wisselkoersrisico goudtracker
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
wisselkoersrisico goudtracker
Volgens sommige websites, bijvoorbeeld http://www.goud-kopen-beleggen.nl/goudtrackers" onclick="window.open(this.href);return false;
is er een wisselkoersrisico als je een goudtracker koopt die niet in euro genoteerd is (of dat is toch hoe ik hun tekst interpreteer), en ik heb dat ook al elders gehoord. Ik begrijp dat niet goed. Een aandeel in de tracker vertegenwoordigt een bepaalde hoeveelheid goud, en de goudprijs in $ en euro houdt steeds rekening met de actuele wisselkoers. Hoe kan er dan een wisselkoersrisico zijn?
Op deze website staat een voorbeeld (weliswaar niet specifiek voor trackers, denk ik), waaruit het wisselkoersrisico zou moeten blijken: http://www.goud-kopen-beleggen.nl/goudp ... -of-dollar" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar als ik dit voorbeeld zelf eens nareken, kom ik nu juist uit dat er helemaal geen wisselkoersrisico is!
1. Bij aankoop
1 euro = $1.5
Goudprijs = 10000 euro / aandeel van de goudtracker = $ 15000 dollar / aandeel
scenario 1 (tracker in euro): ik koop 1 aandeel aan 10000 euro
scenario 2 (tracker in dollar): ik koop 1 aandeel aan $15000, wat mij dus ook (mits verwaarlozing van wisselkosten ) 10000 euro kost.
2.Bij verkoop, 1 jaar later:
goudprijs (in dollar) is 5% gestegen , dus goudprijs = $15000*1.05 = $15750 / aandeel
en 1 euro is nu = $1.3
Aangezien de goudprijs steeds de actuele wisselkoersen volgt, is de goudprijs in euro $15750/1.3 = 12115 euro / aandeel (goudprijs in euro is dus 21.15% gestegen)
scenario 1 (tracker in euro): ik verkoop aan 12115 euro/ aandeel
scenario 2 (tracker in dollar): ik verkoop aan $15750/ aandeel, maar omdat ik daar in Belgie niets kan mee doen, wissel ik direct naar euro, uiteraard ook aan de actuele koers van 1 euro = 1.3$, dit levert dus 15750/1.3= 12115 euro op
Dit levert dus 2x dezelfde som op, maw. het doet er niet toe of ik een goudtracker in dollar of in euro koop, zelfs als de goudprijs in euro 21% stijgt, en in dollar slechts 5% ), houdt ik uiteindelijk steeds hetzelfde bedrag over
Nu dus mijn vraag: klopt mijn redenering , en zo neen : waar zit de fout?
is er een wisselkoersrisico als je een goudtracker koopt die niet in euro genoteerd is (of dat is toch hoe ik hun tekst interpreteer), en ik heb dat ook al elders gehoord. Ik begrijp dat niet goed. Een aandeel in de tracker vertegenwoordigt een bepaalde hoeveelheid goud, en de goudprijs in $ en euro houdt steeds rekening met de actuele wisselkoers. Hoe kan er dan een wisselkoersrisico zijn?
Op deze website staat een voorbeeld (weliswaar niet specifiek voor trackers, denk ik), waaruit het wisselkoersrisico zou moeten blijken: http://www.goud-kopen-beleggen.nl/goudp ... -of-dollar" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar als ik dit voorbeeld zelf eens nareken, kom ik nu juist uit dat er helemaal geen wisselkoersrisico is!
1. Bij aankoop
1 euro = $1.5
Goudprijs = 10000 euro / aandeel van de goudtracker = $ 15000 dollar / aandeel
scenario 1 (tracker in euro): ik koop 1 aandeel aan 10000 euro
scenario 2 (tracker in dollar): ik koop 1 aandeel aan $15000, wat mij dus ook (mits verwaarlozing van wisselkosten ) 10000 euro kost.
2.Bij verkoop, 1 jaar later:
goudprijs (in dollar) is 5% gestegen , dus goudprijs = $15000*1.05 = $15750 / aandeel
en 1 euro is nu = $1.3
Aangezien de goudprijs steeds de actuele wisselkoersen volgt, is de goudprijs in euro $15750/1.3 = 12115 euro / aandeel (goudprijs in euro is dus 21.15% gestegen)
scenario 1 (tracker in euro): ik verkoop aan 12115 euro/ aandeel
scenario 2 (tracker in dollar): ik verkoop aan $15750/ aandeel, maar omdat ik daar in Belgie niets kan mee doen, wissel ik direct naar euro, uiteraard ook aan de actuele koers van 1 euro = 1.3$, dit levert dus 15750/1.3= 12115 euro op
Dit levert dus 2x dezelfde som op, maw. het doet er niet toe of ik een goudtracker in dollar of in euro koop, zelfs als de goudprijs in euro 21% stijgt, en in dollar slechts 5% ), houdt ik uiteindelijk steeds hetzelfde bedrag over
Nu dus mijn vraag: klopt mijn redenering , en zo neen : waar zit de fout?
Re: wisselkoersrisico goudtracker
Het wisselrisico zit hem in de EUR/USD verhouding. Stel dat die goudprijs inderdaad 5% stijgt, dan krijg je zoals je gerekend hebt 15750 $. Maar stel dat tegelijkertijd de dollar zodanig zwak is geworden (is beetje extreem voorbeeld) dat 1 EUR = 2 $. Gevolg: 15750$/2 = 7875 EUR. Meer dan 200 EUR verloren op een belegging die eigenlijk 5% in waarde is gestegen dus...
Maar, je moet je hier ook niet te veel zorgen om maken. De laatste 5 jaar schommelde de EUR/USD verhouding tussen 1.20 en 1.60. En dat zijn dan nog de extreme uitschieters. Met de immer durende eurocrisis is het op dit moment zelfs geen slechte zaak om wat blootstelling aan USD te hebben.
Maar, je moet je hier ook niet te veel zorgen om maken. De laatste 5 jaar schommelde de EUR/USD verhouding tussen 1.20 en 1.60. En dat zijn dan nog de extreme uitschieters. Met de immer durende eurocrisis is het op dit moment zelfs geen slechte zaak om wat blootstelling aan USD te hebben.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Ga je d'er dan van uit dat in de US de bom ook niet gaat barsten Stabilo86? Ze staan d'er ginds eigenlijk slechter voor als Europa...Stabilo86 schreef:...Met de immer durende eurocrisis is het op dit moment zelfs geen slechte zaak om wat blootstelling aan USD te hebben.
En wat gaat de $ dan nog waard zijn? Wat als de $ niet meer gaat fungeren als reserve currency?
Ik zou denken dat een daling van de dollar gepaard gaat met een stijging van het goud. De zgn. euro-dollar-goud correlatie.
Hoewel dit ook weer niet altijd het geval is en de correlatie niet altijd even sterk is. Er spelen nog tal van andere factoren mee.
Hoewel dit ook weer niet altijd het geval is en de correlatie niet altijd even sterk is. Er spelen nog tal van andere factoren mee.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
De laatste maanden was het vooral 'n stijging van de $ en 'n daling van de goudprijs (in $) waardoor de goudprijs vrij "euro-vriendelijk" was.
Niets garandeert dat de komende tijd deze relaties gaan blijven zoals je terecht hebt aangehaald.
Niets garandeert dat de komende tijd deze relaties gaan blijven zoals je terecht hebt aangehaald.
Wat ik zo raar vind, is dat men vaak spreekt over " de goudprijs is met 5% gestegen ", maar dat kan je eigenlijk op meerdere manieren interpreteren :Stabilo86 schreef:Het wisselrisico zit hem in de EUR/USD verhouding. Stel dat die goudprijs inderdaad 5% stijgt, dan krijg je zoals je gerekend hebt 15750 $. Maar stel dat tegelijkertijd de dollar zodanig zwak is geworden (is beetje extreem voorbeeld) dat 1 EUR = 2 $. Gevolg: 15750$/2 = 7875 EUR. Meer dan 200 EUR verloren op een belegging die eigenlijk 5% in waarde is gestegen dus...
1. goudprijs in $ is 5% gestegen, met 1 euro = 2$ geeft dit dan 15750$ /2 = 7875 euro, dus goudprijs in euro is 21.25% gedaald.
2. goudprijs in euro is 5% gestegen, met 1 euro =2$ geeft dit 10500 euro *2 = 21000 dollar, goudprijs in dollar stijgt dus met 40% gestegen.
Maar dit "wisselkoersrisico" is inherent aan het kopen van goud, of je de goudtracker in $ of in euro koopt maakt (volgens mij) niets uit.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Als men spreekt over stijgingen of dalingen in goud/zilver-prijs heeft men het altijd over de Comex-prijs (in $)