Tak 21: spreiden, spreiden en nog eens spreiden
TIP
Vergelijk alle tak 21 spaarverzekeringen en stap in aan laagste kosten TAK 21 vergelijken
Tak 21: spreiden, spreiden en nog eens spreiden
Tak21 producten zijn langetermijnbeleggingen, waar je je in principe voor minstens 8 jaar aan bindt.
De gebeurtenissen van de laatste jaren en dagen tonen echter aan dat tak 21 verzekeraars niet altijd de meest betrouwbare partners zijn. Oude producten worden met de regelmaat van de klok opgedoekt en vervangen door andere producten. Wie met een oud product zit opgescheept, merkt dat het rendement vaak terugvalt tot het minimumrendement. De verzekeraar heeft er weinig belang bij om op zijn oudere producten goede rendementen te bieden. En dan zit je vast aan dat product.
De kans dat er in die 8 jaar iets met je product gebeurt, is dus verre van onbestaande. Zelfs bij verzekeraars zoals Integrale, die een goed imago had, gebeurt dit nu.
Er is maar één conclusie mogelijk: je moet je tak21 beleggingen zoveel mogelijk spreiden over verschillende producten van verschillende verzekeraars. Want 8 jaar is veel te lang om zeker te zijn dat je niet komt vast te zitten aan een onaantrekkelijk product.
En dat had ik in 2010 ook al geschreven in mijn tips om een tak21 te kiezen.
De gebeurtenissen van de laatste jaren en dagen tonen echter aan dat tak 21 verzekeraars niet altijd de meest betrouwbare partners zijn. Oude producten worden met de regelmaat van de klok opgedoekt en vervangen door andere producten. Wie met een oud product zit opgescheept, merkt dat het rendement vaak terugvalt tot het minimumrendement. De verzekeraar heeft er weinig belang bij om op zijn oudere producten goede rendementen te bieden. En dan zit je vast aan dat product.
De kans dat er in die 8 jaar iets met je product gebeurt, is dus verre van onbestaande. Zelfs bij verzekeraars zoals Integrale, die een goed imago had, gebeurt dit nu.
Er is maar één conclusie mogelijk: je moet je tak21 beleggingen zoveel mogelijk spreiden over verschillende producten van verschillende verzekeraars. Want 8 jaar is veel te lang om zeker te zijn dat je niet komt vast te zitten aan een onaantrekkelijk product.
En dat had ik in 2010 ook al geschreven in mijn tips om een tak21 te kiezen.
Re: Tak 21: spreiden, spreiden en nog eens spreiden
Ja robocat: dit geldt voor elk spaar/belegging/aandeel en ook spreiden in verschillende banken, ... Wat een boekhouding
PS: kies voor een hoog gegarandeerde opbrengst, de winstdeelname is toch een ?
PS: kies voor een hoog gegarandeerde opbrengst, de winstdeelname is toch een ?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Beste,
Ik had eerlijk gezegd ook graag voor een TAK21 ingetekend. In april komt er een kasbon uit voor een - naar werkmensnormen - mooi bedrag en had mijn bedrag graag toevertrouwd aan Allianz "Invest for life 3 A", gelet op het hoge rendement van het afgelopen jaar, maar zou nu toch naar Mercator Ster Select durven gaan, vanwege het verhoogde basisrendement. Ik merk immers dat Allianz ook stelselmatig producten die langer lopen minder "beloond".
Zijn er dan lucratievere zaken dan een TAK21-verhaal? Weet dat kapitaalsgarantie een must is.
Misschien wacht een mens wel beter nog even en parkeert hij de som voorlopig op een hoogrentende spaarrekening. Waarom dan niet NIBC, bedenk ik mij? 3% op jaarbais, en volgend jaar kunnen de kaarten anders liggen?
Alle tips zijn welkom. Een kasbon, step up of wat dan ook, lijkt mij geenszins een interessant alternatief te zijn momenteel.
Dank voor uw mening.
Mats
Ik had eerlijk gezegd ook graag voor een TAK21 ingetekend. In april komt er een kasbon uit voor een - naar werkmensnormen - mooi bedrag en had mijn bedrag graag toevertrouwd aan Allianz "Invest for life 3 A", gelet op het hoge rendement van het afgelopen jaar, maar zou nu toch naar Mercator Ster Select durven gaan, vanwege het verhoogde basisrendement. Ik merk immers dat Allianz ook stelselmatig producten die langer lopen minder "beloond".
Zijn er dan lucratievere zaken dan een TAK21-verhaal? Weet dat kapitaalsgarantie een must is.
Misschien wacht een mens wel beter nog even en parkeert hij de som voorlopig op een hoogrentende spaarrekening. Waarom dan niet NIBC, bedenk ik mij? 3% op jaarbais, en volgend jaar kunnen de kaarten anders liggen?
Alle tips zijn welkom. Een kasbon, step up of wat dan ook, lijkt mij geenszins een interessant alternatief te zijn momenteel.
Dank voor uw mening.
Mats
Tak 21 die 0% garanderen en alles van de winstdeelname moeten hebben zijn echt niets meer waard.
Denk even logisch na.
Veel verzekeraars in een tak 21 product moeten op oude stortingen, in sommige contracten levenslang, 4.75 % rente betalen.
Dat is een blok aan hun been, waar ze echter contractueel niet onderuit kunnen, dus met zulk een polis zit je met de huidige rendementen op rozen.
Zelfs al is je levenslang gewaarborgde rente maar 3.75 % op je oude stortingen, houden, en in je hander wrijven !
Veel verzekeraars in een tak 21 product moeten op oude stortingen, in sommige contracten levenslang, 4.75 % rente betalen.
Dat is een blok aan hun been, waar ze echter contractueel niet onderuit kunnen, dus met zulk een polis zit je met de huidige rendementen op rozen.
Zelfs al is je levenslang gewaarborgde rente maar 3.75 % op je oude stortingen, houden, en in je hander wrijven !
Welke TAK21 zal nu nog worden beschouwd als zeer betrouwbare belegging? Zeker nu de regering de regeling omtrent het % RV elk moment kan wijzigen? Als er iemand een idee heeft...
Ik koop liever een goed verspreid wereldwijd obligatiefonds dan nog stortingen te doen in tak21. Zo'n fonds kan je op ieder moment verkopen zonder instap of uitstapkosten. Op 25/11/2012 zal ik mijn contract nà 8 jaar afkopen bij AXA (Crest30) . Deze datum staat goed genoteerd in mijn agenda.
daarom vind ik het niet gek om nu ook in termijnrekeningen van 10 jaar aan 3.56% in te schrijven [NIBC en Credit Europe]!patrick1 schreef:Denk even logisch na.
ik blijf dit een nette winst vinden, met weinig risico en weinig verrassingen, dus weinig stress.
Beleggen de meeste mensen hier in fiscaal tak21-producten (langetermijnsparen, inbrengen in belastingen) of niet-fiscaal tak21-producten?
Of spreiden jullie hier opnieuw in.
Ik lees ook vaak zaken van minimum 8 jaar (+1 dag) product aanhouden om RV te vermijden, maar hoe zit dat precies bij fiscaal tak21?
Of spreiden jullie hier opnieuw in.
Ik lees ook vaak zaken van minimum 8 jaar (+1 dag) product aanhouden om RV te vermijden, maar hoe zit dat precies bij fiscaal tak21?
-
anonymous6
Met Excel (of OpenOffice) en wat kennis van VLookup, Sumif, Countif en nog wat zaken kom je een heel eind en heb je mooie tabelletjes met spreiding tussen banken, tussen types belegging, opsplitsing vastrentend en niet, opsplitsing kapitaalsgarantie of niet, resultaat van samengestelde intrest, enzovoort.