groepsverzekering vroegtijdig innen
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
- Hero Member
- Contacteer:
groepsverzekering vroegtijdig innen
Voor ik zelfstandige werd, heb ik 1 jaar in dienst gewerkt en daar heb ik een groepsverzekering aan overgehouden. Het gaat om en bij de 1200 euro kapitaal (verworven prestatie) en in januari 2012 345 euro "verworven reserve". De opbrengst zou 3,25% bruto Ik kan pas innen in 2042, maar wat zal ik dan met dat geld kunnen doen als je rekening houdt met de daling van de koopkracht (inflatie)? Een ijsje eten? Daarom: hoe verstandig is het om dat nu uit te laten betalen (afkopen) en mee te gebruiken in vastgoedaankoop? Hoeveel kost het afkopen?
Re: groepsverzekering vroegtijdig innen
Ik zou het niet doen. Het rendement dat jij laag vindt, houdt op lange tijd waarschijnlijk de inflatie wel bij. Als je nu afkoopt dan mag de maatschappij een vergoeding inhouden en de belastingen gaan met de rest ( toch een groot gedeelte ) lopen. Dat ijsje ga je er NU inderdaad van overhouden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
je klinkt overtuigend, dank je! Nog andere ideeën?
Het is zelfs nog simpeler. Een groepsverzekering opnemen (afkoop) voor uw 60ste verjaardag, kan helemaal niet meer. Dus vroegtijdig uit laten betalen is geen optie. Het kapitaal staat sowieso vast tot uw 60ste. Wel kan men nog een voorschot opnemen, maar vermits het hier om een zeer beperkt bedrag gaat, is dit niet interessant.
Ik meen me vaag iets te herinneren dat een collega van mij, eens iets gezegd had dat je er wel geld uit kan trekken op een fiscaal voordelige manier. Dit als je bij een hyp. Krediet een schuldsaldoverzekering aangaat. Geen idee of het klopt en of het afhankelijk is van welke groepsverzekering bij welke maatschappij. Al Fonds of iemand anders met kennis ter zake?
Men kan inderdaad lenen op een groepsverzekering.
Voorwaarden: er moeten onroerende inkomsten in BE door ontstaan ( dus niet voor een wagen bijv ) wel voor aankoop ( of verbouwing ) van gronden of woningen...
Je kan ongeveer 60 % lenen van de reserve ( hier was er 1.200 euro ... )
Voor werknemers wordt dit meestal niet gepromoot want je bindt je met handen en voeten aan je bedrijf. Ook een ontslag zou je bijna op straat ( letterlijk EN figuurlijk ) zetten.
Bij zelfstandigen ligt het anders maar geschiedt het in de praktijk ook niet zo vaak.
Voorwaarden: er moeten onroerende inkomsten in BE door ontstaan ( dus niet voor een wagen bijv ) wel voor aankoop ( of verbouwing ) van gronden of woningen...
Je kan ongeveer 60 % lenen van de reserve ( hier was er 1.200 euro ... )
Voor werknemers wordt dit meestal niet gepromoot want je bindt je met handen en voeten aan je bedrijf. Ook een ontslag zou je bijna op straat ( letterlijk EN figuurlijk ) zetten.
Bij zelfstandigen ligt het anders maar geschiedt het in de praktijk ook niet zo vaak.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat zou wel handig kunnen uitkomen, ik heb binnenkort wellicht een lening nodig voor een huis. Maar: slechts 345 eur reserve. Da's niet genoeg zeker? En je moet dan bij diezelfde bank / verzekeraar blijven? Hier Axa.
Ach ja !
Als ik me niet vergis moet het zelfs in 1ste rang zijn.
Dat betekent dat een eventuele andere bank in 2de rang moeten om het grootste bedrag te lenen. Die gaan dat nooit willen.
Als ik me niet vergis moet het zelfs in 1ste rang zijn.
Dat betekent dat een eventuele andere bank in 2de rang moeten om het grootste bedrag te lenen. Die gaan dat nooit willen.
Ik ga een voorschot nemen naar het voorbeeld van Di Rupo ;-). De maatschappij geeft het geld blijkbaar nu liever terug dan nog jaren opgescheept te zitten met een gegarandeerde rente waar ze hun broek aan scheuren.
Het is maar te zien wat je een voorschot noemt.
Zo maar een stukje opvragen, kan immers niet meer ( daarvoor moet je EDR noemen ).
Hetgeen ze bij de verzekeringsmaatschappij een voorschot noemen, is eigenlijk een lening op je groepsverzekering. Dat moet verplicht dienen om een onroerend goed ( letterlijk: de aankoop moet onroerende inkomsten genereren ) aan te kopen, te verbouwen of in stand te houden. Op die lening ga je wel intresten moeten betalen.
Waar het op neer komt: men gaat jou het gewaarborgde rendement laten opbrengen...
Zo maar een stukje opvragen, kan immers niet meer ( daarvoor moet je EDR noemen ).
Hetgeen ze bij de verzekeringsmaatschappij een voorschot noemen, is eigenlijk een lening op je groepsverzekering. Dat moet verplicht dienen om een onroerend goed ( letterlijk: de aankoop moet onroerende inkomsten genereren ) aan te kopen, te verbouwen of in stand te houden. Op die lening ga je wel intresten moeten betalen.
Waar het op neer komt: men gaat jou het gewaarborgde rendement laten opbrengen...
Wat betreft OG klopt. Ik ga geen intresten moeten betalen, er is alleen een kost van voorschotakte (+/- 120€). Echter het onttrokken kapitaal (max 65%) gaat ook geen intrest meer opbrengen. Vorig jaar moest ik wel interest betalen, nu zit bij hun wellicht het water aan de lippen met die gegarandeerde rente...
Er zijn inderdaad maatschappijen die het anders "verpakken".
Daar betaal je geen intresten; je krijgt dus ook geen opbrengst op dat opgenomen voorschot: maar buiten het kapitaal dat je opgenomen hebt, verrekenen ze nog een stukje intrest op je eindkapitaal... ( het is dus geen nuloperatie ).
Wees ook niet te kortzichtig: je zal op pensioenleeftijd wel wat spaargeld nodig hebben. Nu alles opmaken, geeft je verrassingen op je pensioenleeftijd.
Daar betaal je geen intresten; je krijgt dus ook geen opbrengst op dat opgenomen voorschot: maar buiten het kapitaal dat je opgenomen hebt, verrekenen ze nog een stukje intrest op je eindkapitaal... ( het is dus geen nuloperatie ).
Wees ook niet te kortzichtig: je zal op pensioenleeftijd wel wat spaargeld nodig hebben. Nu alles opmaken, geeft je verrassingen op je pensioenleeftijd.
Vraag is welke regels, wetten en vooral belastingen er gaan gelden tegen de tijd dat ik het 'spaargeld' mag opnemen... en hoe hoog de WERKELIJKE inflatie gaat zijn tussentijds. 20 jaar is nog lang.
Btw, ik reken zelfs niet op de eerste pijler, ik bouw zelf m'n (betonnen) pijler wel.
Btw, ik reken zelfs niet op de eerste pijler, ik bouw zelf m'n (betonnen) pijler wel.
Wel, ik ga zeker niet zeggen dat je dat niet kan.
Ik zie ook in de andere posts dat je "begaan" bent met vastgoed: als je dat voorschot opneemt om "opbrengst-vastgoed" te verwerven dan is dat zeker één van de mogelijkheden.
Soms wordt er echter een voorschot opgenomen omdat men liever niet raakt aan de eigen spaarcenten: da's meestal niet zo slim: velen slagen er immers niet in om zelf die 3,5 % gewaarborgd rendement elk jaar op te brengen. Waarmee ik wil zeggen: geld opnemen dat 3,5% rente genereert terwijl je geld aanhoudt dat slechts 2 % opbrengt, is geen goed idee.
En... let toch maar op met vastgoed: in Nederland dachten ze ook dat de waarde van vastgoed tot in de hemel ging stijgen.
Ik zie ook in de andere posts dat je "begaan" bent met vastgoed: als je dat voorschot opneemt om "opbrengst-vastgoed" te verwerven dan is dat zeker één van de mogelijkheden.
Soms wordt er echter een voorschot opgenomen omdat men liever niet raakt aan de eigen spaarcenten: da's meestal niet zo slim: velen slagen er immers niet in om zelf die 3,5 % gewaarborgd rendement elk jaar op te brengen. Waarmee ik wil zeggen: geld opnemen dat 3,5% rente genereert terwijl je geld aanhoudt dat slechts 2 % opbrengt, is geen goed idee.
En... let toch maar op met vastgoed: in Nederland dachten ze ook dat de waarde van vastgoed tot in de hemel ging stijgen.
Vastgoed gaat indd nog klappen krijgen, maar dat deert mij niet aangezien ik niet teer op de meerwaarde en het vastgoed nu al aan halve prijs bouw tov de verkoopprijzen van de IMMOrelen. Zelfs als de terroristen in Brussel beslissen om een aanslag te plegen op de huur hoef ik er niet van wakker te liggen aangezien het eigen financiering betreft.