Beleggen in Indexfondsen - Waar?
TIP
Beleggen in Indexfondsen - Waar?
Ik heb nog nooit belegd maar heb onlangs een aantal boeken gelezen over Personal Finance en heb wat geld staan. Ik zou graag periodiek beleggen in indexfondsen.
Ik vroeg mij af waar ik dit kan doen. Kan ik dit met een effecten rekening bij mijn bank AXA? Of moet ik een rekening openen bij een broker als Binck Bank of Lynx? Ik heb eens gekeken bij de fondsen van deze brokers maar ik vind er bijveeorbeeld geen S&P 500 of Vanguard fondsen.
Kan iemand mij in de juiste richting sturen?
Dank bij voorbaat.
Ik vroeg mij af waar ik dit kan doen. Kan ik dit met een effecten rekening bij mijn bank AXA? Of moet ik een rekening openen bij een broker als Binck Bank of Lynx? Ik heb eens gekeken bij de fondsen van deze brokers maar ik vind er bijveeorbeeld geen S&P 500 of Vanguard fondsen.
Kan iemand mij in de juiste richting sturen?
Dank bij voorbaat.
Re: Beleggen in Indexfondsen - Waar?
Bedankt Yaris. Had zo ook al gevonden. Vroeg mij af of er niet meer keuze was, maar deze zullen volstaan indien ik geen S&P 500 index of Vanguard fondsen kan vinden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
@Jeda: Index fondsen, kan je mij uitleggen waarom precies dit soort van fondsen?
Wat is er zo speciaal aan dat je enkel voor dit soort type kiest?
Wat is er zo speciaal aan dat je enkel voor dit soort type kiest?
I.p.v. indexfondsen kan je ook naar trackers kijken (ETF's). Wie even zoekt (ik mag geen links posten) kan mijn artikel over trackers wel vinden, waarin het verschil tussen beiden wordt uitgelegd. Je kan vlot ETF's via Binckbank aankopen, gezien ETF's gewoon via de beurs worden verhandeld.Jeda schreef: Ik vroeg mij af waar ik dit kan doen. Kan ik dit met een effecten rekening bij mijn bank AXA? Of moet ik een rekening openen bij een broker als Binck Bank of Lynx? Ik heb eens gekeken bij de fondsen van deze brokers maar ik vind er bijveeorbeeld geen S&P 500 of Vanguard fondsen.
Een voorbeeld van een S&P 500 tracker:
http://nl.ishares.com/nl/rc/producten/IACC" onclick="window.open(this.href);return false;
Beste Robokat,
Ik heb een aantal van je posts gelezen. Ik ben ook bezig met het boek de schitterende eenvoud van indexfondsen.
Wat ik ervan begrijp is dat je ETF's altijd kan handelen en indexfondsen 1 keer per dag? Ik heb ook een boek gelezen waar ETF's
aanbevolen werden.
Ik zoek vooral naar een passieve manier om mijn spaargeld te doen groeien. Ik wil op lange termijn (20 - 25 jaar) een kapitaal uitbouwen. Denk je niet dat indexfondsen beter zouden zijn voor mij? Kan ik ook investeren in indexfondsen via Binck Bank? Momenteel neig ik naar Rabobank maar ik vind het enkel jammer dat er geen index tussen zit die de S&P500 volgt (tenzij ik me vergis).
Ik heb een aantal van je posts gelezen. Ik ben ook bezig met het boek de schitterende eenvoud van indexfondsen.
Wat ik ervan begrijp is dat je ETF's altijd kan handelen en indexfondsen 1 keer per dag? Ik heb ook een boek gelezen waar ETF's
aanbevolen werden.
Ik zoek vooral naar een passieve manier om mijn spaargeld te doen groeien. Ik wil op lange termijn (20 - 25 jaar) een kapitaal uitbouwen. Denk je niet dat indexfondsen beter zouden zijn voor mij? Kan ik ook investeren in indexfondsen via Binck Bank? Momenteel neig ik naar Rabobank maar ik vind het enkel jammer dat er geen index tussen zit die de S&P500 volgt (tenzij ik me vergis).
nadeel van rabobank is ook dat zij geen (automatisch) periodiek beleggen ondersteunen dus geen "dollar cost averaging" zoals ze het in je boeken zullen noemen. Voordeel is dan weer dat je hier vaak zeer goedkoop/gratis kan aankopen en geen/weinig bewaarloon moet betalen. Ik denk dat je indexfondsen kiest omdat dit rechtstreeks uit een aantal boeken komt die beweren dat er maar weinig (aandelen)fondsen zijn die de index jaar na jaar verslaan.
Ik denk echter met de juiste spreiding (bonds-en aandelenfondsen, tak21, pensioensparen...) en een beetje onderzoek dat je gemakkelijk de index kan verslaan hoor. Dit forum is al een goede start. En de blog van een aantal leden hier (robokat en al fonds) kan zeker bijdragen.
tip: neem niet alles klakkeloos over van deze (amerikaanse) personal finance boeken.
Ik denk echter met de juiste spreiding (bonds-en aandelenfondsen, tak21, pensioensparen...) en een beetje onderzoek dat je gemakkelijk de index kan verslaan hoor. Dit forum is al een goede start. En de blog van een aantal leden hier (robokat en al fonds) kan zeker bijdragen.
tip: neem niet alles klakkeloos over van deze (amerikaanse) personal finance boeken.
Ik heb gekozen voor Binck Bank. Ga dan zien of ik voor indexfondsen kies of voor trackers.
-
IkWordRijk
- Newbie

- Contacteer:
@Yaris: Ik had mijn vraag verwijderd omdat ik ondertussen gezien had dat de Euro Stoxx stand op binck bank nog die van gisteren was en de tracker die van vandaag. Blijkbaar moet je net je bericht aan het tippen geweest zijn op het moment dat ik mijn vraag verwijderde
Edit: ondertussen heb ik gezien dat er +- 4% dividend is uitbetaald, wat de daling van 4% verklaard
Edit: ondertussen heb ik gezien dat er +- 4% dividend is uitbetaald, wat de daling van 4% verklaard
Wegens het slechte weer vandaag eens tijd gehad om mijn rendementen te vergelijken met deze van de fondsenlijstjes van sommigen.
Ik stel gewoon vast dat ik met mijn stomme goedkope indexfondsen beter presteer, zowel voor de categorieën "gematigde fondsen, volatiele fondsen, starters fondsen, gedurfde fondsen." (als je deze woorden googled, kom je op de website die ik consulteerde).
Systematisch zetten deze mensen in hun fondsenlijstjes de indexen waarvan het dividendrendement niet meergerekend wordt, bvb BEL20, EUROSTOXX, ... waarmee ze de indexrendementen m.i. onterecht in een slecht daglicht kunnen stellen.
Bvb.
BEL20 (zonder dividenden) : cumulatief 26,12% over de laatste 10 jaar (op datum van vandaag).
Belgian All Shares (met dividenden): cumulatief 56,09% over de laatste 10 jaar.
Zo is het gemakkelijk de indexen te laten naar voorkomen als slecht presterend.
Ikzelf belegde in het begin van de jaren 90 soms in individuele aandelen. Daarna meer en meer in beleggingsfondsen (landenfondsen, sectorfondsen). Ze werden aangeraden door hun "goede prestaties in het verleden" zoals de ontelbare fondsenlijstjes in tijdschriften of op het internet, maar veelal stelde ik vast dat op het moment dat ik ze in bezit had, ze mager presteerden. Sinds 2003 beleg ik hoofdzakelijk in indexfondsen met een klein totaal kostenpercentage (kleiner dan of maximaal 0,5%). Over 30 jaar heb ik zodoende 30*1,5% = 45% (!!!, en dat is dan nog niet gekapitaliseerd berekend) voorsprong op de "hottest funds". Deze bijkomende winst is een op voorhand gekend gegeven toegepast op de toekomst. Dus voor mij geen individuele aandelen meer, geen fondsen meer met « goede prestaties in het verleden ».
Het grote voordeel is ook dat het huiswerk beperkt blijft (en men tijd heeft voor leukere dingen in het leven): men moet enkel beslissen in welk deel van de wereld men belegt (merk op : geen landenindexen)
Beste groeten
Ik stel gewoon vast dat ik met mijn stomme goedkope indexfondsen beter presteer, zowel voor de categorieën "gematigde fondsen, volatiele fondsen, starters fondsen, gedurfde fondsen." (als je deze woorden googled, kom je op de website die ik consulteerde).
Systematisch zetten deze mensen in hun fondsenlijstjes de indexen waarvan het dividendrendement niet meergerekend wordt, bvb BEL20, EUROSTOXX, ... waarmee ze de indexrendementen m.i. onterecht in een slecht daglicht kunnen stellen.
Bvb.
BEL20 (zonder dividenden) : cumulatief 26,12% over de laatste 10 jaar (op datum van vandaag).
Belgian All Shares (met dividenden): cumulatief 56,09% over de laatste 10 jaar.
Zo is het gemakkelijk de indexen te laten naar voorkomen als slecht presterend.
Ikzelf belegde in het begin van de jaren 90 soms in individuele aandelen. Daarna meer en meer in beleggingsfondsen (landenfondsen, sectorfondsen). Ze werden aangeraden door hun "goede prestaties in het verleden" zoals de ontelbare fondsenlijstjes in tijdschriften of op het internet, maar veelal stelde ik vast dat op het moment dat ik ze in bezit had, ze mager presteerden. Sinds 2003 beleg ik hoofdzakelijk in indexfondsen met een klein totaal kostenpercentage (kleiner dan of maximaal 0,5%). Over 30 jaar heb ik zodoende 30*1,5% = 45% (!!!, en dat is dan nog niet gekapitaliseerd berekend) voorsprong op de "hottest funds". Deze bijkomende winst is een op voorhand gekend gegeven toegepast op de toekomst. Dus voor mij geen individuele aandelen meer, geen fondsen meer met « goede prestaties in het verleden ».
Het grote voordeel is ook dat het huiswerk beperkt blijft (en men tijd heeft voor leukere dingen in het leven): men moet enkel beslissen in welk deel van de wereld men belegt (merk op : geen landenindexen)
Beste groeten
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
En krijgen we nu ook een lijstje of tips van welke indexfondsen of trackers jij volgt. 
Klopt JulusCesar, alles afbreken zoals deze man hier doet, is natuurlijk gemakkelijk.
Hij is gestart in 2003 maar gaat wel berekenen hoeveel ( theoretische ) winst hij gemaakt heeft op 30 jaar....
Die lijstjes en tips zou ik ook wel eens willen zien.
Hij kan dan natuurlijk gaan zoeken welke trackers er voor hem het beste uitkomen. Maar het zou meer dan interessant zijn om eens te weten welke hij voorstelt om vandaag in te beleggen.
Hij is gestart in 2003 maar gaat wel berekenen hoeveel ( theoretische ) winst hij gemaakt heeft op 30 jaar....
Die lijstjes en tips zou ik ook wel eens willen zien.
Hij kan dan natuurlijk gaan zoeken welke trackers er voor hem het beste uitkomen. Maar het zou meer dan interessant zijn om eens te weten welke hij voorstelt om vandaag in te beleggen.