Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Uitvaartverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Lening Mede-eigendom (VME)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
16 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
Marcke
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Marcke
Verstuur privébericht

Lening Mede-eigendom (VME)

• Citeer

Bericht door Marcke » 20 mei 2012, 21:38

Sommige personen in de mede-eigendom hebben niet genoeg geld om het dak te vervangen.
Daarom overwegen we een lening aan een mede-eigendom. Heeft iemand ervaring met dit type leningen?

Indien ik persoonlijk een deel zou lenen aan de mede-eigendom, wat zijn de risico's?

Ik vond twee aanbieders van zulke kredieten:
http://www.mede-eigendomskrediet.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.creditum.be/site/?page_id=133" onclick="window.open(this.href);return false;
Kent iemand nog andere aanbieders?

Alvast bedankt voor tips en advies?

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

Re: Lening Mede-eigendom (VME)

• Citeer

Bericht door ludo » 21 mei 2012, 00:44

Risico is dat als één van de medeeigenaars/ontleners zijn maandelijkse aflossing niet voldoet, dat de gemeenschap van eigenaars ervoor zal opdraaien. De gemeenschap zal dan op haar beurt deze persoon in gebreke moeten stellen.
Nadeel is ook dat alle medeeigenars de intresten van deze lening zullen moeten meebetalen.
Nadeel is ook dat bij de verrekening/teruggave in de belasting voor dakisolatie het financiéél voordeel op de individuele rekening zal gestort worden, en niet op de rekening van de gemeenschap van eigenaars.
Bij eventuele tussentijdse verkoop van één van de appartementen,kan dit mogelijks problemen meebrengen om de eventuele achterstel in te vorderen. Noem maar enkele nadelen op, mogelijks zijn er nog wel meer.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Marcke
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Marcke
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Marcke » 21 mei 2012, 02:28

Bedankt voor de feedback. Die risico's zijn gelijk als het een externe of zelf gefinancierde lening is neem ik aan?

"Bij eventuele tussentijdse verkoop van één van de appartementen,kan dit mogelijks problemen meebrengen om de eventuele achterstel in te vorderen."
-> Indien ikzelf altijd correct mijn aandeel betaald heb, welke problemen kan dit dan geven indien ik mijn appartement wil verkopen? Dat ik hetgeen ik teveel betaald heb niet meer terugkrijg? Of dat de verkoop uitgesteld is tot op dat moment?

Hoe wordt beslist tussen welke eigenaars de afbetaling verdeeld wordt, indien er één wanbetaler tussen zit?

ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 21 mei 2012, 04:07

een lening afgesloten op naam van de VME, zal de VME de betaling moeten uitvoeren, ongeacht of een van de medeeigenaars in gebreke blijft. De VME staat borg voor de lening.
In het andere geval zal als een van de medeeigenaars een persoonlijke lening aflsluit op zijn eigen naam,en zijn deel voor het dak aan de VME betaald heeft.,de VME gevrijwaard blijven, als de ontlener zijn verplichtingen niet nakomt tegenover de bank.
Indien echter één van de appartementen verkocht wordt, en de verkoper zijn deel correct heeft betaald zal er geen probleem zijn, probleem kan ontstaan als de verkoper van één appartement zijn deel niet heeft betaald aan de VME.
De notaris is niet verplicht om aan de syndicus ( VME ) te vragen of verkoper aan al zijn verplichtingen tegenover de VME heeft voldaan. Je zal dan van de verkoper moeten trachten om je geld alsnog te krijgen,lukt dit niet spontaan, zal je een advokaat moeten aanstellen, en deze zijn niet goedkoop.

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 21 mei 2012, 07:29

ludo schreef:De notaris is niet verplicht om aan de syndicus ( VME ) te vragen of verkoper aan al zijn verplichtingen tegenover de VME heeft voldaan. Je zal dan van de verkoper moeten trachten om je geld alsnog te krijgen,lukt dit niet spontaan, zal je een advokaat moeten aanstellen, en deze zijn niet goedkoop.
Toch wel. Sinds de laatste wetswijziging (september 2010) moet bij een verkoop de notaris bij de syndicus navragen of er nog openstaande schuld is ten aanzien van de VME. Als dit het geval is, moet de notaris dit afhouden van het verkoopsbedrag en doorstorten naar de VME.

Zie bijvoorbeeld:
http://www.vastgoedplatform.be/op-1-sep ... rtementen/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie voorlaatste paragraaf:
Bij de ondertekening van de authentieke akte moet de notaris ook de door de verkoper verschuldigde achterstallen van de verkoopprijs afhouden. De notaris moet wel eerst de bevoorrechte, de hypothecaire schuldeisers of deze die hem kennis hebben gegeven van een derdenbeslag of een overdracht van schuldvordering betalen.

platin
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer platin
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door platin » 21 mei 2012, 10:14

hallo,

zou deze vraag eens gaan stellen op juridisch forum.be
want er klopt blijkbaar iets niet , geen reserve fonds , te weinig in reserve fonds.
wat is mening syndicus in deze ?
normaal moeten dringende herstellingen steeds uitgevoerd worden.
als een of meerdere in gebreke blijven dienen andere dit voor te schieten.
vele vraagjes he.
Estate Guru believer.

Marcke
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Marcke
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Marcke » 21 mei 2012, 11:39

platin schreef:hallo,

zou deze vraag eens gaan stellen op juridisch forum.be
want er klopt blijkbaar iets niet , geen reserve fonds , te weinig in reserve fonds.
Ik heb deze vraag daar al gesteld, maar kreeg niet echt een goed antwoord. Het is een nieuwe mede-eigendom, en er is nog geen reservefonds. Aangezien iedereen net een appartement gekocht heeft, kan niet iedereen het nodige geld voor het lekkend dat op tafel leggen.

Ik ben vandaag opgebeld door Credimmo trouwens:
- ze bieden een verzekering aan tegen wanbetaling door mede-eigenaars
- kredietopening gaat van 30.000-500.000€ voor een VME
- er moet 4 maand gaan tussen stemming en het ontvangen van het geld voor de werken

Op basis van de boekhouding van de VME, wordt nagegaan wie een wanbetaler is, en wordt een risicoprofiel opgesteld.
Voor een normaal risico bedraagt deze verzekeringspremie 700€-1000€ voor 35.000€. Deze premie is te betalen uit de reserve, vlak na de algemene vergadering. Ze kan niet geleend worden (behalve via trucje van 5% hieronder)

Rentevoet voor 35.000€ is:
- op 5 jaar: 5.95% -> 674€/mnd
- op 7 jaar: 6.30% -> 513€/mnd
- op 10 jaar: 6.7% -> 397€/mnd

Voor het volledige bedrag moeten facturen voorgelegd worden. Deze facturen mogen initieel 5% hoger geschat worden, en achteraf naar beneden herzien indien gewenst.

Indien het appartement verkocht wordt, moet deze persoon de lening mee over nemen, en de kredietverzekering dekt automatisch voor deze overnemende persoon.
platin schreef: wat is mening syndicus in deze ?
De syndicus is een mede-eigenaar, die het niet belangrijk vindt dat het dak niet geisoleerd is (enkel dakpannen met kieren) en lekt.

platin schreef: vele vraagjes he.
Vrij veel vragen idd, maar probeer dit dossier dan ook goed voor te bereiden, om het op de algemene vergadering te kunnen presenteren/verkopen :)
Bedankt voor alle advies alvast.

patrick1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer patrick1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door patrick1 » 21 mei 2012, 13:03

Wat ik niet begrijp, als het een vrij nieuw gebouw is, en het dak lekt, is de aannemer er toch 10 jaar na oplevering verantwoordelijk voor, of zie ik iets over het hoofd !

Marcke
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Marcke
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Marcke » 21 mei 2012, 17:28

patrick1 schreef:Wat ik niet begrijp, als het een vrij nieuw gebouw is, en het dak lekt, is de aannemer er toch 10 jaar na oplevering verantwoordelijk voor, of zie ik iets over het hoofd !
Het is een zeer oud gebouw (het dak is 100 jaar oud) maar het is slechts recentelijk in onverdeeldheid gegaan (ervoor was het kadastraal gezien één gebouw, terwijl er fysiek 5 appartementen waren, zoals in Brussel wel vaak het geval is).

Predah
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Predah
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Predah » 23 mei 2012, 09:21

Onmiddellijk starten met een reservefonds.
Als is het maar 20 euro per maand per appartement, om zulke zaken in de toekomst te vermijden.

De totale herstelling bedraagt 35.000 euro? Gedeeld door 5 appartementen?
Kan die persoon nu geen 7.000 euro lenen?

Eventueel vastleggen op de AV dat de overige 4 eigenaars, ieders 1.750 euro extra storten aan de VME, en dat de eigenaar die niet kan betalen een afbetalingsplan goedkeurd met bijhorende rente?

Of zie ik het te simpel?

En inderdaad notaris moet vragen aan de VME of de eigenaar die zijn appartement verkoopt nog openstaande schulden heeft...

Predah

anonymous

• Citeer

Bericht door anonymous » 23 mei 2012, 10:39

Predah schreef:Onmiddellijk starten met een reservefonds.
Als is het maar 20 euro per maand per appartement, om zulke zaken in de toekomst te vermijden.
Persoonlijk ben ik niet 100% voor een (uitgebreid) reservefonds, wegens:
1/ Globaal gezien wordt dit geld opzij gezet op een spaarrekening bij een grootbank, dus lage rente. Ik beleg mijn geld liever zelf dan dat een syndicus dit doet in mijn plaats.
2/ Als ik mijn appartement verkoop, dan blijft het geld dat ik in die reserve gestort heb, aan het appartement hangen. Ik krijg er geen cent van terug.

patrick1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer patrick1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door patrick1 » 23 mei 2012, 11:04

@ anonymous

Totaal oneens.

Een goed gevuld reservefonds is nodig en noodzakelijk, voor iedere mede eigendom, ik leg uit waarom !

Als gemeenschap van eigenaars ben je wettelijk geen 'bevoorrecht schuldeiser', met andere woorden, wanneer een mede eigenaar zijn rekeningen niet kan/wil betalen, draaien de andere mede eigenaars er voor op. Je kan procederen, maar, dan betalen de andere mede eigenaars de procedure- en advocaatkosten. Een kei, kun je het vel niet afstropen !

Een reservefonds voorkomt veel problemen, algemeen wordt aangenomen dat een reservefonds, die naam waardig, 5 % a 10 % bedraagt van de gemeenschappelijke waarde.

Ik geef u een voorbeeld, door de nieuwe wetgeving, moet er in vele oude appartementsgebouwen een nieuwe lift geplaatst worden. Een nieuwe lift kost al gauw 100.000 €. Te betalen, verplicht, door alle mede eigenaars.
Is er hier geen reservefonds, en iemand kan niet betalen, kunnen de andere mede eigenaars voor de rekening opdraaien !

Veel mensen, die een ouder appartement kopen, beseffen 'soms' niet, dat er geen reservefonds in dit gebouw aanwezig is, en ze dus met torenhoge rekeningen in de nabije toekomst gaan geconfronteerd worden. Deze 'jonge' mensen hebben amper geld om hun lening af te betalen, en financiele drama's zijn dus schering en inslag.

Ten slotte, bij verkoop van een appartement in mede eigendom, kan u uw gedeelte bij verkoop opvragen, waar de nieuwe aankoper, verplicht, uw deel weer moet aanvullen !

Predah
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer Predah
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Predah » 23 mei 2012, 11:24

Patrick,

Ik ben ook voorstander van een reservefonds.
Ik dacht wel dat je uw geld nooit meer uit het reservefonds kon halen. Je kan dit enkel terugvorderen door ofwel:
- bij verkoop appartement een hogere vraagprijs in te stellen
- bij de notaris dit bedrag in de verkoopakte te vermelden.

Maar dat je eigen inleg dus in principe altijd in de VME blijft.

Marcke
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Marcke
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Marcke » 23 mei 2012, 14:11

patrick1 schreef:Ten slotte, bij verkoop van een appartement in mede eigendom, kan u uw gedeelte bij verkoop opvragen, waar de nieuwe aankoper, verplicht, uw deel weer moet aanvullen !
Dat zou positief zijn.
Heb je hier toevallig ook het juridische bewijs van? Al is dit misschien het verkeerde forum voor dit soort vragen...

patrick1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer patrick1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door patrick1 » 23 mei 2012, 14:37

Marcke schreef:
patrick1 schreef:Ten slotte, bij verkoop van een appartement in mede eigendom, kan u uw gedeelte bij verkoop opvragen, waar de nieuwe aankoper, verplicht, uw deel weer moet aanvullen !
Dat zou positief zijn.
Heb je hier toevallig ook het juridische bewijs van? Al is dit misschien het verkeerde forum voor dit soort vragen...

Vraag even na bij een syndicus of notaris, ze kunnen je verder helpen met je vragen !

Meestal vraagt men een hogere prijs voor zijn appartement, en houdt de verkoopprijs rekening met het reservefonds, een syndicus of notaris kunnen je alles perfect uitleggen !

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

16 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy