat wijzigen naar basis 1.25% premie 1%. Rendement voor de spaarder?????
Mijn rente die ik nu gekregen heb is de volgende basis1.5% premie 0.4% totaal 1.9%.
Akkoord het is wettelijk. Maar voor mij is dit de spaarder bedriegen.
Heb nu het gevoel dat Argenta dit jaar de rente gaat wijzigen naar basis 1.25% premie 1%. Rendement voor de spaarder?????
Via Rabo spaarrekeningen kan je nu al zien wanneer bepaalde gelden hun getrouwheidspremie zullen halen.
Héél interessant om zien.
Mogelijks waait dit wel over naar andere banken.
Héél interessant om zien.
Mogelijks waait dit wel over naar andere banken.