Welke spaarformule
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Welke spaarformule
Even voor mijn vraag te stellen uitleg geven over mijn situatie:
1: Ouder dan 50 jaar en gehuwd
2: Heb nog een hypotheeklening lopen tot 60ste
3: Heb geen pensioenspaarformule of iets dergelijks.
Mijn vraag naar is: welke formule kunnen jullie me aanraden om een maximum te sparen met de meeste rente, niet vergeten dat ik ivm het belasting-voordeel al aan de max. zit en ik zodus niets kan inbrengen voor de belastingen.
Start kapitaal dat ik meteen kan inzetten = 10.000€
Doe ik er goed aan om mijn lening vroeger af te betalen, eventueel met deze 10.000€ ?
Bedankt voor jullie raad...
1: Ouder dan 50 jaar en gehuwd
2: Heb nog een hypotheeklening lopen tot 60ste
3: Heb geen pensioenspaarformule of iets dergelijks.
Mijn vraag naar is: welke formule kunnen jullie me aanraden om een maximum te sparen met de meeste rente, niet vergeten dat ik ivm het belasting-voordeel al aan de max. zit en ik zodus niets kan inbrengen voor de belastingen.
Start kapitaal dat ik meteen kan inzetten = 10.000€
Doe ik er goed aan om mijn lening vroeger af te betalen, eventueel met deze 10.000€ ?
Bedankt voor jullie raad...
Re: Welke spaarformule
+50 jaar
Jij kunt het geld voor lange termijn missen. Een goede tak 21
Jij kunt het geld voor lange termijn missen. Een goede tak 21
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En waarom niet pensioensparen, kan nog altijd, en gezien je +50 bent best onder de vorm van een pensioenspaarverzekering, er is altijd belastingsvoordeel met pensioensparen ook indien je aan je max zou zitten met je hypotheeklening e.a. Zal moeilijk zijn om nog voor dit jaar iet te regelen ....
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Wat je zeker eerst moet doen is pensioensparen: mits de belastingswinst is dat de veiligste en de meest renderende spaarvorm.
Voor de terugbetaling van de H.L.: meestal niet aan te raden. Hangt af van rente maar hou rekening met de belastingswinst en de boetepremie.
En dan enige fondsen: start met niet te volatiele fondsen en zet niet alles in op één fonds.
En verder een gelukkig 2012...
Voor de terugbetaling van de H.L.: meestal niet aan te raden. Hangt af van rente maar hou rekening met de belastingswinst en de boetepremie.
En dan enige fondsen: start met niet te volatiele fondsen en zet niet alles in op één fonds.
En verder een gelukkig 2012...
-
anonymous6
Mijn advies voor een relatief beperkte portefeuille:
Koop voor u en uw vrouw, telkens op eigen naam, voor het maximaal fiskaal vrijgestelde, aandelen van CVBA's zoals Beauvent, Ecopower, Groenkracht, Limburg Windt, Courant d'air,...
Deze geven 6% dividend per jaar, zijn niet-beursgenoteerd (dwz: de koers van de aandelen is vast dus schommelt niet; dat elimineert het stijgingspotentieel maar tevens het neerwaartse risico).
Dividend is vrijgesteld van roerende voorheffing omwille van het ecologische karakter van deze investering. Dus die 6% is netto, maar met 'n limiet van 180€ per jaar per persoon. Daarboven betaal je de gewone RV.
De addertjes onder het gras (enfin, 't zijn eerder hazelwormen):
- Uitstappen is pas beperkt mogelijk. Bv bij Ecopower pas na 6 jaar, bij Groenkracht (dacht ik) al na 3 jaar.
- Het blijven aandelen, er is altijd een risico dat de vennootschap op de fles gaat.
- Die 6% is niet gegarandeerd, maar wordt elk jaar vastgelegd op de algemene vergadering. Tot hiertoe wordt dat echter telkens gehaald.
Koop voor u en uw vrouw, telkens op eigen naam, voor het maximaal fiskaal vrijgestelde, aandelen van CVBA's zoals Beauvent, Ecopower, Groenkracht, Limburg Windt, Courant d'air,...
Deze geven 6% dividend per jaar, zijn niet-beursgenoteerd (dwz: de koers van de aandelen is vast dus schommelt niet; dat elimineert het stijgingspotentieel maar tevens het neerwaartse risico).
Dividend is vrijgesteld van roerende voorheffing omwille van het ecologische karakter van deze investering. Dus die 6% is netto, maar met 'n limiet van 180€ per jaar per persoon. Daarboven betaal je de gewone RV.
De addertjes onder het gras (enfin, 't zijn eerder hazelwormen):
- Uitstappen is pas beperkt mogelijk. Bv bij Ecopower pas na 6 jaar, bij Groenkracht (dacht ik) al na 3 jaar.
- Het blijven aandelen, er is altijd een risico dat de vennootschap op de fles gaat.
- Die 6% is niet gegarandeerd, maar wordt elk jaar vastgelegd op de algemene vergadering. Tot hiertoe wordt dat echter telkens gehaald.
-
christofgh
- Sr. Member

- Contacteer:
Welke spaarformule
Limburg windt geeft maar 4%.
beste is om eerst pensioensparen te beginnen, mss ook interressant uw hypo in te korten en aan lange termijnsparen te doen.
Da is alvast mijn doelstelling, zo snel mogelijk mijn hypo terbetalen en dan verder sparen op mijn lange termijnsparen
beste is om eerst pensioensparen te beginnen, mss ook interressant uw hypo in te korten en aan lange termijnsparen te doen.
Da is alvast mijn doelstelling, zo snel mogelijk mijn hypo terbetalen en dan verder sparen op mijn lange termijnsparen
Als ik op de site van Groenkracht kijk garanderen ze een 6% bruto rendement aan, wat moet ik me dan voorstellen wat het netto is, welke kosten worden of zullen in rekening gebracht worden?
Zolang je onder de 180 euro blijft qua dividend, dan wordt niets afgehouden.
Beleg je een groter bedrag, en kom je boven de 180 euro dan gaan ze 21% afhouden aan de bron.
Beleg je een groter bedrag, en kom je boven de 180 euro dan gaan ze 21% afhouden aan de bron.